Trimagnesiumdicitrat
Är Trimagnesiumdicitrat samma sak som Magnesiumcitrat? Sen undrar jag om man kan ta magnesium, kalcium och d-vitamin samtidigt? Har hört att man skall ta magnesium 2 timmar efter man intagit kalcium.

Näe det är mer magnesium i det med Tri!
"Trimagnesium citrate A more alkaline version of this salt, with 50% more magnesium. It is also available through pill or tablet form if needed."
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_citrate
"Trimagnesium citrate is a salt of magnesium and citric acid. It is more highly soluble than other organic magnesium salts, with a solubility of 200 g/L (yielding 32 g/L magnesium) in water. Commonly taken as a laxative."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp!
Då är det bättre än magnesiumcitrat som jag kan se det. Det jag har hemma köpte jag i pulver form som jag löser i vatten. Det står att man ska ta 2,5 gram vilket innebär 280mg så 5 gram skulle vara bra för mig.
Har du lust att svara på den andra frågan?

Den andra frågan har faktist ingen aning om.
Andra menar att man skall ta kalcium och magnesium samtidigt för bästa upptag då de balanser varandra samt behöver kompletera vandra.
Det skulle då handla om balansen mellan kalcium och magnesium.
Sen så är det nog skillnad om man tex har brist på den ena, då behöver man kompletera med den andra.
"Magnesium is absorbed in the gastrointestinal tract, with more absorbed when status is lower. In humans, magnesium appears to facilitate calcium absorption"
Om man äter ost och får trög mage så innebr det att man bahöver magnesium för att lösa det har jag fått för mig.

Trögheten i magen av ost är nog mer födoämnets kittliknande och vattenfattiga karaktär?
Magnesium binder vatten i tarmkanalen vilket gör nr2 något mer smidigt.. har jag för mig?
Jag använder ju levaxin för min hypotyreos, man får varningar från apotekspersonalen att inte ta just kalcium och magnesium samtidigt. Magnesium anses ju också främja sömnen (vilket inte jag håller med om) men tar ändå dessa på kvällen.
Det med samtidigt intag av magnesium och kalcium… Det kanske beror på vad man vill åstadkomma? Te.x. om man vill slippa kramp i benen på natten, eller om man har brist, eller…?
Intressant att veta är att magnesium har en muskelavslappnande effekt, medan kalcium har en muskelsammandragande effekt.
Sen kan man undra hur många som verkligen har brist på kalcium…
Och andra säger att man aldirg ska ta calcium (om man inte har påvisad brist). Möjligtvis för att de menar att generell magnesiumbrist råder.
#7 Tror inte att folk i norden får kalciumbrist.
Ja, jag har fått olika svar på min fråga och det är rätt förvirrande.
D-vitaminbristen är ju aktuell. Nu görs ju en studie i Umeå på barn, visades på TV-rapport idag. Norrlandsbarnen får för lite D-vit med rek. dos enl. livsmedelsverket. Fin liten pojke var uppvisad/intervjuad i rapporten på TV. Resultatet skulle jämföras med barn i skåne.
Dessutom har väldigt många kvinnor kalciumbrist, vilket visar sig i vanligt förekommande höftfrakturer.
Om någon missförstod mitt inlägg härovan, så gällde det att inte ta kalcium och eller magnesium på samma gång som levaxinet för att det hindrar levaxinet.
Tyvärr är det inte så enkelt som att osteoporos = kalciumbrist. Det finns fler mekanismer bakom det än så. T.ex. spelar även magnesium in i bendensiteten. Och D-vitamin är ju nödvändigt för ett bra upptag av både kalcium och magnesium…
Östrogen m.m. torde också spela in, med tanke på att benskörhet oftast drabbar kvinnor efter klimakteriet.
Något som är intressant i sammanhanget är att länder med hög mjölkkonsumtion också har stor förekomst av osteoporos.
Jag vet inte men tror att vi har hög mjölkkonsumtion i Sverige, på den tiden jag drack mjölk (lättmjölk!) så var det ju tillsatt D-vit. Huruvida det var i rätt storleksordning i förhållande till allt annat vet jag inte heller, med nutidens kunskaper så är det mer än troligt att det behövdes något mer.
Många år sedan jag drack mjölk öht. nu händer det att jag tar en skvätt i kaffet borta hos någon för jag köper inte mjölk alls sedan mer än 15 år.

Vi har dåligt intag av både D-vitamin och magnesium.. bägge vesäntliga för kalcifieringen av benen.
När jag matar in intaget av mjölkprodukter i dumbbell så har jag alltid låga kalcium-värde. Jag äter cirka 42-50 gram hårdost om dagen och trodde det var bra, men det verkar inte vara tillräckligt. D-vitamin tar jag 20 000IU var femte dag och jag tar 1 tsk Trimagnesiumdicitrat/dag.
Jag tar extra kalcium 2x500 och magnesium 3x120 varje dag även B12 och folacin. Bara det som jag nämnde förut, jag tar dem inte samtidigt som levaxinet, numera har jag ju även att stoppa i mig blodförtunnande, känns lite knas att behöva tänka på mediciner varje dag.

http://osteoporosdoktor.se/kalciumtillskott-bra-eller-d%C3%A5ligt Här kan man göra ett test för att kolla att man får i sig lagom med kalcium!