Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4568 ggr
anrose
1

Yrsel

Hej!

Någon som vet eller upplevt yrsel vid viktnergång.

Jag har gått ner 19.4kg på 3mån och mår mycket bra. Blivit pigg och alert. Har ca 20kg till att kämpa med.

Jag äter max 9kolhydrater per dag.

Jag har mått bra hela tiden, men efter de sista 3kilo viktnergång, blir jag yr när jag reser mig upp, när  jag böjt mig ner eller suttit på huk. Det snurrar till ett tag.

Trodde jag druckit för lite, så jag dricker mycket vatten numera.

Har aldrig haft något högt Blodtryck senaste mätningen var 120/80 i augusti fick tagit blodfetter då också och de var okej.

Jag är 179cm lång, jag vet att man skall resa sig sakta upp för trycket skall hänga med.

Några tips!

Zepp
0

Troligen lågt Blodtryck eller saltbrist!

En av de vanligaste biverkningarna av LCHF.. förutom viktnedgång är just lågt Blodtryck!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

anrose
0

Tack Zepp!

Skall testa med salt kanske hjälper. Jag äter bacon varje morgon och trodde det räckte.

Är ett glas vatten med 1tsk salt tillräckligt?

Zepp
0

Det är hur som helst ett bra sätt att testa på.. för märker du någon skillnad så får du experimetera vidare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

subcalva
0

Varför trodde du att du druckit för lite vatten? Har du upplevt törst eller är det något annat?

Jag tror som Zepp att salt är en bra idé och du bör märka rätt snart om du är på rätt väg. Överdriv inte heller vattenintaget eftersom det också drar ut salter ur kroppen.

anrose
0

Hej!

Jag upplever ingen törst, har druckit 3glas vatten per dag, ökat på det med 2glas den sista månaden. Började känna  yrsel för 2 veckor sen

Skall testa med salt och se om det kan hjälpa. Känns lite obehagligt när det snurrar till.

Hallongrottan
0

Att gå och kolla blodtrycket är väl det bästa du kan göraFörvånad

lotta5555
0

Jag fick också yrsel ett 6 månader med denna kost och gick till vårdcentralen för att kolla mitt Blodtryck. Blodtrycket var bra men däremot ett väldigt lågt Hb på 65. Vet inte om det berodde på kostomläggningen eller något annat då alla undersökningar inte visat på någon orsak.

Om du kontaktar vårdcentralen be för säkerhets skull om att få ta ett Hb. Har läst här inne att det finns några till som råkat ut för samma sak. Jag fortsätter äta på den inslagna vägen men kommer kolla mitt blodvärde med jämna mellanrum.

Medlem
0

1 liter vatten per dag är väldigt lite.

modesty007
0

Håller med Hallongrottan. Men 3 glas vatten per dag låter lite (om det inte är väldigt stora glas), har du kollat din urin, den ska helst va ljus i färgen annars dricker du för lite. Tror jag dricker ca 8 st 2,5dl glas eller mer varje dag, om jag glämmer så blir jag lite yr och får i bland aningens huvudvärk.

Veda
0

Jag fick problem med yrsel för några veckor sedan. Det var som om jag var på fyllan. Kunde inte riktigt gå rakt och rummet snurrade. Men det gick bra att dansa konstigt nog.

anrose
1

Hej och tack för tipsen allihopa.

Skall försöka dricka 1½ liter vatten varje dag och lägga till extra salt.

Jag tagit blodtrycket med jämma mellan, men nu är det 1 månad sen,  så jag skall kolla det igen. Jobbar i vården så en kollega kan kolla det.

Mitt hb var bra i augusti, men får väl kolla det igen.

Själv har jag börjat misstänka att jag dricker lite för mycket kaffe och har tyvärr blivit lite mer än vanligt efter jag började äta LCHF.Kaffe är ju vätskedrivande.

Är är man sugen på något, så blir det en kopp kaffe. Suget försvinner.

Anne22
1

Drog du ner vàldigt snabbt pà kolhydraterna nàr du bòrjade med lchf? I sàllsynta fall kan det utlòsa symptom som liknar de vid làngsam skòldkòrtel (vilket bl.a. innefattar "fatigue" och tròtthet). Làs mer hàr:

http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/

Ar det detta sà bòr du gà upp lite i kolhydratsmàngd, fòr att sen trappa ner vàldigt làngsamt om du helst vill ligga pà samma làga màngd som nu.

modesty007
0

Alltid bra att kolla färgen på urinen och se om man dricker tillräckligt.

anrose
3

# 12

Jag drog ner från 20g kolhydrater till 9kolhydrater när jag över till strikare lchf.

#13 har kollat färgen ser bra ut.

Jag har blivit hjälpt och av med yrsel, efter jag ökat saltmängden så det har säkert varit för lite salt.

Underbart att kolhydrater iFokus finns, man får svar på problem och frågor man har. Finns många duktiga här som kan så mycket.

Tack!!!!!!!