Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6992 ggr
rapu
4

kosttillskott för seniorer

Mamma bor på servicehus och blir 92 i sommar. Hon har bara lite hjärtsviktmedicin. Maten är ganska ok, ingen industrimat i varje fall. Nu ville föreståndaren utreda om mamma kanske kunde få stämningshöjande medicinering men jag försökte få det till att kanske mamma behöver lite kosttillskott istället. Föreståndaren var inte speciellt entusiastisk, men  skulle nu ivarje fall höra med husets läkare.

Ge mig lite argument ifall jag måste gå i närkamp med läkaren, och ifall ni håller med om att kosttillskot kanske vore bra, vilka preparat ni tycker hon kunde pröva.

Sindri
6

Argument mot dessa "stämningshöjare" är att de ger biverkningar. Som man måste ta annan medicin för. Som ger biverkningar. Som man måste ta annan medicin för….

Med all sannolikhet behöver din mamma D-vitamin (solvitaminet)!!! Äldre brukar också ha låga B-vitaminvärden.

Upplever din mamma sig som ledsen? Eller är det för personalens bekvämlighet? Din mamma kanske bara vill vara ifred och sitta och filura?

Ta reda på vad din mammas medicin heter och läs om den i FASS. Kanske hon får oönskade biverkningar av den? Det finns ofta andra alternativ. Om hon behöver det.

Men som sagt D och B skulle jag satsa på i första hand.
Svårt att sova? Magnesium brukar funka bra, är även bra för hjärtat, men kanske inte skall kobineras med hjärtsviktsmedicin?

yvonnel
0

En X-tra stjärna för ditt omtänksamma inlägg!   Glad

Sindri
0

#2 skrivet av yvonnel

Tack Yvonne - det värmde!

rapu
0

Tack Sindri, yvonnel sade redan allt om din insiktsfulla respons och jag instämmer helt och hållet!

Mamma säger själv att det är långtråkigt, men att hon inte heller har lust med nånting och att hon bara vill sova, vilket hon också gör sgs dygnet runt. Personalen är i allmänhet engagerad och empatisk, jag tror inte dom har föreslagit deppmedicinen av bekvämlighet. I övrigt tror jag som du på D-vitamin.  Och C-vitamin. B-vitamindjungeln måste jag sätta in mig i närmare.  Hjärtsviktmedicinen är mild diuretika vid behov. Läkaren har inte satt in något mineraltillskott, tex kalium. Vet inte om han låtit ta lab-prov. Kanske borde hon få hela paketet med magnesium, kalium, selen, zink osv?  Och hon har svårt att svälja, så tillskotten borde vara i så komprimerad form, och så få stycken, som möjligt samtidigt som potensen (särskilt för D-vitamin) borde vara optimalt hög. Och sen kvarstår vad hon själv vill.  Hon kan ha svårt att ta emot "förmyndaraktiga" råd av mig eller tom av läkaren, men jag vill ju inte heller lura i henne tillskott som hon inte vet om att hon får.

Det finns en bok som heter "Mamma till sin mamma". Så känner jag mig .

yvonnel
0

Det kanske inte är så lätt med omvända roller mor-dotter men samtidigt så är ju den omsorg och kärlek som finns i denna konstellation det som gör värdet av livet.

I söndags var det 20 år sedan som min mamma somnade in, hon levde tyvärr inte mer än 75 år och jag har saknat allt det som har med att själv hinna bli lite mer än vuxen för att på den nivån kunna möta sin mamma och få "det vuxna utbytet".

Det är ju väldigt komplicerat med känslor och ansvar men om din mamma nu verkar deprimerad så kan jag mycket väl tänka mig att det är D-vit + hela det paket du nämner som hon behöver.

Kanske finns det i pulverform eller flytande så att det går lättare, jag har egen erfarenhet av som jag tror D-vit brist, det behövdes jättedoser under ganska lång tid för att orka se framåt, men jag tar mer kosttillskott, flera B-vit och magnesium+kalcium.

Hoppas att du hittar rätt så att din mamma får det bättre och du med för den delen.

rapu
0

Tack yvonnel. Jag förstår dig, det är trevligt med "jämnårig" mamma, men nu har jag gått om henne och det känns minst sagt konstigt.

