arncih's viktresa
Jag har inspirerats av dessa personliga trådar där man dokumenterar sin vikt- och hälsoresa så jag tänkte skapa en egen tråd. Mest för att kunna komma tillbaka och få en överblick.
Innan jag blev gravid vägde jag ca 73-74 kg till mina 173 cm. Strax efter förlossningen stannade vågen på 90 kg. Jag hoppades på att kilona skulle rinna av mig, tänkte att det är massa överskottsvätska i kroppen. Men det stannade där och rörde sig inte ur fläcken. I början på april -12 bestämde jag mig att nog får vara nog och började med LCHF. Ett beslut jag absolut inte ångrar.
Jag har för vana att mäta och väga mig varje fredag.
Den 13/1-12 var mina mått:
Rygg - 98 cm (under armhålan)
Bröst - 104 cm
Midja - 109,5 cm (mäter strax under naveln, alltså bukfettet)
Rumpa - 116 cm
V lår - 67 cm
H lår - 67 cm
V arm - 32 cm
H arm - 32 cm
Vikt - 90 kg
Jag tänkte börja med LCHF redan i januari men pga all sömnbrist och allt kaos kring mitt nyblivna föräldraskap så skjöt jag upp på det. Kände att jag inte hade tillräckligt med ork att ta tag i det helhjärtat. Så jag började som sagt för nästan exakt en månad sedan men måtten var då samma som i januari.
Idag den 4/5-12:
Rygg - 95 cm
Bröst - 98,5 cm
Midja - 106 cm
Rumpa - 113 cm
V lår - 62 cm
H lår - 62 cm
V arm - 32 cm
H arm - 32 cm
Vikt - 84,6 kg
Mitt mål är att komma ner till ca 65 kg. Men det får ta den tid det tar. Ett lite kortsiktigare mål är att komma in i alla mina jeans!! Inte ett enda par av mina pre-graviditet jeans passar och jag tvärvägrar att köpa nya jeans i min nuvarande storlek. Känns så otroligt onödigt. Så jag lever på en väldigt begränsad garderob, därefter min längtan till min gamla kläder!!
Lycka till! jag har också en tråd där jag kan nörda loss med mått, svordomar, och hurrarop, så slipper jag störa min omgivning med det. Vill inte trötta ut folk mer än nödvändigt .-)
#1 Tack, detsamma!! Blir roligt och följa dig :))
Idag är det fredag och det är dags för veckans mått.
Rygg - 94 cm (-1 cm fr förra veckan)
Bröst - 98,5 cm
Midja - 106 cm
Rumpa - 112 cm (-1 cm)
V lår - 62 cm
H lår - 62 cm
V arm - 32 cm
H arm - 32 cm
Vikt - 84,4 kg (-200 gram)
Det är mensvecka så jag förväntade mig inte så mycket. Var nere på 83,6 kg för någon dag sedan så jag tar "bara" -200 gram idag med ro :))
Har alltså går ner sammanlagt 200 gram och 2 cm på en vecka. Skönt!
Trevlig helg!
En egen tråd är jättebra att ha!
Då har man mer koll på vilka råd man kan ge också, om folk ber om dem alltså.
Och man får pepp och stöd!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#3 Ja, det är en väldigt bra med egna trådar!
Både att skriva själv och läsa andras. Roligare att få en inblick över en persons viktminskning över tid. Man hör ju hur personer har gått ner t.ex. 15-20 kg, men genom dessa egna trådar ser man att det inte sker över en natt utan genom att man gör en helomvändning i sin livsstil och är konsekvent med det. Inspirerande! :)
Fredag igen och det betyder veckans vägning och mätning, hehe.
(I parantes hur mycket det var i start.)
Rygg - 94 cm (98 cm)
Bröst - 97,5 cm (104 cm)
Midja - 104 cm (109 cm)
Rumpa - 112 cm (116 cm)
V lår - 62 cm (67 cm)
H lår - 62 cm (67 cm)
V arm - 32 cm (32 cm)
H arm - 32 cm (32 cm)
Vikt - 83,8 kg (90 kg)
Dock har jag minskat från förra veckan -1 cm i rygg, -1 cm bröst och -2 cm midja.
