Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3952 ggr
Cramsy
0

Vitaminer och mineraler

Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska placera det här inlägget, så jag lägger in det på både kolhydrater och hälsa iFokus.

Jag har under flera år varit sjuk i anorexi. Jag har inte hemska kostvanor, men dem är väl inte direkt bra heller. Jag äter inte onyttigt förutom när det gäller light läst och light drycker, det dricker jag varje dag. Jag vill inte ha något snack om att det är dåligt för kroppen, för det vet jag redan att det är, men ska vi bortse från det så äter jag i princip bara frukt, grönsaker och laktosfri lättmjölk. Jag tycker själv att jag äter rätt mycket, men om jag faktiskt gör det vet jag inte.

Min dag kan se ut ungefär så här:

5-8 clementiner eller 2-3 apelsiner

ca 3-4 dl laktosfri lättmjölk

sallad gjord på:

½ medelstor isbergssallad

1/3 gurka

½ liten gul eller röd paprika

1 morot eller 80g kidneybönor

½ burk ekologisk majs

och det är allt jag får i mig förutom light läsk/dryck och tuggummi.

Nu är min fråga, jag vet att jag inte får i mig alla vitaminer och mineraler som jag behöver genom den här kosten. Jag kan en hel del om vilka vitaminer som är bra för vad, men jag vet inte vilka vitaminer och mineraler det är som jag behöver mer utav. Jag funderar på att gå till läkaren och göra några prover för att se vilka ämnen jag har brist på, men just nu är livet rätt stressigt och jag kommer inte att ha tid för det förens i böjan utav mars någon gång. Så om någon här skulle kunna hjälpa mig lite i förhand så skulle jag vara väldigt tacksam för det. Jag ska till apoteket på måndag för att hämta upp mina vanliga antidepressiva mediciner, så jag tänkte att jag då även skulle plocka på mig lite extra tillskott, men jag vet inte vilka tillskott det är jag behöver. Skulle någon kunna hjälpa mig att lista ut det?

Kanske även ska säga att jag är vegetarian.

Tack på förhand.

Sindri
5

Kära barn, kära barn, jag blir rent förtvivlad när jag läser ditt inlägg! Under rubriken Kolhydrater i fokus finns en rubrik som heter Om sajten. Där kan du bl a läsa följande.

"LCHF (Low carb high fat) äts i olika varianter. LCHF är en i basen animalisk högfettkost - där kolhydraterna ersatts med animaliskt fett - läs mer i denna folder. _(Skriv ut den på fram- och baksida och vik den i tre delar).

_LCHF är inte en modediet eller bantningskur - det är en livsstil. Många av oss har fått ett bättre, friskare och hälsosammare liv och flera har normaliserat sin vikt. En del behöver gå upp och andra behöver gå ner.  Hälsovinsterna är många och det kommer ständigt nya rapporter."

Jag skulle vilja säga att det enda nyttiga du äter ur den synpunkten är paprikan. Inte mycket kolhydrater och bra med C-vitamin. Annars har du nog brist på det mesta i näringsväg. Du äter för lite, du rent av svälter din kropp, och du äter fel. Det du mest får i dig är socker som snabbt försvinner ut kroppen, så undra på att du känner dig stressad.

Jag blir så ledsen när jag ser vad du lever på - undra på att du behöver fylla på energin med lightdrycker hela tiden. Har dock inga illusioner om att du kan bli hjälpt eller ändra dina kostvanor av att läsa mitt inlägg. Du behöver först professionell hjälp mot din anorexi, sedan lägga om din kost.

Även om det står att LCHF i basen är animalisk så finns det LCHF-are som är vegetarianer, det finns en egen rubrik om det till vänster.

Jag är dock rädd att det dröjer innan du är beredd att ta till dig något av det som står där. Jag har också läst här på sajten om flera som haft ätstörningar men blivit friska eller i alla fall mycket bättre sedan de lade om sin kost. Om du får svar från någon av dem kanske det är lättare för dig att ta till dig det. Hoppas verkligen du söker hjälp innan du förstört din ämnesomsättning helt. Lycka till!

