Vardagstips!
Dela med er på tips på hur vardagen fungerar bättre efter er kostomläggning! Jag börjar med ett: Serverar lunch till familjen på två, egentligen, tacofat med fem fack som sätts ihop på en bricka (köpt på Ica). Fyller facken med rena råvaror som är bra lchf men också något tillbehör som ris till resten av familjen. Var och en plockar sina favoriter. Ofta blir riset orört och hackade ägg, bacon, kräftstjärtar och kycklingbitar går först :-)
Ok. Många har läst men inga nya tips. Fortsätter själv. Är klart beroende av min hälsoapp där jag registrerar olika värden och får röda markeringar vid fara, gula vid varning och gröna när det är bra. Jag kan få målvikt för olika takter uträknade. Har för tredje gången kört normal takt -0,5 kg/vecka och hunnit på uträknad tid. Skönt med små delmål. Man får feedback direkt och det finns mycket beröm. Idag fick jag ballonger för att jag klarat en etapp :-)

Ett tips från mig
Börja dagen med lchf-choklad eller lchf-kaffe. Upplever att jag klarar dagen bättre då. Och har jag en morgondag som jag "vet" kommer bli svår att lchf'a på så tar jag en lchf-choklad även sent på kvällen! Så bra dagen bli!!!
Jag handlar ALDRIG numera hungrig. Då börjar jag snegla på nötter och mörk choklad samt köper alldeles för mycket.
På mätt mage blir det bara precis vad jag behöver och klokare val.
Jag har fått många bra tips på denna KIF. T ex dumbbell.se där jag registrerar mat, får koll och skriver annt också. Tack till välmående.
Numera har jag investerat i en liten gullig mattermos som gör att jag kan ha med mig varm mat. Jag jobbar som egen företagare stor del av min tid och äter ofta på gymet eller på språng. Planering är a och o. Jag har också en liten kylbag för dricka, majonnäs och sallad.
Planera mat i förväg och gör matlådor för lunchen på jobbet men också för lata dagar när pizzan hägrar. :-)
Planera.
Planering är a och o i min värld för att slippa hamna i situationer då jag inte ätit, är jättehungrig men inget vettigt finns att tillgå.
Jag försöker att alltid ha färdiga matlådor i frysen för dagar då jag springer mellan jobb och fritidsaktiviteter. Grillar t.ex egna kycklingklubbor i ugnen och styckfryser för snabba måltider och jag ser till att vissa basvaror alltid finns hemma. Ägg, grädde, smör, ost, salami (kotivaaras utan tillsatser), bacon, skinka, kryddor, majonäs, fiberhusk, nötter och grönsaker är exempel på sånt som alltid finns hemma. Det ska mao alltid gå att slänga ihop en fylld omelett eller lchf-pannkakor och inte fattas några tillbehör till.
~God loves you, and I´m trying! ~
Har alltid mörkchocklad eller makadamianötter i handväskan ifall jag plötsligt blir hungrig ute.
Ischocklad som jag gör med bra varor har jag nu alltid hemma i frysen ifall vi får gäster. Till gäster bjuder jag på bakelser och annat high carb och till mig mina ischocklad. Det hände att gästerna valde att äta mina ischocklad och lät bli bakelserna hehe. De är jätte goda.
Kål (olika sorter) har jag alltid hemma. Jag gör coleslaw eller annat för att kål har lite kolisar och är mättande. Dessutom är det en billig grönsak.
Vad gäller konserver så har jag också i skafferiet. Jag plockar fram tonfisk eller sill i tomatsås om jag inte lagat någon mat, men det blir inte ofta.
Om jag föbrukat de flesta av kalorierna (överstrider inte 1200 för att gå ner i vikt) till frukost och lunch så har jag alltid hallon i frysen som jag äter med lite vispgrädde till middag.
Jag tror som många andra att planering är A och O! Både vad gäller träning och mat.
Zondell (hur taggar man folk i inlägg, har sett att andra gjort det) vart köpte du din smarta mattermos?
Och jag skulle vilja fråga Lilltillda var man kan köpa den där salamin utan tillsatser? Är den finsk?
# 8 på nätet. Addnature men den finns i typ vildmarksaffärer. Min heter Primus och finns i tuffa neonfärger :-)
#9 Den heter "LANTSALAMI" och jag hittar den på vanliga ica och coop. Den är färdigskuren och vakumförpackad. Finns bland pålägg. Jag hoppas att du hittar den. Jättegod är den!
