Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2962 ggr
jaghetersophia
0

Semesterångest

Börjar få lite semesterångest då vi ska campa 50 mil bort och del blir problem att äta lowcarb.

Funderar så här, beasåsen på pizzeriorna borde väl vara okej?

Då skulle kan kanske kunna beställa in kebab med smält ost över och beasås till detta (kebabsåsen är kanske inte lika bra?)??

Margareta
0

När det krisat som mest har jag beställt en calzone med extra innehåll och ätit allt utom brödet.

Om man redan från början säger att man inte kan (tål) äta brödet brukar de vara generösare med innehållet.

Jag blir rejält mätt.

Numer pensionär i Nynäshamn

jaghetersophia
0

jo, min man tackar nog inte nej till att äta brödet. smart tänkt *ler*.

Jag kör med "jag är en diabetiker med glutenallergi så jag vill inte ha socker eller mjöl" *skratt*…det verkar vara mer accepterat än att säga att man äter enligt LCHF då folk mest höjer på ögonbrynet och suckar :)

magma
0

…fast i värsta fall får man Maizenaredda såser tex då istället… Det har jag råkat ut för. Satsa på matställen där ni kan beställa "helt kött", då är det lättare att säga att man tex vill ha varma grönsaker eller en kall sallad till biffen, och gärna med skysås och en extra smörklick istället för en redd sås.

jaghetersophia
0

jo, fast känner jkag min man rätt vill han nog svänga förbi en pizzeria eller snabbmatsställe nån gång under semestern iaf

magma
0

Men många matställen har både en pizzameny och en "vanlig" meny också, typ plankstek eller grillspett. Ni kan ju hoppa över McDonalds och ta ett mellanting:) MAX har för övrigt ett LowCarb-mål som är helt OK på kolhydratfronten om man ber om att få utan dressing. Jag brukar be om extra bacon och extra ost- men utan dressing.Räcka ut tungan

Kia
0

Max…. När ska det komma till Malmö suck….

maxiq
0

Max ska bara finnas i Norrland tycker jag eftersom det startade här. Det känns lite konstigt att äta på Max i t.ex. Uppsala. Däremot har maxiq varit i Malmö fast det är länge sedan nu!

Räcka ut tungan

Karin20
0

Max finns här också, men norr om Tensta, i Barkarby, dvs i Norrland

//Karin

JimJ
0

I Eskilstuna, där var Max favoriten bland hamburgar-barerna. Jag beställde varje gång en vegitarisk hamburgare som bestod utav grönsaker inne i någonting som skullle likna hamburgare-köttet. Jag är ingen vegetarian och äter gärna kött, men den här burgaren var riktigt oemotståndlig! Kanske är den t.o.m nyttig?:-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Mervi
0

Finns även här kring Helsingborg, Hyllinge köpcentrum. Har aldrig provat deras low-carb-burgare.

Skaldeman
0

Jag äter gärna kebab. Jag brukar beställa en dubbel portion kött, pepparfrukter och stark sås. Det är sällan någon som krånglar. Det händer ofta att jag får min stora köttportion till normalpris, eftersom jag hoppar över bröd, ris, pommes etc. Vitlökssåsen skippar jag, den litar jag inte på.

Sten Sture

zeretki
0

Jag krånglar till det för restauranger o personal! Beställer alltid korv o hamburgare med enbart sallad o grönsaker. :)

Skyller på glutenintolerans o allergier. Det funkar alltid. :) Fast jag insåg att mackarna säljer numera ost…och då blir det bra som snacks o mellanmål. :)

Bir47
0

Jag brukar beställa kebabsallad och får då kött, isbergsallad, gurka, rödlök riven ost och valfri sås. Men nästa gång ska jag nog ta extra kött.

Om vi är ute och kör MC brukar vi stanna till vid någon ICA butik och köpa vars en halv grillad kyckling och en påse sallad,smaskigt, och som tur var köpte vi våtservetter också.

Sotlugg
0

Jag har just varit en sväng upp i Hälsingland. Kom på att säga att jag inte tålde spannmål. Då slapp jag ordet kolhydratallergi, som kan få människor att se på en som man vore någon slags rättshaverist.

Skogiz
0

Äh, ta och tänk om killar & tjejer. Man ska inte behöva skylla på nånting alls, inte ens på ett snabbmatshak. Kunden har rätt, dom kan antingen servera det man vill ha eller vara utan ens pengar. Funkar inte på mc donalds eller burger king men maten där är så vidrig ändå vare sig man äter kolisar eller ej. Beställ 2 ostburgare med sallad, dressing, lök eller be pizzabagaren baka en pizza på ett bakplåtspapper eller plåt. Att man kanske får betala nån tia mer spelar ingen roll tycker jag, man äter ju det som är dyrast och slipper betala för sånt man skulle lämna i alla fall. Idag ska jag äta kebabkött med smält ost, tomat, lite sallad och orientdressing. Räcka ut tungan

Sara40
0

Skogiz - hur bra som helst skrivet!!!!

