Varning för jodbrist!
Enligt artikel i SvD. Jag har helt slutat köpa jodberikat salt p.g.a. antiklumpmedlet. Räcker jodet i havssalt, eller skall man försöka jodera ytterligare? Vilken sorts jod används i salt - det är ju inte rött? Det måste finnas i andra former än den röda vätskan.
Jag kör med Luguls lösning och skiter i hur mycket jod det är i salt.
Jod är inget man ska leka med dock, så försök sätta dig in i det ordentligt innan du börjar med den typen av högdoserade tillskott.
Lågdoserade tror jag inte existerar, utom algpulver som man egentligen inte vet vad det innehåller. Apoteket säljer inte jod alls, förutom tabletterna vi ska ta om något kärnkraftverk går åt helvete. Men vill man ta en låg dos kan man ju köpa Lugols och blanda en droppe i MYCKET vatten som man sedan bara dricker en mindra del av och slänger resten.
Angående färgen, det är så lite jod i salt att det spelar ingen roll vilken färg joden har. Den slår inte igenom.
Jag använder algtabletter just för jodens skull. Men inte vet jag hur mycket jod jag får av det…

Jag förstår inte varför alltid salt det pratas om när det gäller jodintag.
'ät salt för att få i dig jod, men dra ner på det för det blir för mycket salt'
Det är det vanliga förvirringsmetoden.
Kolla hur mycket jod det finns i olika livsmedel. Ett par ekologiska äggulor, så är dagsbehovet säkrad. Kanske lite skaldjur, så behöver man inte vara orolig.
Jag frågade livsmedelsverket varför just salt de tar upp, och hur det är bevisad att just salt har hjälpt mot struma efter kriget, om det inte kan vara så att man fick mer och bättre mat, men jag fick till svar att läsa på deras hemsida. Där det står påståenden, men inga bevis.
#0 Kolla på fineli.fi, det skiljer inte mycket.
För min del är det enkelt att använda havssalt, det är ätbart, vanligt bordsalt smakar blä för mig och jag är tillräckligt känslig för salt för att skippa det helt om jag bara fick bordssalt.
Det är ju så lite i salt och man använder så små mängder salt… Jag har läst (men om det stämmer vet jag inte) att joderingen var tillräcklig för att undvika de värsta effekterna av jodbrist, d.v.s. kretinism, men att mängden är en droppi i havet när det gäller sköldkörtelproblem.
Förresten, när jag försökte sätta mig in i det där lärde jag mig en del intressanta saker. Kvinnor behöver mer jod än män (bröst och könsorgan förbrukar jod). Är det orsaken till att sköldkörtelproblem är vanligare hos kvinnor kanske? Äverviktiga behöver mera jod än smala. Fettväven slurpar i sig jod. RDI är löjligt lågt om man tittar på vad kustbefolkningar som äter mycket från havet får i sig. 150 µg om jag minns rätt. Japanerna får sig runt 12 mg. Ja, det skulle vara mikro- respektive milligram - stooor skillnad det!
Jag kör också med Lugols för egen del, men familjen är orolig och det måsta jag ta på allvar.
En koll på Fineli lugnade mig dock. Vanligt koksalt är gjort på bergssalt har jag för mig och det har kanske inte något jod alls i sig.
Tråkigt att media inte gör mer research innan de skriver. Såg dock att kommentarerna var lite mer pålästa, men alla som läser tidningen läser ju inte på nätet.
#6 Vanligt salt har jod tillsatt eftersom det inte innehåller jod naturligt. Havssalt har ingen tillsats eftersom det redan innehåller jod…
Problemet är om man äter Himalaya-salt och andra bergssalter, det innehåller inte jod naturligt och har inget tillsatt.
#7 Bergsalt är gammalt havssalt. Innehöll det jod när det var havssalt, och när försvann jodet i så fall?
Jag köpte en flaska jod på iHerb, med dropprör, man ska inte ta mer än en droppe och det gör jag kanske 1-2 ggr/vecka.
Där fanns även en sorts jod på flaska som var avsedd att användas på huden i syfte att se om behov faktiskt föreligger.
Stryk ut på en begränsad yta och håll koll på hur lång tid det tar innan den försvinner, säger det "slurp" så behövs det tillskott.

