Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14517 ggr
Coffeina
1

Makrill i burk?

Jag har alltid gillat och ätit sådan, och sedan jag började med LCHF (ca 2 år) har jag så klart fortsatt med det = sköljer bort tomatsåsen numera. Jag försöker hitta info på nätet… Med tanke på olika sortes fettinnehåll (omega 3 mm), om den har levt fri o lycklig till sista dagen. hur den fiskas = hur fisket påverkar andra fiskarter + hela ekosystemet, miljögifter, konservburken, återvinningen av den…

Jag har hittat lite på nätet, mest extrema träningssidor och överlevnadssidor ( jag är helt ointressead av sådant annars, förutom just makrill-info).

Vad jag har förstått är makrill på burk helt ok att äta. I alla fall med tanke på fett och miljögifter, ett liv i frihet…  Men vill veta mer…

Tacksam för mycket mer info.

Coffeina
0

Jag är rädd att min fråga helt drunknade i allas vår iver inför debatt-programmet. Jag är dock väldigt intresserad, hoppas på några faktafyllda inlägg.

Hoppfullt!

Coffeina

gun92884
0

Finns det inte makrill utan tomatsås? … här köper jag makrill på burk men detta är vanlig konservburk a la soppburk och makrillen ligger bara i den typiska konserveringslagen, dvs saltvatten. Om jag har fattat rätt så fiskas mycket markrill i Chiles vatten.

JohanKarl
0

Orka skölja bort tomatsåsen… räcker det inte att bara fiska upp bitarna å låta såsen vara kvar i burken?

… ja ja, var å en blir salig på sin tro.

magma
0

äh… Jag sköljer aldrig av tomatsåsen, det räcker bra med att skrapa bort det värsta- så många gram (om ens det) extra blir det inte att det har betydelse. Då ska man äta många burkar om dagen!

Kalle-B
2

Jag äter rubbet - direkt ur burken. Istället för Omega3-tabletter.  Cool

[Pennylane1]
2

Makrillfilé konserv i tomatsås enl minmat.net:

Per

100Gram

Energi kcal:

198,00

Energi kJ:

828,00

Proteiner:

14,40

Fiber:

0,20

Kolhydrater:

0,50

Vatten:

68,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

15,50

Kolesterol:

23,00

E-mättade:

5,80

Mättade:

3,40

F-mättade:

4,70

Vitaminer:

A:

48,00

B1:

0,10

B2:

0,20

B3:

6,60

B6:

0,30

B9:

19,00

B12:

6,00

C:

0,00

D:

2,40

E:

0,10

Mineraler:

Fosfor:

220,00

Järn:

1,10

Kalcium:

20,00

Kalium:

326,00

Magnesium:

25,00

Natrium:

248,00

Selen:

36,00

Zink:

1,80

0,5 gram kolhydrater… jag tycker det är försumbart för min del, skulle aldrig få för mig att spola av!

Wildrat
0

Jag tycker inte om tomatsåsen så jag spolar oftast av den…

Coffeina
0

Alltså, jag står inte vid vasken och sköljer varje bit fiskSkrattande… Jag håller tillbaka det öppnade locket en bra bit, och låter riktigt kallt vatten skölja av så mycket som möjligt. Skakar av så mycket vatten som möjligt. Ibland behöver den en sköljning till. Sen slår jag upp den på tallrik…

Jag lägger hellre den kolhydratsmängden - om än liten - på något annat…

Men… gifter, miljöhänsyn..?

Coffeina
0

Ingen som har någon mer info??

mooonlight
0

Vad gäller gifter så är burken vanligtvis belagd med BPA-innehållande folie. Kanske inte helt nyttigt…

Record
0

# Coffeina

Du kan vara helt lugn ja tror att burken är sämre än dess innehåll kanske är det en del Bisfenol A men kan inte vara sämre än den Ryska krabban man åt på 50-80-talet (full med Bly).

Att makrillen liksom ålen äter "döingar" är en skröna här på västkusten inte sämre än idag när man föreslår fekalier till diabetiker.

För att du skall veta mer kan du klicka på länken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Makrill

Smaklig måltid, liksom jag tar oftast, då jag inte har spiikemakrill

resc
0

Intressant diskussion! 

Jag funderade förresten på en sak igår som nån kanske kan upplysa mig om…

Jag käkar med mängder av makrill på burk.. (Icas! Mmhh..) Men sist jag satt och käkade började jag fundera.. Hur är den egentligen.. tillredd? Haha så dum jag säkert är, men jag vet inget om matlagning haha, jag köper, käkar och ser glad ut… Tydligen..

Är makrillen rökt eller kokt eller nåt innan? Hrm… :S Haha!

hemul
0

Den är nog kokt.

Coffeina
0

Tror också att den är kokt. Förr kokte man ju in makrill. Har någon recept? Jag köpte frusen makrill (au naturell) på konsum för några mån sedan. Hade tänkt koka in den, hittade inget recept. Det blev fisksoppa istället. Ser inte så aptitligt ut, men helt ok smak - om man tycker om makrillSkrattande

Tror inte det är så vanligt med makrill au naturell, frusen… Jag hade nog inte sett sådan innan. Blev glad. Har ni i er butik?

Coffeina
0

Tack! Ska kolla senare…