Absolut att man inte skall behöva förklara sig!!!!

Får dock en hel del konstiga blickar när man beställer stekt strömming utan panering men gärna vänd i ägg och vill inte ha majsena i stället… Detta serverat till grönsallad i stället för potatismos och ja extra mycket skirat smör på och det gör inget om salladen simmar i det också, bara det är riktigt smör och inte något substitut Flört.

Ovan nämnda kock såg mycket förbryllad ut kan jag säga och sevitrörn som kände sig tvungen att kalla ut kocken förstog inte alls min beställning. Flört

soni
0

Jag har oxå semesterångest, inte för restaurangmaten, för jag kommer att försöka handla allt i mataffären och ha kylväska i bilen (finns sådana som man kan koppla till bilens el- minikyl alltså).

Mitt problem är kompisar och anhöriga. Är så himla jobbigt att säga att jag inte vill äta något, så ofta slutar det med att jag äter  för att vara snäll och slippa bli ifrågasatt. Ingen vill förstå varför jag som är så smal vill äta så extremt, tror att jag håller på med någon anorexi-grej. Men jag har ju bara svamp. Suck!

Jag måste komma på ett sätt att hantera det här. I mina diskussioner med mig själv handlar det ofta om hur många avsteg jag har råd med och så tänker jag att det blir nog inte så farligt. Sist jag kom hem från en långhelg med släkten hade jag massiva svampproblem i en månad, drygt. Så antagligen måste jag vara rätt så strikt.

Nu ska jag vara iväg i två veckor och träffa många som inte vet vad jag håller på med. Finns det någon här som klarat detta på ett bra sätt och känner sig trygga i det? Kanske är det en självförtroendefråga.

fagli
0

Soni!

Jag befinner mig just nu pa semester utomlands i Europa hos mina svarforaldrar och forstar ditt dilemma med folk som ifragasatter din kosthallning. 

Jag umgas med slakt och vanner och gar pa restauranger var och varannan dag har. Jag ar strikt och ater precis som jag vet att min kropp behover. Det handlar om sjalvfortroende , om att du sjalv ska ma bra. Folk ma ifragasatta men forklara da varfor du ater som du ater och de nojer sig med det. Efter ett tag bryr de sig inte langre.Man vill inte vara oartig, men det handlar om DIN KROPP och DITT VALMAENDE, sa sta pa dig och bry dig inte om folk tycker att du ar "konstig"!!

Fast har svarmor statt en hel dag och bakat en tarta for din skull sa bor du nog smaka lite iaf :-) …

soni
0

Min svärmor är som tur är inte den husliga typenGlad

Jag bör väl helt enkelt bestämma mig och sedan stå för det.

Det svåra är när man sitter där med alla godsakerna framför sig. Och jag vet inte riktigt vad det är som driver mig att ta, är det dåliga samvetet för att vara en dålig gäst eller är det helt enkelt så att jag inte kan stå emot själva frestelsen.

fagli
0

Det ar nog det daliga samvetet som spokar,

Man vill vara en artig gast…

Margareta
0

Eller både ock… är man beroende är det tufft att säga nej…

Jag har fått jobba i många år på detta och lyckas fortfarande inte alltid…

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Jag tycker oxå att det är svårt att säga nej.. oftast.. Ibland går det  och ibland inte..

Men en otrolig motivation är dina framtida planer soni, tänk på att du ska lägga den bästa grunden.

Är det något som dina anhöriga vet? Isf skyll på det, det är INGEN som vill neka dig det. Tyvärr är det så att varje svamputbrott innebär att du måste börja om och då skjuter man läkningsprocessen framför sig.

Jag kommer inte alltid ihåg detta när jag mölar i mig, men ibland tänker jag på det och pressar mitt blodsocker och mitt HbA1c lite till.. (jag har en typ1 diabetes som jag måste ha kontroll på innan oxå, + äckligt läskiga mediciner typ cellgift att bli av med, bara det tar 6 månader MINST)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Bir47
0

Jag har upptäckt att de flesta är mer intresserade av vad de har på sin egen tallrik i stället för att bry sig om vad jag har på min.

Speciellt de som själva är svaga för kolhydrater, om någon ifrågasätter min kost säger jag bara att jag kan inte äta så mycket kolhydrater p.g.a min migrän (villket ju också är sant även om jag började för att gå ner i vikt) Jag har ju blivit av med migränen villket alla tycker är bra.

Om du säger att du får svårartad svamp av att äta för mycket kolhydater tror jag ingen har några synpunkter, även om man inte ska behöva försvara sig kan det vara bra att ta till ibland.

Stå på dig, Mvh Birgitta