Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4823 ggr
nypålchf
0

att bryta lchf för en dag ?

Var kansek en lite dålig rubrik, men vad jag menar är om ni har brutit mot kosten någon gång och ätit vad oc hur har ni mått och hur lång tid ?

Jag har hört talas om de som ätit en frukt och fått springa på toaletten. Funerar på om man kan äta en pizza te x eller ungsfalukorv med potatismos och lingon  oc i så fall vad som skulle hända om man blir lite riiskg i magen eller om man blir jätte sjuk oc iså fall hur länge och vad som händer sen om  man mår dåligt sen i flera dagar när man äter lchf igen.  Mår man lite illa någon dag kan det vara värt det kanske men om man mår illa i flera dagar eller jätte illa i en dag så är det inte värt det.

Era erfarenheter ?

M v h

Zepp
0

Inga problem förutom bullrig mage och ökad hunger!

Duvet.. vi lever ju i ett samhälle där vi inte kan undvika att falla av vagnen, så det är något man får försöka lära sig att hantera.

Bäst är att laga all mat själv.. men man kan ju inte utvecklas till eremit?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypålchf
0

du menar att det är ok att "synda"   ibland vid te x bortbjudningarn och liknanade och sen må lite dåligt i magen en dag och sen fortsätta dagen efter med lchf igen som vanligt ?

M v h

hemul
0

Det kan du inte veta förrän du provat. En del mår sämre än andra, antagligen de som har något problem med t.ex. magen och/eller äter väldigt lite kolhydrater normalt, nära nollare.

Sen kan man ju fuska med måtta också. Flört

Lothar
0

För själva levernet är det väl inte hela världen, men för mig skulle det vara lätt att trilla dit för alltid, det är jag rädd för. Obestämd och ju fler gånger jag fuskar desto lättare blir det att helt komma ur det jag hade för avsikt att fullfölja, däremot inte sagt att jag inte kommer trilla dit…

min kommande utlandsresa blir problematiskt, med då framförallt flygplansmaten….väl på plats så finns alla förutsättningar för att fortsätta LCHF!

Maria

Lilltilda
0

Jag personligen skulle inte chansa då jag blivit sjuk med magknip och diarré av så lite fusk som EN ostbåge och sedan igen efter att ha tagit emot nattvarden i kyrkan. Gemensam nämnare mellan tillfällena visade sig vara majsstärkelse så jag är extra försiktig med just sånt som innehåller det. Jag har ätit lchf sedan januari och aldrig gjort fler undantag just av rädsla för att bli sjuk. Inte roligt att riskera att behöva lämna tex en bröllopsfest i förväg för att jag varit dum nog att äta fel. I alla sammanhang som innebär mat så har jag kollat upp innan vad som serverats, ibland bett om en liten anpassning (en smörklick, lite extra sallad eller liknande) och ibland tagit med mig något komplement som jag kunnat äta lite i smyg. Det har hittills fungerat. Kommer det något tillfälle då det inte skulle göra det får jag ta ställning då, låta bli eller fuska och ta ev konsekvenser av det

Tillägg:
Den akuta magknipen med tillhörande "rallymage" har uppstått ca 1-1,5 timme efter intaget

~God loves you, and I´m trying! ~

Pv544
2

Mitt största problem är att det så lätt blir fler avsteg när man ändå håller på. Så rätt som det är så äter jag inte längre lchf alls. Och avsteg som varar i veckor eller månader har inte gjort underverk för mig kan jag säga. Men dom omedelbara effekterna är gaser och en känsla att vara bakfull. Men det går ju att vänja tillbaks sig till sockret alltför lätt. Smaken på det man suktat efter kanske inte motsvarar förväntningarna heller, och har man provat så kanske det är lättare att motstå framöver. En massa förbud gör ju en mer sugen på att göra avsteg. Men man får ju prova sig fram, om man törs. Kan vara bra att veta vilka utsvävningar som man klarar av. Framför allt så är det ju ingen fara i det långa loppet med några enstaka avsteg. Men jäkligt tråkigt om magen blir för livlig vid fel tillfällen pga onödigt slarv.