Fett vs. kolhydrater och hormoner
LCHF-kost påverkar ju hormonerna, det har många vittnat om. Både teoretiskt och praktiskt. T ex menar en del att kvinnliga resp. manliga drag kan förstärkas, menstruationen kan ändras och t.o.m. komma tillbaka efter att den försvunnit i klimakteriet och många har upplevt en längre period av håravfall vid kostomläggningen. Själv tappade jag hår i flera månader när jag först började med lchf 2008. (Var fettskrämd innan.) Sedan hade jag en period då jag delvis gick tillbaka till "normalkost" och de senaste åren har jag ätit ganska liberal lchf med en del avsteg i sociala sammanhang. Och mitt hår är som vanligt igen förstås.
Så till min fråga: är det det myckna fettet som påverkar hormonerna mest eller är det strypningen av kolhydraterna som är grejen? Eller är det både och?
En fettskrämd person som börjar äta mycket fett men utan att minska nämnvärt på kolhydraterna - får hon också en märkbar påverkan på hormonerna?
Och en tallriksmodellare som bestämmer sig för att minska på kolhydraterna drastiskt men fortsätter äta fettsnålt - hur påverkas hennes hormoner?
Om jag, som ofta äter väldigt liberal lchf, vill strama åt kolhydraterna igen - men där fettintaget inte ändras så mycket utan det har varit rejält ända sedan jag först började med lchf - kommer mitt hår att falla av igen, tro? Vad tror ni om det? (Vill absolut inte det eftersom det är ganska långt nu och jag inte vill klippa mig.)
"Every point of view is a view from a point."

Det handlar nog till syvende o sist om hur stor hormoniell förändring man får av kostbytet och hur frisk man är i övrigt vid förändringen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
Tack för svaret, det var snabbt. :)
Fast vad i kostförändringen har den största effekten på hormonerna?Fettet eller kolhydraterna? Och vilken påverkan kan man förvänta sig i de olika fallen som jag beskriver? Generellt sett förstås.
Kan det rent av vara spannmålet/vetet (gluten?) som påverkar hormonerna och som man plötsligt tar bort?
Jag är inte bara ute efter ett specifikt svar i just mitt fall utan är mer nyfiken på hela grejen. Det är rätt intressant även om det förstås är olika från fall till fall.

Ja altså.. om din kropp är en "glucose burning machine" och du tvingar den till att bli en "fat burning machine" så får det så klart en hel massa konsekvenser.
Det handlar då mer om vilket tillstånd du befann dig i och hur stor skillnaden blir.
Ju friskare man är ju större potential har kroppen att hantera olika koster.
När man transiterar från en högkolhydratdiet till en högfettdiet så gör man nog inte det utan att den förra har haft konsekvenser.. och då har man antagligen redan rudimäntär fettoxidationsförmåga?
Då är det antagligen insulinnivåerna som förändras mest, men under en period så måste andra hormoner stötta för att hålla energinivåerna uppe, se omställningsbesvär!
Du får ju en funktionell brist på glukos, så i början strävar nog kroppen för att hålla den produktionen uppe.. tills fler av cellerna nöjer sig med fett och ketonkroppar?
Och de hormonerna är då mest troligt de sk stresshormonerna?
Som då sätter din kropp i ett tillstånd där flera icke livsnödvändiga funktioner sätt ner för att hålla energinivåerna i blodet uppe för Flight and Fight-mekanismen!

Jag kan inte så tydligt koppla dina svar till det jag frågar.

Ledtråd 1.. Stresshormoner.
Ledtråd 2.. gör att vissa icke livsnödvändiga saker sätts åt sidan.
Ledtråd 3.. tillfälligt håravfall handlar om att tillväxten av hår tar en paus.
Ledtråd 4. Under tiden tappar man naturlig mängd.
5. God jul.

Ledtråd nr 5 köper jag i alla fall. :) GOD JUL till dig också.
Det andra ställer jag mig frågande till. I och för sig kanske jag blandar ihop olika saker, dels den "chockartade" omställningen för kroppen och dels den långvariga effekten på våra hormoner (främst könshormonerna kanske jag tänker på). Varför jag blandar ihop dem kan bero på att även vid graviditet påverkas håret. Många får håravfall efter barnet fötts. Jag har aldrig fått så tydligt och mycket håravfall vid omläggning till andra koster (eller ens vid 16 dagars fasta).
Är det förresten bara kvinnor som upplever håravfall efter övergång till LCHF?
När det gäller den långvariga effekten på våra könshormoner - är det där fettet eller kolhydraterna som har den största påverkan?
Jag kanske får ge mig och det kanske inte finns enkla svar på frågan?Men jag känner mig ändå inte nöjd. Tänker att du, Zepp, missförstår min fråga på nåt sätt.