Mooniq
0

det finns en bra sida som heter www.vitaminsidan.se

där kan du läsa om vitaminer/mineraler, brister och i vilka livsmedel du hittar vad. Börja läsa där och jämför med vad du äter i vardagen, Det finns nog många livsmedel du kan plussa in i din meny.

Att äta riktigt mat gör att kroppen lättare suger åt sig nyttigheterna, att äta kosttillskott i pulver eller pillerform går nästan rakt igenom kroppen till ingen nytta alls - bara bortkastade pengar alltså.

Det du äter låter för mig väldigt lite. och du bryter ner kroppen sakta men säkert.

det finns jättebra sidor där du kan väga/mäta ditt matintag och på så sätt även se vilka vitaminer/mineraler du får i dig och i vilken mängd.

gratis sida som jag använder: www.dumbbell.se

bra sida som delvis är gratis: www.matdagboken.se

utförliga och enkla nätsidor som är bra hjälpmedel.

Lycka till

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ary
0

Brist på b vitaminer kan ge Depression, något som man ofta har brist på som vegetarian. Mer protein (ägg, mejeri, quorn, soja tex) eftersom din kropp behöver det, organ, muskler mm. Fisk äter du inte heller? Lite fett (smör, rapsolja, olivolja, nötter, avokado) din hud, mage och mycket mer behöver det. Säger inte att du måste äta massor av fett men att det behöver ökas lite. Tyvärr måste jag hålla med att utan ordentlig mat gör vitaminer ingen nytta.

Zepp
0

Du är fortfarande sjuk i Anorexia om det är vad du äter!

vitaminer???

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cramsy
0

Tack så ycket för era svar!

#1 Jag blev sjuk när jag var 12 år, idag är jag 18 och ingen hjälp jag har fått har hjälpt mig. Jag har velat bli frisk i flera år, men det känns helt omöjligt. Jag har försökt på det mesta, och när jag frågar om hjälp får jag som svar att "du kan inte bli hjälpt" eller "vi kan inte erbjuda dig hjälp eftersom att du inte kan bli frisk", det vanligaste är väl att jag får höra att den enda hjälpen jag kan få är från mig själv, att jag måste bestämma mig sjäv för att bli frisk och att ingen annan hjälp kommer att hjälpa, vilket är rent skitsnack. Jag vill bli frisk, men jag kan inte bli det själv, jag har tappat hoppet om att bli frisk och jag har börjat tro på allt snack om att jag inte kan bli hjälpt. Det var ite lättare när jag inte var 18, då hade jag bup på min sida och även om jag fick höra samma sak där, så försökte dem ändå att ge mig hjälp.

Jag kan inte lägga om min kost själv utan hjälp och följa den. Jag klarar inte av att äta annat än frukt och grönsaker, det har gått nästan ett år nu sedan jag åt något som var lagat, och den lagade maten jag åt då var grönsakssoppa, klar grönsakssoppa, och bara det fick jag ångest utav och var tvungen att kräkas upp. Så nu vänder jag mig till tillskott, det måste vara bättre än inget, jag vet bara inte vad jag behöver och hur mycket jag behöver.

#2 Tack så jättemycket! ska kolla in sidorna:)

#3 Jag äter varken fisk eller kött, inte ägg heller.

Mooniq
1

dum fråga kanske -men varför är varm mat så ångestladdat för dig? Jag är inte beläst i anorexi, därför frågar jag.

När det gäller mig själv så börjar jag frysa enormt om jag inte får i mig varm mat nån gång under dagen.

OM du läser på vitaminsidan.se - kanske kan du plussa in små, små mängder av olika bönor, linser, grönsaker och någon typ av fett, då kroppen verkligen behöver det..

hoppas du kan vända tänket och att du får lättare att äta

Ary
0

Synd att höra att det inte finns någon hjälp så här långt. Kan du inte försöka ge din läkare en liten knuff? Att man inte skulle kunna bli frisk från anorexi är bull.

Ok men då finns det fortfarande möjlighet att du kan testa på sojaprodukter och quorn kanske? Avokado?

Zepp
1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cramsy
0

#4 Jag är fortfarande sjuk.

