Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1936 ggr
Mooniq
6

Anti-julmat

Hej allesammans

Hoppas ni får en lugn o skön helg, själv ska jag jobba men ser fram mot det eftersom jag inte firar jul. Det slutade jag med så fort jag fick flytta hemifrån för många, många år sen..

Innan lchf-livet så var ju ändå skinka, rödbetssallad, vörtbröd, köttbullar o prinskorv självklar julmat för mig..

Det enda som jag äter numera är hemmagjorda köttbullar ibland. Det andra smakar mig inte och jag saknar det inte heller

Min bror bjöd på middag för två dagar sen, risbädd med räkor, sparris och currygräddestuvning, med superhärlig sallad till.. Insåg att det var lääängesen jag åt ris. Tog en liten portion och maten var jättegod, dock blev det mesta riset kvar på tallriken - inget sug alls.

Vi pratade mat och alla påpekade att jag åt så lite av den varma maten.. Jamen jag blir ju mätt på små portioner, jag äter ju på assietter hemma.. Båda mina bröder med bättre hälfter vet ju att jag lchf'ar och de har även provat i mindre perioder.. Ena brodern sa till slut - fan om vi lchf'ar allesammans så blir ju julmaten superbillig nästa år..

Mathållningen blir superbillig året runt kontrade jag..Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Athenasmatte
0

Haha, känner igen det där! Förr kunde jag trycka i mig hur mycket mat som helst, nu tar de liksom stopp mycket snabbare!! Jag och min sambo ska fira Jul hos min sambos syster och hon är helt orolig för att jag inte ska bli mätt. "Men ni har ju både lax och ägg eller hur?" säger jag, varpå hon säger "jooo, men behöver du inte något mer än det?". Nej, det räcker gott och väl!! Hon såg besvärad ut! Jag lagade dock en Janssons på rättika bara för att lugna ner henne! Kommer bli Julmat i några dar till alltså ;)

God Jul!

Mooniq
0

#1 athenasmatte

Ja oinsatta personer får ofta stora skräcken - men när det fattar att det mesta i fisk/köttväg funkar så lugnar de ner sig.

Mitt kyl idag. 2 flak ägg - ska baka sesambröd senare

2 rejäla ostar

hemmagjorda köttbullar - en stor skål

Vitkålssallad (pizzasallad alltså)

varmrökt lax

smör

kokta kalla ägg , som blir ägghalvor med citronmajonnäs och räkor/stenbitsrom.

Skrattande

Record
2

Räkor med så mycket kolesterol, kan det vara nyttigt? Kan det vara så att det inte är farligt enligt de lärda och som grädde på moset presenteras detta just i dag.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=155857&l=sv&newsdep=130

God Jul o Gott Nytt År !

Mooniq
0

#3 Record

Trevlig artikel !!Skrattande

Hildegaard
0

#4 Mooniq:

Vad god din julmat låter Glad

Jag ska oxå jobba (så slipper fira jul med anti-lchfare) Tungan ute

Min julmat blir nog köttbullar, ägg och mandelpannkakor med vispgrädde, hallon o blåbär o rostade nötter.

#3 Record: Vilken kalas artikel, kul att läsa, nästan som en liten julklapp Glad

God Jul

Mooniq
0

#5 Hildegaard

Tja, jag äter sånt jag tycker om varje dag Skrattande. Har ingen speciell helgmat längre.

Jag har inte provat mandelpannkakor men kör omelett med lite grädde o smör och bara lite salt. sen mosade tinade hallon uppepå - det händer nån enstaka gång..

Athenasmatte
1

Jag gjorde en superdod LCHF-pannkaka med saffran till efterrätt! Riktigt god, med hallon och lite vispgrädde till!

Jag använde detta receptet (fast med dubbelt så mycket saffran eftesom jag ääääälskar saffran! =D);

Saffransostkaka

Saffransostkaka, 1 form

500 g keso

4 ägg

2 dl grädde

1 dl mandelmjöl

1 tsk fiberhusk

1 kuvert saffran (0,5 g)

ev. 2 msk sukrin el. honung

smör till formen

1)Sätt ugnen på 180 grader.

2)Häll keson i en sil och skölj av den under kranen. Låt rinna av medan du fortsätter.

3)Blanda ägg, grädde, mandelmjöl, fiberhusk, saffran och eventuell sötning i en bunke. Rör ner keson.

4)Häll smeten i en smörad ugnsform och ställ in i nedre delen av ugnen. Grädda i 45–60 minuter, tills ostkakan har stannat.

5)Låt svalna och servera med lättvispad grädde och bär

Njut!