Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1585 ggr
asagasa
0

Kantareller

Nu finns det gula kantareller i massor! Jag plockade en halv hink i gårkväll, i Norrtäljetrakten. Det blir MUMMA till den grillade lammfilén ikväll!!

MarieO
0

Ohhhh blir avundsjuk, vill oxå ha kantareller får kanske ta en tur i skogen i helgen.

asagasa
1

Ja, det kan det vara värt! Man vet aldrig, det kanske blir en torr sommar så att det inte blir några höstkantareller, då är det bra att ha ett lager i frysen!

Margareta
0

Torr sommar känns det inte riktigt som just nu….

Torr försommar kanske jag kan skriva under på….

Numer pensionär i Nynäshamn

Skaldeman
0

Glöm då inte att göra kantarellsmör.

1. Ånga av svampen ordentligt. 
  2. Koka långsamt i smör. Salta. 
  3. Låt svalna och mixa med mer smör.

Sten Sture

problembarn
0

Glöm inte akta er för kantareller alla candida-barn Gråter det är såååå lätt att glömma när man står inför skogens guld…

monkan
0

Åhh jag åker till landet idag. Ska springa upp i skogen till mitt kantarellställe och kolla om det finns några gulingar där!! Har ett stort kantarellställe på vår tomt.

Karin20
0

Kantareller och candida?

//Karin

problembarn
0

candida är svamp….. kantareller med… äter du svamp så ger du kroppen svamp! Jag har gjort misstaget En gång genom att äta en potatisgratäng med trattisar, trots att jag petade bort alla jag såg var jag sjuk i magen i flera veckor efteråt (obs det berodde EJ på potatisen!!).

problembarn
0

alltså om du har eller haft candida i kroppen redan….

magma
0

#4: Åååhå vad gott det lät med kantarellsmör! Hur länge kan det lagras i kylen?

Skaldeman
0

Det har aldrig varat länge nog hos mig så jag vet inte…

Sten Sture

monkan
0

Nu har jag varit och kikat i skogen. Det sticker upp massa gula kantarellhuvuden överallt, men de är lite för små ännu. Vi kommer tillbaks om en vecka då vi startar vår semester så de får vila i ro tills dess. Hoppas det regnar lite mer i veckan så de får ordentlig fart upp.

tamari
0

Å att få äta riktigt SMÖRstekta kantareller. Eller gräddstuvade. Har inte hittat kantareller här ännu, men de borde nog komma snart då det både varit varmt och regnat!

Sten Sture Hur använder man kantarellsmöret? Har man det som kryddsmör till fisk eller kött?

Kia
0

#8 Gäller detta all svamp? Eller är kantareller speciellt då man är känslig för candida?

Jag har inte ätit någon form av svamp på länge sen Candidatråden, men jag längtar efter att kunna göra det .

Smörstekta kantareller låter så gott.

När vi var i Småland ifjol på semester letade jag och min dotter förtvivlat efter svamp och hittade absolut inget alls. Måste ha tittat på helt fel ställe. Jag har aldrig plockat svamp i hela mitt liv så det var en upplevelse att trampa runt där i marker. Några roliga timmar och motion blev det men svampkorgen (som optimistiskt var stor) Förblev tom *skratt*

Mona-Stina
0

Kia34, har du aldrig plockat svamp har du gått miste om mysfaktor nummer ett.

Jag älskar att plocka svamp, det viktigaste är att ha med en fikakorg. Att sitta i skogen och dricka te på en stubbe är livet. Skit samma om det hamnar svampar i korgen.

Skaldeman
0

Tamari skrev:

"Sten Sture Hur använder man kantarellsmöret? Har man det som kryddsmör till fisk eller kött?"

Precis. Man har det som kryddsmör till all slags mat. Du kan komplettera med vitlök till köttet och med körvel eller något annat passande till fisken.

Sten Sture

zeretki
0

Jag vill ha kantareller så jag kan träna Axl till att hitta dom… :D