Jag är jättenöjd över den här veckan. Väntade mig egentligen inte alls mycket eftersom jag inte haft tid att tänka så mycket kring LCHF. Jag har under veckan som gått försökt att få bukt med min snart 6-månaders nattliga mål och försökt få in fasta sov- och matrutiner à la Anna Wahlgren. Funkar skitbra, redan tredje natten sov hon 11,5 timme utan att vakna en endaste gång. All fokus låg alltså på att lära sig "Sova-hela-natten"-kuren utantill plus genomföra den. Jag har hittills i alla fall fått sova två hela nätter! Fyyyyfan vad skönt :D Senast jag sov en hel natt var nog natten innan förlossningen, haha.
P.S. Ursäkta mina svordomar, hehe, är för första gången på länge pigg på riktigt, och det känns så jäävla bra :))
Trevlig helg allihopa!!
Grattis till jättefina resultat!
#6 Tackar! 

Roligt att läsa din tråd! Det är som du säger roligt att följa folks resor. Grattis till jättefina resultat!
Grattis, härligt! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Så bra det går! Att få sova gör det säkert bara enklare dessutom. Grattis till alla minus!
#8, #9, #10 - Tack så mycket :D Och ja, att få sova gör vardagen enklare nu, hoppas det syns på vågen/måttbandet också. Sömn ska väl vara en viktig faktor i viktminskning.
Sambon köpte massa vikter till mig för någon dag sedan så jag har börjat träna styrka nu också. Framför allt biceps/triceps men ska börja med övningar för att stärka låren också. Hoppas det ger resultat. Mina muskler är obefintliga så jag vill "tighta" till dem så att kroppen blir spänstig i samband med att jag tappar (förhoppningsvis) fettvikt. Har också för mig att fettförbränningen är högre om man har muskler.
Ne, nu är det dags för dotterns sovstund och jag ska göra någon liten frukost till mig själv. Återkommer på fredag med veckans vikt och mått. Hejsvej!
Tillägg:
Hur bra är t.ex. situps för magens muskulatur? Blir det någon skillnad? Har hört så många olika påståenden om det så jag vet inte vad jag ska tro längre.
Jag läste någonstans att efter graviditet så har situps ingen verkan, det tycker jag låter lite tokigt. Kan dock inte referera till var jag läste det, det var ett bra tag sedan. Men finns det någon som vet mer?
Dags för veckans mått.
I parentes hur mycket jag gått ner sedan förra veckan.
Rygg - 93 cm (-1 cm)
Bröst - 97 cm (-0,5 cm)
Midja - 103 cm (-1 cm)
Rumpa - 110 cm (-2 cm)
V lår - 61 cm (-1 cm)
H lår - 61 cm (-1 cm)
V arm - 32 cm
H arm - 32 cm
Vikt - 83,6 (-200 gram)
Haha, det var som fan. Sammanlagt -6,5 cm på en vecka men bara -200 gram? Kroppen är allt underlig. Vad bra att jag mäter också, för hade jag bara gått efter vågen så hade jag blivit lite frustrerad.
En sak som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden var att mitt kortsiktiga mål var att komma in i mina före-graviditet jeans. Och nu gick det!! Jag kunde t.o.m. knäppa jeansen. Att det ser helt förjävligt ut på mig och att jeansen fortfarande är alldeles för tighta är en annan sak, men jag fick dem på mig! Det går defintitivt åt rätt håll. Innan jag började med LCHF kunde jag inte ens få dem över rumpan. Det tog stopp ovanför knäna, haha.
Äeh trots att jag "bara" gått ner 200 gram är jag glad :D Man ska vara tacksam över det lilla och lita på att ens kropp vet vad den gör!
Strax väntar en bilresa på 500 km till svärisarna. Inte så roligt att sitta så länge i en bil men men.. vädret är varmt och skönt, min dotter sover hela nätter nu och mina minus fortsätter så jag har mycket att vara glad över. Det är bara att bita ihop.
