Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4474 ggr
Mervi
0

Leverpastej

Skulle köpa Pastejkökets leverpastej med 3,5 g kolisar, men men det innehåller glutamat, smakförstärkare E621 så det blir ingen pastej för oss. Jag får leta fram ett recept och göra själv senare, just nu hinner jag inte. Synd!

MegN
0

Å, jösses - gör du egen leverpastej? Impad! Men hur får du den att "stanna" utan att använda potatismjöl eller liknande?

Jag har visserligen aldrig ens tänkt tanken att göra min egen leverpastej, inte sen alla hemgjorda leverpastejer i min ungdom smakade alldeles för mycket lever (vilket jag inte är så förtjust i).

Gozan
0

Jag har testat den leverpastejen på tub… men gillade inte den..

däremot hittade jag en grönpepparpaté på Netto..

dvs leverpate med grönpeppar.. den var god.. och höll sej om jag inte minns helt fel inom gränserna.

MegN: har man i ägg så tror jag att den bör stelna.. jag har nåt recept nånstans. vet bara inte var..

men.. det är snart jul och då åker recepten fram….

Mervi
0

Jag kollade ett recept i min gamla finska kokbok, där var inget potatismjöl men ägg. Jag skall göra det. Har gjort det förr men det är jättelängesen.

Margareta
0

Jag har ofta gjort pastej i form av kyklingleverpaté och minns att jag skrev ner recpeptet till Kolhydratikerlistan. Det är vansinnigt enkelt och väldigt LÄTTGJORT går hur fort som helst bara man har allt hemma.

I korta drag…(obs inget recept)

Jag steker kycklinglever i smör (med lök om man vill ha de kolhydraterna).
När de är färdiga mixar jag alltihop med mer smör och grädde och kryddor och sen får det stelna i kylen. Lätt som en plätt…

Det är ett Anna Bergenström recept ur boken Rotation i köket som möjligen är modifierat lite…. Har troligen boken undanpackad nu, men om jag hittar den skall jag gärna skriva upp det igen.

Numer pensionär i Nynäshamn

marsan-3
0

aj då… måste läsa på om vad glutamat och smakförstärkare innebär. Ja tänk va svårt det kan vara att hitta bra produkter! För mig är det lätt för jag vet hur jag ska äta nu men det här med barnen är svårt.

Vad ska man välja - pest eller kolera dvs glutamat eller kolhydrater?

Margareta
0

mja, vi har valt bort båda faktiskt…

Margareta
0

Mervi
0

Jag har också bestämt att äta så lite E-nummer som möjligt. Det går bort massa pålägg tex. Nästan allt innehåller E621.

Pasi
0

Att ge barnen lite kolhydrater behöver knappast vara fel, bara de får tillräkligt med fett….och då även de nyttiga fetterna från fisk. Glutamat (E62X) och nitrit (E250) är nog inget man vill stoppa i barn.

marsan-3
0

#9: Ja det har du säkert rätt i. Man lär sig saker varje dag. Ska tänka på det när jag gör inköp nästa gång.

tessie
0

Hej jag kan tipsa er om en grovmalen lantleverkorv som endast

innehåller 1 g kolisar. (Dulano)

Det finns också en jättegod bredbar leverpastej som innehåller endast

1 gr. Också i en orangefärgad korv.

Dessa produkter finns endast hos Lidl där jag föresten handlar alla

charkvaror och ost eftersom dessa har höga fettvärden och låga

kolisar

marsan-3
0

Lidl finns inte här ännu men när de kommer ska jag bli kund eftersom de verkar ha bra produkter för oss LCHFare.

Kia
0

Jag ska kolla efter doett på lidl nästa gång jag är där. Men jag måste bara säga en sak. OJ vad imponerad jag är på er som ska göra egen leverpastaj.

Hade jag satt igång med det hemma hade de nog trott jag slagit huvudet *S*

Mervi
0

När jag var ung så gjorde man fortfarande en hel de saker själv, la in gurkor, rödbetor, gjorde leverpastej (till jul i alla fall), men nuförtiden kan ju allt köpas så man behöver inte göra själv. Nu har vi upptäckt att den färdiga maten inte är så nyttig och innehåller massa "skit" (ursäkta) så det kanske är läge att göra själv.

hemul
0

Den är inte, och har aldrig varit, lika god som hemlagat heller.Räcka ut tungan

Jag tror ni yngre har blivit indoktrinerade att tro att laga mat är svårt och tidskrävande, kanske av alla matlagningsprogram som alltid framåller hur ENKEL den här rätten är, VEM SOM HELST kan klara det. Då måste ju annat vara svårt, då? De får det ju att låta som om man måste vara expert för att kunna salta…

I varje fall är det fel. Det som är MINST tidskrävande, i effektiv arbetsinsats mätt, är faktiskt de gamla långkoken. Väldigt lite jobb och medan maten lagar sig själv kan man ju göra nåt annat. Sedan har man mat för lång tid, bara att värma.

Denna kommentar har tagits bort.
resc
0

Oj så gammal tråden är såg jag nu.. Så kan det gå när man klickar runt, heh. Är här nån levande? :)

Jag undrar hur det är med leverpastejen man köper i charken? Grädd, grov, vanlig.. Men den innehåller väl förmodligen samma skräp & tillsatser som den askförpackade på hyllorna i kylarna? :/ 

Kanske skiljer från butik till butik förstås.. Jag brukar handla på MAXI.. Står ingen innehållsdeklaration på etiketten man får, bara tillverkare.. Ska man fråga varje gång..?

MimLan
0

#17 Jo, det är samma typ av leverpastej.

Zepp
0

Har kikat på några leverpastejer i affären.. som ett alternativ till frukosten.. men det verkar som lever är något som hamnar långt ner på innehållsförtekningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Veda
0

Du lyfter ju upp en till synes enkelt recept på kycklingleverpastej/paté. Det kan det väl vara värt?

MimLan
0

Pastejköket har kommit med en pastej med 50 gram lever. Men den var inte så god tycker jag.

Zepp
0

Vaoh.. hela 50% lever i leverpastej! Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

resc
0

Ska bannemig prova göra själv en gång, när spisen är lagad.. 

Fast en gång skulle jag göra hundgodis på lever i ugnen - hela huset osade skunk en vecka efteråt.. :s

Medlem
0

Jag har testat många recept men inga smakade gott förutom detta

http://www.kochbar.de/rezept/365241/Leberpastete.html?personen=4

LenaK63
0

#24  Tack! Detta måste jag pröva. Låter jättegott. Leverpastej är något jag längtar efter.

Medlem
0

#25 Fast jag använder smör istället för entenfett för jag kan inte hitta det som halal. Jag tror det skulle smaka väldigt gott om den görs med entenfett. Dessutom behövs det inte extra fett att bre på bröd, i detta recept är det mycket fett i.

Ja leverpastej tycker jag också mycket om. En skiva low carb bröd, en massa  leverpastej och några skivor inlagd gurka på är bara mums. Måste göra en sats i morgon :-D