Fritering?
Den optimala frityrolja ska ju vara kokosolja, då borde det förutom frityrsmeten, passa LCHF perfekt.
Är det någon som har prövat att fritera utan frityrsmet?
Eller gjort egen baserat på något annat än vetemjöl?
Mina barn älskar chicken nuggets men jag vill helst inte köpa det till dem, men det borde väl inte vara så svårt att göra själv, eller?
Någon som har några tips, råd eller recept?
Jag äger INTE en fritös men om jag visste att man kunde göra både barn- och lchfvänlig mat med den så kanske det skulle hamna på inköpslistan.
Jag har just köpt en fritös men vet inte riktigt hur man gör en bra frityrsmet. Prövade med mjöl men det fastnade bara i korgen. Ska pröva med fiberhusk i framtiden. Svårt är det också att hitta kokböcker om frittering i fettskrämdhetens tid.
Mest har jag friterat sellerirot och kålrot istället för pommes. Zuchinin och aubergine blir också jättegott.
Panerade tunna fjärilskottletter i malda fläsksvålar. Det blev jättegott men fastnade också i korgen.
Hoppas också på mer tips och råd!
Blomkål har jag läst nånstans ska funka att fritera, tror att man inte ens använde frityrsmet då. Måste man verkligen ha det?
Kan ske kan vända kyckling (eller vad som ska friteras) i ägg och mandelmjöl. Bakpulver ger lite volym om det önskas. (har ej testat själv)

Kan man inte mala fläsksvålar och använda? Jag har använt det som panering av fläskkotletter. Borde gå att fritera i också.

# 4 Fläsksvålar fungerar dessvärre inte i min familj.
Men det var nog ett bra tips för andra 
KÖr kyckling i mixern, eller skär bitar av kyckling.
torka noga
blanda ägg och kokos och någon god krydda
doppa kycklingbitar
Hett upp olja i en kastrull eller stekpanna eller Ljutjärnsgryta.
när det är varmt lägg i X antal bitar och fritera.
Eftersom jag har 6 ungar som alla älskar en friterad måltid så har vi exprementerat.
Blött kött då får du använda något som fastnar på det
Torr yta då kan du använda äggsmet

#6 Tack! Det ska vi testa!
men det värsta med våra tonåringar är att de måste äta precis som de tror att McD Burger King och andra bestämt

Inte behövs frityrsmet! Varför inte ta fram fondygrytan och doppa kött, fisk, skaldjur, lök, blomkål mm. en god ayoli till. Hur gott och trevligt som helst.

När jag har gjort nuggets har jag först vänt i äggula och sedan i sesamfrö. Har inte friterat utan stekt i mycket smör i stället. Supergott som tilltugg på kvällen till en film 

LenaK63 - eller någon annan! 
Friterad sellerirot eller kålrot istället för pommes - blir det bra? Innehåller det inte en massa kolhydrater? Dottern älskar pommes och jag skulle vilja hitta ett alternativ!
#11 - Prova med rättika. Skär i pommesfritesliknande stavar, förväll, torka och stek eller fritera sedan i olja.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Tusen tack Raphanus!
Hoppas det funkar! Måste erkänna att jag också saknar pommes! 
Enligt Skaldeman har 93 g kokt kålrot 6 g KH. I en annan bok hittar jag att 100 g rå sellerirot har 2,3 g KH. 100 g potatis har 14,8 i samma bok.
I mitt tycke blev kålroten för söt. Håller med raphanus att man kan prova med rättika.

Några fina kyckling nuggets a la LCHF, men skippa vetemjälet! DET E SÅ GOTT!

Raphanus:
Hur länge ska jag koka rättikan innan fritteringen?
#17 - Koka den så att den inte är knaprig längre. Prova dig fram, men räkna med tjugo minuter. Sen kanske du inte tycker att det blir precis som pommes frites, men det är en annan sak. Många är ju vana vid pommes frites som inte är gjorda på smalt stavad potatis, utan på nåt formpressat mosjox.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Tack män en gång!
Ska prova ikväll, och jag tror nog det blir bra för jag vill ha smala krispiga pommes och inte nåt mosjox (Blää).

Jag har mixat kokos till mjöl, blandat i lite salt. Vispat upp ägg. Köttet (ex. kyckling) har jag rullat i kokosen, doppat i ägget och sedan friterat. Det har fungerat jättebra!
Sisan881*
#18 Jag provade att göra rättiks-chips, men de blev väldigt mjuka och brända. Blir resultatet krispigare och ljusare om man inte förväller dem först?