Ha en trevlig helg allihopa :)
Bra resultat! Jag konstaterade när jag provade lite gamla kläder i morse att jag kommer i dem fast jag väger ganska mycket mer än när jag hade dem sist. Så jag antar att kroppen formar om sig mer än vad vågen visar. Eller så har byxorna växt. Oavsett vilket så är jag nöjd :-)
Och det ska ju du också vara! Trevlig helg till dig också!
Hmm.. Tillbaka från min helgtripp till svärisarna. Som tur är så äter dem också enligt LCHF så det var inga problem kring maten. Vågen visade imorse 82,5! Dvs, -1,1 kg mindre sen i fredags? Jag har alltså gått ner 1,1 kg på tre dagar? Något stämmer inte… Men välkommet är det, absolut! Låt oss hoppas att det håller i sig också..
Jag kanske borde äta så som jag gjorde hos svärföräldrarna hela tiden? Haha. Grillat kött med bl.a. tzatziki och vitkålssallad över dagen. Och på kvällen lite LCHF-pannkaka med blåbär och vispgrädde. Och till frukost var det äggröra med salami och lite LCHF-plättar till. Hmm.. Dock tycker man ju att det inte borde röra sig så mycket neråt med tanke på plättarna, vispgrädden, blåbären och pannkakan.. Skumt.
Tja, bra mat och välmående ska man inte underskatta! Kul med resultat iaf, oavsett varför. För mig är viktminskningen inte linjär öht, det skiljer lätt ett kilo från en dag till en annan, upp och ner, upp och ner…även om jag över tid går ner. Ibland ger det frustration över att det inte händer nåt, ibland glädjeskutt över hur snabbt jag går ner 
Dags för veckans mått!
Eftersom jag pga resa inte hann skriva ner förra veckans mått så tar jag även med dem den här veckan. I alla fall..
1 juni (förra veckan):
Rygg - 93 cm
Bröst - 97 cm
Midja - 103 cm
Rumpa - 110 cm
V lår - 61 cm
H lår - 61 cm
V arm - 32 cm
H arm - 32 cm
Vikt - 83 kg (-0,6kg)
Sammanfattning: -0,6 kg men inga minus på måttbandet från veckan innan.
Idag, 8 juni:
Rygg - 93 cm
Bröst - 97 cm
Midja - 103 cm
Rumpa - 110 cm
V lår - 60,5 cm (-0,5 cm)
H lår - 60,5 cm (-0,5 cm)
V arm - 32 cm
H arm - 32 cm
Vikt - 82,7 kg (-300 gram)
Fick mens igår så jag känner mig rätt svullen.. Skyller mina ganska dåliga resultat på det :) Haha. Har väl blivit en ruta mörk choklad för mycket så jag har överseende med resultatet. Förra veckan var ännu konstigare, hur kan inte -600 gram märkas på måttbandet? hmm.. aja..
Trevlig helg!
Det är dags för den här veckans mått! :)
Mått 8 juni 2012:
Rygg - 92,5 cm (-0,5 cm)
Bröst - 97 cm
Midja - 102,5 cm (-0,5 cm)
Rumpa - 110 cm
Lår - 60,5 cm
Armar - 32 cm
Vikt - 82,4 kg (-300 gram)
Äeh, nu går det lite trögt neråt, tycker jag. Förmodligen inget konstigt att det är så, men jag känner att jag får hjälpa vikten/måtten lite. Därför har jag tränat varje dag de senaste 4 dagarna och planerar att fortsätta göra så fram till 10 juli (11 juli åker jag som sagt utomlands). Hoppas att nästa veckas mått visar resultaten av mitt flåsande och svettande dem senaste dagarna, haha!
Tränar som sagt på crosstrainer varje dag i minst 30 min med ganska mycket motstånd och börjat öka både tempo och tid på promenaderna. Försöker få in lite styrka också men det är så förb*skat tråkigt att lyfta vikter, slarvar lite där. Men får nog ta tag i det också.
Aja.. massa svammel från mig nu märker jag. Trevlig helg!

Go for it!
Tränade precis 20 min crosstrainer med mycket motstånd, x antal situps (räknar ej, men gissningsvis runt 70-100 st, dock i två omgångar), tränade triceps och biceps med lätta vikter också.
