Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 8051 ggr
zieLiz
0

Bra fettkällor

Jag har ätit LCHF i c:a tre veckor och inser nu att jag successivt dragit ned på fettet. Självklart är jag orolig att jag inte får i mig tillräckligt, men jag har problem att komma på vad jag ska komplettera med. Jag har alltid varit rätt kinkig med maten och även haft ätstörningar på grund av att jag blivit illamående vid tanken på vissa maträtter:

• Kokosfett går bort på grund av allergi
  • Skaldjur går bort på grund av allergi
  • Fisk gillar jag inte men äter ändå c:a 25 gram om dagen för att det är nyttigt, då oftast gravad lax. Kan även tänka mig makrill i burk eller tonfisk i olja, tyvärr verkar det som att alla tillverkare tycker att det ska vara solrosolja nu för tiden
  • Lite fett på köttet kan jag äta men jag blir illamående så fort jag kommer åt en seg bit och kan då inte äta mer. Ibland klarar jag inte av kött alls på en vecka efter att tuggat en seg köttbit.
  • Kyckling likaså, klarar inte heller skinnet
  • För mycket mejeriprodukter (grädde, creme fraiche, ost) får jag ont i magen av
  • För mycket ägg (mer än c:a 4 på en vecka) blir jag illamående av
  • Smör går bra.

Med alla dessa hinder, vad finns det mer för nyttigt fett jag kan stoppa i mig?

MimLan
0

Ät små portioner och lär dig vilket kött som inte har sega bitar så att du råkar ut för ett bakslag i det avseendet?

Det finns tonfisk i olivolja, men det finns inte självklart i vanliga affärer, de behöver vara lite välsorterade.

Klarar du smör finns ju alltid kryddsmör och smörsås. Bearnaise och hollandaise om du har utrymme för äggulor.

Beate
0

Avocado kanske?

Gör vinägrett till sallad på olivolja eller rapsolja.

mooonlight
1

Färs brukar ju inte ha sega bitar…
Antingen kan man köpa färdigmalen med hög fetthalt, eller mala själv och vid behov blanda i extra ister/talg.

Sugiyama
0

Köp tonfisk i vatten och makrill i tomatsås. Majonäs kanske funkar för dig som fettkälla. Kan du inte variera äggen lite mer så du kan äta fler?

Zepp
1

Köttfärs på länged o tvären.. stek i smör!Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

zieLiz
0

Tack för era tips. Igår räknade jag efter hur mycket fett jag faktiskt åt under dagen och kom fram till c:a 95 gram så det är inte helt illa trots allt men jag ska försöka öka lite till med hjälp av era tips. Glad

zieLiz
0

Usch, åt fläskkotlett idag och det var tydligen av synnerligen dålig kvalitet. Jag klarade bara att få i mig c:a 1/5 av kotletten, resten var alldeles för segt, senigt eller fyllt med benbitar. Jag tror min sambo får hjälpa mig att välja ut köttbitar av bra kvalitet, för så fort han såg köttet jag köpt kommenterade han att det inte såg ut att vara så bra. Till råga på allt hade min paprika (som jag köpte en timme innan middag) börjat mögla.

Wildrat
0

Köp tonfisk i vatten och häll på egen olja. Makademiaolja är dyr men har väldigt bra fettsammansättning och ska ha en god smak.

Jag rekommenderar också köttfärs. Fettet märks inte och det innehåller inga bitar eller nåt.

Skinnet på kycklingen måste man inte äta (jag har aldrig gjort det). Man får lägga till lite mer fett bara. Min favorit är kycklingfilé med skirat smör. Jag skör kycklingen i mindra bitar, kryddar med garam masala, salt och lite paprikapulver. Steker först på ena sidan i lite smör, när jag vänder bitarna lägger jag i mycket smör så kycklingen i princip kokar i smöret. Jag brukar ta två fileér (300g?) och minst 75g smör. När kycklingen stekt klart häller jag på smöret och när jag äter försöker jag få kycklingbitarna att suga upp smöret. Kladdigt men väldigt gott.

anrose
0

Prova gör lite kryddsmör med de kryddor du gillar.