Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 19028 ggr
nettan112
6/22/09, 5:45 PM

vitaminer???

Det slog mig helt plötsligt…. ni precis som jag inte längre äter grönsaker eller frukt, äter ni vitamintillskott….. om man lever på köttprodukter och mejeriprodukter, får man verkligen i sig alla vitaminer man behöver…. Annars kanske man måste få i sig lite extra…….

Tar tacksamt emot svar  Skrattande

Annons:
lil-sis
6/22/09, 5:51 PM
#1

Ät lever ;)

Jag petar i mig broccoli och så grädde men även multivitaminer av gammal vana.

Ska dock försöka mig på lever. Om det går. Har en inbyggd motvilja mot inälvsmat efter mormors njurpaj på nyår Obestämd och leverbiffar i skolan.

(Fast pölsa åt jag).

elocinave
6/22/09, 5:54 PM
#2

synd att jag inte var bjuden på njurpaj, det hade jag gärna smakat på! Jag älskar inälvsmat förutom lever (tyvärr)

Till #0: Jag äter omega-3, vitamin D samt vitamin C ibland

berndt
6/22/09, 5:58 PM
#3

det finns inlägg om hur mycket vitaminer kött innehåller; jämfört med frukt. Det som saknas i kött är endast C-vitamin.

Själv äter jag - och har också före LCHF - ätit en coctail av tillskottsvitaminer, det skadar ju inte.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

starhawk
6/22/09, 5:58 PM
#4

Till att börja med, grönsaker och frukt har inte ensamrätt på vitaminer, det finns vitaminer i kött och mejeriprodukter också, speciellt ägg och inälvsmat innehåller mycket vitaminer. Lever innehåller så mycket att såväl grönsaker som frukt påminner om ett billigt skämt vid jämförelse, sen har vi ju B12 som i princip bara finns i kött, många vegetarianer drabbas ju av B12 brist, om man nu inte äter speciellt mycket inälvsmat som jag så finns det ju en viss vits med att ta vitamintillskott, jag är inte säker på att det behövs men för säkerhets skull så käkar jag Vitamax en-om-dagen

Skulle gärna käka njurpaj eller liknande om jag bara hittade ett vettigt ugnsrecept, vill inte steka det och gillar inte lever

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Skaldeman
6/22/09, 6:05 PM
#5

Äter man allsidig animalisk mat så klarar man sig bra utan tillskott. Men nästan inga äter allsidig animalisk mat. Därför kan man gärna komplettera med lite rå blomkål (förslagsvis i salladen) och en multivitamintablett.

/SSS

Zepp
6/23/09, 1:25 AM
#6

Tabell över idag kända vitaminer

Beteckning

Namn

Behov

Vitamin A

retinol

ögon, hud, slemhinnor

Vitamin B1

tiamin

ämnesomsättning, nerver

Vitamin B2

riboflavin

ämnesomsättning

(Vitamin B5)

pantotensyra

ämnesomsättning

Vitamin B6

pyridoxin, pyridoxamin

nerver, blod

(Vitamin B3)

niacin

ämnesomsättning, hud, nerver

Vitamin B12

kobalamin

blod, nerver

Vitamin B9

folsyra, pteroglutaminsyra, folacin

blod

(Vitamin B8)

biotin

ämnesomsättning

Vitamin C

askorbinsyra, askorbat; E 300-304

bindväv, sårläkning

Vitamin D

kolekalciferol, ergocalciferol

skelettet

Vitamin E

Alfatochoferol; E306-309

cellmembraner, blod

(Vitamin F)

linolsyra; essentiella fettsyror

cellmembraner

Vitamin K

fyllokinon, menakinon

blodets koagulering

Retinol är en av A-vitamins tre former med närbesläktad kemisk struktur och fysiologisk verkan. Retinol finns huvudsakligen i animaliska produkter

Tiamin, eller vitamin B1 som det även kallas, är ett viktigt koenzym vid metabolism av kolhydrater och är viktigt för normal funktion av hjärnan och centrala nervsystemet.

De viktigaste kostkällorna för tiamin är fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och i Sverige även spannmål där detta är berikat

Riboflavin, även kallad vitamin B2 eller vitamin G, är en vattenlöslig vitamin. Det isolerades på 1930-talet ur mjölk

Pantotensyra, eller vitamin B5, finns i alla celler som en beståndsdel i det viktiga coenzym

Pantotensyra finns naturligt i de flesta livsmedel, särskilt i animalier, baljväxter och fullkornsprodukter

pyridoxin eller vitamin B6. Depåerna av vitaminet är små, störst koncentration finns i lever, hjärta och njurar.

Niacin, eller vitamin B3 (coenzym 1), är en vattenlöslig vitamin med innehåller två verksamma ämnen inom gruppen. Den ena är nikotinsyra och den andra är nikotinamid-adenin-dinukleotid NADH

Kroppen producerar själv ämnet NADH, men produktionen avtar med åren och vid sjukdom

Kobalamin, eller vitamin B12, Vitamin B12 måste tillföras kroppen via föda och är vanligt förekommande i animaliska livsmedel, lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg.

