Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4297 ggr
Gunnilla
0

Sötningsmedel

Nu har jag för första gången köpt ett paket Hermesetas (med fibrer…!Fundersam). Testade det i kladdkakan som jag hittade recept på här på forumet och den blev kanon, nästan som sachertårta i konsistensen. Men jag kan inte förlika mig med sötningsmedlets smak. Tycker ni verkligen att det smakar som socker? Eller går det kanske inte att hetta upp Hermesetas? Förr hade jag Hermesetas solletter i te och det var helt OK, då tyckte jag att det smakade sött. Har lika svårt för stevia. Tycker bara att det sticker på tungan och smaklökarna. Är det mig det är fel på?

Margareta
0

Jag använder inte alls sötningmedel längre eftersom jag kommit till avdelningen "jaga mygg" och inte gillar konstgjort.

Däremot använder jag Stevia ibland och tycker det är ok om man tar tillräckligt LITE, annars blir det fränt i smaken.

Det är ofta en doseringsfråga och Du skall antagligen ta mindre än vad som anges.

Numer pensionär i Nynäshamn

shintaida
0

Jo, jag använder Canderel, både strö och bitar. Cool

Är inte beredd att köpa Stevia, då jag har hört talas om att det kan bli beskt om man tar för mycket. M a o: Svårdoserat OCH dyrt enligt min plånbok.

Canderel SMAKAR verkligen som socker! 

Går att baka med… 

// Shintaida

Mervi
0

Sötningsmedel smakar inte som socker, jag har slutat med det helt och använder lite stevia istället. Man lär att dosera det efter hand. I början tyckte jag det var hemskt.

Barbamamman
0

Hur är det egentligen? Jag har inget sockerberoende, men vill gärna ha lite sött i kaffet som jag dricker med kokosolja. Jag vill använda mig av ett sötningsmedel som ej lurar kroppen att den fått socker. Finns det något sådant sötningsmedel som ej höjer blodsockret, eller måste man köpa det där som heter stevia? Om det är så att jag måste köpa stevia, finns det då att få tag på i vanliga hälsokostaffärer, och finns de i tablettform? Helst vill jag dock köpa vanligt sötningsmedel som finns t.e.x på Maxi, men bara om det ej höjer blodsockret såklart.

zeretki
0

Är det inte så att allt som smakar sött förbereder kroppen för att den ska få socker? Det tror jag åtminstone på, speciellt efter mina egna erfarenheter av sötningsmedel som är värre än socker.

Barbamamman
0

Är det så med stevia också, att den gör så att kroppen tror att den ska få socker. I så fall måste jag lära mig att dricka kaffe utan något sött i, utan bara med kokosoljan :( Urrrrrrk

Mervi
0

Du vänjer dig!Flört Efter ett tag så kan du inte dricka sött kaffe.

Margareta
0

Stevia lär inte lura igång kroppen att producera insulin.

Man använder ju oerhört små mängder (knivsudd är en överdrift). Det söter 300ggr jmfrt med socker.

Konstgjorda sötningsmedel lär starta insulinproduktionen som socker, om man använder till samma sötningsgrad.

Numer pensionär i Nynäshamn

shintaida
0

Mervi!

Canderel smakar som socker… jag lovar!

// Shintaida

Mervi
0

Canderel innhåller aspartam, tyvärr.Ledsen

shintaida
0

Jahaaa, har inte tänkt på det… Generad

// Shintaida

Gittan-Xyz
0
Gunnilla
0

Tack för den upplysningen, Mervi, annars hade det nog blivit en burk Canderel också. (Undras hur mkt pengar man lagt på allt man köpt och senare kastat…)

Skulle ni kunna tänka er t ex Glowings Kladdkaka (120 g smör, 2 ägg, 3 msk kakao, 2 msk vatten, 75 g mörk choklad - den innehåller ju en del socker! - 2 msk sojamjöl) utan ngt sötningsmedel. Ja, kanske det om man inte längre är så förtjust i sött. Jag följade receptet och tog 5 msk sockerersättning (Hermesetas). Kan det ha varit för mkt? Hur mycket stevia skulle ni ha använt, som har kommit i gång med det? Går det verkligen att baka med/hetta upp? I stället för sojamjöl tog jag proteinpulver utan smak och sötning. Kan det ha gjort att det smakade konstigt. Min man tyckte den var god…

Fram för desserter och kakor utan sötning!

Mervi
0

Det finns ju socker i den mörka chokladen. Jag skulle nog ta bara ett halvt kryddmått eller mindre och prova mig fram. Stevian klarar upphettning. Tar man för mycket blir det bittert.

Gunnilla
0

OK, det är bara att börja laborera i köket!