Har alltså tränat varje dag dom senaste 5-6 dagarna. Ibland kan det vara en fördel att vara en människa av "allt eller inget"-inställning..
*håller tummarna för relativt snabba resultat på våg och måttband*

Ja, fast någon dag ibland kan kroppen behöva en vilodag också för att hinna bygga upp sig, inte bli stressad och att undvika skador och överbelastning. Kanske relaxa en dag i veckan i alla fall…?
Jo, absolut. Du har helt rätt. Har bara fått för mig att jag bör gå hårt ut och chocka kroppen lite innan jag börjar träna "rätt", dvs med ca 2 vilodagar i veckan. Får se hur kroppen reagerar, säger den emot så varvar jag ner naturligtvis hehe.

Det är bra, man ska lyssna på kroppen!
Veckans mått :)
Rygg - 92,5 cm
Bröst - 97 cm
Midja - 102,5 cm
Rumpa - 109 cm (-1 cm)
Låren - 60 cm (-0,5 cm)
Armarna - 32 cm
Vikt - 81,6 kg (-800 gram)
-800 gram på en vecka är jag supernöjd med. Verkar som om träningen gör liten skillnad i alla fall. Däremot är måtten ganska stabila, skumt, Men man tackar för 1 cm på rumpa + 0,5 cm på vardera lår ändå. Ska försöka fortsätta i samma takt.
Har ett litet kortsiktigt mål: att hamna under 80 till den 10 juli, realistiskt? Jiio, det tycker jag.. lite tufft kanske med tanke på min relativt slöa viktnedgång senaste veckorna. Men det ska nog gå! Hoppet är det sista som överger en, haha.
Tror jag börjar hinta att armarna också blir saakta mindre, handlar om millimeter i så fall, men det är inget jag tänker skriva upp här än. om det är 31,8 eller 32 är inte en direkt säkerställd minskning. Kan vara att jag håller måttbandet konstigt. With time, we shall see..
Ha en skön midsommar allihopa!
Veckans mått.
Rygg - 92 cm (-0,5 cm)
Bröst - 96,5 cm (-0,5 cm)
Midja - 102,5 cm
Rumpa - 109,5 cm
Lår - 60 cm
Arm - 32 cm
Vikt - 82 kg (+400 gram)
Hmm..mitt första plus i kilo sedan starten i böran på april. Lite tråkigt. Jag har inte fuskat med maten och jag har tränat 4 ggr den senaste veckan så jag förstår inte riktigt. Men men.. what to do. Får intala mig att det är muskler eller att kroppen binder vätska inför mensen (även om det är en 5-6 dagar dit, haha). Hoppas på bättre resultat nästa vecka. Mitt lilla mål om att hamna under 80 innan 10 juli verkar vara lite längre bort än väntat, haha. Blöö.. varför plus?? Hade varit lättare att acceptera om det bara stod still..
Trevlig helg!

Kul att få följa dej på din "resa"
Trevlig helg du oxå
Veckans mått:
Rygg - 92 cm
Bröst - 96,5 cm
Midja - 102 cm (-0,5 cm)
Rumpa - 108,5 cm (-1 cm)
Lår - 60 cm
Armar - 32 cm
Vikt - 81,2 kg (-800 gram)
Mensvecka så jag känner mig otroligt svullen, så jag är mer än nöjd med resultaten för denna vecka =) Eftersom jag "gick upp" 400 gram förra veckan så är det väldigt lugnande att ha gått ner 800 gram denna vecka. Så länge det går neråt!!
Om 5 dagar lyfter flyget från Landvetter mot Turkiet så jag kommer inte komma med nya mått nästa fredag utan först när jag är tillbaka. Lite orolig över det, ska hålla LCHF så gott jag kan dock.
