Vecka tre och motivationen tryter
Så här är det alltid för mig. Jag startar hårt till en början och nu gick jag ner vätskekilon och blev motiverad. Sen stannar det av och jag kommer in i vecka tre som alltid oavsett vad det är så tappar jag motivationen. Jag föredrar att skippa kolhydrater, mår bäst av det men kan inte låta bli ibland ändå. Åt en halv Ben & Jerry idag, smakade vanlig Pepsi och åt godis som sonen så generöst lämnat till mig för han vet att jag tycker om det. Smartskalle… Imorgon har jag tänkt börja simma, måste komma igång att röra på mig och ett gym- och badkort har jag. Ska ta mig genom den här motivationssvackan och hoppas att jag kan köra på.
Hej på dig!
Känner igen mig i din berättelse även som jag gjorde i tråden innan. Jag gjorde med ett tråkigt avsteg från min 3-4-veckors långa strikta lchf-kost. Titta gärna i tråden "Hjälp-jag åt 10 godisbitar"……kanske ger dig min svaghet dig en liten styrka,
Skänker dig energi att komma på rätt fas igen……kämpa vidare!
Tack! Det ska jag göra. Jag gillar maten och har inga svårigheter att hålla mig borta ifrån ris, pasta, bröd eller potatis men det är lite svårt ibland med annat. Jag brukar äta godis varje kväll vid TVn så nu måste jag hitta alternativ. Äter inte ost på det viset tyvärr. Har precis börjat lära mig äta vissa typer utav ost. Det är inte lätt då jag verkligen avskytt det tidigare. Jag funderar dock på att göra lchf-vänlig chili cheese då jag råkar älska det. :-D Även om köpevarianten inte är bra så köper jag gärna sånt och äter. Har ost och chili hemma så det är bara att göra. Mitt största problem är godiset och vad jag äter istället. Sen måste jag planera maten lite bättre. Annars går det väldigt bra. Vad tycker ni om att äta kesella vanilj med hallon till frukost/mellanmål då och då? Jag kollade kolhydraterna och det stod 16g på burken så det är ju lite men inte så farligt ändå. Den är fet och jag håller mig mätt ganska länge. Sen är det perfekt att ha med på jobbet. :-)
#2 Hej Lusthan, du kanske skulle göra en förändring i TV-tittandet istället? Finns det inget annat du kan göra? Läsa böcker, sticka, virka, handarbeta, göra matlådor till nästa dag (så blir det samtidigt lite planerad mat), promenera etc.
Jag menar inte att du ska sluta titta på tv för all framtid, men om TV-tittandet förknippas med att stoppa onödiga saker i munnen så kanske du ska göra något annat under en period?
Beträffande Kesellan, står det 16g på burken så är det nog inte 16g kh i hela burken utan för 100g? Hur mycket rymmer en burk, 200g eller 300g?
Den mängden socker skulle i allafall trigga mitt sockerbegär till max.
Lusthan:
Prova att skippa kolhydrater helt i kanske 1 vecka och verkligen äta hur mycket fett som helst under den tiden för att slippa godis/kolhydratsuget?
Ät obegränstat kött/smör/fett mm oavsett hur mycket kalorier du får i Dig. Frossa helt enkelt!
Skippa stevia och andra lightprodukter då det bara underhåller sötsuget!!!
Lycka till

Jag brukar virka nuförtiden. Det kan jag fortsätta med. TVn är på men oftast är det den tiden vi har jag och sambon att ta det lite lugnt men det är klart att vi borde kunna ändra lite i rutinerna där också. Tänkte att det kunde vara så med kesellan. Jag tänker att jag kan äta den ibland istället för regelbundet. Jag tänkte att jag ska ta och försöka nolla kolhydraterna så mycket jag kan en period och verkligen inte äta choklad eller annat så mycket det bara går. Tror att det är den värsta fällan för mig. Blir bara vatten också. Brukar dricka cola light ibland. Får se vad jag kan göra. Jag kör nog på i den här tråden en period framåt så får vi se hur det går. Tack för alla tips, det känns lite lättare med stöd runtomkring. :-) Som sambon igår när jag sa att godiset borde jag inte äta. Då slet han det ur mina händer och gömde det.