Majros
0

Leverrening

Ni som prövat leverreningskuren,gör den någon nytta för förbränningen?

Tänkte att det kanske är en uppiggande föryngringskur för levern.

Fåse,om jag vågar pröva.Förvånad

Majros
0

Ursäkta att jag klampade in på annans tråd,men jag vet inte hur man börjar en ny.

Mervi
0

Majros: Klicka på skriv och fyll i rubrik, välj vilken grupp du vill ha inlägget och skriv.

Här är en länk

som förklarar hur man använder forumet! Lycka till. 

Det finn en del skrivet om leverrening. Jag har gjort två gänger, första gånger för jag hade gall-besvär, de försvann, andra gången misslyckades det nog så effekten uteblev. Om du söker på forumet på Leverrening så hittar du nog en hel del info.

Ulf-S
0

Jag köpte grönt steviapulver på hälsokosten idag, verkar helt OK. Sött och med en liten, liten bismak av lakrits eller något liknande som var helt OK. Inte alls bittert eller äckligt på något sätt, smakade helt naturligt!

Sotlugg
0

Längtar så efter glass ibland och har tidigare funderat på att köpa en glassmaskin som finns på Claes Ohlsson. Någon som har testat att göra glass med Stevia Fyller sockret normalt någon stabiliserande roll i glassgörandet eller går det lika bra att byta ut mot sötkryddan Stevia? Nån som har testat?

Gunnilla
0

Och någon som har något bra glassrecept? Jag gjorde glass i min "ärvda" glassmaskin för andra gången och den blev knappt mjukglass ens (ett grundrecept där man skulle koka "smeten"). Några tips?

DaMum
0

Om man ska använda sig av konstgjorda sötningsmedel, tror jag att Hermesetas är lite mindre skadligt än Canderel. Dels innehåller Hermesetas färre kolhydrater - rätt stor skillnad faktiskt, dels behöver man väldigt lite för att det ska smaka sött.

Obs! Jag förordar verkligen INTE konstgjorda sötningsmedel, men ibland måste man välja mellan pest och kolera.

Själv äter jag det inte, men jag brukar göra glass till helgen som mina döttrar smaskar i sig.

Skriver glassreceptet i en ny tråd under Mat-efterräter.

Kram!

Gunnilla
0

Fick just nyhetsbrev från http://www.carbzone.se/low_carb_choklad.html och såg att de har lowcarb-choklad sötad med maltitol.

Pasi, vad säger du om maltitol? Finns det några skadliga biverkningar som i typ glutamat? ( Just nu gör jag avsteg med sötningsmedel, normalt sett är jag helt emot alla kemikalier.)

Pasi
0

Gunnilla - Ingen aning, har inte hittat något som direkt pekar på att det är farligt…men har inte heller kollat så mycket eftersom jag sällan äter sånt.Glad

maibrit
0

Jag har skrivit ett recept tidigare på sockerkaka utan socker. Den blev väldigt god tycker jag. Nu har jag gjort muffins idag på samma grundrecept men med en knivsudd stevia och så tryckte jag ner lite osockrade hallon + lite 70% choklad, kan verkligen rekommenderas. Jag dubblade mitt grundrecept och fick ut 10 st muffins i folieformar.

Servera med vispad grädde, jättegott.

paronskrutten
0

Jag äter aldrig sötningsmedel i någon form, hellre socker än sötningsmedel för mig, faktiskt.

Helena

problembarn
0

samma här… jag totalvägrar så mycket av konstgjorda saker som jag kan… det går väl si så där med tanke på vad den mesta maten innehåller Generadmen ändå…

kolis
0

Jag har köpt en flaska Stevia Clear som man doserar med en pipett. Det finns även en doseringstabell som "översätter" hur mycket socker setvian motsvarar. Jag brukar dock ta ca hälften av det som rekommenderas, det tycker jag blir lagom, annars blir det bismak. Men det funkar helt ok, tycker jag. Tänkte prova att göra glass imorron, men vi får se om det hinns med.

hypos
0

Jag har köpt stevia vanilj i flaska med pipett från Cayote. Toppen… Ett par droppar till vispgrädden….ett par droppar på bären o s v

magma
0

För de som använder konstgjorda sötningsmedel, så kan jag tipsa om att "Flytande suketter" är helt fritt från kolhydrater.

Piltson
0

Gunilla, Canderel är samma som aspartam, se upp där! Denna vecka har vi skrivit fem avsnitt om aspartam i Rössnerkommentaren på adress http://blogg.passagen.se/piltson

Babz
0

Jag använder ingen sötning alls numera. I de undantagsfall när jag ändå vill söta med något använder jag (svensk) honung, men ytterst lite. Sötningsmedel tror jag inte på och har aldrig gjort.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk