Pajskal
Jag ramlade över den här sidan, när jag sökte recept på pajskal. Och tänkte sprida kännedomen om den.
http://www.mandelmjolsguiden.se/lchf-pajdeg/
Som ni ser är basen mandelmjöl, men kombineras med andra 'saker'.
Jag har provbakat två av recepten.
Det första receptet i listan - med mandelmjöl, sesamfrön och fiberhusk - är det hittills bästa av dem. Fungerar till matpaj, god och fin färg, bra funktion.
Degen är ganska mjuk, men inte kletig, så den går hyfsat lätt att trycka ut i formen. Ställ i kyl en stund innan förgräddningen!
Fungerar även till bärpaj/fika/efterrättspaj för smaken är verkligen god. Man förgräddar i 7-8 minuter efter en stund i kylskåp.
Jag fyllde med kyckling, broccoli, lök, lite äpple.. och kryddade med bl a curry och cayenne. Äggstanning med keso. När jag gör paj, så gäller konceptet: man tager vad man haver.. (och gillar). Inte helt nöjd med utseendet, skulle ha skippat keson..
Nån förutom mig, som gillar matpaj??
Bon appetit! isåfall.. 
Det andra receptet jag provbakat från sajten, är det tredje i listan. Det med mandelmjöl och pofiber.
Skalet fungerade, men har inte lika bra konsistens och inte lika god smak som det jag har med i TS. Godare nygräddat, men sen blir det 'mjöligare', torrare.. Under förgräddningen krympte det in från kanterna, så pajen blir lite mindre än formen och lutar aningen inåt. Inte så mkt, men lite.
De mer välgräddade kanterna, tenderar att smaka lite illa, så man får passa på vid grädningen.
Pofibern ger annan karaktär i smaken, mindre lämplig till fika-/efterrättspaj.. men det funkar ändå bra till matpaj.
Fylde med: Högkvalitetsskinka rökt (fyndkorg Coop), strimlad fänkål, lök, soltorkad tomat, lök, basilika, mozarella och slog över äggstanning på fyra ägg och kanske 3 dl mjölk- o gräddblandning. Gräddade typ 40 min, tills äggstanningen stannat.
Supergod. Godare fyllning än jag fick till i kycklingpajen. Mums! 
Älskar matpaj och familjen är överlycklig sedan jag hittade ett pajskal som fungerar. Utan mandelmjöl, så den funkar för de som är nötallergiker också. Finns i denna tråden.
Jag har gjort den med olika sorts fyllningar och den är så god.
Nu blir det mycket med skinka när det finns julskinkor till vrakpriser i butikerna! 
Jag såg den tråden, sökte på sajten innan jag postade inlägg.
Det är bra med alternativ. 
Älskar paj! Väldigt enkelt att äta mkt av det bara, speciellt om man gör den med pajskal
Har ni provat denna pajdeg? Den slår alla andra jag provat lovar jag!
+ 1dl riven ost !
Till detta recept behöver man en mixer.
Jo men det står ju i receptet? Om du avsåg det i # 4. Ja även i # 0 står det att man ska mixa i receptet… osäker nu vad du menade.
Den pajdegen är helt underbar. Lätt att jobba med och blir så bra. Har gjort massvis med pajer med den pajdegen. Senast en Västerbottenpaj.
#6 skrivetav Petronella Pip
Det jag menar är att man kanske inte kan finfördela sesamfröna utan mixer.
Nej det är väl därför de skriver att man ska mixa?
Som jag skrivit innan så gillar jag pajskalet i #0 bäst. Av smakskäl, bl a. Det innehåller inte pofiber och smakar bättre därför, enligt mig. Pofibersmaken tränger igenom ganska mkt när det är med.
Men det fungerar ju åxå, förstås. Iaf till matpaj. Sämre till efterrättspaj..
Och så tycker man ju olika, förstås.
Enligt receptet ska det mixas, för att få sönder sesamfröna ordentligt. Annars mixar man ju pajdegar mest för att de ska hållas så svala som möjligt.
Pajskalet i #1 behövde inte mixas enligt receptet, utan kan blandas m t ex elvisp. Jag mixade dock, enklast.
Jag mixar aldrig så länge så sesamfröna blir mjöl. De kan man ju också utesluta. Läste på Alltomlchf att de har de med mycket av utseendeskäl. Ser trevligt ut med sesamfröna i skalet.
De recept jag pratar om, är inte från alltomlchf.
Vet inte om det har betydelse för funktionen huruvida man mixar sönder fröna. Jag mixade kortast möjliga tid, alla ingredienser i mixern samtidigt, och det blev bra.