Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 15422 ggr
gulansvincent
18

Billigt smör på LIDL

Hej såg att de har ett billigt smör på LIDL , som heter Milbona och kostar 19:90. Vad ska man titta på när det gäller smör om det är bra eller inte, vi brukar köpa Valio för det är billigare än Arla .

Gulan.

per.andersson
0

De är väll iofs 125 grams?
Eller har de vuxit?

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

per.andersson
0

250 g menade jag.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF

Mervi
0

Det är inget fel på det smöret. Jag har köpt det ibland.

[Petronella Pip]
0

Är det 250 gram så låter det snarare dyrt? Är det 500 gram är det riktigt billigt.

KvilleHäcken
0

Det är 500g enligt reklambladet. 39,80 kr/kg är helt ok kilopris för smör. Någon som vet vilket mejeri som tillverkat? Svenskt? Tyskt?

per.andersson
0

Var 250 en gång i tiden i alla fall eller om det var nettos som var 250 man i alla fall är det ju ett bra pris.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF

gulansvincent
0

Det tog jag för givet att man förstod att det var 1/2 kilos paket , annars är ju jag helt korkat som skriver inlägget .

Varma hälsn. Gulan

per.andersson
1

#7 jag tar för givet att du inte är helt korkad, och jag tar för givet att alla tror att det handlade om 500g.

Men jag tar inte förgivet att det var 500g som lidl verkligen sålde då de tidigare var just 250g paket.

Men skit samma bra pris nu i alla fall.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF

[Petronella Pip]
2

Jag har bara sett 250 gram på Lidl, bra om det börjat med större!

[Petronella Pip]
1

# 5 inte normalpris för Lidls smör! Det brukar vara mycket billigare. Fast inte så pass billigt! Milbona är väl tyskt, Lidls egna märke.

Inkanyezi
0

Om det är tyskt, hur smakar det?

Jag har varit i Tyskland många gånger och en tid bott där, och smöret brukade alltid vara gjort på färsk osyrad grädde och smaka nästan ingenting. Det kanske inte är sämre för det, men det hade inte smaken jag var van vid. Smör från Danmark, Finland och Norge, och också det i Estland smakar som jag är van, och i norra Frankrike, Normandie och Bretagne har det till och med lite mer smak än här hemma.

Fast kanske onödigt att fråga, det är ju bara att gå dit och köpa ett paket och prova. Foten i munnen

Helena.H
2

Det står Sacshenmilch Leppersdorf på det, det borde rimligen vara tyskt smör, jag tycker att det är mycket gott, smakar gräddigt och luktar fräscht…

Medlem
0

#11 Ja tyskt smör (den billiga sorten iaf) smakar inget. Lägger man extra kan man köpa väldigt gott smör.

evion
6

köp svenskt smör för guds skull!!!

berndt
0

Det här gäller inte prisdiskussionen men vi köpte nyss Lidls Biotrend ekologiskt smör och det speciella var, att smaken totalt saknades!

Smöret hade exakt **ingen** smak, så det som skrevs här om att de nordiska smören vanligen har mer smak verkar stämma vad gäller ekologiska smöret i alla fall.

Vanligen köper vi andra ekologiska märken från K-kedjan här i Finland och det har "normal" smak.

men smaken är som sagt, delad som…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

hemul
0

Det är bara att kolla ursprungslandet. All majeri är märkt med en oval med landsboksäver ifall det inte står i klartext.

Internettan
2

Hur kan smör inte smaka någonting? Jag trodde att smör alltid smakade ungefär samma, lite beroende på vad korna åt. Fast så olika borde de förstås inte äta.

När det inte smakar någonting - har de gjort något med det då? Någon som vet?

En liten parantes: Jag tycker inte smör är lika gott som Bregott. Det borde vara tvärtom eftersom rapsolja inte smakar någonting (och kallpressad smakar väldigt smör-olikt.) Någon skrev en gång här på forumet om att Bregott inte är så nyttigt utan är en ganska onaturlig produkt. Det måste det nästan vara när det kan vara så gott trots en så stor andel olja. Jättedumt tycker jag.

Hade allt smakat som det gör av naturen så hade vi kanske valt annorlunda mat många gånger. Industrin kan få oss att äta vilken skit som helst med hjälp av sina omvandlingsprocesser, smak- och konsistensmedel. Tänk bara en havrekudde eller en kalaspuff. Var hittar man något liknande i naturen?

"Every point of view is a view from a point."

[Petronella Pip]
2

popcorn! De är väl rätt naturliga, det lär ha varit indianer som uptäckte att majsen poppade av sig själva i solen Glad

konichiwa
0

Kan det vara att svenskt smör är syrat? Och  det tyska inte är det?

Jag har börjat göra eget smör, syrat, men det är alldeles för lite syra så det smakar ingenting! Måste öka på syrningen nästa gång för när det blir bra blir det underbart gott!

Sen har jag också märkt att nu när jag är van vid färskt hemkärnat smör så smakar butiksköpt smör härsket!

Internettan
0

Borde inte smörsmak vara surt då om smöret är syrat? Men det är det ju inte. Vad konstigt.

JMW
1

Varför ska vi, för guds skull, köpa svenskt smör?

Mervi
0

Jag tyckte Lidls smör smade gott.Skrattande Priset är nog för 2 paket á 250 gram, så brukar det vara. Ibland har de även svenskt smör.

evion
21

Först och främst för smakens skull. Svensk smör är syrat.

