Hälsokontroll
Hej!
Massa människor runt omkring mig är oroliga för hur jag ser ut på insidan efter 3 år med LCHF. De undrar ständigt om jag varit och kollat mig. Jag tror inte att det handlar så mycket om oro utan om nyfikenhet och att de egentligen hoppas på dåliga resultat för att kunna säga till mig att sluta med den livsfarliga fettdieten. Jag jobbar numera på en vårdcentral med många olika vårdkategorier runt mig som på olika sätt lägger sig i min kosthållning.
Nu är det så att jag vid ett tillfälle velat ta lite prover för att kolla kolesterol och lite annat, men min vårdcentral hänvisar till att de inte resurser nog för att ta prover på friska personer utan att man måste vara sjuk på rätt sätt för att få ta dessa prover.
Om jag nu ska vända mig till en privat klinik för att få lite prover tagna så önskar jag nu lite tips och råd gällande vilka prover jag ska ta. Skulle också vilka kolla upp hur mina blodkärl ser ut. Enligt rykten borde de nu vara helt igenkläggade av allt fett jag fått i mig under alla år. Var kan man få gjort det?
Alltså vilka prover ska jag ta?
Vart ska jag vända mig för att kolla mina blodkärl (Göteborgstrakten)?
Tack på förhand!
De centrala lipidmarkörerna är väl: HDL, LDL, Triglycerider och Totalkolesterol. Be gärna om en Apokvot oxå. Kom ihåg att blodet måste tas fastande. I norge där jag bor kostar detta ca 500kr privat.
Angående kärlen kan du kolla halskärlen med ultraljud. Men ser på kärlväggen och kan se om det är plackbildning/förtjocknader..
För att se på kransartärerna i hjärtat kan du ta en CT. Detta kostar 1500kr här..
Rent generellt verkar det knepigt krångligt att betala själv i Sverige. Det finns hälsokontroller från strax under ett par tusenlappar och uppåt med standardupplägget med vanliga blodprover, Blodtryck och det fantastiska måttet BMI som är så kompolicerat att räkna på. För mer avancerade kontroller, som CT, brukar det vara något som finns i "excecutive"-paketen och är då svindyrt.
Finns det någon som känner till var man kan få specifik provtagning (prover man väljer själv) vore det guld värt.
Jag mailade runt och frågade privata hälsokliniker. Linköping. Fick kolesterol inkl apo kvoter och div vitaminnivåer för 400kr. Svar på mail efter en vecka. Jättelång både med kliniken och resultatet :-)