Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10719 ggr
linneaennil
0

Ankfett

Någon som vet något om fettkvalité, omega3-6-kvot eller smak?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Roarkish
0

Jag testade ank- och gåsfett när jag bodde i London eftersom detta säljs hos slaktare där. Jag vet ej något om omega 3/6 kvot men smaken gjorde inte att jag köpte det igen. Det var inget fel på det öht men inget speciellt som fick mig att fortsätta använda det smakmässigt.

elin83
0

Känns som om det skullle passa förträffligt som smaksättare dock!

Roarkish
0

Det sades att ank- och gåsfett är utmärkt till att ugnsbaka potatis (roasted potatoes) men detta testade jag aldrig av förklarliga anledningar.

cream
0

Oavsett kvot är det väldigt små mängder fleromättat fett i vilket fall, då det rör sig om animaliska fetter.

[AntoniautanX]
1

Någon som vet var man kan få tag på gåsfett här i Sverige??

Kollade nyss på ett program med Jamie Oliver, där han ungsbakade potatis. Han sa att gåsfettet gav en smak av stek eller Marmite. Det låter jättegott, tycker jag.

Så jag tänkte testa med lite olika grönsaker, men var får jag tag i gåsrfett???

hemul
0

Det är samma med all tamfågel, vad gäller omega-6 alltså.

Min ICA har faktiskt ankfett, fast det är svindyrt. De har en lite lyxig profil. Jag skulle köpa en anka i stället och spara fettet som smälter ut. De har anka på CG nu som inte är mycket dyrare än en sån där liten burk fett.

[AntoniautanX]
0

Tack för tipset Hemul.

Just i det här läget bryr jag mig inte om O-6, det lät sååå himla gott, så jag måste testa det Tungan ute

Tänkte testa liiiiiiite potatis, fänkål, broccoli, palsternacka och vad som nu slinker ner i korgen.

[AntoniautanX]
0

Men varför finns det inte att köpa som typ "ett paket gåsfett"? Skulle underlätta faktiskt.

Är det för dyrt?? Eller smakar det konstigt??

yvonnel
0

För ett par jular sedan köpte jag en anka (dansk) extrapris på Netto, den ankan var otroligt god och hade hela levern kvar, vilket inte hände nästa gång jag köpte.

Både det fettet och den levern var fantastiskt goda, det var inte så mycket kött på den ankan jag först köpte men det blev en del småbitar skrapat från benen + levern som jag bevarade i en porslindbytta med ankfettet helt täckande.

Det heter något bra på franska som jag har glömt nu men Gun i USA kan allt sånt där och det var på hennes inrådan. URGOTT och dessutom funkar det med hållbarheten.

[AntoniautanX]
0

Är det stor smakskillnad på ankfett och gåsfett?

De som jag köper höns, kyckling och ägg av, har även ankor. Så kanske att jag kan få tag på något där. Men i programmet sades det specifikt gåsfett. Han gjorde tre olika varianter, olivolja(går bort, eftersom jag inte tror det är så bra att hetta upp växtolja förutom cocos), smör (mmmmm, gott) coh gåsfett, som lät underbart gott!

[AntoniautanX]
0

Hemul, hur får man ut maximalt med fett på bästa sätt ur en hel fågel?

hemul
0

Om du steker den ugnen i en sån där form med galler eller har en form under ugnsgallret så droppar ju fettet ner där. Fast det är olika hur feta de är. Jag tror de har börjat föda upp magrare ankor också nu. för det är inte alltid det kommer så mycket fett som förr.

yvonnel, du menar confit va?

yvonnel
0

Precis!

Confit var det, hållbarheten i den konserveringsmetoden är fantastisk i kylskåp. Annars hade vi ju mycket saltning förr i tiden men detta var gott att använda till typ pyttipanna, eller att bara ta ur lagom mangd färdigt kött.

Antonia, om du kan så köp gärna ankägg, längesen nu men det fanns ofta förr i tiden och som jag minns var dom väldigt goda, men stora.

[AntoniautanX]
0

yvonnel, ja ankägg är riktigt goda. Det är lite speciell smak, men jag gillar dom.

När jag var liten så tillbringade jag somrarna på en bondgård, där de bland annat hade ankor. Men där serverades inte ankägg i form av ren äggrätt, typ äggröra, kokt ägg osv…..då dög bara hönsäggRynkar på näsan

Athenasmatte
0

Ankfett fungerar i alla fall väldigt bra för mina torra och spruckna händer! (inget som köps på apoteket funkar, ankfett verkar vara det enda som funkar! Märkte det när jag lagade anka härom veckan och mina händer blev så fina efteråt!)

yvonnel
1

Jag minns en efterrätt i storfamilj som jag var bjuden till, vi fick creme brulé på ankägg och det var ju jättegott, någon sorts bismak kan jag inte minnas.