Men också för miljön (en liter svensk mjölk ger bara hälften så stora utsläpp av växthusgaser som genomsnittet
i världen), öppna landskap (den yta som varje betande mjölkko håller öppen motsvarar fem fotbollsplaner) och arbetstillfällen (varje mjölkbonde genererar i snitt ytterligare fem jobb).

Men också för att svenska kor har de bästa villkoren i världen, behandlas väldigt lite med antibiotika och är de enda kor i världen som har lagstadgad rätt att gå på bete på sommaren.

Köper du svensk smör får du bästa möjliga kvalité för pengarna, slipper risken att få i dig antibiotikarester, du bidrar till att hålla landsbyggden öppen och levande och du bidrar till svenska arbetstilllfällen.

nilu
2

Brukar köpa Valios smör eftersom man då vet ursprungslandet på grädden, Finland. Om man köper svenskt, dvs Arlas, vet man inte om grädden kommer från Sverige, Danmark eller Tyskland. Har läst att det ekologiska smöret från Arla alltid innehåller svenskt smör.

evion
0

Arla säljer ett svenskt smör gjord på grädde från svenska kor. http://www.arla.se/default____17801.aspx?selectedmenuitem=17409

berndt
3

vi i Finland köper givetvis Valios smör ! Foten i munnen (ekologiska)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

konichiwa
0

Valios är godast, ni får se till att exportera det ekologiska till oss också!

KvilleHäcken
0

Köpte Maitomaa Voi sist jag var i Finland och det var mycket gott. Här i Sverige köper jag Valios oftast. Men är lite sugen på att testa tyskt smör efter att ha läst i tråden här :)

Håller med föregående om att Valio borde exportera sitt ekologiska smör!

hemul
0

#20 Det är ju lite syrligt. Det är säkert att vi är vana vid syrat och fr.a. saltat smör. Tänk dig att laga till nåt annat med mild smak helt utan kryddor, t.ex. kokt torsk.

Motsatsen gäller också. Folk som är vana vid sånt smör tycker vårat bara smakar salt. Det tar tid att vänja sig.

Internettan
0

#29:

Okej, det är kanske lite syrligt. Har aldrig märkt det men som sagt är jag ju van vid smaken.

hemul
0

Man märker det bara åt andra hållet, att "det andra" smöret inte är det. Förresten blev det fel. Jag avsåg att skriva att det är ju BARA lite syrligt.

Internettan
0

Okej, jag förstår. :)

yvonnel
0

Smörsmaker finns det faktiskt ganska många olika, det svenska extrasaltade tycker jag är bäst. Mycket tror jag beror på hur mycket det är syrat men säkert också hur mycket man tvättar det i processen.

Tror att det finns smör som tillverkas av annat än bara komjölk, för några år sedan när jag var i Kroatien fanns det flera olika sorters förpackningar av smör i affären vi oftast gick till - dom olika sorterna faktiskt luktade olika och några verkade liksom "mer flottiga" - svensk smör har ju liksom en "seghet" även om det är rumsvarmt, jag tror att det kommer av bearbetningen/tvättningen.

Cowboy
2

Arlas smör görs alltid på svensk grädde däremot kan Bregott innehålla svens, dansk eller fins grädde som det står på förpackningen.

Arla har tydlig märkning med arlakon av de produkter som är gjorda på svensk mjölk.

KvilleHäcken
1

Köpte ett paket Milbona-smör på Lidl. Tyckte smöret smakade väldigt gott!

Milbona-smöret som jag köpte var tillverkat i Belgien. Mejeriföretaget heter Agral (http://www.agral.be/en.html). 

Antar att Milbona/Lidl engagerar olika mejerier för sitt smör och att det kan skilja sig mellan Milbona och Milbona så att säga. 

Edit. Betalade 19.90 för 500 gram.

Sindri
0

Mitt nya favvo-smör är åländskt. Traditionellt kärnat står det på. Det är väldigt hårt (lite vatten?) och kan stå framme länge utan att gegga ihop.

Tyvärr inte ekologiskt, men jag tycker det stänker lite mindre än andra smör, och jag prioriterar det.

evion
1

jag lägger hellre till en tia köper svenskt och får riktigt kvalitetssmör, där jag vet att risken för antibiotikarester och djurplågeri är minimal.

I dessa "hästköttsskandaler" kanske det är dags att vakna upp och inse att man får vad man betalar för…

att köpa svenskt är ofta win win för alla!

JMW
2

#37 skrivet av evion

"att köpa svenskt är ofta win win för alla!"

Finns det svenskt smör som det inte står Arla på eller är tillverkat av Arla med annat namn (ICA)?

Sindri
0

Skånemejerier finns på en del ICA. Men det kanske är dansk grädde….

evion
0

Skånemejerier gör iaf Skånegott på svensk grädde, däremot tror jag den tillverkas i Danmark.

Norrmejerier har smör i sortimentet igen. Coop är på gång med ett eget svenskt smör som inte kommer ifrån Arla.

Annars är det ont om svenskt smör som inte är tillverkat utav Arla.

Det finns en del mindre lokala producenter som säljer via gårdsbutiker, marknader och saluhallar.

Ett alternativ är att göra eget smör, brukar bli himmelskt gott. :)

yvonnel
0

Det måste vara så att det märks med konkurrensen på smör, jag köper numera ganska ofta Arlasmör för under 50-lappen per kilo.