Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4642 ggr
Koylie
0

Ägg Benedictine

Hej!
Har ni tröttnat på ägg och bacon till frukost och känner att ni vill "hotta upp" det lite? Kanske ni känner för en lite lyxigare helgfrukost? Här kommer recept på urgoda, helfeta och mäktiga ägg Benedictine.

**Hollandaisesås
**För 2 personer (ganska stora portioner)

ca 100 gram Smör
3 äggulor
1 msk färspressad citron eller motsvarande mängd vitvinsvinäger
salt & peppar

Smält smöret i en kastrull, ställ sedan åt sidan och låt svalna.
Separera 3 ägg och spara äggulorna. Häll ned ien kastrull och vispa ut dem, fyll sedan t.ex. en stekpanna med vatten och koka upp. När vattnet sjuder, så tillsätt försiktigt smöret i kastrullen som du håller i vattenbadet, först i små omgångar samtidigt som du konstant vispar, det är lättast om man är två, och sedan lite mer när såsen börjar tjockna. Det är viktigt att såsen inte blir för varm då äggen stelnar, så var försiktig, och ta upp kastrullen ur vattenbadet då och då. (Så där ska man tydligen göra, men det har jag aldrig gjort. Jag smälter smöret, vispar ut äggen i en teflonkastrull, ställer den på eftervärmen från smörsmältningen och vispar i smöret, först droppvis sen rikligare. Ibland behövs mer värme och då slår jag på plattan igen. Självklart är jag noga med att då och då lyfta av kastrullen från värmen, annars är risken stor att det blir stekt äggröra *ler*) När såsen uppnått önskad tjocklek så tillsätt citronsaften/vitvinsvinägern.

**Ägg Benedictine
**4 ägg
8 skivor bacon/stekfläsk
1 msk vitvinsvinäger
salt & peppar

Börja med att koka upp rikligt med vatten i en kastrull, smaksätt med ungefär en matsked vinäger och en nypa salt, sänk värmen och låt vattnet sjuda. Knäck sedan ett ägg åt gången i en kopp, ett glas eller liknande, ta en slev och gör cirkelrörelser i vattnet så det blir en liten virvel, låt sedan försiktigt glida ner i mitten av virveln. Låt ägget sjuda i ungefär 2-3 minuter tills det stelnat, lyft sedan upp med hålslev eller liknande. Stek baconet. Lägg upp det pocherade ägget på en tallrik toppa med hollandaisesåsen, bacon och eventuellt en liten dillkvist eller gurkskiva, servera med kaffe.

Mona-Stina
0

Låter gott men vem har energin till sådan kokkonst tidigt på morgonen?

Det får bli som "andra frukost".  Generad

Koylie
0

Uppenbarligen har jag den energin på morgonen FlörtSkrattande

Sara40
0

Vilken lyxbrunch för lata lediga soliga sommardagar nu på semestern! Måste testas!

Kyss

magma
0

Fungerar säkert även som lunch, tack för tipset!

Koylie
0

Vassego!Skrattande 

magma; den är mäktig nog att funka även som lunch,  och man står sig bra länge på en portion.

Margareta
0

Det låter väldigt gott, förutom att jag inte gillar bacon längre, det är så salt. Undrar om jag skulle försöka med något så pass avancerat. Det låter ändå ganska enkelt med den där virveln…

Numer pensionär i Nynäshamn

Koylie
0

Det låter betydligt mer avancerat och tidskrävande än vad det är. Om du inte fixar bacon, varför tar du inte lite skinka?

Margareta
0

All skinka jag hittat innehåller druvsocker och/eller andra E-nummer som jag försöker undvika eftersom jag tillhör de SUPER-känsliga. Jag äter bara skinka om jag blir bjuden eller äter borta.

Bara ägg går utmärkt… man kan ta lite ost till.

Amiechan
0

Det funkar inte för dig Margareta att lägga baconen i blöt först? Jag tycker att sältan minskar tillräckligt mycket för att jag ska kunna uppskatta baconet då igen.

Margareta
0

Mjo, men inte som vana… min man vattnar ur sina och någon gång kan jag äta det…

Amiechan
0

Aha! Nä, jag kan heller inte äta bacon så ofta fast jag vattnar ur dem när jag gör det…

korseett
0

men ta sidfläsk då som inte är rimmat och som du skär tunt

Amiechan
0

heheh. Jag tror du har tröttnat på gnällandet ;-)

Margareta har ingen ursäkt på det - hon har en en sån där skivare för kött :D *jag skyller på lathet*

Sara40
0

Jag har precis köpt en begagnad köttskivare, i och för sig billigt, men den gör slarvsylta av köttet snarare än skivar det Ledsen.

Vad har ni för maskiner? Någon som kan rekommendera någon speciell?

korseett
0

funderat på att slipa skivan Sara40?

Om man skär det lite lätt fryst går det bättre både på hand och på maskin

Skogiz
0

Sara40, om kniven är tillräckligt vass så beror ditt problem antagligen på att maskinen är inställd på för tunna skivor. Öka gapet till kniven en aning.

Sara40
0

Tack för tipsen, får faktiskt börja med att titta på om "kniven" är tillräckligt vass, jag hade inte en tanke på det Generad… Och om den verkar vass så får jag försöka med tjockare skivor.

korseett
0

tjockare skivor för smalare figurerSkrattande

Kia
0

Låter som något jag skulle kunna tänka mig att tillaga någon morgon, eller vad med att sätta receptet i handen på maken och få en lyx frukost på sängen *skratt*…. Något att pröva på söndag ….Meddelar om det lyckas

Ang. Bacon åt jag det i princip varannan morgon i början men det blir mer och mer sällan, vet inte varför men jag tror som sten Stures erfarenhet att vi kvinnor har svårt för sådan frukostmat alltför tidigt på morgonen. Jag tror jag tillhör den skaran och med en tvååring som väcker mig 6 i princip varje morgon blir det ofta ingen bacon för min del mer.

Men det är väldigt gott att linda in kycklingfilén i till middag :)