Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3626 ggr
lundsabin
0

Argumenttips?

Hej!

Ja undrar om det finns ngn av alla er erfarna och/eller experter som kan hjälpa mig med några enkla argument för varför den här kosten faktiskt är hälsosam, trots allt? Gärna enkla sådana utan för mycket detaljerade beskrivningar… Jag har ju läst en del, men känner mig ändå ny och tycker allting snurrar i huvudet när ngn ifrågasätter och jag ska försvara det.

"Ngn" är dels min man, som tycker att det kan väl inte vara bra (och tycker inte jag går ner - förväntar sig nog -5 kg/veckan eller så), och viktväktarna har väl funkat när man ska gå ner? Och så är det mina föräldrar som tycker det verkar farligt och att mättat fett inte är bra, plus att de själva tex äter becsel (eller hur det nu stavas) och tycker att det är bra.

Alltså, några punktade argument gärna, och i och för sig också gärna länkar till bra artiklar, fast det finns det ju en del här på den här sajten ändå…

Snälla, hjälp mig, är trött på att ifrågasättas!

zeretki
0

Mitt bästa tips är att lära dig ignorera dom som ifrågasätter dig. För det finns inga argument i världen som hjälper mot dom som "alltid vet bäst". Hemlis

Man måste lära sig att ignorera, att inte ge sig in i diskussioner. Det tar onödig kraft ifrån dig själv.

Du kommer ALLTID att bli ifrågasatt av någon, oavsett hur mycket du lär dig.

MEN du kan lära dig att lyssna på vad du tycker är viktigt för dig och att INTE ta åt sig av kritik OM du vet att du har rätt. :)

Mitt amatörtips. Riktiga argument kan du säkert få av någon annan. Många är rätt duktiga här! :D

sussie
0

Jag säger som Dr Annika D sa till mig när jag hade en del frågor: äter du LCHF så blir du så frisk som du kan bli!

Jag tycker det är så fantastiskt uttryckt, det är ju det jag vill!   Jag går inte ner nämnvärt i vikt men jag blir friskare hela tiden viket ju ändå måste vara det primära.

problembarn
0

jag gillar annikas manifest http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=manifest_f%C3%B6r_lchf eftersom det förklarar hur kroppen fungerar vilket inte ens andra läkare kan säga emot… Oskyldig

Besika
0

Hänvisa till hur bra eskimåerna mår…

Johanna-Soderlund
0

Det som folk brukar reagera på är ju att vi i deras ögon inte äter varierat:

Det bästa är att äta varierat - eller?

Enkelt och bra är ju att säga att det inte finns några studier som visat att margariner skulle vara bättre än smör.

parsley
0

Kroppen lagrar kolhydrater inte fett och behandlar alla kolhydrater oavsett om de är snabba eller långsamma som socker.

Anterrabae
0

För att lagra fett så behövs det insulin. Att äta så att så lite insulin som möjligt frisätts hämmar fettinlagring.

I senaste "Allt om Vetenskap" står det att fett hjälper feta att gå ner i vikt. Lika löser lika… 

"Kaloriteorin bygger på eldandet av ämnen/livsmedel i en brännugn, och sen se hur mycket värme det ger. Jag har ingen brännugn i magen, har du?" Människokroppen är hormonstyrd.

SSS skriver många bra argument i sina frågor och svar..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

parsley
0

Ang

"Det är viktigt att äta varierat".

"Varför då?"

"För att få i sig allt man behöver"

"Vad är det man behöver, som man inte får i sig genom att äta LCHF"?

"Något är det väl, som Du inte får i dig. Lägg undan de där friterade fläsksvålarna, förresten. De kan aldrig vara nyttiga. Har du någon aning om vad de innehåller? Du kommer att dö om du fortsätter att äta dem"

filea
0

Tyvärr har jag inga bra förslag. Känns ibland som att jag smyger med maten lite när jag är hos andra.

Hade gäster i helgen som lade märke till att jag inte åt allt som jag hade lagat till åt dem. De frågade bara om jag hade märkt skillnad med den här kosten?

…Att jag blev förvånad!! De hade inga frågor alls. O jag behövde inte förklara mig. Den som har åsikter o vågat säga något är min mamma som mest är sotis på att jag blivit väldigt smal. min syrra frågade till o med om råd vad hon skulle göra. Det bästa är kanske att hålla tyst o låta dem se resultatet på din kropp själva.

Det är mitt argument

Mervi
0

Kan man visa resultat är det ju kanon. Då blir folk intresserade. Men om man som jag står och stampar och inget händer, så är det inte så lätt.