Folsyra, folat, folinsyra, kallades förr även vitamin B9, är ett vattenlösligt vitamin som finns i olika former Bland de bästa folsyrakällorna hör gröna bladgrönsaker, lever (alla sorter är rika på folsyra men kycklinglever är extra rik),

Biotin, eller vitamin-B8, Biotin finns främst i lever, havremjöl, kött, fisk, ägg och sojabönor

Askorbinsyra, mer känt som C-vitamin Födoämnen som innehåller höga halter av C-vitamin är till exempel potatis, grönsaker, citrusfrukter, sura bär, paprika, nypon, svarta vinbär, röda vinbär och jordgubbar.

Vitamin D är en grupp fettlösliga prohormoner 

Vitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus, särskilt UV-strålning, men kan även fås med maten. Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter.

Alfa-tokoferol (E-vitamin) är ett fettlösligt vitamin 

E-vitamin är vanligt förekommande i frön (t ex sötmandel) och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter, ägg och mjölk.

Vitamin F Linolsyra är en essentiell fettsyra.

K-vitamin, eller vitamin K, Att ha brist på K-vitamin är inte vanligt. Vitaminet förekommer i nästan alla livsmedel och vitamin k2 bildas i tarmen vilket täcker en del av behovet.

Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål och spenat.

Såå.. det blev lite kort om vitaminer.. vadå nyttigt med fruktogrönt.. skulle vara C-vitamin o folsyra då om man inte gillar lever!!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitaminer

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
arosmannen
6/23/09, 1:32 AM
#7

Ni som inte gillar lever, testa kycklinglever, den är mycket mer mjäll och fin i strukturen och kommer ju i perfekta bitar utan hinna på.

Den enligt mig överlägset godaste levern, smaklig måltid.

Skrattande

Zepp
6/23/09, 1:35 AM
#8

Man skall ha klart för sig att "fruktogrönts" påstådda nyttighet till stora delar är en marknasföringskampanj!!

"Därför ska du inte äta ett halvt kilo grönt om dagen"

"Det här "5 a day" började i USA för tio år sedan och en av initiativtagarna till kampanjen var - häpp! - Dole, världens största importör och distributör av frukt och grönt.

I andra länder är det också branschintressen som driver på om att vi ska äta mer av deras varor

Låt mig nu påminna om att vi bor i ett land där människan existerat i åtskilliga tusen år utan annat grönt än rovor och vi är ett riktigt välmående folk."

I vissa länder betonas det att frukt och grönt skyddar mot cancer, i andra att det är hjärt- och kärlsjukdomar som hålls stången, i ytterligare andra att det är en kur mot övervikt och diabetes.

Om vi tänker bort alla moderniteter som frys, växthus och snabba transporter, hur fasiken skulle vi kunna äta enligt rådet "Fem om dagen" nu, här, i mars månad?

Och vi är ändå inte sååå olika våra förfäder att vår överlevnad numer skulle hänga på importerade jordgubbar.

Vad hände med "An apple a day keeps the doctor away"?"

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4683917.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
6/23/09, 8:55 AM
#9

Hur hälsosamt är det att äta lever och njure idag egentligen? De är ju trots allt reningsorgan. Förr, på typ stenåldern, fanns kanske inte så mycket gifter att rensa ut, men idag med den industrialiserade djurhållningen med antibiotika och dåligt kraftfoder… Jag skulle verkligen inte vilja stoppa i mig sånt. Hu!

"Every point of view is a view from a point."

haneit
6/23/09, 9:11 AM
#10

Internettan:

Det tycker jag att du har en poäng i…

Wildrat
6/23/09, 10:35 AM
#11

#9 Varken levern eller njurarna lagrar det de renar i någon större utsträckning utan lagringsstället nr 1 är… fettet! Fettet på köttet och i mjölkprodukterna är alltså en större giftfälla än lever…

Internettan
6/23/09, 8:41 PM
#12

#11: Ok, kanske du har rätt…

"Every point of view is a view from a point."

andreas0
6/23/09, 9:20 PM
#13

Det är som Wildrat säger, det som inte kan göras av med skickas vidare. På sin höjd kan det finnas sådant som djuret har fått i sig det sista dygnet innan slakt.

Sedan är levern i första hand inte ett reningsorgan, utan kroppens kemifabrik. Den producerar och utsöndrar olika ämnen som har att göra med bl. a. matsmältningen. Den skapar hormoner, lagrar en del av kroppens glykogenförråd, osv. Den lagrar även en del ämnen för framtida behov i kroppen, bland annat flera vitaminer, vilket är en av anledningarna till att lever är så nyttigt att äta.

Den bryter även ner en del gifter, som t.ex. alkohol och läkemedel, men det är inte det som är dess huvuduppgift.

Annons:
Monky
6/23/09, 9:44 PM
#14

All respekt till njurarna också! De filtrerar 180 vätska/dygn, handhar hormoner som bland annat styr salt- och vätskebalansen. Glad

Själv tar jag en halv multivitamin morgon och kväll samt lite extra magnesium.

Glad

starhawk
6/24/09, 12:58 AM
#15

#14: Enligt en mikrobiolog filtrerar njurarna ut 500 liter vätska ur blodet per dygn, kroppen tar tillbaks 499 liter den kvarvarande litern kissar vi ut.

