Det regnar...
Det kom en skur.. eller vad man nu ska kalla det.
Här har det regnat länge och mycket så marken är mättad. Idag sken solen för första gången på ganska länge.. Det var varmt och kvalmigt. Det drog snabbt ihop sig till åska.. sen kom regnet… Det var vid 16.
Det var som en vägg utanför fönstret.. När bilderna togs hade det avtagit högst markant och flödena har minskat mycket.
Det regnar och porlar fortfarande…
Denna bilden är utanför badrummet..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
och en till..
På baksidan.. Dräneringsbehov?
//Ida
lite mer vatten..
Marken utanför badrummet, nedanför första bildens vattenfall..
//Ida
lite mer..
Trappan från framsidan upp till ytterdörren..
//Ida
Här regnar det också, det gjorde det igår också, hällde ner.
Hela köksträdgården är under vatten. Tur att den inte ligger nära huset. Barnbarnen hade kul i "träsket" idag. Det körde vatten med en kärra, fulla hinkar, och hällde detta mitt på gården.
De fick tömma sina stövlar på vatten flera gånger. Ungar älskar vatten.
Nu önskar jag att det slutar och blir upphåll. Jag vill vara ute också.

Ta av dig strumpor och skor och gå ut och plaska ser jättemysigt ut! Här regnade det bara en två-tre gånger i "vintras" och det är knapertorrt. Hoppas det inte blir en brandsäsong som för några år sen då det brann över hela San Diego.
Det var skrajsigt det, askan föll som snö i flera dagar och man kunde se bränder åt alla väderstreck. Solen var röd bakom all röken och man kunde knappt andas.
Så njut av härligt fuktig mättad luft och gå ut och hoppa jämfota i pölarna :).
Ja, usch vad det regnar… Vi bor rätt högt i vår stad, men när vi gick ner och kollade vårt förråd i källaren idag hade det kommit in vatten i alla fall. Så nu har vi inlett "Operation rädda flyttlådor och böcker"…
Jag förstår att du tycker det skulle vara skönt med regn. Jag skall försöka skicka över lite och tar gärna lite torr luft i byte.
Jättefint, vill vara där och fota;)
Här regnar det inte alls
Helena

urs vilket väder ni har i södra delen av Sverige,här i södra norrland har vi Soligt och varmt,nästan så att man vill ha lite av erat regn.Men det verkar som det kommer hit upp nu,förut kunde man säga att det var bra för "pären"alltså potatisen.
Ja det har verkligen varit olika väder..
Mervi.. jag såg på nyheterna om skåne.. Helt sanslöst. Så illa är det inte här.. Iofs bor jag uppe på en bergssida så det blir inte heldränkt.. Men några direkta översvämningar har vi inte.. Bor havsnära så det rinner ut i Havet.. Men markerna är mättade..
#9 jo det är jättefint.. Men tyvärr blir det inte jättefint när det rinner rakt igenom källaren..
#6 Jag håller med.. hellre vatten än eld… men ibland undrar man.. när allt är pisseblött alltid.
#7 Så illa har det inte varit här.. har inget av värde i den delen av källaren som det rinner vatten i.. Gjutet golv med klinkers och brunn. Fall på golvet så det rinner direkt ut i brunnen… Tur!
Lite positivt i allt vatten.. Grusvägen/backen upp "sätter" sig ordentligt så den blir kompakt och bra.. =)
//Ida
jag vill oxå bo på landet igen. När jag flyttade till stan från mina föräldrars gård, trodde jag at jag skulle flytta ut på landet igen efter ett år eller två. Nu har det snart gått tio….
Innerst inne är jag en riktig lantlolla, som aldrig vänjer sig vid allt folk och trafiken. *men glad ändå*
soni: Jo landet är underbart.. jag fattade inte riktigt hur mycket jag vantrivdes i lgh inna vi flyttade hit.. (snart ett år sen)
//Ida
Idag har regnet lugnat sig, bara droppat lite. Och just nu regnar det inte. Kanske det är bättre väder på gång.
Nu regnar det här, söder om stockholm
Helena
Jag såg på väderleksrapporten att Södra Skåne kunde få lite sol. Då tänkte jag på Dig Mervi!
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack Margareta. Idag har det inte varit sol men kanske imorgon. Hoppas i alla fall.
Solen tittar fram lite här idag… Själv befann jag mig i Västerås när det regnade som mest hemma i skåne men jag har ju sett efterdyningarna av det. Tänk vad regn kan ställa till det…..
Jag jobbar en vecka till sen vill jag ha SOL…. Tänkte åka en vecka till Öland i år och där vill vi ha fint väder ju….
Hoppas du får bättre semesterväder än vi haft. Idag har det varit bättre med lite solklimtar också. så mycket bättre man mår då.
Nu regnar det här också…
det blir som i den där historien om han som frågade arbetskamraten om hur vädret var på semestern. Jovars svarade kamraten, det regnade bara två gånger. Den ena i tre veckor och den andra i 14 dar…
I Östergötland tror jag bestämt att det regnat precis hela dagen. Ibland lite kraftigare men aldrig helt uppehåll. Känns lite dystert tycker jag…
Vi har fått 9 mm och sen sprack det upp till kvällssol. Inte så tokigt faktiskt.