Halloj! Ett tag sedan jag uppdaterade här. Kom tillbaka från Turkiet från ett par dagar sedan. Det funkade jättebra med maten. Hotellets frukostbuffé var en LCHF-dröm och på kvällen växlade jag mellan att äta på restaurang och köpa på den lokala marknaden massa smarriga grönsaker och kött hos kötthandlaren och fixade någon egen fin middag. Fuskade lite, åt glass vid två tillfällen och lite vattenmelon och bigarråer som fanns vid frukosten. Utöver det så gick det bra och jag har jättefina resultat att visa upp, hehe.
Intressant faktum är att jag inte gått ner något alls under Turkiet, kom tillbaka med samma vikt som jag åkte med. Jag kom hem den 19 juli, och det är dom senaste dagarna jag fullständigt rasat i vikt. Cirka 1,5-2 kg sedan 19 juli (idag är det 23 juli).
Här kommer mina mått i alla fall (i parantes, mina minus sedan 6 juli):
Rygg - 90,5 cm (-1,5 cm)
Bröst - 96 cm (-0,5 cm)
Midja - 102 cm
Rumpa - 107 cm (-1,5 cm)
Lår - 58 cm (-2 cm)
Armar - 31 cm (-1 cm!!!!!!)
Vikt - 78,9 kg (-2,3 kg)
Äääntligen har det börjat släppa på mina armar!! Fy sjutton vad skönt!! Ursäkta alla utropstecken men detta har gått långt över förväntan. Är så glad
Jag åt även mer i Turkiet än vad jag brukar för att sällskapet också gjorde det. Så jag åt trots att jag inte kände någon speciell hunger. Trodde det skulle bli dåligt för vikten men tvärtom, det verkade vara den lilla mini-chock kroppen behövde för att börja släppa på kilona.
Jag är under 80 kg nu!!! Wohoo, har gått ner alltså 11,1 kg på drygt 3,5 månad
Hoppas kroppen fortsätter släppa ifrån sig, har en liten bit till..
Kram på er

Man får gratulera!
#29 Tackar 
Jag är ganska dålig på att uppdatera här märker jag. Men det är ju semestertider, hehe :)
Även om det inte är fredag nu tänkte jag uppdatera lite med mått och vikt.
Mått 6/8:
Rygg - 90 cm (-0,5 cm)
Bröst - 94,5 cm (-1,5 cm)
Midja - 100 cm (-2 cm)
Rumpa - 107 cm
Lår - 58 cm
Armar - 31 cm
Vikt - 77,7 kg (-1,2 kg)
Det går bra det här
Snart nere på min vikt innan graviditeten som låg runt 74 kg. Hoppas jag kan komma lite under den, strax under 70 skulle inte sitta helt fel. Har sedan början på april i år gått ner 12,3 kg!! Så sjukt nöjd 
P.S. Nu kan jag definitivt komma in i och bära alla mina jeans igen!! Som jag längtat!!
Grattis, vilka härliga resultat!
Här kommer jag med dagsfärska mått! :)
Rygg - 89,5 cm (-0,5 cm)
Bröst - 94 cm (-0,5 cm)
Midja - 98,5 cm (-1,5 cm)
Rumpa - 106,5 cm (-0,5 cm)
Lår - 58 cm
Armar - 31 cm
Vikt - 76,8 kg (-0,9kg)
Känns helt OK det här. Varit lite medvetna avsteg pga diverse festligheter men vikten har inte berörts nämnvärt. Trevligt. Jag tror min kropp klarar av mer kolhydrater än vad jag i nuläget äter. Dock är det inget jag är intresserad av innan jag når mitt mål. Kan dock tillägga för den nyfikne att jag inte äter strikt LCHF, utan ligger mellan 15-40 kh/dag. Men det kommer från mejerier och grönsaker, inte från andra konstigheter.
En annan sak jag har märkt är att jag tappar som mest vikt efter att jag ätit lite mer än vad jag vanligtvis gör. T.ex. när jag åker till pappa eller svärföräldrarna över en helg så blir det per automatik att jag äter ett mål extra för att det gör dem och vi äter alla mål tillsammans. När jag väl kommer tillbaka hem och börjar äta "som vanligt" så släpper kroppen ifrån sig kilona. Borde kanske åka till svärisarna/pappa oftare. Typ varje helg, hehe.
Halloj!