Njurarna är ett reningsverk Internettan inte en soptipp, dom rensar ur skräp ur blodet och skickar ut det via urinen, dom lagrar ingenting

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Monky
6/24/09, 1:06 AM
#16

#15 Det var mycket, 180 liter/dygn lärde jag mig på fysiologin, det som försvann ut skulle vara bara några deciliter vätska (fast det beror ju på hur mycket man dricker).

Internettan
6/24/09, 9:56 AM
#17

#15: I hear you! No soptipp!

"Every point of view is a view from a point."

szwed
6/24/09, 11:11 AM
#18

Älskar inälvsmat!

 Favoriten är "flaki", en soppa som innehåller strimlad komage. mums.

Men jag undrar om det är någon som har ett bra recept på kycklinghjärta? (Jag lyckas inte få dem mjuka och fina som min mor alltid fick.)

TS Detta blev visst lite OT, hoppas du förlåter mig.

starhawk
6/24/09, 3:42 PM
#19

#16: Enligt Wikipedia producerar en människa ungefär 1,5 liter urin per dygn finner inga uppgifter om dom 500 litrarna stämmer tyvärr. Mikrobiologen tog upp detta i samband med att hon var kritisk mot folk som går omkring och pimplar på en vattenflaska, kroppen har ett så effektivt vätskeregleringssystem att enda effekten av detta är att man kissar mera. Såg på TV en tjej som trodde att hon sköljde huden genom att pimpla en liter vatten om dagen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nettan112
6/24/09, 3:47 PM
#20

Tack så hemskt mycket för alla bra svar….. :)  *springer iväg och köper multivitamintablett* bara för säkerhets skull……Skrattande

Annons:
starhawk
6/24/09, 4:20 PM
#21

#20: Ett gott råd! med tanke på temperaturen, gå och köp multivitamintabletterna Flört

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Monky
6/24/09, 11:04 PM
#22

#19 Jo, Wikipedia är ju inte helt tillförlitligt alla gånger. Brukar kolla deras källor och sen söka vidare. Men det stämmer ju att det beror på hur mycket man dricker. Hittar ingen konkret mängd i min kurslitteratur eftersom det handlar om däggdjur generellt men på föreläsningen sa läraren att det var 180l för människan.

Lite kuriosa;

Det där med saliniteten är spännande faktiskt. När jag läste fysiologi gjorde vi ett experiment på det. Några grupper var vi indelade i och en grupp drack vatten, en grupp buljong, en grupp ingenting och en grupp åt koffeintabletter (allt i förhållande till kroppsvikt).

De som drack vatten kissade ut exakt samma mängd och lite till, de andra grupperna var i princip oförändrade, buljonggruppen kissade inte alls.

Detta bevisade att;

  • Överskott på vatten spär ut kroppen (rubbar saltbalansen) och njurarna väljer att inte reabsorbera överskottet.
  • Vatten blandat med salt (buljong) håller kvar vätskan i kroppen (bra om man vill undvika baksmälla).
  • Och koffein är inte vätskedrivande (för den gruppen kissade inte nämnvärt mycket).

Sammanfattningsvis kan man säga att vill man springa på toa hela tiden ska man hälla i sig vatten (som en del uppenbarligen gör). Och vill man att kroppen ska ta tillvara vätskan så ska den vara blandat med lite salt.

Glad

babo
7/5/09, 1:09 AM
#23

Hur ska man kunna hålla reda på allt. Lever och njure var intressant - att dom inte är giftiga.

Zepp
7/5/09, 1:23 AM
#24

Tja.. man kan var aktiv på KiF så lär vi av varandra.. kunskap är makt!!

Den viktigaste makten är över sitt eget liv o hälsa.. allt annat är beroende av det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Novisan
7/8/09, 4:28 PM
#25

Tack Zepp för den fina sammanställningen över vitaminerna. Glad

Även om den var från Wikipedia Flört

Zepp
8/16/09, 6:19 PM
#26

Puff!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pillerbagge
8/16/09, 7:16 PM
#27

Hej!

hittade denna gamla vitamintråd, tack Zepp

Nån som vet om bästföretatumet på vitaminburken är jätteväsentligt?

Köpte en burk Vitamineral för ett BRA tag sen o kom aldrig igång med dem. Typ två år gamla.Skäms Är inte rädd o kinkig annars med datum, smakar o luktar istället, men lite svårt med vitaminpiller.

Annons:
babo
8/16/09, 7:32 PM
#28

Hoppas man hittar denna vitamintråd lätt om man söker - men det gör man väl?

Zepp
8/16/09, 7:38 PM
#29

Jovars.. om du går längst upp på tråden och trycker på "Gör bokmärke" så lägger den sig bland dina andra bokmärken och är lätt att hitta!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Krahso
8/16/09, 7:43 PM
#30

Jag frågade en gång på apoteket om bf.-datum när det gällde en värktablett. Jag fick till svar att det inte var farligt att äta, men att den verksamma beståndsdelen inte kunde garanteras…. Skulle tro att det är samma sak med vitaminer.

pillerbagge
8/16/09, 8:01 PM
#31

#30   ok, tack

Zepp
8/21/09, 11:19 PM
#32

Puffar upp!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/26/09, 6:45 PM
#33

Puffar igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

babo
8/26/09, 7:35 PM
#34

Glad

Annons:
Zepp
8/28/09, 12:04 AM
#35

Puffar återigen! Skäms

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Monky
8/28/09, 12:35 AM
#36

Skulle som Krahso kunna tänka mig att de inte har samma styrka längre efter ett tag men inte att det skulle va farligt, det kan jag inte tänka mig.

