Bröllopsmeny LCHF?
Hej,
Vi ska gifta oss den 20:e oktober. 
Jag vill ha hjälp med förslag på meny, som jag lätt kan anpassa till LCHF-vänligt.
Och, framförallt, hur gör vi en glutenfri och LCHF-anpassad bröllopstårta? Huvudspåret är att utgå från chokladtryffel, med minskad sockermängd, och dekorera med röda bär. En annan idé är att göra en schwarzwald-variant med marängbottnar med mindre socker.
(ja, jag vet, jag får 'unna mig' lite mer den dagen, men jag behöver ju inte lägga upp en socker och stärkelsestinn meny som sänker mig helt, OK?)
Har en bok med just bröllopsmeny lchf. Kan kolla i dagarna :) Gällande tårta så tänk mandelbotten ex. I boken lchf för familjen finns också bra tips (en kalasbra bok i övrigt med). :)
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Tack för tips.
När det gäller huvudrätt så vill jag ju välja nåt som är mer LCHF än LCHP, men mina favoritförslag (torskrygg eller rostbiff) är ju ganska magra i sig själva, och eftersom jag inte lagar maten själv så kan jag ju inte garantera att det blir speciellt mycket fett i såser etc.
Entrecôte kanske?
Sockret kan minskas, uteslutas eller bytas mot sötningsmedel. Smaksätt gärna tårtan och/eller grädden med konjak eller mörk rom (byt ut kaffet mot sprit + vatten eller grädde).
Helstekt entrécôte med sås på grädde, rött vin, fransk senap och dragon smakar himmelskt.
Gravad eller rökt lax i någon form till förrätt?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Laxbakelse kanske med nån philadelphiaröra i?
Den där chokladtårtan låter ju rätt mäktig… måste provbakas!!
Helstekt entrécôte kanske kan vara nåt. Hmm… ska höra med kocken.
Förrätt har vi skissat på varmrökt lax med något creme fraiche-aktigt, kanske även lite shalottenlök och rom/kaviar. Eller, om huvudrätten blir fisk, t.ex. rökt renfilé med pepparrotsgrädde.
Bra tips hittills. Keep'em coming!!
Finns en underbar chokladmoussetårta med. Smidig att baka o borde gå att göra om till annan tårtvariant. Jag har ätit den mer som kladdkaka. 100 gram osaltat smör 100 gram mörk choklad 70 - 80 %. 1 dl vispgrädde 2 st ägg Servera med vispgrädde hallon Tillagning 1. Smält smör och choklad ihop och tillsätt sedan grädden. 2. Vispa äggen fluffiga. Häll ner chokladsmeten i äggen. 4. Häll i smörad form. (Vill man kan man krossa valnötter och lägga som ströbröd). Grädda 10 minuter i ugnen på 200 grader. 5. Låt kakan svalna, bäst blir den när den stått i kylen några timmar. Gärna öve natten. Servera med grädde och gärna lite varma hallon!
Vill framför allt gratta till giftemålet!!! Önskar dig massor av lycka!
Men ser även fram emot att läsa om, vad som blev den slutgiltiga lchf-menyn.
#8 - Tack så mycket! Är du bara nyfiken i största allmänhet, eller planerar du också ett bröllop?
#2 Det är väl ditt bröllop och inte kockens? Kocken lagar ju det du och din tillkommande vill ha. Klart du kan veta hur mycket fett det blir.
JohanKarl, inget bröllop för min del.
Jag är bara nyfiken, det kan vara nog så svårt ändå att fixa mat till stora tillställningar.
Det blev torskrygg med stekt sidfläsk och blomkålspuré. Hur gott som helst!
Låter kanongott
Hur gick det med tårtan?
#12, Mums!
Grattis till bröllopet!! :)
Åh, torskrygg…slurp….det var längesen! Låter jättegott!
#13 - tårtan blev en chokladtryffeltårta med hallon/mangoglasyr. En sockerbomb :-) tyvärr, men vi kan väl kalla det för ett speciellt tillfälle? Återgår till keto-diet efter bröllopsresan….
Det får man väl absolut kalla ett speciellt tillfälle :-)