Hittade just Mivitotal Plus eller Premium som är flytande. Om jag kompletterar med D-vitamin som gelkapsel så får hon ett ganska heltäckande skydd. Jag träffar henne i morgon så får vi se vad hon tycker.

yvonnel
1

Det är ju en ganska så imponerande ålder din mamma har uppnått, förhoppningsvis kan hon "komma tillbaka" om hon får bra kosttillskott.

rapu
2

Jippiii! Nu har mamma vänligt gått med på att "under vintern" ta Mivitotal Premium (Donsbach) som innehåller sgs allt man behöver i vitamin- och mineralväg, samt flytande D3-vitamin 2500 IE/dag. Det gick då smärtfritt! Jag är helt förvånad?  Och personalen lovade administrera doserna, så bättre kan det inte bli.

Jo yvonnel, mammas ålder är imponerande, men så har hon varit lite av satkärring också, och dom lär leva länge…jag vet inte om jag önskar att just den egenskapen skall "komma tillbaka"…

[Columba]
0

#8 skrivetav rapu

Fina nyheter. Jag tror på D-vitaminets goda verkan. Mivitotal skadar inte heller tror jag.

yvonnel
0

Tror att du lämnar plats för skratt…………..

Kanske har din mamma haft behov av att vara just lite hm. hm. för att hantera livets vardagar.

Och det kan ju visa sig vara en spännande utmaning till dig att hantera.

Kram

Yvonne

rapu
0

Tack för kramen. Jag delar med mig av den åt mamma och personalen.

finntroll
0

Hej Rapu

Roligt att höra att din omtanke gick fram hos såväl personalen som mamma! Fint jobbat! 

kramar trollet

rapu
0

Tack finntrollet.  Det är dethär med att komma med råd åt folk som är så känsligt. Men ibland tycker man att man måste.

yvonnel
0

#1 Rapu

Nu läste jag igenom den här tråden och följakligen måste jag fråga: Hur har det utvecklat sig? Hoppas allt är fortfarande bra med din mamma, och förstås med dig också.

rapu
2

Jo yvonnel mamma har kommit tillbaka kan jag tycka! Men jag vet inte om det beror på kosttillskotten. Upptäckte nämligen att personalen ytterst sporadiskt ger av dem till henne. Jag ville inte klanka på dem men har nu mycket tydligt och med stora åthävor kompletterat vitaminförrådet. Jag hoppas budskapet gick hem! Nåja, i varje fall är hon nu gladare och och pratsammare och har lite egna initiativ som hon inte haft på flere år. I somras var hon hos mej några dagar och vi var på sommarteater och umgicks med barnbarnsbarnen och gick på loppis i parken och på rundvandring i gamla trästadsdelen här i Helsingfors.  Jag tror hon har det bra.

Tack för omtanken yvonnel!

hannalantz
0

Roligt att höra att hon mår bättre!

yvonnel
0

Så roligt att allt är bra, tänk att du har din mamma kvar, och i så pass fin form.

Hälsa till henne från en tjej i Göteborg.

Seglarina
0

Tack för denna fina tråd, upptäckte den just nu.

Min egen mamma dog för tre år sedan hon skulle just fylla 90 år. Jag tror också att gamla behöver mer vitaminer. Det är konstigt egentligen att man inte tänker på det. Många gamla äter ju så oerhört lite mat. Den borde också vara extra näringsrik på något sätt.

Jag köpte också mivototal åt min mamma, dricker den även själv, det är en bra produkt.

Lycka till med din mamma. Hur dom än är ibland våra mammor så är det fruktansvärt tomt när dom inte är där. Det kan jag intyga. Så njut så länge du har henne.

Gråter Jag började visst gråta.

rapu
0

Tack Seglarina. Sorgligt för dig med din mamma. Jag kan bli alldeles galen med min mamma emellanåt, men jag förstår vad du menar med att det nog blir tomt sedan när hon inte finns mera.

Och det är sant som du säger att äldre äter hemskt lite. Tidigare serverade hemmet maten färdigt upplagd på tallriken åt gummorna och då åt mamma upp precis allt på tallriken, för man får inte låta mat förfaras. Sedan i somras får dom servera sig själva från karotter på bordet och nu tar mamma en liten sked av maten, en prippla potatis och en dutt grönsaker. Fyller en fjärdedel av tallriken. Jag tycker inte om det. Gamla tappar hungerkänslorna och måste kanske tvingas äta mer än vad dom gör om dom själva får välja. Få se om jag orkar ta tag i det.

yvonnel
0

Så mycket kärlek det finns på den här tråden, man blir ju varm i hjärtat.

När det gäller maten så undrar jag om dom får sitta runt ett gemensamt bord när dom äter? Tänkte att det kanske kan vara bra med sällskap.

