Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 10575 ggr
roggan
0

Yaconsirap

Någon som har information om Yaconsirap?

Läste om det på flera sidor som säljer sirapen o där lovordas ju alla produkter…

Jag är nyfiken på näringsinnehållet och om det ur lchf-synpunkt kan vara ett alternativ?

spadermadam
0

Jag har googlat runt lite men kan bara hitta info om att det är lågkalori, inget innehåll som är specificerat.

"Great for diabetics" står det på några ställen. Om man ska tolka det som att det har lågt kolhydratinnehåll eller om det bara hör till myten att det är kalorierna som är farliga vet jag ju inte.

jasinska
1

Här står lite om näringsinnehållet. Klicka på den lilla bilden längst till höger. Observera att det är 22g kohydrater "PER SERVING". Serving Size = 2 tablespoons.

Alltså 22g kolhydrater på 2 matskedar.

spadermadam
0

Så här står det bl a på en sida som heter Enliven Health

"…yacon stores carbohydrate as fructooligosacaride (FOS) – a polymer composed mainly of fructose."

roggan
0

Precis så kände jag när jag läste också - vi har ju alla olika sätt att läsa näringsinnehållet och det är snarare kolhydraterna som är farliga än kalorierna.

Sen drar jag ofta öronen till mig när det finns bristfällig info och inga näringsvärden…

roggan
0

Ok, kikade på länken från Jasinska o den infon räckte för mig… Ingen Yaconsirap för mig. Tack för hjälpen!

Kaksmulan
3

Men…stämmer det verkligen? Enligt vad jag har läst så har yaconsirap mycket liten påverkan på blodsockernivåerna därför att sockerarten i den främst består av fruktooligosackarid som inte kan absorberas av kroppen. Rätta mig om jag har fel.

Det verkar iafall vara bättre än tex agavesirap. Stevia däremot verkar man kunna använda nästan så mycket som man önskar. Sukrin då: en sockeralkohol som är bättre än maltitol?

Fiana
0

#6 det hänger kanske ihop med att fruktos har lågt gi - levern som måste ta hand om det, inte alls hälsosamt och kan leda till blodfettsproblem också tror jag…

Sukrin och stevia räknas båda som kolhydratsfria generellt (eventuellt kan de i vissa fall även ha påverkan på blodsocker och insulinutsöndring ändå, men det är lite överkurs, men man ska nog kanske inte använda jättemänger hela tiden)

JAUS
2

Yaconsirap är ett utmärkt alternativ till honungn och lönnsirap. De "kolhydrater" som sirapen innehåller tas inte upp utan fungerar likt fibrer.

Läs mer om yaconsirap hos wikipedia.

yvonnel
0

Himla mycket det finns kvar att lära sig, detta har jag aldrig hört om förut.

Synd att jag är långt förbi fertil ålder, annars hade jag kanske kunnat viktminska mig med extrakt av denna rot.