#6 Det är ingen dum fråga. Jag vet faktiskt inte riktigt varför varm mat är så jobbigt, det har nog med en hel del olika saker att göra. Det är dels jobbigt för att det känns onyttigt och smutsigt, jag säger inte att det är onyttigt och smutsigt, men det är så det känns för mig. Frukt och grönsaker känns rent, färskt och enkelt. Sedan så är lagad mat jobbigt för att det faktiskt känns som mat, det känns som en måltid. Även om det är kokad broccoli så känns det som pasta, båda rätterna är tillagade. Jag hoppas att jag inte blir anklagad här för mitt tänkande, jag är ju trots allt inte frisk :/

#7 Jag har försökt, men jag får bara samma svar gång på gång om att jag inte kan bli hjälpt.

Avokado kunde jag äta förr i en mindre mängd, men nu är det en utav dem jobbigare sakerna att äta eftersom att jag en gång blev kallad tjock pga att jag hade avokado i min sallad. Visst skojade personen som sa det, men eter det har det varit helt omöjligt för mig att äta det. Quorn och sojaprodukter är också svårt, men det finns ju sojamjölk, skulle man kanske kunna byta ut hälften av den laktosfria mjölken till det?

Cramsy
0

#8 Jag vill helst inte kolla på det. Jag vet att anorexi inte är nyttigt men det är ingen diet, det är en sjukdom.

Mooniq
1

Bra att du inser att du fortfarande är sjuk

Tack för din förklaring - även om jag har svårt att förstå, men ska inte jiddra mer om varm mat.

Om du dricker lättmjölk - är det möjligt för dig att blanda lätt och mellanmjölk under en period för att eventuellt senare övergå till mellanmjölk - för att eventuellt kunna blanda den med standardmjölk -

soja är ju den mest genmanipulerade sak vi odlar i världen - är det något att satsa på? Men om du känner den som ren och fräsch så  - ja visst !!

Allt du kan äta ska du äta! och om det är möjligt försök att plussa in lite, lite mer åtminstone på en måltid varje dag..Med den svält du sätter kroppen i så kan du bli väldigt sjuk och även kroniskt sjuk - även om det är framtiden så försök att skänka din hälsa en tanke - speciellt på lång sikt..

Svårt med anorexi, bra att du ändå vågar skriva om det! Hoppas vi kan hjälpa dig, och peppa dig.. kanske kan vi hjälpa genom att bara våga fråga…

Skrattande

MrWest
0

KBT kanske kan vara något för dig. Sök på internet eller be någon närstående göra det. Det sitter i ditt huvud och du måste lära dig att tänka om. Lycka till, det kommer gå bra!

Cramsy
2

#11 Åh det visste jag inte:( Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Kanske ska försöka göra som du säger istället då, att börja blanda i lite mellanmjölk i lättmjölken. Kommer att bli svårt pga fetthalten och dem extra kalorierna, men det är lättare att göra det än att börja äta/dricka något nytt, det är ju fof mjölk.

Tack för ditt svar och för att du inte anklagar mig eller mitt tänkande angående mat:).

Sindri
0

Nu blir jag ännu mer förtvivlad…. Hur kan de säga åt dig att du inte kan bli frisk!!! Blir så upprörd över vår dyra sjukvård.

Och tabletterna du får verkar ju inte hjälpa ett dugg - du behöver långsiktig, långvarig terapi. Oh, jag är en sån som alltid vill adpoptera barn som inte mår bra. (Ursäkta, men för mig är du fortfarande ett barn!) Nu blir jag så ledsen, så ledsen! Vill ta hand om dig och få dig att förstå att du är värd mycket bättre än så här!!!!!

Du kommer att förstöra din kropp, och du har ju hållit på länge. Anorexi verkar för mig vara en sjukdom som börjar i huvudet, men sedan verkar det som om sjävla svälttillståndet är beroendeframkallande på något sätt. Eller? Och allt annat än svält är smutsigt. Det är ju ett självskadebeteende som för mig verkar vara besläktat med  andra former av självskador som att skära sig etc.

Det bästa vore om du kunde bli lite arg; på samhället, vården och i största allmänhet. Inse att du är värd mer än så här!!!!
Du kan bli frisk!

