Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 19441 ggr
JAUS
4

Endast kokosfett = ökad förbränning?

Vad tror ni om att ersätta allt fett med endast kokosfett för att öka förbränningen? Om man väljer magert kött som kyckling och wokar det med lite grönsaker och kokosmjölk så kommer ju majoriteten av energin från kokosfett. Detta borde enligt mig öka viktnedgången. Jag tänker prova en vecka framåt för att se vad som händer. Kommer givetvis ta omega-3 tabletter under perioden.

Wtn3
0

När jag kör fakir märker jag inte någon skillnad på viktnedgången om jag ersätter smör med kokosfett, så jag kör oftast en blandning de emellan.

Dossan
0

Jaus, skriv och berätta hur det går…

skogs-tolva
0

Ja du har gjort mig med nyfiken. Har märkt av en ökad puls vid för högt intag av cocosfett så det kan nog stämma…

Sugiyama
0

Jag är också nyfiken. Skulle också vilja testa men är rädd att min mage inte grejar det.

sepersl
0

Nyfiken på hur det går.

Själv så känner jag mig mättare längre med kokosfett än med smör. Frågan är om det är kokosfettet i sig eller om det är bytet dvs. att kroppen får något annat som den inte är van vid.

Evanorm
0

TIPS!

.. öka gradvis ..

Flört

JAUS
0

Prov-testade igår, ner ett halvt kilo idag om man ska tro vågen. Mycket positivt resultat speciellt då jag stått still sen nyår. Ska ge det ett försök under en vecka, mer än så står jag nog inte ut att äta endast kyckling och kokos. Jag är som tur är inte känslig för kokos så jag kan äta så här utan större problem.

ullisbullis
1

Låter intressant men varför bara kyckling som proteinkälla?

Är det för att du vill ha magert kött?

JAUS
0

Japp, jag vill att nästan all fett kommer från kokos eftersom det är så enkelt för kroppen att förbränna och därför kommer det inte att lagras i kroppen. Det blir inte lätt att variera sig med denna stora begränsning, men jag tänker göra kycklingnuggets flera dagar i sträck så det ska nog gå ändå. Glad

ullisbullis
0

Men i princip skulle det funka med räkor, mager fisk, kalkon, renskav och annat magert?

Dossan
0

Jaus, vilken typ av kokos är det du använder, silverpkt från affären eller hälsokost-kokos?

JAUS
0

#10 Ja, men jag äter inte skaldjur och knappt någon fisk (makrill i tomatsås undantaget), kalkon smakar t.o.m. mindre än kyckling och renkött är lite för fett (50E% protein 50E% fett) jämfört med kyckling (88E% protein 12E% fett).

#11 Jag köpte på mig 5 kg ekologiskt kokosfett med smak i somras och jag har ungefär hälften kvar. Köpte från crearome.se

Dossan
0

12 Antar att det är Cocosa då? Brukar själv använda den, men bara de lilla burken extra virgin.

JAUS
0

Nej, det är crearomes egna kokosfett. Är cocosas ekologiskt? Jag hade för mig att det inte var det.

eskilina
0

Ska bli intressant att höra hur detta går, jag följer med spänning!

Evanorm
0

Jag skruvade upp mitt intag av kokosfett från 90 till 120 g (nu 89% av energiintaget) och jag fick oxå en häftig nedgång med 1 hg första dagen och 5 hg andra dagen. Nu har jag äntligen kommit under 71.5 efter en veckas ett irriterande stillastående på 71.9!

Skrattande

sepersl
1

Snyggt jobbat Eva! Flört

mammaru
0

Jag tycker det är lite obehagligt att äta kokosfett. Jag märker av det där att kroppstemperaturen höjs och tycker att jag mår lite knepigt i magen, känner lite illamående. Det gör att jag har svårt att använda kokosfett. Jag ska göra slut på det jag har köpt, men det är inte så lätt alltså…

kreativika
0

Men ojj! vilka resultat! Känns som att jag också kommer börja med cocosfettet igen!

wickan57
1

Kan man använda kokosfett istället för smör i äggmjölk tro??Glad

sarag
0

Jag använder kokosfett i äggmjölken, inget smör. Tycker det är godast

ullisbullis
0

Nu måste jag skaffa kokosfett på en gång!