Vad tyst det har varit i min tråd, exakt en månad sen jag uppdaterade märker jag. Faktum är att det finns knappt något att uppdatera. Jag har ätit en väldigt liberal LCHF vilket resulterat i att jag stått still i vikt. Jag har haft besök från mycket släkt och vänner senaste månaden som kör enligt principen HighCarb så jag har fått anpassa mina middagar, fika osv enligt deras kost vilket gjort att min har fått ta lite smällar. Men som tur är så har jag varit fast beslutet sedan länge att inte ge upp LCHF och det är jag glad över!
Märker att min mage inte alls mår bra av större mängd kolhydrater. Blir uppsvälld, gasig och lätt illamående. Känner någon igen sig?
Jag börjar tänka tillbaka och undrar om det är möjligt att man mådde såhär under sin highcarb-tid? Är det möjligt? Eller var kroppen mer van då?
Anyway. Jag har dem senaste dagarna börjar gå tillbaka till en lite strikare LCHF. Jag har för tillfället lagt crosstrain-träningen på hyllan, har ingen inspiration för det. Däremot har jag börjat göra divese mag- och ryggövningar för att stärka musklerna. Plankan är att rekommmendera!! Efter två dagars tränande av plankan (är otroligt svag i bålen så det jag kallar träning skulle någon kalla uppvärmning) så har jag haft världens träningsvärk i flera dagar. Uhh! Väntar fortfarande på att värken ska lägga sig så jag kan träna igen.
Har iaf lite mått och vikt även om det inte är någon större skillnad sedan sist:
Rygg - 89,5 cm
Bröst - 93 cm (-1 cm)
Midja - 98,5 cm
Rumpa - 106 cm (-0,5 cm)
Lår - 58 cm
Armar - 30,5 cm (-0,5 cm)
Vikt - 76,4 kg (-400 gram)
Ett bra tag sedan jag uppdaterade i den här tråden.
TYVÄRR så har jag inte några goda nyheter. Jag har inte gått ner något mer eftersom jag äter väldigt liberal LCHF. Har dock inte gått upp något heller.
Men jag känner att jag blivit väldigt bekväm av mig och därför slutat äta hyfsat strikt. Man tycker nästan att det borde vara tvärtom, att efter -14 kg så borde man vara mer peppad än någonsin att fortsätta. Det är nog den onda spiralen som jag nyligen läste i en annan tråd här på kolhydrater.ifokus; man tycker att det inte "gör så mycket" att göra ett litet avsteg ibland. Men det är just det som sabbar viktnedgången för att avstegen sker lite titt som tätt.
Så, jag har tagit mig i kragen nu. Fr.o.m idag är jag tillbaka på banan igen. Jag har däremot ett medvetet avsteg framför mig och det är till min dotters 1-årsdag. Men det är jag redan beredd på, och det blir bara att smaka en liten bit av födelsedagstårtan som jag planerar att baka. That's it.
Jag är inte klar med min viktnedgång. Min kropp och själ skulle nog behöva några kg minus till.
Jag börjar tidigt med beach 2013, hehe :)
Ska börja uppdatera kontinuerligt igen i den här tråden. Så vi hörs om sisådär 7 dagar med mått och vikt.
Välkommen tillbaka!
Det är lätt hänt det där, att vara ganska nöjd och unna sig lite. Eller så hamnar man på en platå. Då får man komma ihåg vad det egentligen är man vill. Jag har precis kämpat med samma sak och har äntligen börjat gå ner lite igen.
Tack så mycket! Och grattis till din nyliga viktnegång, hehe
minns hur roligt det var med lite minus varje vecka, ser fram emot det igen! Vi kan peppa varandra på vägen dit.
Hmm..man kanske ska sätta upp ett litet delmål? Just nu väger jag 76,5 kg. Den 31 dec ska jag ligga under 74 kg. Helt realistiskt, kanske t.o.m lite för lätt, men jag vill inte gå för hårt ut. Har en känsla av att ju närmare jag närmar mig en normal och hälsosam vikt desto svårare kommer det gå.
Mitt BMI ligger förövrigt på 25,4, alltså gränsen mellan normal och övervikt.
