Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3491 ggr
maxiq
5

Dagens tips!

I den här tråden tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om små knep som underlättar vardagen. Tips om matlagning och viktnedgång finns i så många andra trådar så vi kan hålla oss till alla andra tips här.

Mitt första tips blir det här:

När man kliver i och ur bilen ett antal gånger så brukar man ta med sig snö in som snabbt smälter. Till slut så har man en smärre insjö på gummimattan som gärna fryser till en skridskobana vid minusgrader. Eftersom skurtrasor inte är så roliga och man alltid har lånat ut vattendammsugaren till svärmor så blir det till att försöka trixa ut gummimattan med vatten på, vilket brukar gå sådär…

Jag brukar ta snö och lägga in på gummimattan och när snön har sugit upp vattnet är det enkelt att lyfta ut mattan. Vattnet som finns under mattan tar jag upp med en snöklump (eller en stor snöboll) som jag doppar ner i pölen och låter den suga upp lagom mycket vatten för att det ska gå att lyfta upp den hel. Upprepa med nya klumpar tills allt vatten är borta.

Zepp
1

Tips nr2!

Kör alltid med ACn på högsta värmen.. eller den värme du vill ha då den även fungerar som avfuktare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

maxiq
4

Frusna lås är något som kommer (bort) som ett brev på posten så här års. Eftersom man alltid har lånat ut skärbrännaren till svärmor så går det lika bra att fylla en plastpåse (typ fryspåse) med hett vatten och hålla den en minut mot låset så tinar det!

willas
3

Om man kör fast i snö kan man ta gummimattorna från bilen och placera dem under hjulen, så kan det ge tillräckligt fäste så man kommer loss.

Ja såg en gång en person använda detta och har gjort det själv en gång.

SpurtAnne
1

Jag brukar sätt mig med rumpan på sätet och ha fötterna kvar utanför bilen sen slår jag ihop dem och då ramlar all snö av.

Kör jag fast med bilen brukar jag sätta den i gung för att komma loss och använda gasen försiktigt.

Hallongrottan
0

Tips  från min bilmec: Använd outspädd glykol i lås och på dörrlister.

Har fungerat bra hitintills Glad

modesty007
0

Ett annat tips för att komma loss i snö & is, är att ha en liten säck med saltblandad sand i bakluckan.

kaisakavat
0

Ytterligare ett tips är att aldrig köra fast.. Flört

*

Vid hotande snöoväder - stäng alltid av (koppla inte in) motor- och kupévärmare, för att undvika nedisning av bilen.

dufva
1

Dagstidningar under gummimattorna som byts några gånger under säsongen

Bromsolja på gummilister är bättre än siliconstift

Om dörrlåset vill frysa så torka ur det ordentligt med varmluftspistol (men akta lacken)

Förvara motorvärmarkabeln inomhus när den inte används så den inte isar igen eller tar in vatten

Släppa ut den varma fuktiga luften ur bilen när man kommer hem minskar kondensen vid nästa resa

Vika upp torkarbladen efter färd så dom inte fryser fast

eller det bästa tipset

Ställ bilen under vintern åk buss istället  och rör inte bilen igen förrän 1:a april Tungan ute

maxiq
2

#7 skrivet av kaisakavat

Motorvärmaren går bra att använda men inte kupévärmaren. Det är när snön träffar varma rutor och tak som den smälter och rinner ner till kallare delar av bilen och fryser till is. Motorvärmaren värmer inte mer än oljan i motorn.

Naturligtvis ska man inte köra fast men det händer den bäste.

#4 skrivet av SpurtAnne

Tyvärr är jag för lång för att kliva in med rumpan före och mina fotleder blir inte så glada om jag sparkar ihop dem 20-30 gånger på en dag vilket det blir när jag jobbar…

Nu blev det Fråga Bildoktorn av den här tråden men ni måste väl ha en massa andra tips? Här är ett byggrelaterat från mig:

Ska du spika fast små spikar så brukar det vara svårt att hålla i dem och inte slå sig på fingrarna. Eftersom svärmor inte vill hålla i dem åt mig så brukar jag ta en liten bit papp eller kartong på runt 5x1 cm och göra en skåra i kortänden där jag sätter fast spiken. När spiken har fäst i underlaget är det bara att dra bort pappen.

kaisakavat
0

Maxiq - Nu har jag ju genomlevt 46 vintrar i norra Sverige.. Glad

Det händer - vid vissa väder och i olika utsträckning beroende på bilmärke eller nåt - att även endast motorvärmare isar ner. Fronten på bilen t ex. Därav mitt råd. Den exakta orsaken har jag då inte koll på.

Rådet att inte köra fast var på skoj.

Zepp
2

Råd 3!

Res till ett varmare land under perioden December till Maj.. så kan man strunta i de flesta andra råd! Oskyldig

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.