Men det kan ju vara en idé att höra efter på apoteket. De säljer ju vitaminer.

Zepp
9/30/09, 7:48 PM
#37

Puff!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Alfers
9/30/09, 9:24 PM
#38

#27 har en gammal kompis vars pappa jobbade med att skriva bipacksedlar till medicin och han sa att bf.datumen var rent hittepå, piller håller hur länge som helst, sen om det gäller multivitaminer också vettefasen men kan ju inte tro att det är annorlunda

själv tar jag lite mivitotal ibland, lär väl inte skada så…

Novisan
10/1/09, 12:29 PM
#39

Nu har jag börjat med en tablett Holistics vitamin D och en tablett Mitt Val Kvinna om dan. Omega 3 piller om jag har ätit dåligt med fisk under veckan.

Zepp
10/4/09, 7:29 PM
#40

Puff puff! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gunnell
10/4/09, 8:05 PM
#41

Ja, hur mycket vitamintillskott ska man ta egentligen? Pratade för ett tag sen med en grabb som under ca 1½ ätit nån multivitamin. På senare tid hade han känts sig så trött och seg och fick för sig att sluta med vitaminerna. Han blev pigg igen! Kan det vara så att vitamintillskott i längden kan verka negativt på kroppen?

Själv tar jag 5 ml levertran varje dag sen några veckor tillbaka och har även ätit Q10 till och från under ca ett år. Använde även Berocca ett tag och det är nog det enda tillskottet jag verkligen märkt nån skillnad av, men inget jag vill ta jämt och ständigt heller.

Annons:
Conquest
10/4/09, 9:53 PM
#42

Jag tar alger från Alg-börje. De innehållar alla ca 100 vitaminer, mineraler och aminosyrer. Vanliga vitaminpiller åker bara direkt genom kroppen. Alternativt kan man ta Mivitotal som har naturliga mineraler men konstgjorde vitaminer.

Novisan
10/5/09, 3:57 PM
#43

#42 va?! åker vanliga vitaminpiller rakt igenom kroppen? Varför då? Hur vet du det? Varför gör inte Alg-börje och Mivitotal det?

Zepp
12/10/09, 10:16 PM
#44

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
3/29/10, 11:43 PM
#45

Det var länge sedan denna tråden lästes !

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LarsCarlHansFson
3/30/10, 1:50 AM
#46

Hehe, Zepps favvotråd? ;-) Mycket puffande här…

Läste på vitamininnehållet i lever och för en lagom portion fick man i sig ungefär ett dagsbehov av flera vitaminer, vissa lite mindre och vissa mycket mer. Men jag som inte är någon leverälskare kan sträcka mig till att äta lite ibland, max en gång per vecka… Ska man behöva äta lever varje dag för att få i sig alla vitaminer?

Zepp
3/30/10, 2:03 AM
#47

Näe.. även du har en stor del av ditt vitaminbehov lagrat i levern.. det är därför som den innehåller så mycket!

En gång i veckan borde räcka gott o väl som boosterdos av flertalet vitaminer!

Som du kanske märkte så var flertalet, för o inte säga de flesta vitaminer komna ur animaliska livsmedel.. och det var det jag ville visa, som en kontrast till all köpt reklam att man måste äta ett halvt kilo "fruktogrönt" om dagen!

Inget fel på grönsaker.. men det är mest C-vitamin och folsyra vi behöver dessa för!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cnidaria
3/30/10, 2:12 AM
#48

Ät ägg! och paprika

Annons:
cnidaria
3/30/10, 2:27 AM
#49

#22 Ja, det är ett gammalt inlägg och Monky hänger kanske inte här längre, men jag tycker den studien verkar väldig egendomlig. Alla, som ingår i studien, måste väl först äta samma sorts mat ett visst klockslag samt därefter dricka lika mycket vätska och lagen tilldelas de olika "tillskotten". Därefter börjar man mäta under några (fyra?) timmar hur mycket som går ut via urinen? Lite OT, sorry

Pasi
3/30/10, 6:38 AM
#50

#19 Gammal tråd - men njurarna producerar/filtrerar ut mer urin än så varje dag (nånstans i trakterna 150-200 liter tror jag) - men bara 1-3 liter går vidare till blåsan - resten återförs till kroppen.

starhawk
3/30/10, 9:29 AM
#51

#50: Enligt en immunolog så rör det sig om 500 liter om dygnet men kroppen tar tillbaks 499 liter varvid det blir 1 liter "spillvatten" som man får kasta bort (är det därför som läkarna säger "kasta vatten" Obestämd)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cnidaria
3/31/10, 2:05 AM
#52

Förenklat: ca 1500 liter blod passerar per dygn genom njurarna, ur detta filtreras ca 180 liter primärurin och från det blir det ca 1,5 -2 liter färdig urin per dygn

Zepp
4/27/10, 8:53 PM
#53

Vitaminer på tapeten igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

BoZackrisson
4/27/10, 9:14 PM
#54

Jag sitter med i styrelsen för Svenska Sällskapet för Ortomolekylär medicin. Det är mest läkare som är med i sällskapet och alla har ett stort intresse för att komma tillrätta med olhälsa med olika typer av mikronutrienter, dvs vitaminer, mineraler osv…

I höstas lade vi ut vår hemsida till allmänhetens beskådande. Där finns en del grundläggande bra information:

http://ortomolekylar.se

Mvh

Bosse

BoZackrisson
4/27/10, 9:15 PM
#55

Sorry!

http://www.ortomolekylar.se

skulle det vara.

