Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 8111 ggr
Erlingsdotter
0

Verkningslöst magnesiumpreparat?

Såg i en LCHF-grupp som jag deltar i på FB att en person gav rådet att EJ köpa detta magnesiumpreparat från Ledin eftersom det innehåller substanser som kroppen ej kan tillgodogöra sig och därför, enligt den som skrev inlägget, i princip går rätt genom kroppen utan att tas upp! Hur är det, finns det någon sanning i detta tro? Själv har jag ända sedan jag läste min första bok av SSS köpt preparat från Ledin eftersom han föreslog dem!

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/2-x-magnesium-250-mg-100-st

Seglarina
0

Hej

Jag känner inte till den produkten. Jag använder en som jag köper från iHerb.com (en amerikansk webbutik med ett väldigt stort utbud av produkter). Det är många här som köper därifrån.

Jag köper Magnesiun Citrat, ska vara det som bäst tas upp av kroppen.

Länk:

http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesium-Citrate-250-Tablets/691

dollarn är ju fortfarande billig få jag tror att det är en bra idé. Jag har tendenser till restless legs, främst på natten. Ibland glömmer jag och ta och ligger och vrider mig om jag då tar en tablett så avtar klådan sakta. Så jag tycker det verkar.

Vid första beställningen får man frpm 5 dollar rabatt om man blivit rekommenderad av någon. Min kod är SEK398 som du kan använda om du beställer.

anrose
0

Nu blir jag nyfiken, äter också magnesiumpreparat från Ledins, sedan jag också läste det i SSS bok och även läste det på kostdoktorn sida.

Hade lite vadkramper i början, men de försvann när jag tog magnesium. Har tagit förgivit, att det var magnesium som hjälpte mot det. Så man har inte vågat sluta med dem. Om jag skulle glömma dem en dag, kan jag känna av kramp i vaden. Och bara i höger. Inte lika mycket som innan jag började med magnesium.

Precis som du skriver, vad skall man tro. Gör de nytta, om de skulle vara helt verkningslösa, då spelar verkligen psyket ett spratt med en.

Hoppas någon vet.

anrose
1

Hej Seglarina

Det hör kanske inte till tråden, men var inne och kollade länken. Verkar prisvärt. Tillkommer det kostnader som tull etc?

modesty007
0

Magnesium citrat är det som kroppen tar upp bäst enligt experter, men det finns de som även har ett bra upptag av Magnesium oxid. Citrat varianten fungerar bra vid förstoppning.

hemul
0

#3 Bara om man har otur. Jag handlar ganska ofta från USA. Har åkt fast två gånger. En gång ganska nyligen och den första gången för ungefär 10 år sedan. Man tjänar in på gungorna vad man förlorar på karusellen. Jag ligger helt klart på plus.Flört

Uppriktigt sagt tror jag att om värdet inte är så högt så flyger det under radarn. Första gången jag torskade var värdet runt 1000 SEK. Andra gången var det 6-700 nåt. Det har jag klarat förut, men paketet hade en väldigt udda form. Väldigt långt och smalt. Kanske stack i ögonen.

LUAL
0

Jag brukar köpa mitt magnesium på apoteket, antingen Apotekets eget märke eller Recips. De innehåller magnesiumsalter som är biotillgängliga. Själv har jag svårt att köpa tabletter på nätet från utlandet eftersom man aldrig har full koll på hur de egentligen tillverkas.

Ett sätt att få i sig magnesium mer naturligt är att äta vissa frön och nötter. Se länken under #6. Själv har jag börja salta mer med mineralsalt (Seltin). Den innehåller magnesiumsulfat samt även kalium som man också kan få brist av när man kör LCHF. Jag hade en period då jag vaknade varje natt med kramp men verkar ha fått ordning på det efter att jag började salta lite extra.

Se länken om du vill veta mer om benkramp. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9661/Intressant-om-benkramp.aspx

Erlingsdotter
0

Tack Seglarina för att du delade med dig, både av din erfarenhet samt koden, det var vänligt!Glad

anrose, priset är ju allid intressant, har inte heller någon erfarenhet av att importera mina preparat så det är bara tacksamt att få veta! Flört

Annars var det ju inte i första hand priset som var av intresse denna gång utan just hurvida detta preparat från Levins är värt att använda eller ej! Själv har jag hela mitt liv haft problem med kramper  främst i fötterna och vaderna och i samband med att jag 2007 gick över till LCHF blev det värre än någonsin!

Jag visste inte först att det kunde bero på magnesiumbrist så jag blev glad när jag läste detta hos SSS och insåg att jag kanske kunde slippa plågorna genom att ta extra tillskott!

Under åren som gått har jag mer och mer lärt mig att täcka upp kroppsbehovet via födan men känner ändå ett behov av tillskott under vissa perioder då jag får känningar av kramp, bäst mota Olle i grind tänker jag!