Jag kom på igårkväll att det var på fredagar jag brukade lägga upp vikt och mått så jag fortsätter med det.
Det jag skriver i parantes är skillnaden i mått/vikt sedan jag sist mätte, dvs. 21/9 -12.
Rygg - 89,5 cm
Bröst - 92,5 cm (-0,5cm)
Midja - 98 cm (-0,5 cm)
Rumpa - 104 cm (-2 cm)
Lår - 58 cm
Armar - 30,5 cm
Vikt - 75,3 kg (-1,1kg)
So far so good. Jag väger 75 kg nu!! Det vägde innan jag blev gravid, dock kan jag lugnt konstantera att kroppen och fettfördelningen på kroppen inte är riktigt som innan, men äsch! Känns skönt att kunna känna igen sig själv i spegeln i alla fall. Plufset på magen och mina sjukt dåliga ryggmuskler får jag lösa med typ plankan, eller något. Ska forska lite mer kring det.
Jag har alltså gått tillbaka till striktare LCHF i några dagar nu. Även om en del säkert inte skulle tycka att "min" LCHF är särskilt strikt, hehe.
Äter rotfrukter ibland (främst wok), mejerier och även hallon/mandlar kan förekomma, dock i små mängder. Mäter inte min mat heller. Men går trots det ner i vikt. Känner mig väldigt lyckligt lottad.
Jag antar att jag har hittat en balans som passar mig och mina mål bra.
Fina siffror, grattis!
#40 Tack tack =D
Imorse hann jag inte mäta mig för att dottern vaknade lite tidigare än normalt och krävde sin frukost foort, hehe. Hungrig tös. Men jag hann väga mig i alla fall, 75,2 kg, dvs -100 gram. Inget att skryta med kanske men efter små avsteg under veckan så får jag ändå tacka och buga för resultatet.
Jag provbakade humlans födelsedagstårta för att se om det skulle likna något. Blev väldigt bra, dock små ändringar som jag får göra till det riktiga kalaset för att det ska bli perfekt. Anledningen till provbaket är att det är mitt livs första tårta. Har aldrig varit en bakmänniska, så vill verkligen lyckas med födelsedagstårtan. Och det här är alltså mitt avsteg under veckan som gick. Men det blev dock väldigt små smakportioner, resten åt andra upp hehe =)
Usch skäms nästan att uppdatera här. Har lovat mig själv två gånger att strikta till min kost igen för att återuppta min viktnedgång men har av olika anledningar inte gjort det. Dock ej legitima anledningar, utan rena undanflykter/lathet/bekvämlighet.
Men (haha, deja vu?) nu jävlar!! Har den senaste veckan ätit strikt så jag känner att jag redan "kommit in i det". Har inte haft omställningsbesvär eftersom jag aldrig egentligen slutade äta LCHF, slutade bara äta tillräckligt strikt för att gå ner i vikt.
Jag har inte tagit fram måttbandet än men min vikt låg på 74,5 kg imorse, alltså ca 600-700 gram minus på bara ett par dagar. Så motivationen är på topp!
Målvikt? Hm, vet inte än. Vill kunna uppleva en sommar i bikini utan att känna att magen är alltför stor eller låren alltför dallriga. Men vad är rimligt? Ska nog inte sätta ett för svårt mål för att inte stressa upp mig, men vill iaf vara under 70 innan försommaren. Det borde nog gå, helt klart.
Vill även börja tona musklerna lite, är alldeles för slapp. Men det är den jobbiga biten. Att röra på sig i all ära, det gör jag iofs redan väldigt mycket, men lyfta vikter och träna styrka? Äeh är inte så pepp på det, men måste för både min kropp och själ!
Uppdaterar med lite mått också. I parantes är ev minus sedan jag sist mätte.
Rygg - 89,5 cm
Bröst - 92,5 cm
Midja - 97 cm (-1 cm)
Rumpa - 104 cm
Lår - 57,5 cm (-0,5 cm)
Armar - 30,5 cm
Vikt - 74,5 kg (-800 gr)
Inte mycket som har hänt, vilket är ganska väntat. Men nu är jag defintivt peppad. Vet inte om jag ska köra veckomätningar som förr, kanske det är bäst så egentligen. Känns som att jag fick en bra överblick då och det var även motiverande i sig. Vi säger att torsdagar blir mina mått&vikt-dagar eftersom jag la upp måtten ovan idag, torsdag.