Bosse

Annons:
Miyu
4/28/10, 1:28 AM
#56

Och vilken multivitamin lär vara bäst?

Zepp
4/28/10, 2:02 AM
#57

Lever och ägg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

juzze
4/28/10, 11:27 AM
#58

Blev själv rekommenderad Helavit på Mf hälsocenter. Det är inga tillsatser och ska bestå av naturliga ämnen och vitaminer, vad jag förstått. Någon som provat?

Zepp
5/13/10, 11:04 PM
#59

Repris!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
7/1/10, 1:25 AM
#60

Aktuell igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
7/1/10, 10:01 AM
#61

Hur är det med kycklinglever? Är den näringsmässigt lika bra som t.ex. kalvlever?  Har svårt för den penetranta leversmaken. Söker efter bra recept på lever.

LarsCarlHansFson
7/1/10, 10:29 AM
#62

Kycklinglever är väl nästan lika bra har jag för mig. Har oxo haft svårt för lever men detta recept gillar jag :-P

Annons:
Zepp
7/1/10, 7:31 PM
#63

Tror tillomed kycklinglever är nyttigare.. iallafall innehåller det mer Folsyra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

subcalva
7/1/10, 8:06 PM
#64

Intressant inlägg av Stephan Guyenet

Low Micronutrient Intake may Contribute to Obesity

Novisan
7/23/10, 12:34 PM
#65

#64 Intressant. Vem är Stephan Gyenet?

Zepp
8/11/10, 3:07 PM
#66

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
8/11/10, 4:33 PM
#67

#66: Nej Zepp, putt heter det Skrattande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

berndt
8/25/10, 4:13 PM
#68

kan man inte knuffa tråden uppåt då?

eller då putt som att slå med golfklubban

eller puff puff som att stora stygga vargen blåser den uppåt

eller vad mera kan man göra med en tråd som behöver upplivas?

upplivas som Frankensteins monster? Flört

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Midnattskocken
8/25/10, 7:12 PM
#69

Jag tror att i alla fall jag behöver tillskott av Magnesium, får kramp i vaderna. Har för mig att det brukar vara relaterat till Magnesiumbrist.

En fråga bara, varför måste man lägga njure i blöt först om de inte innehåller ngt som man inte gärna vill få i sig? Min mamma gör alltid det i alla fall då hon gör Hökarpanna. Kanske är det bara smakrelaterat? Jag fick för mig att det hade med ammoniak att göra. Personligen tycker jag att det är äckligt och äter mycket hellre annan föda för att få i mig det som behövs!

Zepp, du brukar ha koll, vet du?

Annons:
starhawk
8/25/10, 8:50 PM
#70

#69: Ja, så gjorde min mamma också, men det största problemet för mig är var får man tag på njure? jag har inte hittat det i nån butik, måste man gå till en slaktarbutik?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fiana
8/25/10, 9:15 PM
#71

#69 Det ska vara helt smakrelaterat tror jag. Med vissa inälvor har det att göra med att det drar ut lite blod som på något sätt kan bli oaptitligt (koagulerat blod tror jag). Lärde mig om det i biologin på gymnasiet, så det är ganska så många år sedan. Ofta rekommenderas det att lägga dem i blöt i mjölk för smaken. Att det blir mildare och inte lika skarp smak så.

Midnattskocken
8/25/10, 9:16 PM
#72

#70 Bror min finner den på ICA Maxi. Fast den ICAn ligger i Haninge förstås. De har en chark-disk så man kan ju be dem ta hem oxå, samma med Coop här. Innan jul beställer vi alltid en lammstek, fast med benet kvar. Sen saltar vi in den, hänger upp den svalt och torrt och låter den torka ett par veckor. Blir supergott (som parma fast med den goda lammsmaken underliggande), jag riskerar att bli salt förgiftad varje julFlört Fast nu var det ju inte det tråden handlade om…blev för ivrig…

Zepp
8/25/10, 9:22 PM
#73

Vad jag förstår så är magnesium ett mineral som även blandkostare har problem med att få i sig tillräckligt av.

Blötläggninga njure har jag för mig handlar om smaken.. har hört talas om blötläggning i mjölk oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/25/10, 11:06 PM
#74

Glömde.. det livsmedel som har högst andel magnesium är sk mineralsalt.. något att tänka på för de som anar att de ligger lite lågt i just magnesium.. oavsett kost.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
10/21/10, 12:37 AM
#75

Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Charlse
11/30/10, 1:00 PM
#76

Speciellt när man är gravid folsyra som är viktigt, annars spelar det mindre roll om man äter det eller inte. trots allt så har kroppen goda möjligheter att skapa sina egna Bvitaminer.