Det verkar ju vara effektivt. Jag vill verkligen läsa om hur det går för er andra. Jag är lite tveksam till hur mycket kokosfett jag klarar att äta utan att få kväljningar, men jag ska prova. Kanske ett mål om dagen till att börja med…Det är ju så att man vänjer sig vi det mesta. För något år sedan trodde jag inte att jag kunde klara mig utan en brödbit..haha..sedan trodde jag också att jag inte skulle klara att äta ägg o bacon till frukost…men det går ju så lätt när man väl har börjat. Så det här med kokosfett går säkert bra det också.

JAUS# Om jag förstår saken rätt så äter du lite grönsaker till kycklingen och fettet?

Det är alltså inte fakir utan just kokosfettet som är poängen?

Evanorm
0

# 17

Tack. Kul att vi kapar alla trådar …Flört

ullisbullis
0

Evanorm# 89% av energitaget..?

Kan du ge något exempel på hur en måltid för dej ser ut?

ullisbullis
0

#12 Okej, då förstår jag. Det är bra att veta om man kan variera menyn lite.

sarag
0

#22 Om du inte ätit kokosfett tidigare vill jag bara upplysa om att starta försiktigt. Många kan få ont i magen, få illamående mm. Var så för mig. Börja med lite och öka sedan mängd till det tycker blir lagom.

ullisbullis
0

#26 Tack för tipset! Jag ska ta det easy.Glad

rifla
0

jag använder 1msk i kaffet varje gång och jag dricker mkt kaffe. har märkt att fettet som är på kroppen speciellt höfter försvinner först och är har jag som tjej mest..

wickan57
0

Var och köpte cocosfett och tog det i min äggmjölk men jag tycker nog det är godare med smör faktiskt Glad

Evanorm
0

# 24 ULLIS

Jag har bara kört den här extrema varianten i tre dagar nu, och jag är en person som kan trycka i mej det mesta bara jag slipper laga maten. Flört

Så här har jag gjort. På morgonen väger jag upp 120 g kokosfett samt lägger in det och det övriga i min mat tills jag får 50g protein, max ett par kolisar och några msk grädde, smör eller majonäs - beroende på vad jag har för protein. Idag blev det först kaffe med 1 msk grädde och ett par msk kf, till lunch och middag: 120 g tonfisk som jag värmde i micro med 30g kf,i det mosade jag ned  2 st löskokta ägg och toppade med 30 g majonäs. Jag blir mätt på väldigt liten mängd mat så jag får äta mycket långsamt så jag inte äter för mycket. På em tar jag kf i vatten, te eller kaffe. Till middag blir det som sagt resten av tonfiskröran. Jag skriver dagligen om min mat och resultat på http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0d90f9a2-c2be-44b0-9540-9f84ee0f8399&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Kolla gärna där!

JAUS
0

#22 Ja, jag wokar en burk wokgrönsaker, en burk kokosmjölk och 1 kg kycklingfilèer i en rejäl mängd kokosfett detta motsvarar två måltider för mig (äter två gånger om dagen). Kokosfett ökar förbränningen med ca 5%, så jag tänker testa om det ger något resultat på vågen.

Evanorm
0

WOW! Mycket proteindär. Det ska bli intressant att följa.

ullisbullis
0

#31 Sådärja. Nu har jag inhandlat kokosfett i silverpaket då jag inte har hunnit skicka efter något ekologiskt. Är det någon större skillnad?

Sen tillagade jag en måltid besående av strimlat bogfläsk (jag vet, inte så magert), grönsaker,kokosfett och kokosmjölk i wokpannan.

Det var jättegott! Jag hade i ca 100gr. fett till 4 port.

Verkar det lagom?

Wildrat
0

#33 Det är som att välja mellan ekologiskt och icke-ekologiskt, fettet är detsamma men det dyrare har troligtvis bättre framställningsmetod.

JAUS
0

Det kan skilja mycket mellan olika märken av kokosmjölk, så det är nog ett viktigare val än vilket kokosfett man använder. Jag väljer Kung markattas kokosmjölk, ekologisk, utan tillsatser, bra smak och bara 1,5 g kolhydrater.

Dossan
0

Jaus. Cocosa är ekologisk, var och köpte en i går, tar alltid "extra virgin", men den är inte billig. Hade jag vetat säkert hur det är med silverpkt, kanske man kunnat köpa det, har ju ett humanare pris, men nu känns det som man får hålla sig till de dyrare alternativen som är kallpressade.

Mojjan73
0

Är det någon skillnad (ja förutom att den ena är smakfri och den andra smakar kokos) på cocosas olika? Den utan smak är billigare men är den sämre än den med smak? Ursäkta att jag kapar tråden lite. Flört

Wildrat
0

#37 Nej de är precis lika bra. Det kan vara lite vitaminer och mineraler i den med smak men det är marginellt och kokosfett äter man för fettets skull, inget annat.

