Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2530 ggr
angel.59
0

grönsaker och frukter

Jag är nybörjare med denna metoden. Min första gråga är: kan man äta alla sorters grönsker och frukter? Har läst/hört nånstans att man ska undvika grönsaker som växer i jorden som t.ex morötter, rödbetor

Mooniq
2

läs i vänstermarginalen om fakta för nybörjare - 13 artiklar som jag som nybörjare….

grönsaker under jord har oftast mer kolhydrater än  de somväxer ovan jord.

frukt utgår men nån enstaka kan funka -om du söker viktnedgång så bör frukt vara en riktig sällan-ätar-vara.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ullebull
0

Hej angel.59 välkommen hit.

Jag ser ju att du fått perfekt svar av Mooniq men bara kom du med dina frågor, finns alltid någon som svarar.

Allt i vänstermarginalen är bra att skumma igenom, finns mycket nyttigt där.

Lycka till

Zepp
0

Eh.. ät vad du vill, men grönsaker som växer under jord heter rotfrukter och är oftast växternas sätt att lagra energi i form av stärkelse.

Det finns de som är rätt låga på kolhydrater oxå.. men då behöver man en lista.. här har du en sådan.

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Grejen är om du vill räkna eller ej, slipper man räkna så är det ju smidgare.

Du kan ju tillomed äta potatis.. en medelstor potatis ger väl cirka 8 gram kolhydrater.

Finessen med grönsaker är att de oftast kan ätas fritt utan att räkna på kolhydrater.. om man nu vill hålla ner dessa.

Så rädisor, majrova, rättika, morot o sådant är rätt låga på kolisar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ullebull
0

Hallå angel59, hur går det med maten?

Marianns LCHF Mat & bak
0

Jag skulle säga att det också beror på vad du vill med LCHF.

Äter du för att gå ner i vikt bör du vara mer strikt kanske.

Äter du för livslång hälsa och välmående kanske det kan få ingå lite frukt och alla grönsaker.

Man lägger ju upp sin kosthålllning lite som man själv vill efter vad man vill uppnå.

Lycka till hur som!