#5 Du ser, du kanske har stöd på närmare håll än du anar? Om du känner att du kan få stöttning av sambon så kanske du ska berätta för honom vad du bör och inte bör äta? (om du inte redan gjort det förstås)
Du får väl prova att äta en kesella och sen känna efter om du blir sugen på mera kolhydrater. Blir du sugen så skulle jag skippa kesellan över huvud taget, kanske möjligtvis äta ett par matskedar till efterrätt men definitivt inte ersätta riktig mat eller frukost med kesella!
Om du bara kommer över till fettdrift ordentligt så tror jag inte att du är sugen på Cola Light längre. Jag har inte druckit en cola av någon sort på säkert 4 år, jag tycker den smakar kemikalier, särskilt lighten. Investera i en SodaStream så får du bubbelvatten om du vill ha lite förändring, smaksätt med citronskivor, gurkskivor eller eventuellt en skvätt äppelcidervinäger om du vill ha lite smak.
Mitt kranvatten här smakar klor, så jag har även köpt en Brita-kanna med inbyggt filter så jag har alltid en kanna kylskåpskallt, renat vatten på gång.
Och om du inte läst boken Sockerbomben så rekommenderar jag att du gör det, där finns många förklaringar om hur vi fungerar och funderar runt socker!
Hej igen!
Jag tror som de andra här itråden på att välja bort de söta helt eftersom det kan trigga suget och det lätt kan öka begäret på att man vill ha mera……
Så fungerar det för mig. Kött fisk kyckling ägg fett är bra kost…….ät tillräckligt med fett så slipper du ens känna sug efter nåt annat. Själv återgår jag till den kosten idag. Kanske kan du hitta nått som du skulle gilla av det att ha som snacks i tv-soffan……men jag förstår att det är det söta som lockar. Pröva dig fram, tills du hittar bra alternativ eller kanske bryter mönstret att äta framför tvn.
Vad bra gjort av din sambo! Han stöttar dig, det är bra i de sköra lägena…..
Lycka till, ha en fin dag!
Jodå sambon är ett bra stöd och han har lite koll på läget. Han är jättebra. Jag har en sodastream men behöver köpa flaskor. Får kolla Ica. Tänker att jag kan äta kesellan när jag jobbar. Då är det enkelt att bara slänga i sig nått. Jag kan inte småäta annat då heller. Det triggar inte mitt sötsockersug i alla fall men kanske är för mycket kolhydrater. Mitt största problem är som sagt kvällarna.. Det är där jag behöver ha alternativ, antingen ätbara eller annan sysselsättning. Lite info om mig kanske skulle vara bra? Jag är 158 cm kort, vägde 90,9 kilo vid start och vägde 39,8 igår morse. Jag behöver gå ner cirka 40 kilo, kanske mer kanske mindre. Är 29 år gammal. Har fått en bröstreducering godkänd när jag var 18 år redan men måste gå ner i vikt först. Läser till gymnasielärare och jobbar extra så jag har mycket "fritid" som nu spenderas sittande eller sovande om jag inte pluggar. Har stora problem med att jag är trött. Inte deprimerad eller dylikt utan bara trött. Det är också något jag hoppas vinna på när jag väger mindre och äter bättre. Det var lite kort om mig. :-)
Tröttheten KAN bero på blodsockerdippar. Håller med #7, försök att ta bort socker/kolhydrater helt och hållet. Bättre att snacksa på babybel-ostar, salamikorv och liknande som ger bättre energi än snabba kickar med kolhydrater.
Kanske också ett tillskott av D-vitamin skulle vara bra?
skippa kesellan!! Den är på 250 gram och kesella vanilj har 17% kolhydrater, vilket gör 42,5 gram kolhydrater bara på en burk..Om du även använder mejerivaror, äter nån godisbit eller chokladbit och ev nånting mer så är du snabbt uppe i 100 gram kolhydrater eller mer…och sockermonstret hånskrattar åt dig på insidan.. vilket inte känns bra alls.
mät och väg allt du äter och dricker under några dagar och använd www.minmat.nu eller www.dumbbell.se - båda är gratis - då ser du exakt vad du får i dig, du får även fram E%.