~God loves you, and I´m trying! ~
Många bra tips! Tyvärr skulle mörk choklad och nötter göra mer skada än nytta i min handväska … Däremot har jag alltid vatten med lite citron i och ofta termos med kokosfettskaffe/te. Bra tips på salami. Vi gillar det men det är en djungel med alla tillsatser. Skönt om det finns en utan. Ska kolla på Ica nästa gång.
#12 Beror på hur man hanterar mängden. För mig räcker det med en ruta chocklad (85%kakao) eller några stycken makadamianötter för att hålla hungern borta en stund. Dock blir dt inte ofta eftersom jag är mätt mellan måltiderna.
Bra att bara äta på hunger. Jag är inte riktigt där än utan styrs fortfarande av känslor också… Typ "vet inte när jag får choklad nästa gång - måste äta upp allt"
Träningstips någon? När man inte kan promenera pga mörker och ösregn och inte hinner till gymet pga jobb… Helst vill jag åka på en hälsoresa men inser att jag varken har tid, pengar eller vill vara utan min familj.
Hej hej!
Jag tar varje dag kortare promenader. På morgonen går jag med min son till bussen. Håller honom sällskap och fortsätter min runda på antingen 15 minuter eller 30 (beroende på vägval och lust!). Det blir alltså två positiva gärningar på samma runda! Väl hemkommen blir det frukost!
Sen blir det en promenad till innan jag ska sova. Om den blir kort eller lång gör inte så mycket. Huvudsaken är att få lite frisk luft och att jag rör på mig.
För min del fungerar det ofta så att börjar jag att driva på mig med träning mer än vad som känns bra då blir lite motigt och då vill jag helst lägga av och inte göra nåt alls!
"Bättre lite motion än ingen alls" -är mitt måtto och tips till er! :)
# 16 Rätt tänkt! Jag får till 5000 steg en "dålig dag" men vill ha ett snitt på 10 000. Jobbar bl a som ridlärare och om jag har flera grupper/elever är det inga problem. I värsta fall förenar jag nytta med nöje och springer upp och nedför trappen hemma med tvätt och städ… Idag har jag bara en lektion så det har blivit morgonmys med spring till stallet och kollat hur krakarna torkar i regnet. Senare gymet. Ska springa runt på Ica maxi en sväng också.
En nödlåda på jobbet! Min innehåller kokosfett, nötter, en tub majonnäs, några burkar makrill, babybell.
Ska de aldrig göra en burk för ett-två kokta ägg som man kan ha i väskan? Ni vet som den som kom för bananer för några år sen?
Köp hem hantlar/gummiband/pilatesboll så ni kan träna hemma. Den bästa träningen är trots allt den som blir av. Om man räknar steg kan man gå på stället medan man kollar tv/diskar/stryker/lagar mat/borstar tänderna etc.
Tips på KORT men effektiv träning… Har kört sen i somras i snitt 4 ggr i veckan, är mer vältränad än någonsin… www.fyraminuter.blogspot.se
Oj, vad kul med så många roliga, bra tips!
Nu blev jag inspirerad…..jag behöver inspiration just nu, har nästan tappat stinget och orken att fortsätta med mitt planerade för strikt lchf-kost….
Tror att jag är på banan igen nu, mentalt. Planerandet är halva grejen, om inte mer, för lyckad viktminskning, precis som någon/några tidigare nämnt här i tråden.
Frestelser är så viktiga att undvika. Det är ju olika vad vi kan frestas av: choklad, godis, sötsaker, cips osv…. Mina laster är för mycket mejeriprodukter, ostar, nötter och stora akilles-hälen är att jag äter för mycket när jag väl börjat gotta mig! Om du känner igen dig i det här betéendet så ska jag tipsa om en riktigt bra bok som jag håller på att läsa just nu. Den heter "Snällfällan", skriven av Lisbeth Stare och Veronika Ryd.
Där i boken finns beskrivet för vad som sätter igång vårt ätende, begär……allt ifrån belöning, stress, missmod osv. jag har lärt mig massor om mig själv och kan bl.a. förstå lite av sekvenser från min uppväxttid.
Mitt tips: Läs den!