Dossan
0

Jag har aldrig haft större problem med vikten, men äter denna kost (mera LCNF) för att min kropp mår så mycket bättre. Alla mina värden är bra och jag känner ju själv hur mycket bättre min kropp fungerar. har följt diabetesforskning ganska noga eftersom min pappa hade typ2 med allt vad det förde med sig( benamputationer, sämre syn, hjärtoperationer m.m.) och med tanke på att alla de läkare som till slut ändra dieten för sina diabetespatienter uteslutande får bra resultat (friska patienter utan medicin med övrigt bra värden), så finns det väl inte så mycket som talar emot att pröva. Jag har alltid tränat ganska mycket, både intensiv och långdistansträning märker även där en helt annan ork och uthållighet.

lundsabin
0

TAckar för era svar!

Jag kör på och ska försöka memorera några argument som ni gett mig här… tycker jag har bra minne i vanliga fall, men som ammande småbarnsmamma blir man lätt virrig och vimsig. I alla fall jag…

Koylie
0

Argument som jag ofta möter är likvärdigt #8, och precis som där har ännu ingen kunnat svara på vad man får i sig som är så viktigt när man äter varierat.
När folk säjer "man kan dö av Atkins" svarar jag att LCHF och Atkins inte är riktigt samma sak och att dö kommer jag att göra nån gång oavsett hur och vad jag äter.
När folk snackar om hur viktigt det är att dricka mjölk frågar jag vilka andra djur dom känner till som dricker mjölk i vuxen ålder.
Precis som #9 finns det personer i omgivningen som lagt (och lägger) märke till att jag inte käkar som förut. I början pratade dom om alla vitaminer och mineraler som jag blev utan för att jag inte åt frukt och potatis/pasta/ris. När jag talar om att jag får i mig mer nyttigheter än en person som inte käkar LCHF vill dom se bevis. Det visar jag gärna om de visar motsatsen först. Sen brukar jag snacka lite om de olika LCHF forumen och den informationsgruva det är och att det minsann är flera läkare som är aktiva både som LCHF-ätare och på LCHF-forumen. Jag har gått ned i vikt och det syns, det gör att det är lite svårt att prata bort hur bra LCHF faktiskt är.

Geminine
0

Ett bra "manligt" argument kanske kan vara att en bil inte funkar utan olja och en kropp funkar inte utan fett…

Eller att människor för längelänge sedan åt så här och att kroppens uppbyggnad knappt har ändrats någonting medan maten har ändrats jättemycket. Våra kroppar har inte hängt med i matutvecklingen och ju naturligare desto bättre.

Sen vet jag inte om du äter som Paulún rekommenderar (jag har inte så jättebra kunskap om LCHF, jag äter socker-o-vetefri kost), men han brukar ha bra argument i sina artiklar o böcker.

Och jag har också känt av att föräldrar är de som förstår minst. Min pojkvän stöttar mig dock till fullo och köper bara mat som är bra för mig. Underbar!

Rita-S
0

Jag brukar säga "det är på denna kost människor levt i tusentalls år före man började dyrka korn, undra hur dom överlevde.. ;D"

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

maxiq
0

"Jag vet vilken mat som är bra för mig. Allt annat behöver jag inte äta"

jessicam
0

Jag säger bara :"- Jag mår bra av det!"   Har kommit fram till att jag inte orkar förklara mej till alla…och dom som tycker att man e tokig är det ingen ide' att förklara sig för…dom ändrar ändå inte sin åsikt vad än man säger!

navarro
0

Jag brukar fraga om dom tror att det fanns affarer och kopcenter for hundra ar sedan och om dom tror att det alltid funnits tillsatser i mate, att jag tror att det inte ar meningen att vi skall ata san mat, men att stora foretag med mycket reklam gor allt for att "lura" oss att tro pa det vi ser och hor i TV. Idag horde jag ett radioprogram pa spanska dar den som ar direktor for Coco-Cola i Spanien och Portugal pastod att man skall ge barnen Coca-Cola nu nar det ar sa varmt, så att de inte blir uttorkade!?!?!

maxiq
0

Nestlé (äger bl.a. Findus) har ju länge jobbat på att övertyga mödrarna i Afrika att deras torrmjölkspulver är bättre för barnen än mammornas egen bröstmjölk… :-|

Sådan är kapitalismen

Anna-Elsa.
0

Det svåraste stället att äta på är hos mina föräldrar, men det är också det lättaste stället att lura dom att titta åt ett annat håll och då passar jag på att "skyffla" över till min man……….Skrattande

Jag kan säga till dom enstaka som vet, att jag måste äta så här för jag klarar inte av att gå hungrig mer efter alla svältkurer. Det tror jag dom förstår.

tamari
0

Börjar lära mig att inte bry mig om kommentarer. Svårt är det i många situationer i samband med diverse tillställningar, jubileum mm. Man måste ibland göra avsteg för att det ser illa ut annars. Typ lämna det mesta kvar på tallriken--- gå hungrig därifrån när man har betalat dyra pengar!

En god vän frågade häromdagen: När ska du börja äta normalt igen??  Det enda svar jag kunde ge var: För mej är det här helt normalt numera!