Jag puttar det här inlägget, jag lyssnade precis på det här podcastavsnittet http://askthelowcarbexperts.libsyn.com/35-dr-steven-gundry-high-fat-diets-good-vs-bad där de tar upp att man får i sig för lite jod om man inte äter salt med tillsatt jod och det är ett problem inom paleo-folket som väljer naturligare saltsorter, att man kan få problem med lågt sköldkörtelhormon.
Jag äter just nu himalayasalt som innehåller mycket lite jod så nu ska jag börja äta kelp eller någon annan naturlig jodkälla för att komplettera, jag har inte riktigt funderat över att himalayasaltet innehåller riktigt så lite jod som det gör.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag använder flingsalt med jod…..till mat grovmalt med jod
#1, #6 var köper ni lugols lösning?
Jag har köpt herbamere örtsalt, och det innehåller kelp så då får man jod på ett naturligt vis. Så det är också ett alternativ, och på det viset bör man ha fått sin dos av jod ändå.
Jag har haft väldig ågren för det där med salt för nästan allt salt innehåller klumpförebyggande medel, vilket ofta är aluminium, vilket jag absolut inte vill äta. (Eventuellt en stor orsak till Alzheimer).
Jag har fått förklarat för mig att havssalt innehåller naturligt jod, och då skall man inte behöva extra! Det salt som är jodiserat är bergssaltet och det finns inte utan antiklumpmedel.
Jag är helt klar på att vi behöver mycket jod vi som inte vistas vid öppet hav året runt, men hur? Jag Lugols lösning hemma - det smakar verkligen urk - och jag har blivit varnad för att det är farligt att ta det om man inte är säker på att man har jodbrist!
Det finns en jodlösning speciellt för att ta på huden, detta för att se hur lång tid det tar för huden att adsorbera, går det fort så behöver man någon enstaka droppe. Nu ser jag att jag redan skrivit om detta i inlägg nr 10.
Jag använder detta och har inte dött av det, ibland får jag frysningar och då kollar jag, detta med brist påverkar sköldkörtelhormonerna och det ger dessa frysningar.
MEN det är försvinnande små doser man behöver så försiktighet anbefalles.
Annars har jag sett någonstans att man i Japan pga radioaktivitet ända från 2:a v-kriget har haft problem med detta och att man där "har äntligen kommit tillrätta med vilken mängd jod man behöver", men däremot har jag inte lyckats hitta uppgiften om hur mycket det är.

Kolla mitt grovsalt, kommer från Sicilien, sosalt.it Ser själv inte sidan då jag har en iPad o flash inte funkar då.
#19 Det står att det innehåller jod och en naturlig förekomst av mineraler(kalcium, magnesuim, kalium flour, jod).
Står inget om antiklumpmedel men det finns normalt bara i fint salt så jag antar att det inte finns. Låter bra, du kanske kan skicka. 

😃 Javisst det väger ju inget salt…… Har det grovsaltet till matlagning till bords blir det svenske flingsalt, då den utvecklingen inte kommit med flingsalt.. Har dock sett svindyrt himalayasalt här och där. Fin salt har vi inte i alls hemma, sen om den sv jodflingsaltet är bra eller har antiklumpmedel vet jag inte.
#20 Antiklumpmedel förekommer i grovt salt också nu, jag har letat som attan och läst innehållsförteckningar på nästan allt. Men står det inte med i innehållsförteckningen så är det inte tillsatt…
Jag har bara hittat två sorter som är utan tillsatser. Det ena är Maldon som jag har på bordet, och det andra är Jozo Medelgrovt Havssalt som jag kör till matlagningen.
Jag kör bara med kvarnar, har fyra st som jag fyller på samtidigt och så räcker det ett tag. Ibland mal jag mycket och häller i en särskild burk.