När du har kollat maten några dagar så kommer du nog självmant att välja bort livsmedel med mycket kolhydrater, för sammanställningen är enkel att överblicka.
livsmedel som kesella får man lägga in själv - vilket är lätt gjort.
lycka till

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
och om du är en skåpråtta - som jag var - så får du helt enkelt ladda kylen med annat.
ta ett fat, lägg ut cm-tjocka gurkskivor och toppa med tex: kokta äggskivor, räkor, salami, ev majonnäs eller räkröra, oliver, paprikabitar.
Om du är en skåpråtta så ska du nog bli medveten om när, var och hur du äter! Ha ett papper + penna i fickan och VARJE gång du äter/dricker något så skriv ner, då får du en bra överblick när dagen är slut på vilken bra mat du äter/dricker och vad som är helt onödigt/dåligt. Att bli MEDVETEN om sitt beteende är jobbigt, jag har haft en lång resa på det spåret men har äntligen fått bukt med mitt småätande, det tog lång tid men det var värt det.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Har ibland fruktansvärt sötsug. Har kommit på att det hänger ihop med två saker, vana och PMS.
Nu tar jag en "latte" när jag är sötsugen (1 dl vatten, 3-4 msk vispgrädde och knappt 1 msk kokosfett skummat och sen en espresso till det (koffeinfri om det är sent på kvällen) och det fungerar faktiskt för mig.
Fläsksvålar, salami och Baby bell är andra räddare men inte när jag är supersötsugen
Jag gör ett uppehåll med kesellan, alternativt äter den när jag jobbar för då håller jag mig mätt medan jag jobbar.
Tack och lov är jag inte en sån som går och äter i skåpen. Sen jag fick barn så har jag slutat med det för att han inte ska börja med det. Däremot så kan jag äta på kvällen när han har somnat. Tyvärr är det väl till och med som så att jag går och väntar på att det ska bli kväll så att jag kan sätta i mig en massa som jag gått och blivit sugen på under dagen.
Mitt största problem är att jag under dagen troligtvis inte äter tillräckligt så jag sätter i mig det på kvällen istället i form utav för stora portioner och godis. En orsak till att jag inte äter så mycket under dagen är för att jag helt enkelt tycker att det är meningslöst att äta när jag är själv. Varför jag tycker att det är så begriper jag inte men jag tycker att det är trist. Det har blivit bättre, ju mer jag vant mig vid att jag är hemma och pluggar och sambon börjat att jobba så går det bättre men jag gillar fortfarande inte det så jättemycket. Vilket är dumt för jag blir både trött, tjock och inte särskilt studiemotiverad utav det.
Jag gör dock så som ni råder mig nu och går på en lite mer strikt lchf, har gjort kryddsmör idag som kommer komma till användning framöver och ska försöka mig på att göra egen bearnaiesesås… Misslyckas då alltid med den men vill lära mig för det är ju så jäkla bra att ha hemma.
Idag tycker jag hittills att det har gått bra. Jag har druckit mycket vatten på dagen istället för ikväll (blir alltid törstig på kvällen och sen tokigt kissnödig hela natten). Jag har ätit och förberett inför imorgon när jag ska jobba, gjort matlista inför veckan och bestämt vad som behöver handlas när pengarna rullar in.
Nu är det bara plugga kvar samtidigt som jag väntar på att kvällens mat ska bli klar.
Mens är ett problem för mig också. Gärna precis innan så går jag runt och är så tokigt sugen på choklad och godis att jag skulle kunna avlida. Min plan för nästa omgång om någon vecka är att jag troligtvis kommer sätta i mig en del choklad men jag funderar på att prova att baka en lchf-vänlig kladdkaka eller så med massor med grädde så att jag får begäret stillat en aningen. Men det är någon vecka dit så jag kämpar på fram till dess.
varför äta choklad om det triggar sötsuget?
Det är mycket svårare för mig att hålla tassarna borta om jag äter choklad. (det ska tydligen även stoppa fettförbränningen) Vet inte om det är likadant för dig men känn efter, blir du mer sugen efteråt så ät inte det.
#13 Bra där! Jag tycker det låter som att du är motiverad och att du nog egentligen känner dig själv ganska bra. Så nu måste du börja "lura" dig själv litegrann
. Beträffande PMS och chokladsug, hur fungerar ett par rutor högoktanig choklad? Inte lika lätt att överäta på som en smarrig kladdkaka.