Annons:
Novisan
12/6/10, 10:27 PM
#77

Ang folsyra funderar jag på en sak. Det är viktigt när man gravid. Men det är ju jättesvårt att få i sig tillräckligt via kosten. Tonvis av broccoli per dag. Hur sjutton åt människan o fick i sig tillräckligt under "evolutionen"?

Ulf-S
12/6/10, 10:48 PM
#78

#77: Äter man lever är det inga problem… För bara några decennier sedan var det en tumregel att äta lever en gång i veckan.

Novisan
12/6/10, 11:06 PM
#79

Aha! OK. Dumt att man inte rekommenderar det då istället för att alla gravida ska ta piller.

Novisan
12/6/10, 11:40 PM
#80

 

 

Mängd

Folsyra

% RDI

Kalvlever

1 portion

100 g

4 µg 

  1%

Kycklinglever

1 portion

100 g

800 µg 

  160%

Nötlever

1 portion

100 g

300 µg 

  60%

Renlever 

1,2 portion

96 g

192 µg 

  38%

Lammlever

1 portion

100 g

13 µg 

  3%

Kolla vad tjusigt. Kycklinglever verkar bra. Men man verkar ändå behöva äta det varje dag.

Tabellen är hämtad från Hälsovakten. Avocado och ägg hade bra värden också.

Zepp
12/7/10, 12:28 AM
#81

Ägg är naturliga vitaminpiller.

"

Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket.

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

'

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
12/7/10, 8:49 AM
#82

#81: Även Livsmedelsverket hittar ett korn av sanning ibland Flört

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Novisan
12/7/10, 6:02 PM
#83

I helgen fanns en annonbilaga om hälsa. Där uttalade nån dietist eller vad hon var att man skulle va försiktig med ägg pga allt kolesterol de innehåller. Suck man blir så ledsen. Om man jobbar med att ge människor råd om vad de ska äta, borde man då inte va intresserad av att hålla sig uppdaterad?

Som min svärmor, hon säger att hennes läkare sagt att hon inte får äta dessertost pga att hon har högt kolesterol. Jag säger "Rekommenderar de fortarande att man inte ska äta det? Man har ju kommit fram till att det är snabba kolhydrater som ger högt kolesterol". "Jaha, men det äter jag så lite" säger hon. Jo tjena, gröt till frukost, fikabröd till varje kaffekopp, ris eller potatis samt bröd till alla måltider.

Nu blev det visst lite OT

Annons:
hemul
12/7/10, 6:13 PM
#84

Med tanke på de misstankar om risker som mer och mer börjar dyka upp med diverse syntetiska vitaminer*, skulle jag hellre välja de vitaminer jag trodde jag hade brist på och försöka få tag på naturligt tillskott eller vinnlägga mig om att äta råvaror som innehåller dem än att äta multivitamin. Allt är inte nyttigt som säljs på häslokosten eller apoteket heller.

* A-vitamin - benskörhet, folsyra - cancer

subcalva
12/9/10, 9:33 AM
#85

Jag äter en vanlig multivitamin och en 2000 IE D-vitamin om dagen. Tror själv att det är bättre att få vitaminer och näringsämnen den naturliga vägen via maten, men jag är också skeptisk till hur mycket näring vår mat innehåller idag. Jag har läst mycket Weston Price och redan på 1930-talet konstaterade han att maten hemma hos honom i Cleveland, USA, innehöll 30% mindre än hos de traditionella befolkningar han besökte. Tyvärr lär det inte ha blivit bättre idag 80 år senare.

Jag har valt bort omega-3 då jag dels tyckte att jag fick kraftigt ökade blödningar men också för att jag tycker det är svårt att veta att de är tillverkade på ett bra sätt som förhindrar oxidering av de känsliga fettsyrorna. Frågan är också om hållbarheten verkligen stämmer med det som står på burkarna.

Anand
12/9/10, 11:22 AM
#86

En undran bara. Det är ju en del vitaminer mineraler som inte tål upphettning, de försvinner ju alltså vid matlagning om man inte äter det rått.

Vet inte riktigt vilka de är bara. Jag blev tvungen att köpa en sån där multi tablett för jag har blivit så otroligt torr i huden, känns som skäggstubb i ansiktet och det kliar. Har aldrig behövt smörja mig i ansiktet någonsin!

Kanske nån som vet vad som försvinner vid upphettning. Jag använder ju inte mjölkprodukter så det är ingen hjälp att de tillsatt  vitaminer/mineraler efter pastöriseringen.

Zepp
12/9/10, 8:42 PM
#87

Mest vattenlösliga vitaminer. C-vitamin och folsyra och sånt.

Sen så är det inte svart eller vitt, en del näringsämnen bryts ner och reduceras medans andra frisätts av matlagning.

Det finns för övrigt ingen motsättning mellan LCHF och att handskas väl med maten.

För övrigt är inte överkokt o vidbränd mat sårskildt gott.

