Fläsksvålar
Har funderat om det är tillåtet som LCHF:are att äta fläsksvålar?
Hur är de tillverkade egentligen, fritterade eller………
Kanske någon som har koll på det.
Friterade grisbitar. 65g fett, 35g protein. Lykka eller så, danskt. Finns på Netto i små paket (~80g) och på ICA Maxi i större paket (~150g).
Baconchips är gjorda av potatis. Såna ska du inte äta.
Om du tvivlar, läs innehållsförteckningen. Rätt svar är 100% gris, 0% potatis.
Ja jag har kollat dessa Lykke fläsksvålar, men funderar om de är fritterade i olja eller, men de är kanske ok att äta ändå.
För i så fall kanske man ska ha en påse till helgen
Fast jag har inget större begär efter snacks, jag är så nöjd med mina hallon och gräddslurk på kvällen…….

Mr Chips heter fläsksvålarna på Willys. Dom är sprödare än Lykas och därmed snällare för tänderna. 

Dom är inte friterade utan bakade i ugn. Här slinker det ner en å annan nästan varje dag.
Jag stod och tummade på en påse på willys, men stoppade tillbaka den. Är himla osäker på smaken, kan någon beskriva den?
Är nog lite fettskrämd fortfarande
….
Tussilago,
Fläsksvål är i någon mening nyttigare än grädde & hallon, om vi ska vara såna.

Jag är uppväxt med danska fläsksvålar så jag tycker det är gott. Det äkta danska med fettrand tycker jag dock känns för feta. (blir ett fettlager i munnen alltså) Mr Chips och Lykas är knapriga och lite salta.
Köp en påse och testa. Dom kostar ca 20-lappen och kan du inte äta dom går det bra att mala till "mjöl" och panera schnitzeln i. Det blir väldigt gott. Kan även användas i köttfärs ungefär som skorpmjöl läste jag här nyss på en annan tråd. Då blir inte biffen så kompakt tydligen.
Det går säker att använda i huskbrödet också…..
Som sagt det är bara att pröva…
Neeeej vad är det du säger!!!!
Då ska jag genast övergå till fläsksvålar hehehe……..
Vilket smart tips att ha dem som panering
Tussilagon,
grädde innehåller socker och mindre protein, det är bara det jag räknar på. hallon innehåller definitivt bara socker.

Javisst!
Jag har gjort det ett par gånger och det blir riktigt smaskigt. Först vända köttbiten i uppvispad äggula och sen i malda fläsksvålar. Åsså lite salt och peppar förstås. Det gäller bara att inte steka på för hög värme, för liksom skorpmjöl, vill det gärna bränna vid då. 

Jag fick ungarna att äta panerad fläskkotlett… Efter att de smaskat i sig - så undrade de förvånat om jag verkligen fick äta sånt… När jag då avslöjade att det var "chips" så trodde dom mig inte…
I Ullaraed går det att köpa för ca. 10 kr. per påse… Har byggt ett lager här hemma…haha

Det låter som om det snart är dags för en tur till Ullared. Behöver fylla på klädlagret också…

Jag dippar fläsksvålar i creme fraiche, väldigt gott! Tyvärr innehåller Mr Chipp´s även E320 = butylhydroxianisol, och E330 = citronsyra. Det senare skrämmer inte mig, men det förra används i hudkrämer och kan då vara irriterande för ögon och slemhinnor, samt framkalla kontaktallergi! Jag googlade det och det känns lite konstigt att äta sånt! Men…så mycket godis som jag slukat i alla år, utan att nånsin ifrågasätta innehållet, så är väl lite E320 kanske inte nåt att bråka om..

Men hallå va glad jag blir!! Detta måste man ju pröva
. Finns de bland chipsen eller? Har aldrig sett. Vilket märke och vilken affär? Måste ju passa bra som biosnacks, eller?

Fläsksvålar använder jag som panering, jättebra för att göra mager fisk lite fetare, och panerad fisk var en sak jag länge saknade.

Grädde innehåller inte mindre protein än fläsksvålar egentligen, även om det på min påse står 60 gram protein och 35 gram fett säger alla experter att det är protein som musklerna inte kan använda sig av.

Jag slutade med flæskesværer efter 2 tandplomber sprack. Annars åt jag det i många år då det är perfekt lchf-godis och bra alternativ som panering, inga kolhydrat alls. För den som har starka tänder är Nettos Øffer jättegoda, kostar ca 12:- för 75 g. Netto finns dock endast i södra Sverige.

4 påsar i lager här! Både Lykka och Mr Chips.
# 17 mja, Netto finns i Karlstad men inte ränknar jag det till södra Sverige!

<har letat på hemköp och coop idag i centrala göteborg. Inte fann jag en endaste påse.
Vart finns dem i gbg??

Jag har just hittat fläsksvålar på Willys och upptäckt att det är gott!! Med creme fraiche kryddat med lökpulver och lite lite stevia. Smakar sourcream onionchips :-)
Agneta

Jag brukar pudra över lite chillipulver och skaka om påsen, det tar bort lite av den "unkna" doften när man öppnar påsen. Antar att man kan krydda dom med såna kryddor man gillar…
här äter vi flera påsar i veckan, min man och jag.
Vi är dansinstruktörer och har många timmar dans i sträck, utan möjlighet att sätta sig och äta, och då passar det utmärkt att ta några nävar fläsksvålar när man går förbi påsen :-)
Man blir fort mätt, på bara lite och håller mättnaden länge.
förr hade vi med smörgåsar och annat, men detta är mycket bättre.
Man får vara lite försiktig bara, om man är glups, som jag, och äter fort…mättnaden kan komma snabbt, nästan som kramp :-)
Sedan jag hittade och prövade fläsksvålar känner jag att jag alltid har något att ta med, där inte LCHF mat serveras, som är lätt att äta och få med. Det är också det perfekt snackset om man bara vill smaska i sig nåt gott