Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5012 ggr
Mozzarellan
0

Vin i matlagning....

Ännu en ny undran, Oftast har jag i ett halvt glas vin när jag lagar mat, hur tas detta upp?? Tycker maten smakar mer.vaporerar ju bort eller?? Däremot dricker jag inte nåt vin i nu läget inte sugen.

Sindri
0

Det där att alkoholen skulle dunsta när man kokar maten läste jag häromdagen var en skröna, men jag bryr mig faktiskt inte. Skulle inte klara av matlagning utan lite vin och sherry då och då, eller för all del, cognac, calvados. (I maten, kanske jag skall tillägga….)

Men allvarligt; hur mycket får man i sig om man använder ett par glas till en gryta för 6-8 personer? Tror det är försumbart.

anise
0

Jag tror heller inte att den lilla skvätten i maten gör så mycket..jag dricker nåt glas på helgen,men känner av det rätt snabbt så det går fort att bli lite lullig när man inte äter kollisar

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

[Petronella Pip]
0

Alkoholen försvinner, i en gryta helt säkert, det är detta att det skulle försvinna så fort det kokar som har reviderats, ingen katastrof alltså om glöggen råkar koka upp! 

1,5–2 procent av alkoholen i vin försvinner för varje minuts kokning. 

källa: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

goliath
2

En enhet alkohol per dag ska vara hälsobringande..

källa: skolan.

hemul
0

Klart alkoholen dunstar. Om du inte slår i vinet precis på slutet och snabbt tar grytan från plattan förstås.

[Petronella Pip]
0

hemul det är det man trott tidigare men som reviderats på senare år: Enligt läkartidningen som jag länkade till ovan försvinner 1.5 - 2 % i minuten  så om du inte vill ha något alkohol kvar och vinet har, säg 12 %, så måste du koka 6 - 9 minuter.

Mozzarellan
0

Alltså man skvätter ju på vinet när maten brynts färdigt…så vaporerar det kn en stund och man spär på med vätska…sen puttrar maten sakta färdigt i 45-55 min..man ser ju när såsen dragit ihop sig o köttet är mört o lossnar lätt från ev ben. Hur som haver så smakar maten ett strå vassare med en vinskvätt. För tillfället inget sug o dricka något vin till maten.😃

Sindri
1

Skönt, då behöver jag inte vara orolig för alla såser och grytor mina barn inmundigat sedan småbarnsåren!
En sås kokar ju minst en timme och en gryta minst dubbla tiden.
Ja, fantastiskt sån skillnad det gör på smaken!

hemul
0

#6 Det där kan inte stämma. Dessutom behöver det inte ens koka. Alkohol förångas vi 78.4 °C.

Mozzarellan
0

Ok att alkoholen försvinner,,blir det några kalorier extra nånstans innan det ångar bort??

[Petronella Pip]
0

Hemul, jag har flera gånger hört "experter" förklara   att det inte fungerar så, men du får förstås tro vad du vill! 

Läste du artikeln i länken?

Mozzarellan
0

Kan bara konstatera art jag hade en sprit glögg här i julas men då inte gillar den så spetsad kokade jag glöggen länge…..smaka samma pest iallafall. Glögg ska ju bara värmas, nu ville jag koka väck spriten…men till slut slängde jag hela eländet. Hur rimmar detta med att alkoholen försvinner?? Det blev en god glögg på svartvinbärssaft😁😁😁😁😁

Sindri
0

Inte säkert det var alkoholens fel att det smakade illa - den kanske var äcklig ändå!

Mozzarellan
0

Haha, Nää. Det var ju spritsmaken som gjorde den äcklig. För stark, men som sagt den kokade inte bort eller så fanns smaken men alkoholen kokat bort?? Inte riktigt min grej det där med spetsad glögg…hade fått en flaska i present, hemmagjord o allt.

goliath
0

Vi vet ju ca hur länge det tar att ånga bort några cl vatten. Etanol borde ju försvinna lite fortare eftersom kokpunkten är lägre? Ca 20% lägre gissningsvis? Om det nu går att tänka så…

Sen är det ju inte så väldigt mycket etanol som faktiskt tillförs. Hur mycket rödvin har man i en bolognese tex? 1 dl kanske? det innebär strax över 1 cl etanol..