Ta inga multivitaminer, så länge du inte äter väldigt ensidigt och undermåligt, ta de som du har brist på.. numera finns väldigt många bra vetenskapliga undersökningar som visar att ett allmänt mumsande på vitamin och mineraltilskott bara orsakar ohälsa.. speciellt sk antioxidanter.

Är du rädd för vitamin och mineralbrist så tänk lite mer paleo, ät mest mat som du gör från rena råvaror, det du skall undvika är mest färdigmat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anand
12/9/10, 11:52 PM
#88

Men man äter väl inte färdigmat om man äter LCHF?

Här äts råvaror både kött, fisk. kyckling och grönsaker :)

Zepp
12/10/10, 12:16 AM
#89

Bra.. då är det nog inga större problem med vitaminer o sånt heller, så länge du varierar råvarorna.. ät mer ägg och lever en gång i veckan så kan du ta lite citron i vattnet eller lite paprika till maten så har du nog fått i dig allt.

Det är kallt och torrt nu.. jag får alltid torr hud på vintern.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ErikSvensson]
12/10/10, 12:23 AM
#90

Käkar själv 2x 2000 IU vitamin D, 5x omega-3 1000mg och 2 msk Mivitotal flex varje dag (minimi-dosen) bara för att vara säker på att man inte missar något. Sen gör kroppen sig oftast av med överskottet tids nog så. Så länge som man inte käkar kilovis med vitamintillskott så är det ok att ta ett sådant.

Annons:
Zepp
1/29/11, 4:03 PM
#91

puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vincaminor
1/29/11, 5:01 PM
#92

Jag läste någonstans att man inte bör ta tillskott av D-vitamin och Magnesium samtidigt utan låta det gå några timmar emellan. Någon som vet varför?

Finns det något annat att tänka på, t.ex. att de ska tas i samband med måltid? Jag äter även Omega-3.

[Stella69]
1/29/11, 5:30 PM
#93

Dom D-vitaminerna som jag har köpt innehåller även magnesium och kalcium, för bästa upptag.

Skall helst tas ihop med något fett.

yvonnel
1/29/11, 7:22 PM
#94

Ja, verkligen! PUFF, PUFF, PUFF!Kyss

Gå tillbaka tilll #6 - där har Zepp gjort en strålande sammanställning

av vitaminer, dess behov och förekomst och dessutom lagt till en massa 

fina länkar för djupare kunskaper. Kyss

Zepp
2/20/11, 6:44 PM
#95

Puff igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Primulan
2/20/11, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Här är mina vitaminer, men jag ska ta lite extra D3 och en munltivitamin.

Primulan
2/20/11, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Här är vitaminproducenterna, varav den i mitten inte gör så mycket, men hörs desto mer.

Vitaminer till folket….

Annons:
Zepp
2/20/11, 9:54 PM
#98

Ja han är väl förman på vitaminfabriken och du är VD!Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2/21/11, 8:49 AM
#99

#97: Nja utom honom skulle det ju inte bli några kycklingar och då skulle du så småningom få akut personlbrist i den där fabriken! Sen har han en annan effekt också som inte är så lätt att se, hönor stimuleras att lägga ägg när dom ser en tupp

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Primulan
2/21/11, 6:57 PM
#100

Han är nog förman men jag är inte VD Zepp. Jag bara handlar produkterna och smygfotar i fabriken.Flört

Jag har skickat en länk till VD:n, han är ännu inte medlem på iFokus. Men han är en hängiven anhängare av lågkolhydratkost.

Zepp
3/23/11, 7:39 PM
#101

puffar

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
3/27/11, 9:12 PM
#102

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Brynhilde
4/27/11, 12:00 AM
#103

Intressant och informativ tråd.

Angående lever… för några år sen var här diskussion om hur man kunde inmundiga lever. En del förespråkade att man kunde ta lever i "tablettform", dvs skära rå lever i små tärningar, frysa in dom, och sen svälja ner en eller ett par såna tärningar (frusna) om dan med ett glas vatten el.dyl. som ett vitamintillskott.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

starhawk
4/27/11, 7:48 AM
#104

#103: Intressant metod, själv har jag svårt för lever så det skulle ju vara ett sätt, hur är det med vitaminer i njurar förresten? Jag minns morsans njursauté med saknad så det kunde ju vara ett alternativ

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Brynhilde
4/27/11, 12:31 PM
#105

#104 Jag har för mig att det stod i en annan tråd (som jag givetvis inte kan hitta nu) att alla inre organ är näringstäta, men att lever är näringstätast.

Mmmm…. jag minns också min mammas njursauté med saknad. Så gott!

Jag brukar göra gryta på hjärta (vilken sorts hjärta som helst) eller bara steka det i strimlor. För många år sen provade jag att torka hjärta i stället för lever till hunden… det var inte många strimlor hundstackaren fick i sig, resten av familjen försåg sig friskt av hjärtat.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

WilliamJ
4/27/11, 12:56 PM
#106

Måste testa att göra ett inlägg..