Om du bakar en kladdkaka slutar det antagligen med att du äter upp hela kakan själv bara för att den finns där. Eller rättare sagt, det hade jag gjort i allafall.
Jag tänkte göra en kladdkaka på mörk choklad. 😉 Jag brukar sällan överäta sånt och har jag massor med vispad grädde bredvid så är det nog lugnt. Resten kan jag frysa in och ta vid nästa period. :-) För mig så räcker det och hjälper utan att jag äter mycket men jag får välja tillfället i så fall. Ikväll var jag mätt men så sjukt sugen på kesellan, känner nu att det var dumt att äta den. Det behövde jag ju inte göra… Nu vet jag det. :-) Nu känns det dock som att jag haft en bra dag idag ändå. Ingen mening att gräva ner sig över kesellan utan bara gå vidare. :-) Nu är det snart dags att gå och lägga sig. Jobb imorgon!
Man lär sig av sina misstag :-) Och det finns så många nya att göra så man behöver inte ens göra samma misstag 2 gånger!
Om du blir "sugen" på kesella så är det nog bara att stoppa in den i sockerfacket. Beträffande kladdkakan, tänkte inte på att det går att frysa in den i portionsbitar. Kanske lättare att låta bli att överäta om den är lite mer svårtillgänglig?
Tycker att det låter som att du är duktig att analysera dig själv, mycket är vunnet med det!
#16 Lusthan
Jag var precis som du. Åt lite på dagen och tänkte och längtade hela dagen på kvällen när jag skulle få äta godis. Till slut åt jag godis och andra onyttigheter i princip varje kväll. Ännu värre var det när jag var stressad vid ex en tenta eller innan mensen. Var som en drog! Kunde inte stå emot ens om mitt liv var på spel… vilket det var eftersom jag höll på att förstöra min kropp och var oundvikligen på väg mot diabetes typ 2.
Om du klarar 3 veckor utan socker så klarar du sedan månader utan socker! Tro mig, det var så jag gjorde.
Jag kan verkligen rekommendera munkpeppar vid pms. vetenskapligt bevisat att det funkar. Äter det själv. http://www.vitaminbutiken.se
Kan väl säga som så här att jag sket i allt vad lchf hette här i tisdags efter att jag hade jobbat. Misstänker att jag var på väg att bli förkyld också men jag var så trött när jag kom hem. (Jobbar med mycket fysiskt arbete på tisdagar, är elevassistent då och det blir mycket mocka som gäller och liknande arbete.) Jag somnade när jag kom hem och sov i tre timmar ungefär och sambon köpte med färdigrätter när han kom hem för han fick bestämma maten. Jag slukade allt, till och med potatisen och sen gick jag vidare för att hämta godiset.
Det kändes inte så bra och jag var beredd att bara ge upp.
Igår så återgick jag till mina vanliga vanor och det kändes jättebra. Idag är det samma sak. Jag kör på med lchf och det känns bättre.
Igår testade jag att göra en kladdkaka på ett recept som jag hittat på nätet. Är lchf-vänligt. Tyvärr så smakade det torr bajskorv så den är kastad och inte mer än smakad på. Det lär jag inte äta igen om man säger så.
Nu försöker jag äta lite mer balanserat över dagen för ja det är ju inte bra att sitta där på kvällen och vara vrålhungrig.
Vi får väl se hur det går. Jag är väl inne på vecka fyra nu och vikten står på -1,5 kilo just nu. Det är inget jättebra resultat men beror antagligen på för högt kolhydratsintag och för lite rörelse de dagar jag inte jobbar som elevassistent i stallet.
Jag kör vidare!
#19 hahahaha! Torr Bajskorv 
Nu känner jag mig ÄNNU mindre sugen på kladdkaka om det nu är möjligt!
Haha, ja den var inte god i alla fall. Fy tusan. Sambon fick inte ens prova den för att det var så äckligt.
Nu ska jag prova att göra lasagne med zuccini istället för lasagneplattor. Sambon och sonen får det vanliga och jag gör en egen till mig.
Har märkt att folk i min närhet (särskilt släkt, dock inte närmaste släkt) anser att man absolut inte ska behöva göra olika rätter men jag tänker inte tvinga barn och sambo att gå över på lchf om de inte vill. Så därför får jag göra olika, ibland blir det till och med tre olika rätter en dag (oftast variationer då) men det är jag som gör maten och det är jag som bestämmer om jag vill göra så eller inte. 
