Varning!
Såg i går på ICA att Dansocker har kommit med en produkt som dom kallas Stevia-socker. Tittar man i innehållsförteckningen ser man att det är vanligt traditionellt socker uppblandat med Stevia. Inte så konstigt att kg-priset var 50 kr och ICA's Steviaströ, som innehåller Ethymerol? och Stevia kostar 120 kr/kg.
Jag tycker inte att det ser annorlunda ut än att Dansocker vill luras, varför annars göra en sån produkt.

Såg den för någon månad sedan också och jag förstår inte vad man ska med en sådan produkt till.. Varför skulle man behöva både stevia och socker? Måste bli ryyyyysligt sött!
Ja jag har sett det för längre sen än en månad, vid jul eller strax före tror jag… vitsen är att det blir ungefär hälften med kalorier på samma dosering och sötma så det måste vara nåt bulkmedel också.
Erythritol heter det. Sukrin, sötin, steviasocker med mera varumärken består av det…. (plus lite stevia i det senare fallet)
Såhär skriver Dansukker på sin hemsida:
"Vad är SteviaSocker?
SteviaSocker är en blandning av socker och steviaväxtens sötningsmedel, steviolglykosider. D.v.s. en blandning av två av naturens egna sötningsmedel. SteviaSocker har en speciell lätt struktur som gör att 1 dl SteviaSocker sötar lika mycket som 1 dl vanligt socker men väger bara hälften och innehåller därför bara hälften så mycket kalorier."
Jag får det inte riktigt att gå ihop; 1dl steviasocker skall väga hälften så mycket som 1 dl socker. Den lilla mängd stevia som måste vara tillsatt om sockret bara skall vara dubbelt så sött som socker kan knappast väga något alls. Har de omgett varje steviakorn med en massa luft eller……..
Eller ljuger de och luras?
Seglarina - stod det verkligen bara socker och stevia på paketet? I så fall lutar jag åt det senare.
Helt onödig produkt i mina ögon i alla fall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det låter som att de har blandat i frigolitkulor 😛
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Man ska ju akta sig för sötningsmedel öht. enligt det senaste jag läst.
Jag försöker så långt möjligt att undvika söta saker utom kanske hallon. Sen har jag faktiskt börjat ta en drink med en tsk honung och kanel i ett glas ljummet vatten, morgon och kväll. Detta ska vara bra för viktnedgång har jag hört. Men min poäng är att jag sällan står vid butikens sötningsmedelshylla.
#2 skrivet av Petronella Pip
Jag får aldrig till det där namnet, men ni förstod ju vad jag menade, det är ju huvudsaken. Sen när du skriver det rätt så kanske jag kommer ett steg närmare att också skriva det rätt (vid behov).
Jag tittade inte så väldigt noga, men jag tror inte det innehöll annat. Jag frågade en ung man som jobbade där om produkten och jag såg tydligt på hans ansiktsyttryck att han inte heller tyckte om den och rekommenderade mig att köpa den andra produkten. Det är verkligen en skum produkt, kanske också en skumprodukt. 😃