Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1076 ggr
Vargalyster
0

Plant Positive - Vegankritik mot LCHF

Hej,

fick en för mig okänd sajt slängd i nyllet på en anti-LCHFgrupp på FB. Jag har inte riktigt tid att sätta mig in i allt de för fram. Men bland annat kring att eskimåer hade hjärtsjukdomar och cancer mm.

Ta gärna en titt -

Primitive Nutrition 27: The Eskimo Model, Part I

Här är deras blogg - http://www.plantpositive.com/blog/

Fullt av kritik mot Gary Taubes osv.

Är det någon som satt sig in i de här kritikernas världsbild redan?

Zepp
1

Alla kan få Cancer och Ateroskleros oavsett kost.. således även eskimåer.. och även vi som äter LCHF!

Dvs mäniskor av olika sort kan få alla tänkbara sjukdommar!

Vad det handlar om är Incidens.. vad är det för faktorer som göra att antalet sjuka stiger per 1000 individer?

Det vore oerhört märkligt om eskimåer inte kunde drabbas av sjukdommar, i så fall vore de en medecinsk sensation.

Men grejen är att de hade betydligt mycket mindre av de i västvärlden dödliga sjukdommarna, när de åt sin naturliga kost.

Det har framförts argument om att de är genetiskt annorlunda och tål mer fett.. som vi påstås få ateroskleros utav.. men när de då anammar en västerländsk kost så får de lika mycket ateroskleros som oss.. så vi kan utesluta fettet som orsak och även generna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vargalyster
0

Absolut, det som är intressant är att personen bakom bloggen verkat dedikera väldigt stor del av sin fritid åt att "debunka" lowcarbrörelsen. Måste tyda på att dess genomslag börjar "kännas" på vegansidan som kämpat i motvind under så många år.

Vore intressant med lite low carb-svar på Plant Positive:s inlägg dock.

Zepp
0

Finns veganer som försöker sig på lowcarb oxå!Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[RipleyKatten]
2

Gud vad veganer är tjatiga. Är det dom som får 72 olika fruktsmoothies i himlen om dom offrar sig själva?