Sophias loggbok
Jag är väl vad man kan kalla för erfaren lchf-are. Har trafikerat detta forum i flera år, kommenterat sporadiskt och startat nån enstaka tråd.
Känner att det är dags att strukturera upp kosten och förhållnngssättet lite, och tänker att en loggbok kan vara till hjälp med detta under den fortsatta seglatsen på lchf-oceanen =)
Så - who am I?
Jag är snart 25 år fyllda. Snubblade över LCHF för 6 år sedan då jag frenetiskt och förtvivlat sökte lindring för svår IBS, som i princip ödelagt hela min tonårsperiod. Blev som i ett trollslag mycket bättre men har inte lyckats bli helt besvärsfri. Symtomen består i uppblåsthet, förstoppning (har hänt att jag inte gjort nr 2 på 14 dagar) och en gasbildning som inte är av denna världen samt de smärtor som det medför. Förutom magproblemen har jag hormonell obalans och har inte haft menstruation på naturlig väg sedan 18-årsåldern (har haft "konstgjord" mens med hjälp av p-piller men slutade med dem för flera år sedan. Inget spår av mens efter det). Kan ibland uppleva en matthet och energibrist som jag inte kan förklara.
Eftersom jag är väldigt magerlagd (ca 50 kg till 171 cm) möter jag ofta misstänksamhet för kosthållningen. När jag förklarar mina hälsoskäl (nämner magen men inte mensen) så accepteras det oftast. Vikten har varit ganska konstant under lchf-åren, men jag tenderar att tappa några kilo i perioder då jag inte tränar (muskelmassan minskar). Normalvikten är väl ca 53-55 kg.
Jag för en ganska rotlös tillvaro som bemanningssjuksköterska i Norge sedan ett halvår tillbaka. Både kost och träning har blivit lidande av detta - mer småätande och frestelser samt lite eller nästan ingen träning och därmed viktnedgång. Har sista tiden besvärats av ökat sug och trillat dit ett flertal ggr med bröd, frukt och för mycket mejerier.
Magens formkurva är svängande, men jag har efter en lång period av magnesiumberoende kommit tillrätta med förstoppningen - lösningen bygger på mjukkokt vitkål och lök, en hel del kokosmjölk och mycket sparsamt med mejerier (obegränsat med smör men övrig mejeri bara någon msk då och då). Ost tål jag helt enkelt inte. Alkohol, även i sparsam mängd (1 glas vin) kan oxå ha en förödande effekt med smärtor och illamående. För mycket fläsk verkar heller inte bra.
Målsättning
- Besvärsfri mage
- Normal menstruation
- Bli fri från sug
Nästa steg är att undersöka hur min kropp trivs med ketos. Väntar spänt på att få min mätare med posten. Tänker att jag kommer "tvingas" minimera kolhydraterna, öka fettmängden lite till och att det kanske är gynnsamt för mage och hormonnivåer och blåser bort suget.
Hoppsan, så här mycket har jag inte skrivit på år och dar… Känn er fria att kommentera - tips och råd, ris och ros!
Vet du varför du har problem med hormonerna/inte får mens?
Att äta mycket mer fett kan vara till hjälp för hormonerna. När jag testade blodketoner ökade jag på fettet (200 gram och mer) så pass att jag kom in i någon form av omställningsbesvär igen: brösten växte och jag fick blödningar (trots p-spruta som gjorde att jag inte fick mens alls) under c:a 2 månader.
#1 Jag tror att det hänger ihop med magproblemen. Min kropp skulle helt enkelt inte ge tillräcklig näring till ett foster så då är naturen smart och "stänger av" mensen eftersom den är "onödig". Det är min hemsnickrade teori. Sökte för det en gång, gynekologens råd var att äta p-piller eftersom det skulle vara bra för mina äggstockar, eller nåt sånt. Me jag är , sjuksköterska och allt, ändå obekväm med att äta piller, så jag slutade och vill inte börja igen.
Spännande detta med att öka fettet ändå mer! Har läst om hur man fertilitetsbehandlar kvinnor med PCOS i USA med att i princip nolla kolhydraterna. Jag lider väl inte av PCOS men likaväl hormonell obalans och behandlingsprincipen borde väl vara densamma… Mer kvalitetsfett alltså =D
#2 P-piller kan hjälpa, men frågan är om de verkligen hjälper eller maskerar grundproblemet.
Värt att notera är alltså att jag när jag började med LCHF 2008 fick liknande omställningsbesvär, och brösten växte då också. (c:a 75 E% fett, och i snitt 1700 kcal.) Snudd på att jag undrar vad som skulle hända om jag hällde i mig 300 gram fett. :-)
#3 Haha, the sky is the limit! Eller diarré och illamående… 
Då har jag piskat på det norska apoteket att försöka skicka min ketonmätare en andra gång (gick av någon outgrundlig anledning "avvik i produksjonen"i retur den första gången).