Grattis. Inte så illa att du har hittat en kost som du kan stå stilla i vikt på efter att ha gått ner. Ner går du ju också när du striktar till det. :) Lika sakta här fast jag har mer att ta av, men det går.
Jo, det är därför jag blir så sur på mig själv ibland för att jag har ju egentligen mitt eget "recept" på viktminskning men lyckas ändå inte alltid ta tummen ur och följa det. Vilja är verkligen A och O, oavsett viktminskningsmetod.
Men det går bra nu =) Påminner mig ofta om varför jag gör det här.
Det gick ganska segt neråt för min egen del när jag var mitt uppe i min viktminskning tidigare (går säkert och se lite längre upp i tråden där jag uppdaterar vecka för vecka hur det går), men många bäckar små.. :D Det gick neråt iaf. Kram på dig och fortsatt lycka till 
Veckans mått ovh vikt:
Rygg - 89,5 cm
Bröst - 92,5 cm
Midja - 95 cm (-2 cm)
Rumpa - 102 cm (-2 cm)
Lår - 57 cm (-0,5 cm)
Armar - 30 cm (-0,5 cm)
Vikt - 74,2 kg (-300 gram)
Kul! :D Är nöjd. Sitter med en begrundande mensvärk vilket innebär att tant röd kommer på besök inom loppet av några timmar. Kanske, kanske det skulle vara lite mer minus på vikten om den inte var mensvecka
hehe.
Jaha,, tant röd kom aldrig på besök men jag fick ett positivt graviditetstest istället, hehe. Det innebär att viktminskningen slutar här, kan inte fokusera på att gå ner i vikt om jag är gravid. Dock ska jag hålla mig till LCHF under graviditeten och hoppas att jag inte går upp alltför mycket som sist.
#47 Hehe Grattis. 
Viktökning istället, men det är ju som det ska vara.
Nej inte bra att tappa för mycket vikt under graviditet eftersom det frigörs massa skräp i kroppen som fostret får sedan. Men förhoppningsvis kan du äta vettigt. Många verkar balla ur vid graviditet, hormoner kanske. Otroligt bra att du gick ner 16kg så de fick ett bra utgångsläge.
Det var första gången jag läste din tråd och det var roligt att följa din viktminskning och till denna underbara slut hihii GRATTIS till plusset!!!
Lycka till med graviditeten och hoppas att du får må bra! Ät det kroppen säger åt dig och njut, för det går fort hahhaa!! Har en benis på 4 månader och längtade under hela graviditeten att få börja med strikt lchf igen!! Hade slarvat och ätiti vanligt så jag ville inte ta en detox med bebis i magen men nu jävlar !!!
Även om du skulle gå upp igen så vet du ju hur du ska göra för att bli av med kilona sedan när då kan och får så stressa inte över det! Lycka till 
#48, 49
Hehe tackar
Känns skönt att jag har en någorlunda normalvikt som utgångspunkt iaf, en bra start. Mitt BMI ligger på lite drygt 24 så det får väl anses vara OK. Hade dock varit mer orolig om jag fortfarande vägde 90 och blev gravid, hualigen!
Min förra graviditet var en dröm egentligen. Var lite trött i början men hade inget illamående, knappt någon foglossning, normala värden hos MVC osv. Förlossningen gick även ganska snabbt (11 timmar från första känning, dvs vattenavgång, tills hon var ute. Och det var egentligen bara dem sista 2-3 timmarna som var jättejobbiga.) Så jag hoppas defintivt på en repris av både graviditet och förlossning!! Haha.
Sen är det precis som du Paukku säger, jag oroar mig inte för min vikt den här gången. Ska försöka hålla LCHF så gott det går och lyssna på min kropps signaler. Sedan efter förlossningen är det bara att hoppa på strikt-LCHF-tåget igen.