MariaTherese
0

#37 vi har haft denna fråga i några tidigare trådar, och om jag minns rätt så är den smaklösa(billigare) utvunnen ur torkad coccos, och den med smak ur färsk, nyskördad coccos.

Men sen tror jag att halterna av "nyttigheter" så som tex. laurinsyran är precis lika bra i båda.Glad

lizaohman
0

För storkonsumenter av kokosolja rekommenderas hinkarna från crearome. Själv gillar jag den med kokossmak, men deoriserad finns. Båda håller mycket konkurrenskraftiga priser, särskilt jämfört med Cocosa. Hinkarna innehåller 5 resp 10 kilo. Det räcker en stund…

Rynna
0

Testade inte Mikael Jansson att äta extrem-mycket kokosfett någon gång?! Minns att jag läste en tråd, hittar den inte nu. Den var rolig minns jag.

isalu507
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har inget med förbränning att göra, men idag smörjde jag in mig med kokosfett efter duschen, huden som varit torr hela vintern är mjuk igen. Kokosfett är bra till nästan allt.

Sean Croxton (underground wellness) om alla dessa fördelar med kokosfett, i den händelse att nån av er INTE sett videon än Glad

Jennix
0

Jag tycker det är intressant och tror på det, ska själv starta med kokosfett igen MEN det är viktigt att komma ihåg att det kan ge illamående, kräkningar, halsbränna och så. Ta det försiktigt i början och öka sakta.

Själv kan jag inte äta för nära läggdags för då blir det halsbränna och illamående på natten.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ofelia
0

Oj, kan det vara därför jag håller vikten så lätt nuförtiden, sen jag slutade helt med mjölk i alla former, inklusive smör? Använder mest kokosfett samt även lite extra virgin oliv och rapsolja.

Slutade med allt smör och mjölk och ersatte med kokos för länge sen och har hållit vikten plättlätt trots att jag äter en hel del kolhydrater.

MariaTherese
0

Hur går det JAUS

Håller du på fortfarande, och har du fått några resultat ?Glad

Evanorm
0

Jag är inne på min femte dag med högintag av kokosfett - 100-120g. Jag kan bara hålla med om att det ger extra energi och uthållighet. Middag kl 16.00, sover mellan 8-3, dricker ett par, tre muggar kaffe med kokosfett och så går jag till gym och powerwalkar 30min innan jag går hem och äter dagens första mål kl 10-11.

Jag kan knappt fatta att jag inte upplever hunger eller trötthet!

OBS!! Jag har ätit kokosfett i flera månader men inte den här mängden förut, då har jag legat  på 30-50g. Har dessutom gått ned mera med kokosfett än med annat fett.

ullisbullis
0

#46 Nyfiken - Hur mycket har du gått ner under dessa fem dagar?

MariaTherese
0

Kul att höra, ska kika in på din blogg vid tillfälle !!Glad

Känner du inte av nåt illamående av högdoserat intag eller "vänjer" man sig ?

rifla
0

Jag äter åxå mkt kokosfett minst 8-9 msk varje dag och sen annat fett. på en vecka hade jag miskat 18,5 cm runt hela kroppen. mätt på många sällen och sen + jag ihop det som var minus.

Evanorm
0

# 47. På sex dagar = minus 1.3 kilo. Och då har jag gått ned från platå till en vikt jag inte varit nere i på länge.

# 48. Man vänjer sej, äter jag mer än 40-45 g per måltid så får jag halsbränna, vissa gånger har jag nästan fallit i mat-coma ..Tungan ute Men jag började som sagt för flera veckor sedan och har ökat succesivt.

Vi är ett gäng som testar tillsammans och skriver om det på Januarifest. Kolla där! Skrattande

marialan
0

Jag har aldrig haft svårt med att få i mig mycket kokosfett men undrar om vi här har samma uppfattning av "mycket". Ni som skriver ut vikten fett ni tar utgår jag från har vägt upp den.

Anledningen att jag tar upp detta är att jag idag för första gången mätte upp flera matskedar och såg att det stod 7 gram på vågen!!!

Jag räknade inte matskedarna utan tog mängden jag ville ha i min äggmjölk nu på morgonen. Märket var Cocosas ekologiska 5 kg hink.

Själv har jag trott att mitt dagsintag har legat kring 60 gram men börjar inse att det nog ligger närmare 20 i så fall.