Men ska jag nu äta något så är det ju bra om det faktiskt fungerar, något som jag dock har tyckt att detta har gjort, så det var därför jag ställde mig lite frågande inför rådet att EJ använda detta preparat då det var verkningslöst!

Tack MimLan för länken den gav mycket läsvärd information och en hel del svar på mina funderingar!

Erlingsdotter
0

Tack LUAL jag läser med intresse!Glad

LUAL
0

Eftersom jag också tillhör de som alltid har fått kramp även innan LCHF så känns det bra att få lära sig mer hur jag skulle kunna förebygga. Tidigare fick jag alltid kramp i någon fot när jag simmade. Det ska bli spännande om även detta har förändrats nu när jag försöker ha mer koll på mineralbalansen. Tyvärr var det inget vidare badväder i somras så att jag fick prova på om det hjälpte. Glad

Erlingsdotter
0

Samma här, just rörelsen vid simning utlöste nästan alltid kramp hos mig..Skrikandes

Nej, något vidare badväder kan man väl knappast påstå att det har varit, i vilket fall så har jag betydligt färre kramper nu än tidigare och det är ju ett gott tecken, hoppas att det är samma för dig! Glad

crikarlshamn
0

Rekommenderar:

http://www.vitabase.com/

http://www.vitabase.com/supplements/heart-health/magnesium.aspx

De har funnits i ca 30àr och jag började köpa hos dem för ca 15 àr sedan, behövde köpa chondiotrin vid ett tillfälle efter olycka och min läkare sa till mig, - köp dem inte här (Schweiz) beställ fràn det företaget du gav mig adressen till för ett par àr sedan, du fàr dà mer kvalitet för pengarna.  ;o)

Sà även om jag kännde mig säker med dem innan sà känndes det ännu bättre med det utlàtndet fràn min läkare!

Wildrat
1

Jag har använt Ledins magnesium i flera år nu och jag tycker de hjälper. Köpte dem för att jag fick myrkrypningar. Samma dag som jag började med Ledins magnesium försvann de. När jag slutade med magnesiumet kom de tillbaka så jag fortsatte ta dem och myrkrypningarna är borta. Så att de inte hjälper stämmer ju inte på mig iaf.

Sen finns det väl sämre och bättre föreningar men Ledins funkar för mig och jag tycker det är onödigt att köpa dyrare när det funkar.

Erlingsdotter
0

Tack #12 för tipset, alltid bra med alternativ som är bra!

#13 Ja det var ju även min upplevelse att det faktiskt funkade men sedan kan det ju vara så att andra är väl så bra eller mycket bättre.. Det jag har förstått efter att ha läst era svar är att preparat som innehåller Magneciumcitrat tydligen bättre tas upp av kroppen och därför bör vara det optimala!Glad

Trollbus
0

Tyckte det var svårt att hitta prisvärt magnesiumcitrat. Hittade till slut detta som jag använder sedan ett par år tillbaka:

http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjudanden/kolozzeum-magnesium-100kaps.html

Fiana
0

Värt att tänka på att inte bara brist på magnesium kan ge kramp - kalciumbrist kan ge det också. Hade laktosintolerans för länge sedan då utbudet av låglaktosprodukter var nästan 0 - vadkramp och sendrag i fötter var typsymptomet på att jag slarvat lite för mycket med mina kalciumtabletter.

Sen är de väl inte helt verkningslöst med de sorter som är i även om upptaget till kroppen blir lågt betyder det ju inte det blir 0.

Däremot mer oroande om detta är sant med den sorten :

"Jag vet också att oxid, hydroxid och karbonat ska undvikas. Speciellt hydroxid då den blockerar upptag av folsyra och järn."

Magnesiumhydroxid är ju just en av de två sorterna i denna. Så visst kanske hjälper då mot kramp men blockerat upptag av folsyra är nog riktigt illa i längden speciellt då de flesta redan får i sig för lite (väldigt värmekänsligt).

Olivia G
1

Tack för tipset! Har betalat dyrare än nödvändigt ser jag.

Vill man veta mer om magnesium och vilka sorter som kan vara bättre än andra kan man titta på den här sidan från Vitamin D Council.

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-cofactors/magnesium/

"Magnesium taurate, glycinate, citrate, and gluconate have demonstrated higher absorption and bioavailability. 12 Magnesium malate and glycinate are considered by many to be even more effective supplemental forms."

De skriver också om magnesiumklorid som man tillgodogör sig genom huden.

"Instead of oral administration, the magnesium chloride is applied to the skin where it is absorbed directly into the cells, bypassing the digestive tract. Due to this, magnesium chloride is said to be the most readily-absorbed form, though there have yet to be any studies performed."

Jag har testat magnesiumklorid också och tycker att det funkar riktigt bra. Man sprayar det på kroppen där huden är som tunnast innan man går och lägger sig.