Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4503 ggr
xlofqy
0

KOKKOSFETT?

Jag har inte varit med så länge i begreppet lchf och jag känner mig verkligen som - novisen vid spisen - någon äter massor med kokkosfett men det ska vara annat än det man vanligen köper i livsmedelsaffären för att framställningen är industrialiserad (läs förgiftande). Begreppen är många och det skulle vara av omåttligt stort värde om jag kunde få en sorts samman hållande ram med innehåll som gör att det känns möjligt att på fullaste allvar ge mig in i detta totalt nya tänkande. Jag har VÄRK i nästan hela kroppen, på olika sätt skyller jag på än det ena och än det andra och jag har en hel del olyckor att falla tillbaka på men samtidigt så tänker jag numera att kanske egentligen kroppen har instinktiva möjligheter att läka om kosten är den rätta. Så snälla ni som har hela eller större delen av insikterna som behövs - dela med er till mig.

Anterrabae
0

Hej och välkommen! Kul att du hittat hit..

Lchf är inte så svårt som det kanske verkar, men det är som du säger ett helt nytt sätt att tänka.

Jag rekommenderar dig att läsa articklarna på startsidan om LCHF för nybörjare, där får du en grund att stå på.

I menyn till höger hittar du en massa ämnen där säkert mycket kan svara på frågor…

Basen är att vi byter ut våra kolhydrater (bröd, pasta, ris, potatis mm) mot fett, feta såser och smör. Undviker eller iaf försöker undvika sådant som är onaturligt. Tex margarin.

Har du läst Sten Sture Skaldemans böcker eller Lars-Erik Litsfelts? Om inte, försök få möjlighet att göra detta. De förklarar på ett enkelt sätt vad som händer i kroppen vid olika typer av kosthållningar. 

Vi rekommenderar inte heller färdiga menyer som levereras för att vi tycker alla olika om mat och trivs med olika.

Margareta, Sajtvärd här brukar säga åt oss att vi ska jaga elefaner istället för mygg.. Dvs ta det lugnt, en sak i taget och det viktigaste först..

Återigen, välkommen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zeretki
0

Oj, ja LCHF, LowCarb eller vad man nu kallar det går ju ut på att ta bort kolhydrater och äta i huvudsak protein och bra fetter. :) Ren mat fri från tillsatser är väl också bra, antar jag att de flesta här tycker?

Själv har jag ätit rätt så olika. Ibland mycket strikt: enbart smör och kött. Ibland äter jag kolhydrater men då i form av vissa grönsaker som broccoli, spenat, sallad, champinjoner.

Det viktigaste som jag tror, är att börja med att ta bort ALLT socker, stärkelse, mjölprodukter.

Jag vill också rekommendera att du lånar eller köper en bok, själv startade jag med Atkins och har utvecklat min egen kost allt eftersom. :) Han har bra idéer OM man undviker alla konstgjorda produkter som heter Atkins. :P

Margareta
1

Välkommen hit säger jag också.

Det finns en forumgrupp som heter LC-kost för nybörjare här till vänster, där har vi samlat sådant som är skrivet för nybörjare under det år som forumet har funnits.

Det är mycket att läsa och lära i början och det tar tid. Låt det ta tid, medan Du börjar med att skippa potatis. Det är nog steg 1 för alla.

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Välkommen säger jag också, xlofqy! Du har redan fått jättebra anvisningar, så jag har inte så mycket att tillägga. Det är viktigt att vara påläst, så att man vet vad man gör, och hur kroppen kan reagera, och att det t ex för de flesta brukar vara en inkörningsperiod på ca 3 veckor, då man kan uppleva lite abstinens. Lycka till!

"still lost in space and time"

Gronstedt
0

Välkommen säger även jag

… och drar fram min favoritkäpphäst rörande värk: candida. Sök på candida på nätet och på detta forum för att se om candida är något som har bäring på din situation. Om det har det har du verkligen alla chanser att bli bättre med LCHF (utan ost), eftersom svampen inte kan leva utan kolhydrater.

magma
0

Jag nöjer mig med att önska dig välkommen hit! Skrattande