Jag själv njuter/uppskattar maten mycket mer om jag har gäster eller är bortbjuden. Antar att det har med flockdjursmentaliteten att göra på något sätt, maten är ju nödvändig och det är väl personligt utbyte/delaktighet också.

Men så kom nästa tanke, hur är det med hörseln? Konversation kanske inte är det lättaste om man hör lite dåligt.

rapu
0

På hemmet sitter dom fyra personer runt ett bord. Det är helt trevligt sällskap och ingen hör egentligen men alla samtalar ändå :-)    Det är just därför jag tycker mammas servicehem är så bra, för personalen har blick för gamlas behov.  Ibland slår det slint, som nu med självserveringen, men i det stora hela är vården psykologiskt rätt och också anpassad efter person.

Ja yvonnel, här i tråden råder varm stämning, mest för att du och de andra hör på och deltar!

Seglarina
0

Hej igen rapu

Kom att tänka på att det även finns en annan produkt som jag gav min mamma som jag tror gjorde henne väldigt gott. Hon fick nästan som en reamotor i baken och gick promenader med rollatorn ensam runt kvarteret. Alla kommenterade hur oerhört pigg hon blivit. Efter en tid slutade hon dock och så här i efterhand kan jag se att hennes kropp sakta gav upp efter det. Jag undrar ofta hur hon hade varit om hon fortsatt dricka denna dryck. Jag rekommenderar den alltså varmt.

Dock är det så att denna produkt saluförs lite kontroversiellt, man köper den nämligen via en fristående distrubitör till MLM (multilevel marketing) vilket många har svårt för. Det är lite samma som Tupperware och Party light, fast man behöver inte gå på "party".Den är fullproppad med högpotenta antioxidanter, så man kan väl säga att den reparerar cellerna i kroppen.

Om du är intresserad så kan du PMá mig så ska jag försöka hitta någon som du kan handla av i närheten av där du bor. Jag har dem inte själv, jag är den mest usla försäljare som finns och jag hade inte råd att fortsätta köpa, det var därför mamma slutade. Produkten heter Xango. Den tillverkas i USA och jag har för mig att priset berodde på dollarkursen så, så länge som dollarn är låg så är det kanske ett humat pris, beroende på ens egen ekonomi förstås.

modesty007
0

Xango är ju mangosteen juice, kanske det går att få tag i på annat sätt.

rapu
0

Tack Seglarina för tipset. Nu bor jag ju i Finland så det skulle gälla att hitta en försäljningskanal här då.

Och tack modesty007 för tilläggsinfon. Är modesty i ditt nick möjligen från Modesty Blaise-böckerna? Dom läste jag i tonåren med stort nöje. Helt osannolik brud; liksom 007 också är.

modesty007
0

Japp delvis, hon är en av mina hjältinnorSkrattande

skogs-tolva
0

Hej, som anställd i omsorgen måste jag tyvärr få förklara lite…anledningen till att kosttillskotten är bristfälligt administrerade till din mamma är för att vi som personal inte får ge annat än det som läkare ordinerat och skrivit ut på recept. Kosttillskott o dyl går under kvacksalverilagen Rynkar på näsan Det är du som anhörig som måste ge eller instruera din mamma så personalen får slippa….
Och här vill jag också påpeka att många gånger ser man att de äldre verkligen skulle behöva kosttillskott och bättre mat, annat än becel o liknande skräp Obestämd Men, som omsorgspersonal är man väldigt bakbunden…

Äldre ska ha D-vitamin tillskott för att de inte är ute i solen längre i samma utsträckning som förr.

B-vitamin för att kroppen förbrukar mer av det inlagrade pga bristen på D-vitamin…etc. Speciellt när det gäller humöret…

Så i min värld borde alla äldre få kosttillskott och riktig mat! Och så borde vi i personalen få lov att ge detta till de äldre…

Äsch, jag vet inte om det var någon hjälp med mitt inlägg, men…

yvonnel
0

Nu blir jag verkligen förvånad, B12, B5, D3, magnesium och kalcium ska man verkligen inte behöva äta kosttillskott för att få i sig!

Det ska läkare skriva ut på recept, särskilt om det förknippas med kvacksalveri att själv försöka orka vara frisk!

Sedan är det en annan sak att kvaliteterna och därmed upptaget kan skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Men det är ju inte ett okänt faktum att det är skillnad på personalens vilja att hjälpa med repekt för dessa äldre som behöver hjälp med så mycket, kanske till stor del just för att kroppen inte på länge har fått vad den behöver.

