Kan ditt blodtryck sjunka av LCHF?
Har tyvärr fått högt Blodtryck men har inte börjat med medicin än.
Vet inte om jag ska börja med kosten först.
Men det känns riskfyllt att äta så mycket smör och grädde om det nu förvärrar situationen.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Det är flera som har påpekat att deras Blodtryck har blivit lägre efter att dom börjat med LCHF. Själv mäter jag inte mitt bltr så jag vet inte om det har förändrats.
Jag vet egentligen inte men det går väl ut på att man ska äta 80% fett.
Men jag behöver verkligen gå ner i vikt men sist testade jag i 6 månader.
Åt 20 kolhydrater om dagen men gick inte ner ett hekto i vikt.
Känner mig inte riktigt motiverad att kör igång för fullt men man kan ju dra ner på kolhydrater och skippa framför allt socker.
Jag var också på gränsen till medicinering innan jag började med LCHF, gick några ggr på hälsocentralen hos distriktssköterskan för mätning, skaffade dock en egen mätare. Mina värden gick ner till 125/75 eller tom 115/70 på ett par veckor med strikt LCHF och ligger fortfarande där, får salta ngn gång maten lite extra för att inte hamna för lågt.
Jag äter lite kolhydrater, kanske 20 gr dag, proteiner lika mycket som före och fett så att jag blir mätt, smör för stekning, kokosolja eller grädde till kaffet och inga lättfuskprodukter. Inget spannmål heller.
Känns som om jag ska testa det.
Jag vet bara att jag kommer att sakna vissa saker och jag tror att jag måste ta magnesium som tillskott eftersom jag förra gången hade besvär med krypningar i benen.
Mitt Blodtryck har sjunkit - tyvärr. Jag hade redan lågt så lägre behöver jag inte.
Tycker att de flesta verkar få lägre tryck av LCHF.
Jag skulle vilja påstå att viktnedgång är det mest signifikanta om man vill få lägre Blodtryck.
Mitt Blodtryck gick nerpå några veckor innan viktstabilisering och liten nergång började.

Se upp för blodtrycksmediciner som innehåller vätskedrivande - diuretika om du lever ketogent. Det kan orsaka snabba blodtrycksfall som gör att du svimmar (om du har tur).
Generellt gäller beträffande läkemedel vid ketos att man bör fråga läkaren om det finns varningar för medicinen om man tar GHB.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=543
http://www.can.se/sv/Drogfakta/GHB/
http://www.moodfoods.com/dieting/fasting.pdf
http://www.ergo-log.com/bhb.html
BHB som kroppen producerar när du lever ketogent har samma kemiska formel som GHB men annan struktur (beta resp. gamma).

Anders-S, tack för ditt inlägg.
Jag har förstått att min hjärtmedicin är blodtr. sänkande(kan ej äta full dos) Vätskedrivande + denna kosten, jisses vad det snurrar till och svimningsanfallen duggar tätt men hoppas på att det stabiliserar sig.
Tur att jag i regel sitter ner när de kommer.
#12 Kanske värt att kolla trycket och se om medicinen bör sättas ut, andra dosering eller bytas ut.
#11 Ledsen, Anders, nu har jag inte läst dina länkar så speciellt bra. Har för lågt Blodtryck för att orka läsa så komplicerad text just nu
. Men jag förstår det som att det inte är så bra med vätskedrivande när man är i ketos i alla fall. Varför, och kan man göra något åt det, utom att äta kolhydrater?
Jag äter förvisso en del kh. Ofta blir det någon frukt och lite mandlar iaf. Idag åt jag också ett par rutor 70%-ig chocklad. I övrigt väldigt kh-fattigt. Jag äter alltid svagt vätskedrivande mediciner men på sistone har jag behövt ta lite furix också och jag är extremt yrslig, ofta svimfärdig och det svartnar ofta i huvudet. Känns ju inte helt nyttigt för hjärnan faktiskt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kan nog inte göra några förändringar med medicinerna just nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Drick vatten om du känner att du tappar trycket eller pulsen. Ha ett glas vatten stående framme i beredskap eller en vattenflaska. Ring 1177 för råd.

Inte bara diuretika. Den som är i ketos bör även avstå från opioider, t.ex. tradolan/tramadol (en centralt verkande opioid som används för smärtlindring). Interaktioner förknippade med symtom på CNS-depression och/eller andningsdepression kan inte uteslutas. På ren svenska: Risk att man slutar andas om man somnar.

Tur man har c-pap då