Vad jag begriper så handlar det om samma sak.. vid stora hormoniella förändringar så tar hårtillväxten en paus.. den är inte livsviktig!
Tveksam dock till att det skulle handla speciellt mycket om könshormoner?
Snarare de som handlar om reglering av energibalansen och prioritering för olika situationer.
Och för att göra dig ytterligare förvirrad så kan jag tillägga att graviditet, barnafödande och amning resulterar i ökad ketonproduktion som kan mätas i blod o urin.
Och vad innebär det?
Det innebär.. enligt mig att det är en påfrestning för modern där alla tillgängliga energiformer får användas för.. moderns och barnets överlevnad.. eller iallafall välmående.
Det är speciellt kvinnor som drabbas.. eller?
Kanske, iomed att det ofta uppstår iomed graviditet, bantning och hormoniella förändringar.. rätt ofta kvinnliga företeleser?
Män går till frisören o snaggar sig, sen så är det inte mer med det.
Kvinnor är ofta mer nogranna med sitt hår och börjar det falla av så blir det ofta katastrof?

Väldigt intressnt information. Så kanske det ligger till med just håret, kvinnlighet och barnafödande.
I mitt fall kanske min minskning av kolhydraterna inte blir en så stor omställning att något kommer att hända med håret.
När det gäller mina övriga frågor så får vi väl se om någon längre fram har någon idé.
Hej
Min idé är att det är kolhydraterna som är boven, eftersom de kan trixa till det med ex. beta-endorfinerna i hjärnan (källa: Sockerbomben). Sedan så beror det på hur kolhydratkänslig du är.
Jag föreslår att om ditt mål är att gå över till helt till LCHF så gör det långsamt, Sten Sture Skaldeman har tips på sin hemsida.
God Jul 
@TS
Både ökat fett och minskade kolisar bidrar nog var för sig till ändrad hormonstruktur. Tex förändrar ju kolisarna uppenbart tex insulin/glukagon ration som igen kan förändra en rad andra hormoner.
Sen har vi alla steroidhormoner som alla framställs från fett. Jag fick en dubbling av mina testosteronvärden efter 5 mnd på lchf.
enligt tex Frank Nilsson så lämnar lägre insulin plats för mer testosteron. och testosteronproduktion kräver fett. Så både kolisar och fett påverkar nog hormonbalerna både var för sig och synergiskt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm, hade glömt bort denna:
Supersize Me (McDonald's Fast Food Documentary)
Lika aktuell dà som nu…
Se hur hans kropp reagerar 23min in i dokumentären när han för första gàngen äter en supersized portion.
Det kan nämnas att efter denna dokumentären gjordes har supersize portioner tagits bort.
Gällande fett och kolhydrater har min kropp, med ett normalt BMI inte reagerat sà mycket pà LCHF men i och för sig àt jag Low Carb naturligt innan, mellan 50-100 per dag.
En 3 dagars protein diet skakade däremot om min insulin resistenta kropp efter att jag blivit mass doserad med kortison i 6 mànader. Och gàtt upp 7kg.
Enda sättet att gà ned i vikt, för mig, till min normal vikt, har visat sig vara att - dra ned pà kalorierna och att äta ett màl per dag.
LCHF och att "äta hur mycket som helst". Fungerar inte för mig. Kanske är jag inte ensam?
Att LCHF är ett insulin stabiliserande och mer hälsosamt val än hur de flesta äter har jag inget tvivel om. "Riktig mat" skriver mànga om och jag hàller med.
God Jul!

Tack för svaren. Då måste det vara både kolhydraterna och fettet som spelar roll.
Jag ska gå långsamt fram när jag återgår till mer strikt lchf. Tack för tipset, Hildegaard.
crikarlshamn: Intressant video. Hört om den förr men aldrig tittat. Skrämmande hur vi vänjer våra barn genom att koppla ihop lek med måltiderna. Känslorna är ju en jättestor påverkanskraft och ser vi snabbmat och känner glädje och trygghet så dras vi till det. Kul när huvudpersonen säger att han istället ska ge sina barn ett knytnävsslag varje gång de åker förbi McDonalds.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej internettan och kul att du uppskattade videon, jag satt som fastklistrad..
Har lagt in i "bibilioteket" att se:
http://www.youtube.com/watch?v=MNtludttRh8
och
http://www.youtube.com/watch?v=O4-HMKbDUc8
Blir tvà màl mat i dag, Lunch: kokta ägg med inlagd sill. Kvällsmat: rampon vàrklynne sallad, liknar spenat, med grillad lax och olika fröer och god salladsàs. Efterrätt: Mörk choklad mousse i mini format. Och en 30 min yoga nàgonstans.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rklynne

Intressant! Ska kolla.