Min mamma arbetade i en Scanbutik och hanterade ju kött hela dagarna, hennes händer var alltid väldigt mjuka och lena. Man hade ju inte uppfunnit plasthandskar på den tiden.

hemul
1

Athenasmatte, jag har hittat supersalvan för torra händer! Mina brukar bli så torra att huden spricker på vintern, sår över alla knogar och leder. I år är de inte ens fnasiga! Som du säger funkar ingen från apoteket.

Olja, lanolin, bivax - inga kemikalier. Och billig jämfört med vad sånt brukar kosta. :-)
http://handla.salvorhantverk.se/shop/product/tradgardsmastare-salva-70ml

Tjärsalvan är också toppen, men den luktar förstås rätt starkt så inget man vill smörja händerna med om man ska vara bland folk. Men jag ger fötterna en omgång ibland, tar på mig sockor och lägger mig och läser tills den har gått in. Har definitivt hjälp mot vintertorrhet där också. Tjärsavan är nog effektivare, men som sagt jobbig p.g.a. lukten.

Alla deras salvor är utan otäcka tillsatser utom Hand- och fotkrämen. Jag missade det och köpte en burk. Den doftar ivf för starkt av lavendel. Trädgårdsmästarsalvan har bara en mycket svag blomdoft, tycker det luktar klöverblom. Inte starkare än om an tvättat sig med en svagt parfymerad tvål.

Förutom att jag blivit mjuk och fin så har tjärsalvan tagit kål på nåt kliande utslag jag gått och dragit med på ett par ställen på kroppen. De börjar småklia ibland och jag kan känna några begynnande små noppor, men då smörjer jag genast och då blir det inget mer av det.

yvonnel
0

Apropå nariga händer, vi hade en tråd om detta förra vintern som handlar om urea (doppa händerna i urin).

[AntoniautanX]
0

Något liknande den tjärsalvan använder jag till min hunds tassar. Den är jättebra, helst nu på vintern då hon går i salt ibland. Försöker att undvika saltade vägar, men ibland går det inte. Saltet gör att tassarna blir torra och spruckna, men med tjärsalvan så blir de mjuka. Tror att den även skyddar mot saltet i förebyggande syfte.

Athenasmatte
0

Tack så mycket för tipset Hemul! =)

hemul
0

Tjärsalvan de har på hälsokosten och zooaffärer köpte jag först, Skillingarydsalvan heter den. Men den är vaselinbaserad, så den godländska är trevligara och dessutom billigare (än på hälsokosten ivf). Betalade 100 för den burken.

Athenasmatte, om du funderar på att beställa så kolla fraktnivåerna noga. Han skickar i postens gröna påsar och det får rum 4 burkar i den billigaste och 6 i den större påsen. De burkarna jag fick hem härom veckan har bäst före 2014-06. Jag ställer alla utom en i kylen så håller de nog ännu längre.

crikarlshamn
0

Liten varning, ank och gàs fett.

Svag som jag är har jag ätit mycket fois gras och min lever màr inte bra utav det, men jag àt detta med blinis eller toast.  Detta fett utan kolhydrater ska tydligen inte pàverka kolestorolen.

Att lyxa till det nàgon gàng är gott men inte till vardags. Och potatis är bland det sämsta i hälso väg att servera det till Flört

Intressant diskussion men pà franska - positiva och negativa kommentarer!

http://forum.doctissimo.fr/sante/cholesterol/canard-pour-sante-sujet_144333_1.htm

Veda
0

Kaffesump är jättebra för torra händer. Luktar mindre än tjära och är gratis (om man brukar dricka kaffe vill säga).

[AntoniautanX]
1

Jag fick tag på gåsfett av min äggleverantör, som han fick köpt av en gåsfarmare….det blev många turer för att få tag på det.

Men i slutändan blev det så otroligt gott!!! Jag ungsrostade en del olika grönsaker och rotfrukter som fått simma i gåsfett.

Själv, unnade jag mig två halvor av potatis……..mums!! Det var värt vartenda kilometer jag kört för att få tag på det. För att inte tala om gästernas nöjda anletenSkrattande

Gåsfettpotatisen tog slut innan laxen och skinkan………..