Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1975 ggr
umbra55
0

men LIITE socker?....

Alltså; jag har hittat Caesars dressing med parmesan 5% kolhydrater.

Och Coops dijon senap med lika mkt kolhydrater.
I båda finns dock socker med i innehållsförteckningen.

Hur ställer man sig till detta? Skippar produkterna helt bara för att det finns socker i dem , eller håller sig till 5%-spärren?

odezza
0

Det är väl bara att testa och se hur man reagerar… Caesars dressing har jag aldrig provat, men om den totala mängden kolisar är 5%, så borde det väl inte vara så mycket socker… men jag skulle tro att man lätt häller på större mängd dressing på tallriken än senap, så man får kanske se upp…

Senap använder man ju i regel en ganska liten mängd av, så en liten klick senap med 5% kolisar tror jag inte gör så mycket…

Själv är jag svag för slotts orginal, trots socker i den, men jag använder den inte så ofta, och då jag gör det tar jag bara liiite…

Sen kan ju dessa och liknande produkter innehålla annat som många är känsliga för, tillsatser som börjar på E t ex, som för många kanske är värre än sockret…

Men, som Margareta säger, det gäller att sila myggen och skjuta elefanterna, eller hur det nu var… Flört så testa…!

Men det finns sockerfri dijonsenap också…

"still lost in space and time"

Margareta
0

Jag brukar hålla mig till 3%-spärren och skippa allt som har socker i sig till vardags. Som undantag kan jag tänka mig det som har socker efter tex salt, då vet man att det är extremt lite… åtminstone.

Numer pensionär i Nynäshamn

LottaO
0

Samma fråga, men vanlig majjo. Jag vet att många gör egen, men det gör inte jag. Hur ställer ni er till den?

Förra gången köpte jag coops majjo med 1% kh, medans findus har typ 3%. Men coops innehåller betydligt mindre ägg. Vilken är bäst?

/LO

Dansa kan man alltid göra!

magma
0

Om du enbart ser till kolisarna så är det väl den med minst & antar jag? Undvik gärna "härdat vegetabiliskt fett" på ingredienslistan också, men det kanske inte majonnäs brukar innehålla? Sedan ska man väl gå efter vilken man tycker smakar gott också!

Ulf-S
0

När man köper färdiga majonnäser och såser är det bra att komma ihåg att vegetabiliskt olja/vegetabiliskt fett kan innebära ungefär vad som helst. Troligtvis sojaolja, majsolja eller något annat otäckt eftersom de är bland de billigaste oljorna som finns.

Och även om det står vilken typ av olja det är så brukar det inte framgå vilken kvalitet det är. Vi kan nog utgå ifrån att det inte är den allra bästa kallpressade oljan.

Men, men… Äter man inte några större mängder av dem så kanske det är försumbart i det stora hela.