Om du söker på sajten på ätstörningar, anorexia, bulimi så kommer du att hitta berättelser från andra som kunnat hjälpa sig själva. Det kan du också. Bla denna tråd.

Varför tror du att någon här skulle anklaga dig för din sjukdom? Den som skall anklagas är sjukvården!

Medlem
1

#13 Tror inte det finns nån här som anklagar ditt tänkande om mat. Folk här vill stötta dig och ge dig tips och råd för ditt välmående. Vi hade en släkt som led av anorexia och hon fick hjälp av familj och släkt (de bor inte i sverige och har inga experter på anorexia där som man har i Sverige) genom att justera vissa saker såsom att blanda lättmjölk med mellanmjölk etc tills hon blev frisk. Nu är hon gift och har barn.

Lycka till :-)

Mooniq
0

nej, jag anklar dig inte. Ibland kan jag har svårt att förstå men då frågar jag och hoppas att frågeställningen inte är korkad eller klumpig.

Starkt och bra av dig att dela med dig av dina problem - här finns många med olika problem och jag lär mig nya saker om människor, mat och hälsa varje dag! Därför är det aldrig tråkigt här på kolhydrater.ifokus.

Vi är många olika människor med olika bakgrund och ibland så hittar behövande varann. Någon har haft de problem som skrivs om och kan svara ur eget perspektiv, det är inte proffisionell hjälp men det är ändå en liten hjälp.

Du skrev lite i startrutan om vad du äter - vad äter du mer? för det du skrev där är väl inte de enda sakerna du äter?

Skrattande

Lena69
0

Jag vet absolut inget om anorexia, men jag vill bara heja på dig lite! Du verkar vara väldigt medveten om din sjukdomsbild, och det måste vara en bra start till att ta dig ur det. Jag tycker det verkar bra att du köper lite vitaminer, allt du kan stoppa i dig måste komma till godo. Försök att hitta något nytt att äta varje vecka, så kanske kosten blir lite mer varierad, även om det är mer grönsaker och frukter.

Klarar du av att titta på dig själv i speglen? Kan du titta på dig själv och berömma dig själv? Ofta ser man väl bara det man inte gillar på sig själv, men det är ju viktigt att titta på det som är bra! Bara funderar lite, hoppas att du inte tar illa upp, jag kan ju som sagt inte så mkt om det här.

Lycka till!

Lusthan
0

Du dricker mjölk, finns det andra mejeriprodukter som du kan tänka dig att få i dig?

Kan du tänka dig att prova några gånger att äta exempelvis avokado och kanske lite kokad broccoli som du själv beskrev?

Jag har en mycket mycket hemsnickrad teori att om du provar en sak i taget ett par gånger kanske skulle kunna känna att det fungerar till slut. Får du ångest om du ska äta något som du tycker känns smutsigt och onyttigt? Tänker att det kanske kan hjälpa att utmana ångesten för att se att inget händer.

Vad är orsaken till att du inte äter kött, fisk, fågel och ägg? Är det anorexian eller är det något annat som att du är vegetarian eller dylikt?

Helt sanslöst att du ska behöva göra detta ensam, att sjukvården inte hjälper dig på något vis. Förstår inte hur det kan gå till.

Jag vet mest teoretiskt vad anorexia handlar om men ingen egentlig kunskap om hur det ska gå och göra någon frisk, jag förstår att det kan kännas på ett speciellt sätt för dig som det inte gör för mig som äter det mesta och inte svälter mig själv men samtidigt så förstår jag ju inte för det tror jag är svårt att göra om man själv inte suttit i situationen. Förstår du hur jag tänker? Jag har en teoretisk förståelse för hur det är men ingen personlig. Så kan man kanske kalla det. Flummigt värre…

Finns det någon ätstörningsenhet där du bor och har du varit i kontakt med den? Tänkte att det kan vara lika bra att fråga för ibland missar man det där uppenbara som finns rakt framför näsan på en.

Sindri
0

Nu är det väldigt länge sedan den här artikeln publicerades, men kanske kan du få lite hjälp på vägen.

Annars kanske du kan hitta andra alternativ här.