Pizza på vårt vis :)
Jag fick ett underbart recept av en kompis till mig. Kanske har han hittat det här jag vet inte men men här kommer det….
Pizza för en hel plåt.
6dl krossade Fläsksvålar (så det blir mjöl)
6 dl riven ost
6 ägg
krydda med pixxa krydda och annat man vill ha.
Detta är då botten som man rör ihop i en smet sen lägger man det på bakplåtspapper. Man får trycka ut det med handen. Sen in i ugnen i några minuter (275 grader) sen tar man ut den och vänder på den. Dra bort bakplåtspappret och sen in i ugnen igen någon minut. Inte för länge på någon sida verkligen bara någon minut.
Sen tar man ut den och vips har man en pizzabotten som man sen kan lägga vad man vill på. Jag hade tomatpure på botten, bacon, svamp och rökt skinka och ost (mycket fyllning) sen in i ugnen till det ser klart ut…..
Detta smakar precis som vilken pizza som helst. Det var mättande och väldigt väldigt gott. kanske ska man lägga på lite mer av ingredienserna så botten blir lite tjockare. Det ska jag testa nästa gång.
/Kia

ja o man får inget mer sug på att allt upp allt, va bra juppiiiii
Tack Bjornen för receptet :) det var fantastiskt… :)
Kram

Härligt Kia!
Måste definitivt testas. Pizza är en av dom få sakerna som jag fortfarande har svårt att värja mig emot..
Ska testa, har ju svålarna ligger i kylen och väntar på bättre tider. Har bakat Polarbrödet tidigare men det smakar aningens lite för mycket ägg/omelett tycker jag numera- har du gjort Polarbrödet någon gång? Och skiljer det isådanafall i smaken?
Nej har aldrig gjort det Magma…recept?
Åt pizzan till lunch idag och jag hade nyfikna kollegor kan jag säga *S*
Nu kommer mina dumma frågor men……. jag måste ju…….
Är det torkade fläsksvålar?
Jag tänkte på att det står inom parantes "så det blir mjöl".
Eller menas det att det blir en gegga av svål som blandas med det övriga?
Ät svålen förstekt eller är den "naturell" om den inte är torkad?
Menas det att "Bara" svålen ska användas eller är det helt enkelt hela vanliga fläskbitar!
/Hellas
Inga frågor är dumma frågos. Frågar man inte får man inget veta :)
Ja det är torkade fläsksvålar som man kan köpa bland (urk) chipshyllorna (urk)
bara krossa dessa ……
OK, tack för svaret och om man ser det från den ljusa sidan…
Man slipper ju torka dem själv i ugnen
Man har väl bakplåtspapper på båda sidor?
Miyu det är bra att du är så duktig att peta upp gamla trådar :-) *bokmärker*
Som sagt, Im the threadbumber! ;D

Eller kanske threadhunter!:-)
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Vilka affärer har torkade fläsksvålar? Själv bor jag i Örebro och har inte hittat någon, fast jag har iofs inte kollat så noga heller. ;)

#14 Coop/Konsum har Lyka i sitt sortiment.

aaah! suveränt..
jag och pojken som vill kunna göra pizza själva.. så mycket godare och billigare egentligen..
och att kunna göra egen deg så att det inte känns förjävligt att slänga bottnen man köper.. mutter mutter över slöseri av pengar …
ska genast bokmärkas!!
Älskar pizza, dock kräver det disciplin att bara äta innehåller i en Calzone (även om jag alltid ber om extra fyllning).
Funkar detta med Bake Pro tro? Ska prova. Tack!

#14 Här i Sundsvall finns dom bara på Willys, vad jag i alla fall vet, om någon har hittat dom på någon annan affär så får ni gärna tipsa!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Smakar botten fläsksvål, eller försvinner det bland de andra smakerna?
Jag tycker inte om smaken på svålarna jag köpt, men pizza skulle vara så gott !
Kanske med extra kryddor, så ordnar det sej!?

jag tycker inte att lyckas smakar nått egentligen alls..
använde när jag stekte fiskpinnar, och tyckte det smakade som ströbröd typ.. fast .. inte..
och då glömde jag ändåa tt krydda.. 
Efter att pålägget är pålagt, ska pizzan köras färdigt på 275 grader då också?
Gjorde pizzan idag och den var väl OK, även om fläsksvålen slog igenom lite väl mycket för min smak. Varför ska fläsksvålen vara med ö.h.t?

#22 För annars kan man lika gärna göra ostomelett och ha som pizzabotten. Fläsksvålen gör det lite "brödigare"
Fabricati diem, pvnc!
Jag har faktiskt gjort pizza botten på nötmjöl också det var jätte gott det med

Jag tänkte göra pizza på en ugnsomelett en gång, körde den på låg värme (kanske 125 grader) eftersom jag inte gillar brynt ägg…..och pratade i telefon. En timma senare (oops!) hade jag en "crunchig" botten som tom tappat sin äggsmak. Blev en perfekt pizzabotten.
Efter det gjorde min granne och jag pizza på det sättet flera gånger.

För er som bor i närheten av Göteborg kan jag tipsa om att Lykas fläsksvålar finns på ICA Maxi på Grafiska vägen.

Tillagade denna pizzan igår och tyckte att det var supergott. Gjorde en rund pizza på halva satsen men orkade "bara" äta halva pizzan och var mätt i 6 timmar. Min smakade mer ost än fläsksvålar så tricket är kanske att ha smakrik ost i pizzan. Jag rekommenderar verkligen denna!!
Jag hittade lykas fläsksvålar på Konsum som ligger i Birsta Sundsvall vid Ikea.
Tycker faktiskt inte det behövs nån skum version av äkta pizza, det blir iaf inte samma sak. Äter hellre fyllningen i en vanlig calzone.
Gjorde en pizzabotten till lunch på en dl "mjöl"blandning (har malt en del linfrö, kanske 1/2 del mandel och hasseelnötter och resten sesamfrö och kokos, blir lite olika sammansättning var gång) och ett ägg, rärde ihop och hällde i lite grann olivolja, bredde ut tunt i en rundel på en papprad plåt. denna förgräddade jag på ca 175 kanske fem minuter. Sedan hälde jag på tomatsås (har hittat en neutral tomatsås på flaska, coops, som innehåller ca 3 kolisar, blandade i pizzakrydda och vitlök) På med rejält riven ost, bacon i skivor och svarta oliver plus mera pizzakrydda. Gräddade kanske tio till 15 minuter. Blev kanonbra! Man kände inte att bottnen smakade annat än vanlig pizzabotten.
Låter som det kan bli lite salt om man gör på fläsksvålar? Men det kanske man ska testa. Fast jag är å andra sida supernöjd med de pizzorna vi brukar göra med kesoplättar som underlag. Smakar (nästan) som vanlig pizza fast utan de träliga kanterna :-)
…suck… På pizzatiden så var det ju kanterna på pizzan som var godast.
Men så var jag ju mjöljunkie så det stänkte om det också.
Nyfiken på den pizzan. Måste testa :-)