Återkommer om jag hinner senare med kontollerade mätningar - kanske vågen börjar bli dålig….

sepersl
0

hmm, det är nog vågen som är dålig. min våg säger att ca 1,5 msk är 20 gram

marialan
0

Nej, det var tydligen inte fel på vågen. Har gjort flera jämförelser med olika småförpackningar som jag kontrollmätt.

Jag mätte nu upp 1 dl (för att felmarginalen skulle bli mindre)kokosfett och det vägde 10,7 gram. När jag tidigare pratade om matsked så menar jag naturligtvis måttet matsked, matsked att äta med kan vara olika stora.

Vet inte om det kan påverka men jag har en nyöppnad 5 kg hink och den är i fast form. Ser nästan ut som snö (brukar vara blötare längre ned i hinken). Tror också att densiteten i silverpaketet är högre så det kan nog skilja en hel del.

Ville bara påvisa hur lätt man kan luras rejält av mängd och vikt.

sepersl
0

Marialan - mycket märkligt!

Nu har jag vägt med mått istället för med ögon och min OBH Nordica våg med vägning från 1gram till 5kg, säger att 1 dl kokosfett är 100g. Mitt kokosfett var fast och för att vara på den säkra sidan tog jag det flytande och hällde på så att dl-måttet skulle vara helt fyllt och inte ha några håligheter.

Jag har oxå kontrollerat vågen med att väga en obruten ost. Plastförpackningen säger att den väger 400g. Vid kontrollvägningen vägde osten och plasten (eftersom den är obruten) 407gram.

JAUS
0

Jag gick ner drygt 1,5 kg trots att jag var tvungen att avbryta 2 dagar innan, kycklingen tog slut och jag hade inte tid att handla ny. Jag får se om/när jag testar detta igen (vid nästa platå troligtvis), nu kommer fortsätta använda kokosfett, men i övrigt kommer jag äta som innan.

missaz
0

Marialan; du har helt klart sett fel; det måste ha varit 107 gram och inte 10,7 gram. 1dl kokosfett kan omöjligt väga ca 10 gram!

Evanorm
0

Em MATSKED väger 15 geam.

marialan
0

Att en matsked innehåller 15 ml känner jag mycket väl till som hemkunskaplärare. Dock väger olika saker olika mycket och som jag sa ser en nyöppnad cocosahink ut som lättsnö. Det märks att den väger mindre än silverpaketet. Men det är ju bra om ni verkligen kontrollvägt! Ska tillägga att jag i mitt försök inte smälte fettet först utan skopade upp det så att det noga fyllde måttet till kanten…

Fler som har en nyöppnad cocosahink?Glad

Wtn3
0

Jag brukar göra så att jag ställer burken på vågen och nollställer den, så visar den exakt hur mycket jag _tar bort_ ur burken. När jag tagit bort en matsked (ett 15 ml-mått) visar vågen att burken blivit ungefär 15 gram lättare.

subcalva
0

Jag var inne på Crearomes hemsida men hittar inga hinkar med kokosolja. 1 kg verkar vara största förpackningen. Var hittar ni 5 o 10 kiloshinkarna?

Aniara4
0

Klart det beror på hur kompakt fettet är. Värm det lite så blir det flytande, och då lär 1msk vara 15g. Är det "fluffigt" med mer luft blir det såklart mindre massa.

Wildrat
1

#60 Om du läser noga här: http://www.crearome.se/shop.asp?ProductNr=3511&ProductID=351457&bargain=0&ProductGroupID=16022

så ser du att det står 1kg, 100g, 5kg, 500g i listan. De har lite egen ordning på sakerna…

Wtn3
0
ullisbullis
0

Hej på er kokosfettsfolket!

Är nu nyfiken på hur det går för er.

Jag har tagit till mig tipsen här och käkat kokosfett på längden och tvären i ca två veckor.

Har känt ibland att det värmer i kroppen och trott att ämnesomsättningen har kommit i igång.

Jag tycker nu att det känns som jag går upp i vikt istället för det motsatta som var målet. Byxorna börjas strama och magen sväller överGråter och jag känner mig hungrig för det mesta. Får nog dra ner på mängden kokosfett ett tag. Känner mig less på att testa allt möjligt.

Att det ska vara så svårt att bli av med de sista kilona.

Hur går det för er och hur äter ni förutom kokosfettet?

savonit
0

#64 muskler?

ullisbullis
0

#65 Näe, tror jag inte. Har inte tränat annat än några promenader.