Jag var på countryfestival i helgen… förutom bra musik, trevlig och välskött festival, välskött camping, så kan man ju, för att uttrycka det positivt, säga att det var tämligen myggfritt…
Jag hade regnställ med mig, men jag föll för frestelsen och köpte mig en australisk oljerock, som jag hittade i ett marknadsstånd… insvept i den, och med min australiska hatt av känguruskinn på huvudet, och med mina australiska farmarboots på fötterna, var jag varm och torr hela kvällen trots att det på fredagen öste ner hela tiden. För övrigt har jag inga band till Australien!
På lördagkvällen regnade det inte riktigt lika mycket, men det kom desto mer på natten… så dom fick ta traktorer till att dra loss husvagnarna på söndagen… själv sov jag i tält, tack och lov höll det tätt!
LCHF fungerar utmärkt som campingkäk! Brunchen gick lätt att tillaga på trangiaköket… och mina vänner hade grill med sig, så det blev grillat kött till middag.
Tyvärr glömde jag grädden hemma, så mina vänner gjorde stora ögon då jag istället hade smör i teet, för att få upp fettprocenten…
För 1 år sedan hade jag aldrig ens drömt om att ge mig in i sådana strapatser, pga min astma… den var definitvt handikappande. Nu, efter 1 år med LCHF, hindrar den mig inte längre… snacka om förbättrad livskvalitét!
Hemsidan meddelar att svt filmade inför programmet "Musikbussen" som sänds i tv2 onsdag 18 juli kl 20:30… vem vet, kanske syns jag bland publiken! 
"still lost in space and time"
Jag skall minsann leta efter en Australiensare om jag kommer ihåg att se programmet…

Hehe… det fanns flera stycken "australiensare" där! Det roliga med en sådan festival är att vuxna människor går omkring och försöker se ut som cowboys… inklusive jag själv, men jag föredrad den australiska "looken", framör den amerikanska… dessutom är det bra kläder vid dåligt väder…
Däremot tar jag inte på mig pistolhölster eller sporrar… det är liksom inte funktionellt, speciellt som man inte har hästen med sig… men det fanns även exempel på detta…

Där går alltså gränsen… ingen häst… inga sporrar… ganska logiskt…
Jag har varit ute och klippt gräset idag. Det regnade 9mm igår och sen blev det uppehåll och började blåsa, så det var hyfsat torrt i morse… nu regnar det igen, men gräset blev klippt.
Här växlar vädret mellan regn och näst intill regn…
//Ida

Nyheterna på radion nämnde bla Ödeshög och Tranås, för att det har kommit så mycket regn så att det har ställt till olika problem med vägar och källare… jag förmodar det är så det har varit även i Skåne tidigare,,,
Själv bor jag ca 1 mil utanför Ödeshög, countryfestivalen ägde rum ca 1 mil utanför Tranås…
Tur att jag inte har någon källare under mitt hus…
Hur går det med din källare, Amiechan?
själv tävlade jag i westernridning för sju-åtta år sedan men har nu lagt av men westernkläderna finns kvar!
I Skåne har det verkligen kommit mycket vatten. Idag har solen lyst ganska varm så vi var en runda i Ängelholm i hembygdsparken. Rönneån har verkligen svämmat över. Brer sig ut över gångarna vi brukar gå. Och vissa vägar är fortfarande ofarbara.