Zepp
5/5/11, 1:14 PM
#107

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
5/23/11, 6:35 PM
#108

Puff igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

berndt
8/22/11, 11:13 AM
#109

puff/putt/ nåja.. nu dök tråden upp igen Obestämd

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

LenaK63
8/22/11, 10:23 PM
#110

#105 Brynhilde Hur gör du gryta på hjärta? Jag köper rå hundmat kilovis till min hund och fryser in i portionsförpackningar. Däribland 1 kg hjärta som ser fantastiskt ut. Förresten ser nästan alla deras produkter ut som om de kom från vilken köttaffär som helst (bortsett från komage förstås). Det är en hundmatstillverkare.

Hjärta har jag däremot inte sett i vanliga köttdiskar för oss tvåbenta. Kan man beställa?

Recept vore kul!

Brynhilde
8/23/11, 1:23 PM
#111

#110 LenaK63 Jag har inga exakta recept på hjärta, men gryta gör jag så här: Stek strimlat hjärta och strimlad lök, salt och vitpeppar. Häll på grädde/creme fraiche och låt det puttra ett tag.

Man kan ta vilket grytrecept som helst och byta ut köttet - helt eller delvis - mot hjärta.

Det går bra att mala hjärta och blanda i köttfärs. Det går också bra att ha i hemgjord korv.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Annons:
LenaK63
8/24/11, 11:51 AM
#112

#111 Brynhilde Det måste jag pröva. Tack för tipset.

LenaK63
8/24/11, 11:52 AM
#113

#111 Brynhilde Det måste jag pröva. Tack för tipset.

morgengry
8/25/11, 12:19 AM
#114

Nu har jag inte läst alla inläg, så ni får ursäkta om det redan pratats om.

Men jag undrar en sak ang folsyra och C-vitamin, om man ska få i sig tillräckligt endast genom lever, då måste man väl äta levern rå? Då både vitaminerna till dels förstöras vid upphettning.

Inuiter åt väl vanligtvis levern rå (och varm) direkt efter slakt, eller har jag fel?

Zepp
8/25/11, 1:01 AM
#115

Viss del av vitaminerna förstörs av uppvärmning men inte allt och tabellerna gäller för tillagad lever.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=788&lang=sv

Vad man altså skall tänka på är att inte översteka levern då blir den torr och tappar en del näring.

Samtidigt så ökar biotillgängligheten av att maten halvsmälts av matlagningen.

Det är altså det som är finessen med matlagning, man flyttar en del av matsmältningen utanför kroppen, vi lär bara tillbringa cirka 5% av vår tid med att äta, medans tex apor behöver äta uppemot 20-25% av tiden.

Gorillor som lever mest av blad äter i stort sett hela sin vakna tid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ians
8/25/11, 7:55 AM
#116

Bra tråd detta!

En lär så länge en lever!….så det var Dole som myntade uttrycket 5 a day!

Ja jag säger som alltid …en skall fundera noga på Vem som säger vad..innan man tar det som en sanning!Flört

starhawk
8/25/11, 8:02 AM
#117

#115: Gorillorna äter väl mest växtdelar och en och annan insekt slinker också ner men särskilt mycket blad äter dom väl inte? Typiska bladätare som t.ex. näsapan har ju klotrunda magar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
12/29/11, 5:49 PM
#118

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
aklejor
9/25/12, 2:59 PM
#119

Jo du Zepp, detta är en ständigt aktuell tråd, och bra dessutom. Det är en STOR djungel detta med vitaminer och magnesium. Blev så trött i huvudet så jag får läsa mera sen, phu!!

SkämsLotta

Zepp
10/16/12, 7:55 PM
#120

Lever o ägg! Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
11/16/12, 9:29 PM
#121

Aktuell tråd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tomre
11/16/12, 10:01 PM
#122

Hade gärna ätit inälvsmat som lever, men jag tycker verkligen att smaken är motbjudande. Synd för både miljön, min hälsa och min plånbok.

/ Tomas

Zepp
11/16/12, 11:06 PM
#123

Har du testat stekt kycklinglever med lök?

Smälter i munnen och den är inte lika frän i smaken som nötlever.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
11/17/12, 2:36 PM
#124

Kan inte heller med smaken av lever, men jag minns med saknad mors njursauté dock har jag vissa problem med att skaffa njure, finns inte i dom butiker jag frekventerar, och jag har inte ärvt nåt recept från mor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
11/17/12, 4:03 PM
#125

Fundera på det här med att lever är såpass nyttigt.. och om det finns leverpastej som inte är fullknökad med kolhydrater??

Jamenar, många som inte äter hel lever verkar kunna äta leverpastej.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Brynhilde
11/17/12, 5:53 PM
#126

Recept på kycklingleverpastej med mild smak. Jag har bjudit den på folk som inte tycker om lever vanligtvis och dom har uppskattat den.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Athenasmatte
11/17/12, 6:49 PM
#127

Äter du ägg? Ägg innehåller alla essentiella vitaminer förutom C-vitamin. C-vitamin hittar du i t.ex. brocolli, spenat och paprika. Brocolli innehåller inte så mycket kolhydrater, så lite brocolli kan du äta!

Mvh//Madeleine

yvonnel
11/21/12, 2:17 PM
#128

Jag köper ibland en dansk pastej som är väldigt fet och grovkornig, med salt eller ättiksgurka på eller röd paprika så kan jag få ner den utan problem.

Upp till toppen
Annons: