Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3828 ggr
frontera1
0

D-vitamin

Vilket och var köper ni erat?

[Marja-Liisa]
0

iHerb

Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels $13.49 $34.99 (61% Off) altså 125 µg, tar ca 5 per vecka på hösten vintern.

crikarlshamn
0

http://www.vitabase.com/supplements/vitamins-minerals/vitamins/vitamin-d-1500.aspx

Vitamin D-3 (1500 IU)
Vitabase

• Supplies 1,500 IU of vitamin D3 per capsule as cholecalciferol, a more bioactive form.
  • Is necessary for proper absorption of calcium, phosphorous, and magnesium.
  • Can help prevent or reverse osteoporosis.
  • May help those who are overweight.
dufva
0

Jag vill ha rejält starka (50000ie) så jag bara behöver ta en per vecka

Väldigt praktiskt tycker vi

Dessutom blir det snorbilligt jämfört att handla lågdos-piller här i sverige Glad

Tyvärr måste man söka sig utanför landets gränser för att få tag på dessa

Medlem
0

Köper mina piller där jag bor (Tyskland) genom att få ett recept från min doc som jag bekostar själv, cirka 23 EURO. De är 20000ie och jag tar en var femt dag. Se till att ta din piller med magnesium, kalcium och c-vitamin.

frontera1
0

Jag vill ej ha så starka.

Vill ha så jag tar varje dag istället.

För jag brukar bli jätte deppig på vintern så jag vill fylla på  varje dag.

Mooniq
0

Holisitc 2000 IE / Tar 2 st varje dag sept -april

shopping4net.se, bodystore.com

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Seglarina
0

Ni talar om en i vecka eller en/dag. VIlken dagsdos verkar rimligt? Jag har på 2400 IU och ta en om dagen. Är det för mycket?

goliath
0

Detta med vitamin D.. Mycket av forskingen på vitamin D är gjord med tanke på benhälsa.. Man har i de flesta studier slagit fast att optimala nivåer vitamin d i blod är mellan 50 och 75 nmol/l med tanke på benhälsa. Utöver dessa nivåer ser man inga fördelar. Man ser dock heller inga hälsorisker med att ligga över. För oss i nordeuropa brukar det vara tillräckligt med 800iu per dag för att uppnå 50-75 nmol/l.

Sen har det ju de senaste 5 åren kommit många hypoteser om att vitamin har många flera viktiga roller i kroppen än man tidigare trott..

Man kan ju tänka så här:

Vetenskapen har inte funnit hälsorisker eller fara för intox med relativt höga mängder vit d. En studie såg bl.a. på friska farmares genomsnittliga vit d nivåer som mättes till 135 nmol/l (Haddock L, Corcino J & Vazquez MD. 25(OH)D serum levels ) och på friska badvakter som mättes till 163 nmol/l (Haddad JG, Chyu KJ. Competitive protein-binding radioassay for 25-hydroxycholecalciferol.J Clin Endocrinol Metab).

Så eftersom doser över 800iu per dag inte är förbundet med hälsorisker, friska utomdörrsarbetare har serumnivåer långt över det som motsvarar 800iu per dag och en del forskning på senare tid visar att nivåer över det man fastslagit baserat på optimal benhälsa kan vara fördelaktigt, så väljer jag att ta 2000iu per dag eller sola solarium ett par gånger i veckan (detta gäller bara på vinterhalvåret för mig).

Ta varje dag eller en gång i veckan?

Vitamin D är en fettlöslig vitamin som vi kan lagra i relativt långa perioder, ser jag ingen fördel att ta det varje dag kontra en gång per vecka. Man kan nog ta det ännu mer sällan än veckovis..

KarinJ46
0

Holistics har kommit med en ny D-vitamin, 5000ie. Sälj hos dom vanligaste hälsokostkedjorna, 149 spänn för en burk med 100 tabletter tror jag det är.

crikarlshamn
0

Nàgon som vet mer gällande detta pàstàende?

Vitamin D2 or D3 — What's the Difference?

Most vitamin D supplements use ergocalciferol or vitamin D2, but Vitabase Vitamin D uses cholecalciferol, D3, a more bioactive form.

This is the same form of vitamin D that comes from the skin’s exposure to sunlight.

och.. visste inte hur stor dos men här finns att köpa D3 IU5000

http://www.vitabase.com/supplements/vitamins-minerals/vitamins/vitamin-d-5000.aspx

goliath
0

D3 är den aktiva formen av vitamin D. D2 kan vi få i oss i begränsad mängd från kosten.

Vitamin D3 är resultaten av att solens strålar konvertera kolesterol. Vitmain D2 konverteras till D3 i levern.

Gällande kosttillskott, är det D3 som gäller.

crikarlshamn
0

Tack Goliath! :o)

Zepp
0

De här använder jag!

http://www.pharmanord.se/produkterna/kosttillskott/vitaminer-och-mineraler/d-pearls

Går att handla hos Kostdocktorn eller på LIFE.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Medlem
0

Jag gjorde ett test (35 euro) hos min doc, ville se om nivån på d-vitaminet var normal och ja, den var helt normal. Under den tiden käkade jag 60 000ie/vecka. och i jan nästa år kommer jag att se om det fortfarande är bra. Nu tar jag 20 000ie var fjärde dag

Seglarina
0

#14 skrivet av Medlem

20 000 ie? På min burk står det 2,400 IU. Vad är skillnaden?  från Healthy Origins iHerb

Zepp
0

IE = Internationell Enhet

IU = Internattional Unit

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
0

#16 skrivet av Zepp

Tack Zepp, men jag blev inte klokare

20000ie

2400IU

?

Seglarina
1

Den ena kanske är i centimeter och den andra i meter liksomSkäms

Medlem
0

Seglarina

Bra att du frågade, jag skrev fel i mitt inlägg. Mina tabletter anges i IU.

Ibland anges RDI i Internationella enheter (IE). Omräkningstal mellan IE och vikt är olika för varje slag av vitamin. För D-vitamin gäller: [1]

• 1 µg = 40 IE
  • 1 IE  = 0,025 µg
dufva
0

Ie = internationella enheter

Iu = International units

Ie = Iu Glad

Same same but diffrent språk serru´

Seglarina
0

#14 skrivet av Medlem

Ja, fast du säger att du äter tjugotusen ie/ dag.  Eller sextiotusen /vecka. Andra säger att de äter tvåtusen iu /dag. Mina tabletter innehåller tvåtusenfyrahundra iu

Goliath talar om åttahundra ie / dag som rekommenderad dos. Om det är samma måttenhet vi talar om så äter du väldigt mycket mera.

Jag bara undrar hur det kan vara samma måttenhet vi talar om?

Medlem
0

Seglarina

Jag skrev "Nu tar jag 20 000ie (iu) var fjärde dag". Bättre ta en tablett med hög dos än att käka varje dag. Jag gör det för att jag är lat och dessutom är det billigare :-D Det betyder att jag får i mig 5000IU/dag vilket är vad min kropp behöver, dels för att jag är överviktig och dels för att jag aldrig får d-vitaminet direkt från solen.

sussie
0

RDI= rekomenderat dagligt intag. Dessvärre brukar det vara väldigt lågt.