yoghurt på kokosmjölk-experiment!
Nån som har försökt sig på att göra egen yoghurt? Själv har jag knappt nån erfarenhet från detta…
Jag hittade av en slump denna underbara sida som beskriver hur man kan göra yoghurt på kokosmjölk, helt fri från mejeriprodukter! Jag har märkt att jag inte mår så bra av mjölkprodukter, ens laktosfria sådana, däremot är kokosfett/mjölk jättesnällt mot min mage :)
Hittils har jag testat två gånger, ena med probiotika jag köpte på apoteket (öppnade tre kapslar och smulade i pulvret) eftersom jag inte vet var jag får tag på mejeriprodukt-fri probiotika (eller "yoghurt-starter" som det kan kallas)
Andra försöket tog jag istället för probiotika ca 1 dl sojayoghurt som finns att köpa i affären (tror inte det är så nyttigt, men det är ju bara en dl på totalt 5 dl)
Jag gjorde efter denna tjejs metod med en termos som verkade mycket enklare än att göra en egen "yoghurt-maker" :P
Dessutom hade jag i lite gelatinpulver när jag värmde kokosmjölken för konsistensens skull (jag tror gelatin bara är nyttigt ändå)
Hmm, hade hoppats på mer "yoghurtig" smak… svårt att säga, får prova utan gelatin nästa gång för att se om det tjockar ändå!
Nån som vet nåt om detta?
Åhh! Vilken intressant idé! Jag tål inte heller mjölkprodukter så bra, och saknar yogurt litegrann…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Oj det låter avancerat tycker jag.
Jag har bara erfarenhet av hur man sätter filbunke och gammeldags norrländsk långfil.
Numer pensionär i Nynäshamn

#2 det borde vara samma princip! hur gör du det?
jag har en gammal yoghurtmaskin, en låda med sladd och så ska det vara sex burkar men någon idiot (kan ha varit jag själv) har lämnat tre av burkarna till glasåtervinning. De är snäppet mindre än barnmatsburkar så de passar inte… har även en termosburk att göra yoghurt i. Men det var väldigt länge sen jag prenumererade på kultur från Mjölkfrämjandet eller var det var ifrån. Minns inte längre hur det gick till, men vet att man ska kunna ta lite färdig yoghurt och mjölkpulver har jag för mig för att sätta igång… kanske ska ta och sätta mig in i det igen, nu när man vågar göra riktigt gräddig !!

jag försökte beställa en yoghurtmaskin och bakteriekultur-prenumeration från den hemsidan men fick som svar att dom inte sysslade med sånt längre :P jag hade googlat fram en gammal sida… trist, det var ett ganska bra erbjudande!
imorrn ska jag köpa massa kokosmjölk och prova igen… med med BÅDE probiotika och sojayoghurt! och kanske låta allt stå i längre än 10 timmar som förra gången… vissa hemsidor säger nämligen 24 timmar!

nu har jag testat med kokosmjölksyoghurt några gånger, och är nöjd med resultaten :) jag höftar ganska mycket, men ungefär såhär går det till:
Du behöver:
- Kokosmjölk (jag använder 800 g till 1 liter yoghurt)
- yoghurtkultur/probiotika (finns på hälsokost eller apotek) och/eller yoghurt av valfri sort (bästa resultatet får man om man använder både probiotika och färdig yoghurt)
- gelatin (valfritt)
- termos (min rymmer en liter)
Det är viktigt att allt är ordentligt rengjort, så man inte får "fel" bakterier i yoghurten. Jag brukar koka upp vatten och hälla detta över all utrustning innan jag sätter igång.
Gör såhär:
Lägg ett par tsk gelatinpulver i ca 1 dl kallt vatten och låt det svälla i 10 minuter (om du vill ha tjock konsistens på yoghurten, utan nån konsistensgivare blir det mer utav en drickyoghurt. Xantangummi funkar också jättebra)
Värm kokosmjölk, gelatin och eventuellt mer vatten i en ren kastrull till ca 80 grader, det ska alltså inte riktigt koka. Jag brukar ta två burkar kokosmjölk, gelatin och därefter fylla upp med vatten till 1 liter.
När mjölken nått 80 grader ställer jag kastrullen i diskhon som jag har fyllt med isvatten, för att kyla ner vätskan fort.
(om du använder xantangummi är detta ett bra läge att vispa i.)
När blandningen nått rumstemperatur rör jag i två tsk probiotika (alt 1 tsk probiotika + 1 dl färdig rumsvarm yoghurt) och häller allt i en uppvärmd termos.
Sen är det bara att vänta så länge man orkar, men minst 10 h. Jag brukar låta den stå ca 24 h, då jag gillar riktigt syrlig yoghurt :)
Häll gärna upp yoghurten i en tät burk som du kan skaka om lite då och då medans den kyls ner, för bästa konsistensen!
Man kan blanda den med vaniljpulver, bär, kanel eller vad man vill för en smaksatt yoghurt.
Ungefär så har jag gjort egen fil/youghurt förr, med 1 liter mjölk som man värmer upp, kyler, och sedan blandar med 1 dl fil/youghurt. Alltså inget annat tillsatt. Den filen blir lite som långfil. Kanske värt att prova med kokosmjölk.
blev sugen på att prova att göra yoghurt på kokosmjölk och hittade denna tråd 
Men jag funderar lite på upphettningen av kokosmjölken. när man gör med "vanlig" mjölk borde väl upphettningen vara till för att ta död på ev bakterier men i en konserv borde det väl definitivt inte finnas ngr bakterier. behövs verkligen upphettningen?
jag ska i alla fall prova utan upphettning så får jag se hur det går. ska bli spännande!

Jag gör youghurt på vanlig mjölk hela tiden och hettar aldrig upp nåt
Mjölken är ju även den pastöriserad från mejeriet 
Det behövs inga maskiner heller för den delen
In med allt i en burk bara och ställ burken lite varmt (locket löst på) så drar processen alltid igång
Har ni testat om det går bra med grädde +mjölk också?
Jag gjorde "vanlig" yoghurt förr i tiden. Om jag inte minns fel så ju mer fett - ju lösare yoghurt och ju mer protein - ju fastare yoghurt. Så om man vill tillsätta grädde (gott
) för att få ex typ turkisk yoghurt så kan det vara bra att tillsätta extra mjölkprotein för att få den fast (om man vill ha den så)