Min man och son äter ungefär samma som jag fast de har ofta lite pasta eller rotfrukter till maten om de vill ha något till.
Häromdagen gjorde jag och sonen (han lekte mest) en kasslerlåda med rättika och zucchini som verkligen gick hem hos alla.
Det kan man ju testa också såklart. Det är klart att är det något som alla skulle tycka om och som skulle fungera för alla så då äter vi ju samma mat. Oftast gör jag ju samma till mig och sambon och så får barnet (sjukt kräsen som vi jobbar på) annat att äta.
Idag blev det dock två olika sorters lasagne. Får se om det blir bra. :-)
Har skött mig riktigt bra idag hittills och känner mig nöjd. Köpte low-carbbröd på ica. Känner ibland att jag vill ha något bröd och jag orkar inte hålla på och baka och testa mig fram. Vet att det kanske inte är världens bästa men två skivor som mellanmål med massor med smör och skinka på. Det fungerade ganska bra när man inte har möjlighet att göra något annat som tar lite tid och plats och bättre än att äta vitt bröd. Får se bara om jag kommer gå och bli jättesugen på något sött ikväll, om det triggar det. Hoppas jag verkligen inte..
Bröd är något som jag skulle kunna falla dit på men jag har hittat ett bra tunnbröd som blir goda mackor av och som går att använda som wraps.
(det här blir 6-8 runda kakor)
3-4 ägg 2dl mandelmjöl ½dl kokosmjöl 3 dl riven ost, salt,ev kryddor
Rör ihop , klicka ut 1-2 på bakplåtspapper, lägg över ett till och kavla ut tunnt. Sen kör man dom i ugnen på ca 200grader tills de är gyllene.
Jag fryser in dom med bakplåtspapper emellan så kan jag ta fram en och micra i några sekunder för en god macka/pizzabotten/wrap
Tack det ska jag prova. :-)
#21 Lasagne med zuccini är redan uppfunnet, det heter Mousaka :-)
Googla på Mousaka recept och se till att du hittar ett med kanel i köttfärskryddningen och utan potatis. Vansinnigt gott och gärna mycket ost på toppen att gratinera 
är det inte aubergine i moussaka?
Tyckte det såg ut som moussaka och tänkte tanken faktiskt. God blev den i alla fall. Jag blev nöjd. Det går bra nu i alla fall, får se om det händer något på vågen också. :-)
Det håller vi tummarna för!
#27 haha jo du har helt rätt! Visst är det aubergine och inte zuccini. Zuccini däremot kan man göra "spagetti" av med bra resultat 
Jag använde zuccini i "lasagnen" och det fungerade bra. Ska testa med aubergine också nån gång kanske. :-)
Tyckte att jag började svullna upp förra veckan trots att jag skötte mig. Det har gått väldigt bra förutom att jag druckit lite alkohol i helgen. Varför jag svullnat upp beror givetvis på mensen fick jag som svar igår. Bara att dricka vatten så försvinner det.
Jag dricker ofta alkohol under helgen, särskilt när jag är barnledig men jag försöker att blanda med lightläsk och dricka sånt som det inte är så mycket socker och kolhydrater i. Självfallet är det inte jättebra oavsett men jag kan ändå tycka att är jag duktig och sköter mig under veckorna så borde enbart alkoholen inte förstöra för mycket för mig. Jag tillhör också skaran som inte äter något överhuvudtaget när jag dricker. Jag blir inte hungrig eller sugen så därför okynnesäter jag inte.
Köpte en kladdkaka för att testa att äta den när jag var som mest sugen men den var inte speciellt god trots att det är min favorit. Skönt men lite konstigt.
Jag fortsätter väl att köra på som det är nu och är så strikt som jag kan vara förutom lite här och där. Känner att om jag nu äter glass någon gång (typ en gång i månaden) så kan jag inte ha dåligt samvete för det. Det går ju bara inte för på något sätt så måste man ju ändå fortsätta leva och inte gräva ner sig och känna sig misslyckad.)
Vikten står stilla som det är nu, misstänker att det beror på mensen.