Kycklingvingar behöver ingen panering alls. Fritera dem "nakna" tills skinnet är knaprigt och brunt och krydda så fort de kommer ur oljan.
Gott att doppa i olika såser som buffalosås till exempel.
#21 - Om man inte förväller rättikan är den väldigt hård och knaprig, som rå kålrot eller majrova. Det kanske går att få krispiga chips av det om man skär den riktigt tunt. Men eftersom rättikan inte innehåller lika mycket stärkelse som potatis, blir den nog aldrig exakt som potatischips ändå.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Idag har jag för första gången i mitt liv gjort ett seriöst försök att fritera något. Förutom att hela köket rökfylldes och jag fick hänga ut genom fönstret en stund och pusta, och sen springa runt med handduk och vifta, så gick det ju utan några dödsolyckor iaf. ;)
Först friterade jag (eller vad man ska kalla det?) tunna skivor av falukorv kryddad med lite dill, det blev superbra! Dippade några i bearnaisesås och låtsades att det var fredagsmys…
Provade sedan med tunna skivor av halvtinad blomkål, gick dåligt - de föll ihop, så nåt krispigt blev det inte, men väldigt gott måltidstillbehör: blomkål stekt i olja med gurkmeja, cayenne, paprika, curry, vitlök, lite allkrydda och sånt.
Sen ångrade jag bittert att jag köpt röd- ist för vitkål (men det ska ju göras goda stuvningar med den…), känns som smaken är för markant - men om man inte bränner upp den helt, som jag gjorde, så tror jag konsistensen kan bli rasande lik potatischips! Storlek och tjocklek behöver man ju liksom knappast oroa sig över och krispig är den redan, vitkålen. Ska prova igen vid tillfälle.
Det värsta jag gjorde var dock det som började bäst: blomkålskroketter. Efter ca en timmes slit slängde jag en burk märkt "Indiskkryddad blomkålsfalafel" längst ner i frysen… Av ett knappt paket (450 g) fryst vitkål, nån dl pofiber, nån msk fiberhusk, en knapp dl vatten (alldeles för mkt!), en rejäl klick majonnäs och diverse kryddor - gurkmeja, paprika, vitlök, cayennepeppar, pepparblandning, samt ostronsås - blev en slät massa, som formades till 45 små bollar, vilka lades för kort tid i frysen för att bli fastare (för mkt vatten, som sagt), och slutligen vändes i ägg först och sen pofibermjöl, fel ordning alltså! Jag måste börja konsultera recept innan jag gör vanskliga grejer som att försöka fritera. Nåväl, som måltidstillbehör eller tilltugg, de påminner väldigt mkt om potatiskroketter, är lite besviken över uteblivet crunch bara. Men gud vad svårt det var!

När jag friterade så friterade jag kycklingbitar med en frityrsmet av ägg och fiberhusk, funkade utmärkt. :)
Jag har friterat kyckling, fiskburgare, squash- och aubergineskivor i olika blandningar av mandel-, cashew-, nötter- och solroskross ibland blandat med riven parmesan. Tycker allt har blivit gott.
Har ingen fritös utan friterar i gjutjärnsgrytan, som ger automatiskt stänkskydd, i kokosfett. Använder en hålslev för att vända och ta upp maten med.

Ni som inte har fritös, hur vet ni temperaturen är rätt? Använder ni termometer eller vad ska plattan stå på?

Friterade kyckling i strimlor, doppade i ägg och vända i malda jordnötter. Blev gott men man äter inte många. Grönsaker till.
Kokosmjöl borde gå bra att använda till frityrsmet, fast jag förstår nog inte så mycket om behovet av friterad mat. Annars är det väldigt gott med friterad persilja, utan smet.
Här är min kyckling recept som jag skrev i en annan tråd:
Sedan har jag testat att göra fisk och även schnitzlar med god resultat.
Nu blandar jag kokosmjlöl, mandelmjöl, parmesanost och panerar med god resultat.
Man kan lägga lite fiberhusk om man vill.
#27 Regina78,
Jag brukar lägga i en liten bit av det jag ska fritera, när den börjar att bubbla då är oljan klar.

Där är receptet som jag letade igår, ser ju bättre ut än mitt jordnötsprov!!! Tack Sweli
Jag älskar att laga mat och experimentera i köket och har min man som försökskaning 
Ibland lyckas jag väldgit bra andra gånger inte alls
Kycklingen blev en succé här hemma.
På prat om fritering:
Testa gärna friterade räkor i kokosolja
Blanda i en skål:
500g räkor
1 pressad vitlöksklyfta
1 lagerblad
låt det stå en stund för att räkorna ska ta smaken av vitlöken och lagerbladet.
Under tiden värm upp kokosoljan
Lägg i allting och fritera på medelvärme i 1-2 minuter så att räkorna inte blir sega.
Lägg räkorna på ett fat, dekorera med citron-limeklyftor.
Njut!
Nästa gång jag friterar så ska jag använda talg. Det anses vara det allra bästa fettet för fritering. Talg användes för fritering av hamburgarkedjorna i USA innan de bytte till veg.oljor pga rädslan för det "farliga" mättade fettet.
Att fritera räkor i cocosolja är för smakens skull. I Brasilien hade räkorna en svag smak och doft av cocos som var underbar.
Jaus, var köper man talg?
#36 Jag köpte talg i frysdisken i min stora Coop(Forum) om du fortfarande undrar ;)