Det är ju ett väl känt faktum att många äldre i omsorgen faktiskt svälter ihjäl. Förmodligen till stor del beroende på att det är så stort ombyte av personal, alla är inte där för att dom älskar just det jobbet.

Så Rapu, att din mamma för övrigt har ett bra boende är nog något att vara tacksam för.

Seglarina
0

#26 skrivet av skogs-tolva

Denna diskusion är ju väldigt intressant dock. Om kosttillskott räknas som medicin och ska skrivas ut av läkare så är ju ett annat sätt att se tilol att mater verkligen är av bästa klass. Kanske borde det forskas på gamlas mat (görs det) för att ska vara på bra som möjligt. När jag skriver detta rör sig mina tankar dock automatiskt till hur livsmedelsforskningen ser ut i dag, så konstgjorda saker som möjligt, så det var kanske inte så bra idé.

Tänk om gamla kunde få kött och mejerier från gräsbetes djur, ägg från utegående höns och ekologiska grönsaker. Men det lär vi väl aldrig seRynkar på näsan Är jag för pessimistisk nu? Hoppas det!Glad

yvonnel
0

Kanske är det inte tillräckligt med bra matkvalitet, även om det är nyttigare så kanske dom inte orkar tugga/äta tillräckligt, jag menar att det därför är viktigt att dom får extra vitaminer/mineraler.

Kanske ska man inte heller kalla det för kosttillskott om det nu är något som har fått ett tveksamt rykte.

rapu
1

#26 Ja, så är det nog kanske här i Finland också, men föreståndaren själv gick med på vitamindistributionen i vintras. Nu senast då mamma gick på antibiotika sade jag till om att hon måste få också probioter. Då ringde föreståndaren apoteket som hämtade det begärda redan samma eftermidag. Så föreståndaren gör "som jag säger"; jag tror slarvet med distribueringen ligger hos flickorna som kommer och går på korttidsanställningar.  Hemmets läkare orkar jag inte slåss med för att få mineral- och vitaminrecept, han fördömer allt utom läkemedelsindustrins produkter. Tack för dina synpunkter skogs-tolva!

När vi gifte oss för hundra år sedan fick vi en kvalitetsdammsugare av mamma och pappa. Idag hos mamma förvånade jag mig över att den fortfarande går som ny, trots åldern. Då sa mamma: "Men det är väl klart den går som ny, så sällan som du dammsugar!"

Ridå

yvonnel
0

Din mamma har humor! Då är hon inte "gaggig" i huvet minsann.

Seglarina
1

#30 skrivet av rapu

Jag förstår vad du säger om din mammas humör. Glad Jag skarattade gott åt hennes kommentar, fast hade min mamma sagt det hade jag kanske blivit ledsen, även om min mamma inte hade städdille heller precis.

Yvonne, jag gillade din kommentar: "Det ska läkare skriva ut på recept, särskilt om det förknippas med kvacksalveri att själv försöka orka vara frisk!" Fast det är nog utopi endå. Det enda min läkare vill göra är att skriva ut ny antidepresivmedicin. Jag har slutat med den jag har ätit i flera år på eget beväg och känner att jag mår bättre, har bara lite närmare till gråten, men vad gör det. Att jag har ont i mina leder, trots all smör jag äter, Skäms verkar hon inte bry sig om. Jag pratade med en kompis i går kväll som tar någon "ledolja", får köpa det på hälsokosten.

Sen fick jag plötsligt en inte allt för trevlig uppenbarelse, tänk om det inte blir så som jag skissade i mitt inlägg tidigare. Tänk om fettskräcken sitter kvar när jag och alla andra som själva har valt att äta riktig mat är gamla och behöver hjälp. Tänk om jag hamnar på ett äldreboende i framtiden där dom tvingar i mig Becel (borde inte den förresten också hamna under kvacksalverilagen som påstår sig sänka kolestrolet, låter inte som ett "rent" livsmedel på mig?). Såser med matlagningsgrädde och lättmjölk. Detta är en viktig disskusion! Ett LCHF-äldeboende kanske? Tänk vilken bra reklam vi skulle bli, friska och lever länge. Glad

hannalantz
1

Jag fasar också för den dagen jag hamnar på äldreboende och måst äta deras mjölsåser och margarin! Hu!

skogs-tolva
0

Visst är det förjäkligt!

