Om nötter
Försöker fatta detta med nötter. Varför är det ett bra livsmedel? Jag har läst att nötter har högst halter av cancerframkallande mögel av alla livsmedel och det känns ju inte så aptitretande. Sen blir jag lite förvirrad över det verkar skilja sig åt mellan slv och fineli… Kan nån räta ut frågetecknen? (Sökfunktionen verkar inte fungera så jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats här.) SLV:s lista
Livsmedel
Protein
(g)
Kolhydrat
(g)
Fett
(g)
15,3
25,9
46,5
13,0
9,4
62,6
27,0
10,3
49,0
6,4
3,4
63,1
14,3
3,4
66,5
7,8
8,8
68,0
20,5
21,7
48,5
20,0
13,4
52,0
14,3
13,0
62,0
Fineli: Cashewnötter
fett, totalt 73%
protein, totalt 14%
kolhydrater, digererbara 13% Hasselnötter
fett, totalt 89%
protein, totalt 9%
kolhydrater, digererbara 2% Jordnötter
fett, totalt 71%
protein, totalt 19%
kolhydrater, digererbara 10% Valnötter
fett, totalt 89%
protein, totalt 9%
kolhydrater, digererbara 2%

Skillnaden är SLV visar gram och Fineli energiprocent. Dessutom räknar (korrekt) Fineli bara smältbara kolhydrater… de andra åker ut bakvägen 
Medarbeterare på Kost
Nötter är överlag inte helt fantastisk… Proteinet i nötter är rätt dåligt (lågt biologiskt värde) och fettsyrorna är också ganska dåliga (mycket fleromättat).
Icke-nöten mandel verkar vara bäst.

Urmänniskan har säkerligen ätit nötter under stor del av vår evolution….de innehåller en del bra mineraler, antioxidanter och är energirikt (lätt att ta med och hyfsat hållbart), bra energimat vid långa och tunga vandringar….mindre bra som bas i kosten.
Den största tiden av evolutionen upphöll sig urfarfar i varma trakter med nötter innehållande fett som motstår värme….mao mindre mängder av fleromättade fetter.
Troligen åt han inte baljväxter alls (jordnöt, cashew).
Macadamia är en finfin (icke-)nöt med nyttiga fetter!
Även kokosnöten (ickenöt) har fina fettkvaliteter.
Själv äter jag även små mängder av mandel och hasselnöt till och från, och litar främst på finelis specificerade kolhydratinnehåll då jag vet att finnar är nogranna….och att SLV är slarviga.

Ahhaaaa! Tack för upplysningarna! Nu känner jag mej något mer insatt.
Intressant också att så få av nötterna verkligen är nötter!
Danskarna och engelsmännen valde rätt namn (pea-nöt, ärtnöt, som det ju är), medans vi svenskar och polacker valde fel (jordnöt resp. orzech ziemny)

#5 Och det sista betyder?
Orkerna är våra fiender, enligt gamla testamentet; i NT kallar man det dock för jordnötter.
orzech = nöt, ziemny = av jord
Ytterligare en gammal nöttråd
Numer pensionär i Nynäshamn