Förresten muskler brukar väl inte hänga i lös form över linningen…

Skumt med den ökade hungern. Har börjat med mellanmål som jag inte har tagit på ganska lång tid. Nej, det är inte sug -  det kurrar i magen och jag går hungrig någon timma innan jag måste ta något extra och känner mig inte mätt efter lunchlådan som haft samma mängd som jag tidigare blivit mätt på.

Ja, det kanske skulle kunna vara den ökade förbränningen av kokosfettet - halleluja! men då borde jag ju känna mig lite smalare…?

JAUS
0

#66 Hur äter du förutom kokosfettet?

[ngupa]
0

jag får i mig 50 g kokosfett via äggmjölken dagligen, kan inte säga att jag rasar i vikt precis….

ska denna mängd ökas isåfall?

jag köper biofoods ekologiska kokossmak 400g för 69 kr.

csilla75
0

jag älskar kokos och vill gärna öka mängden kokosfet och kokosmjölk jag äter. min fråga är: är kokosmjölk lika nyttig som kokosfett att använda i maten? eller innehåller det massor med kolhydrater? jag har testat flera gånger innan, kan äta hur mycket kokosfett/ mjölk som helst utan att magen tar stryk.

det är så himla svårt att hitta kokosfett i livsmedelsaffärerna här i Paris! kom gärna med tips.

/Csilla

nr-9
0

csilla75 - Jag hittade ekologiskt kokosfett i hälsokostbutiker i Paris. Var inne i några i Latinkvarteren. Kommer dock inte ihåg vilka gator. Det finns en stor på Rue Mouffetard vet jag men den var jag inte inne i: http://dietetiquemouffetard.com/

Borde finnas där.

csilla75
0

måste kolla, tycker d är så himla svårt att hitta vissa varor här (typ muffinsformar, pärlsocker, lingonsylt). 

tycker d är rena lyxen att kunna köpa kokosfett i vilken affär som helst i Sverige:-) latinkvarteret har jag inte varit i på länge, kanske en idé att besöka lite mer invandrartäta områden. de har ju så mycket god mat annars!  

hur är det med kolhydratantalet i kokosmjölk?

nr-9
0

Brukar stå på förpackningen men kanske runt 2-3 gram/100?

csilla75
0

i just denna är det 2,6 /100. men då tänker jag såhär: är inte det nästan lika mycket som i créme fraiche och grädde? har inte nåt grädde hemma, créme fraishen ha jag dock jämfört med, ligger ungefär på lika många /100g.

alltså räcker d inte att byta ut grädde mot kokosmjölk för att "påskynda" viktminsking då kh-antalet är nästan detsamma. d måste vara kokosfett.  resonerar jag fel eller? Obestämd

Aniara4
0

Som sagt i någon annan tråd, det är väl inget större fel på kokosmjölk, men det går absolut inte att jämföra med kokosfett, och har inte samma egenskaper. Kokosmjölk innehåller i storleksordningen 3g kolhydrater, 2-3g protein och kanske 20-25g fett. Kokosfett är BARA fett.

Så använd gärna kokosmjölk i matlagning om du tycker det är gott, men jag skulle inte ta det som tillskott på samma sätt som kokosolja.

JAUS
0

Jag tror att vissa har missuppfattat poängen med ökat kokosfettsintag. Kokosfettet ska ersätta smör och annat fett och inte läggas på som extra fett.

Att ersätta grädde med kokosmjölk är bra, se bara till att hitta en med så få kolhydrater som möjligt. Om man hittar en kokosmjölk med 1g kolhydrater så ger en 400g burk endast 4g kolhydrater till en wok.

evion
0

Har för första gången köpt hem lite cocosfett från hälsokost för att prova på. Har använt cocosmjölk flitigt tidigare, men nu alltså lite cocosfett.

Tänkte börja försikigt och se vad som händer. Både jag och sambon har fått en väldig fart på magen, men det kanske läggar också märkt att det skvätter något förfärligt att steka i cocosfett så det var ett minus…

AnnK
0

Om jag äter för mkt (mer än en-två teskedar) kokosfett kan jag bli svullen i magen och lätt illamående. Dessutom ökar min puls drastiskt och jag känner av hårda pulsslag i örat, mkt obehagligt. Den ökade förbränningen visar sig också i väldigt obehagliga "värmepåslag" som kommer och går hela dagen, mkt nattsvettningar. Så för mig är en väldigt låg konstant dos av kokosfettet det bästa. Tycker mig få mer av ovanstående om jag äter det ekologiska otvättade dyra kokosfettet.