Dagens mat:
Två små, osötade kardemummakokoskakor med en massa smör på
2 kokta ägg med smör
Lite fasankött (10 ggr godare än sketen industrikyckling och garanterat nyttigare!) och lite kokt vitkål och lök
2 koppar kaffe
170 g av nåt slags julsylta med E-nummer i =(
Örtte och varm choklad (cacao, kokosmjölk, vaniljpulver, kanel, ingefära och vatten)
Jag har utvecklat ett litet beroende av cacao och kokos tror jag =)
Dagens jobblunch blev en burk makrill, ett kokt ägg och en gurkbit. Ca 2 koppar kaffe.
Middagen bestod av en stor bit gul paprika (tandköttet är lite känsligt som det blir då jag fått i mig för lite c-vitamin), kokosmjölk med kanel och ingefära, kokoskakor med massor av smör och fasankjött med smör. Försöker maxa fettet och det är inte svårt för smör är så GOTT! Jag tillhör dem som kan äta smör rakt av med stor njutning =) Men kokoskakorna är lite för goda, har nog fått i mig åtskilliga gram kolisar från dom. Å andra sidan är jag inte övertygad om att jag skulle lyckas få i mig så mycket fett utan dem… Magen har iaf varit platt och lugn hela dagen.
Nu fattas bara ketonmätaren, sen är jag på allvar med i matchen igjen.
#6 äggmjölk och smör i te/kaffe är ett superbra sätt att få i sig maxat med gott fett!
#7 eller hur! Hade en äggmjölksperiod ett tag. Och fettkaffet slinker ner ibland även om jag inte är helt såld. Men jag har vidareutvecklat konceptet med het vätska och fett. Gör varm choklad med samma princip och det är väldigt gott att mixa hemmagjord buljong med äggula och smör! Yum, ska nog göra det imorgon.
Idag flippade jag av generell stress och trötthet innan jag skulle sticka till jobbet. Hade en mogen mango som jag tänkt frysa och konsumera i små portioner nånting framöver men så plötsligt så kastade jag mig över den… =S Nåja, det var väl ett sätt att manifestera "friheten" innan jag börjar mäta blodketoner. Och magen har inte sagt ifrån än, peppar, peppar. Frukt som äpplen, citrusfrukter och banan är annars big nono.
Nu, hemkommen från jobbet, är jag som vanligt väldigt sugen (inte hungrig egentligen) men har smockat i mig hallon med kokosmjölk, kanel, ingefära, cacao och kokosflingor (att det ska vara så förbaskat gott). Rå vitkål, en kopp misosoppa och en burk makrill. Det är smidigt att äta ordentligt nu så behövs ingen frukost innan jobbet i morgon =)
Då har jag hämtat min ketonmätare, äntligen! Första värdet var 1,8 mmol så då är jag i optimala zonen =D Men 40 spänn per sticka är i mesta laget så det kommer inte mätas jätteofta… Kosthållet under gårdagen bestod av pinnekjött (så fett att inget extra smör behövs!), någon suspekt kjöttekaka på jobbet och kokosmjölk med kakao och krydder som kvällsmellis. I morse innan ketonmätningen lite mer kokosmjölk med "chokladkryddor". Verkar som om magen trivs väldigt bra med den här ketoskosten oxå =)
På stan verkade det dock som en väldigt bra idé att trycka i sig en 100g bit getost (det är ju getmjölk och det måste trots allt funka bättre än komjölk…?) Nåja, det lär ju visa sig…
Nu ska jag kalasa på kokta ägg simmande i egengjord buljong mixad med smör och kokosmjölk.
Mätte blodketonerna igår innan sänggående, 2,7 mmol! Det går riktigt bra, med andra ord. Ändå åt jag både nötter och ost igjen under gårdagen. Upplever dock att jag borde fått sköta magen, men ostintaget sätter väl sina spår… Ingen mer ost nu! Äter rätt mycket kokosmjölk, typ 2 dl om dagen, vilket jag tror är väldigt ketogent. För magenes skull ska jag bli bättre på att dricka egengjord buljong med mycket gelatin i (inspirerad av GAPS-dieten). Så nu blir det brunch med buljong och kokta ägg (har redan satt i mig kokosmjölk i vanlig ordning, undrar när jag ska tröttna på den?)
Ligger fortsatt stadigt över 2 mmol vid mätningarna. Då har jag ändå svävat ut med alkohol (ja minsann, det blev ett glas vin och ett glas wiskey i gott sällskap under helgen), nötter och getost. Är ännu inte förstoppad av ostätandet som jag annars alltid blir. Kan det vara så att det ändå är skillnad på komjölk och getmjölk i min mage? Eller 'är det mer att kroppen blir bättre balanserad och lugn av ketosen i sig, vilket häver förstoppningen? Mår iaf toppen i magen just nu =)
Trampat i klaveret i samband med nattjobb, det är inte första gången det händer och jag borde varit förberedd. Samtidigt är det skönt att vara lite dekadent på nåt sätt… Vi pratar inte okontrollerat frossande men väl en massa filmjölk och magen är inte happy. Nåväl, en till jobbnatt framför mig och jag tilåter mig det jag blir sugen på och struntar i ketonmätning för tillfället. Min kollega är i färd att baka lussebullar och jag ska nog smaka en liten bit till kaffet innan jobbet. Nya tag till helgen.