Allt som är inköpt av anhöriga och därmed inte förskrivet av läkare, så att vi har medicinlistor att utgå ifrån, räknas inte som "läkemedel" och då får vi alltså inte ge de gamla det! tråkig men sann verklighet, då räknas det in under kvacksalverilagen, detta är ett faktum. Vi har haft diskussioner med vår distriktssköterska om just detta och hon har i sin tur tagit reda på fakta om detta, därför vet jag…

Om inte ens våra barn i skola/barnomsorg kan få riktig mat, hur ska vi kunna förvänta oss att våra gamla ska få det ? Obestämd

Bedrövligt är rätta ordet!

Gamla är precis som små växande barn och har ett lika stort vitamin behov. Riktig mat med grädde och smör är något jag försöker se till att åtminstone mina vårdtagare i hemtjänsten får. De som bor på boendet kan jag dessvärre inte hjälpa…men jag önskar jag kunde!

yvonnel
0

Så ofta jag hittar en möjlighet att framföra en önskan så blir det om att utrota becel och alla andra margariner, jag har skrivit det på Fb minst 3 ggr och vet inte hur ofta jag sagt det när det gått att flika in i samtal.

En liten tröst, om det är det, är att allt fler ganska åldriga får bo kvar hemma och istället får service av hemtjänsten, fast det kanske innebär att få hemsänt såna där portioner som ska mikrovärmas.

Men här i området närmast där jag bor, finns det mer än 10 lägenheter med 80-95 åringar, ibland ser jag tjejer som kommer gående med en jättestor skramlande nyckelknippa och då vet jag att det är hemtjänstpersonal.

LCHF-äldreboende, en härlig idé, vi får väl skicka personalern på utbildning hos Lena och Annika, men visst dom kanske också blir för gamla vad det lider, man får ju hoppas att det kommer nya yngre krafter.

Seglarina
0

Andreas är ju ännu ung, han får väl vara vår husläkare.

Det talar då och då om kategoriäldreboenden, haör om äldreboende för homosexuella t ex, så varför inte LCHF-äldreboende?

rapu
5

Mitt nya motto:   "envishet och tålamod lönar sig"

Idag talade jag om alldeles andra saker med personalen på mammas äldreboende, och apropå ingenting säger föreståndaren att nu när personalen på allvar börjat övervakat mammas d-vitaminintag, så har det börjat visa häpnadväckande resultat på mycket kort tid.  Mamma är glad, varm och hungrig. Fotvårdaren frågade vad som hänt då mammas fötter och naglar plötsligt är som hos en ung människa. Och när läkaren fick veta att mamma får D-vitamin hade han sagt att : "det skulla alla människor behöva få"!

Anders-S
0

Någon som klarat att lyssna på hela Rhesus?  Jag hörde bara lite på slutet av del 3 som handlar om att det är en dokusåpa men stängde snabbt av.  Så vidrigt och osmakligt!!  Vill inte belamra min hjärna med dessa otäckheter. Man kan bli illamående av mindre.

Så här skriver SR:

Ett frispråkigt inlägg i debatten om hur äldre reduceras till ”tärande”, fyllt av galghumor och oväntade vändningar och tongångar.

Åldringarna på ett hospice gör revolution – eller är det hela bara en iscensatt dokusåpa?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=965&artikel=5330362

Någon som vet hur det gick för det 50-tal pensionärer i Berlin som ockuperade ett hus? Även i Dorotea och Lysekil lär det finnas aktiva pensionärer som inte finner sig i myndigheternas påhitt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=965&artikel=5363225

yvonnel
1

Jag hör ju till åldersgruppen, men jag klarade faktiskt inte heller av att lyssna färdigt, det var alltför svart. Men visst är det ett faktum att vi är proppar i systemet. OCH i inställningen i de yngres tankegångar, nästan skrämmande. Jag är i process att få ersatt en tand som efter många turer inte gick att rädda, mitt fram, den syns, eller hålet efter den.

Jag har fått en protes som går att använda "för syns skull" men måste tas ut om jag ska äta/tugga, detta tycker de flesta som har något att säga till om att jag ska nöja mig med, inklusive specialisttandläkaren som försäkringsbolaget anlitar, skadan hände ursprungligen för 2½ år sedan och mycket smärta har det varit sedan dess, operationer av olika slag kostar ca 40-50.000, hur ska jag veta om jag kan leva kanske 20 år till, har jag inte rätt till någon livskvalitet pga ålder? Tandläkaren hade förslag på en klumpig brygga som allt som allt kanske skulle bli ca 10.000 kr billigare, och det får jag som ett argument att det kunde jag väl nöja mig med.

Beate
2

#37 Åh, vad bra! Hoppas det sprider sig så att de börjar ge D-vitamin till de andra boende också!