Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5554 ggr
Seglarina
2

Ät ris, bli arsenikförgiftad

Fridaybrew
2

Äter inte amerikanskt ris =)

Sen naturligtvis sköljer man riset ordentligt innan och äter man vitt ris var det ytterligare säkert. Så Tagga ner på skrämseltrumman =)

/Fridaybrew

Seglarina
0

Hej på dig Fridaybrew. Du kanske inte vet var du har hamnat? Här äter vi inte ris oavsett så min tråd är mest på skoj.

hemul
0

Lär vara ännu värre med kinesiskt ris eftersom det mycket därifån innåller arsenik och det är ett problem i andra asiatiska länder också, vilka har jag glömt. Stora delar av Indien ivf..

hemul
6

Jag äter ris ibland. Får jag inte vara här då? Glad

Fridaybrew
7

Även om det är på skämt så är det lite trist att trumma på skrämseltrumman bara för att det råkar  passa dom egna intressena. Folk läser tyvärr inte alltid text med källkritiska ögon. Oavsett kosthållning så är det trevligt om man undviker att pyssla med skrämselpropaganda.

Enligt mitt födointag så är detta felforum för mig men men. Tycker man får ha åsikter iaf =)

Tyckte inte det var humor iaf, är det humor bör det belysas tydligare så inga missförstånd sker.

/Fridaybrew

hemul
0

Vad då? Menar du att det inte är sant? Jag gick då på det.

konichiwa
1

Tråkigt att du blev så rädd fridaybrew. Kanske bäst att du undviker KolhydrateriFokus?

Internettan
6

Var går skillnaden mellan skrämselpropaganda och information?

Om man ger sig på något som folk vill ha kvar kanske det är skrämselpropaganda? Om man pratar om sånt som bara andra vill ha så kanske det är information eller humor?

För mig är allt som är sant information. Det gäller bara att förstå hur sant det är och vilken roll det spelar i praktiken.

Jag har förresten hört att det är farligt att gå på tågspåret. Men det vill jag inte säga för jag pysslar inte med skrämselpropaganda. Tågspårspromenerare kan ju bli rädda och det vill jag verkligen inte. Särskilt inte om de är barn.

"Every point of view is a view from a point."

Seglarina
0

Jag borde ju ha laggt till ett par Glad förstås. Men då kan ju mina vänner här tro att jag egentligen tycker att man SKA äta ris och det vill jag ju inte.

Hemul: Det är klart att du får äte ris om du vill och det gäller alla andra också, även Fridaybrew. För min del får ni äta ren arsenik om ni vill GladGlad Min åsikt är att alla får äta vad dom vill.

Sen tycker jag att det är bra om människor blir lite mer källkritiska det skadar nog inte. Gemeneman kör allt för mycket i invanda spår anser jag och litar till auktoriteter. Men även här har vi vår fria vilja, fast vi har också vår fria vilja att informera om det vi vill, skrämserpropaganda eller information det bestämmer läsaren. Det kallas yttrandefrihet och är så till den grad omhuldat i detta samhälle att även kränkningar är ok.

Internettan: Bra lämförelse där!

Fridaybrew
2

cool

/Fridaybrew

hemul
2

Är det bara jag som inte fattar om det är sant att ris innhåller arsenik eller inte?Obestämd

Fridaybrew
1

Undersökningen var begränsat till ris som kommer från ett par delstater i USA.

"

Consumer Reports also urges regulation on arsenic levels in rice. As of December 2011, China had statutory limits on arsenic content in rice, but the U.S and E.U. did not.

There is an easy way to reduce levels at home. First, rinse your rice. Then, instead of the normal 2-1 water to rice ration, boil your rice at a 6-1 water to rice ratio (for example, 1 cup of rice per six cups of water). That'll  reduce 30 percent of the arsenic.

Or choose white rice. It doesn't have the nutritional value of brown rice, but because its outer shell is polished off during processing, it contains less arsenic."

Så sammantaget är det egentligen hur soft som helst vitt ris med mycket vatten nemas problemas. Skölj rikligt innan.

/Fridaybrew

Seglarina
1

henul, om man ska få veta om det är sant eller inte, kanske man, del kan se hur seriös denna nyhetssida är, kolla upp var dom har fått sin information från och dels kolla hur seriös den informationen är. Jag jag vet att det låter jobbigt, kanske skulle jag inte laggt ut den länken här trots allt Rynkar på näsan

hemul
0

Eller också kan du bara tala om det för du tycks ju veta. Glad

Gurky
2

På vilket sätt skulle det här uppfattas som ett skämt? Känns snarare när någon religiös person säger att man hamnar i helvetet om man inte följer deras religion. #10 Det är inte ok att kränka folk och man kan mycket väl bli åtalad för sånt.

Seglarina
1

Jag lägger ner.

konichiwa
3

Konstig tråd det här blev.

Kanske beror på ett pågående generationsskifte bland medlemmarna?

magma
0

#18: Haha, ja, eller hur?! Förvånad

folke
1

Jag ser inga problem med denna, kan ju direktöversättas och poppa direkt in på förstasidan i aftonbladet Tungan ute.

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Bivax
2

Den här artikeln om ris läste jag för snart ett år sedan och blev rätt bekymrad:

http://www.testfakta.se/livsmedel/article52629.ece

Även uppgifterna om bekämpningsmedel i potatisodling tycker jag är oroande::

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/?news=1274

Här finns en mer omfattande rapport om potatis:

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Broschyrer/broschyr_jordbruk_potatis.pdf

Hade en bekant som jobbade på Kemikalieinspektionen som varnade för just potatis/potatisprodukter pga av alla bekämpningsmedel.

LCHF eller ej, vad gör dessa gifter i magen på tex mina barn?

[RipleyKatten]
7

Äntligen kan jag få i mig mer arsenik, dock lite tveksam till riset, vem vet vad det gör med hälsan?

Seglarina
2

Åh, nu kanske det börjar bli lite kvalitet på denna tråd, tack.

kaisakavat
1

Seglarina - Tack för info.

Personligen tycker jag inte alls den här tråden gör dig till

• "religiös person [som] säger att man hamnar i helvetet om man inte följer deras religion" (#16)
  • en sån som "kränker folk" (#16)
  • sån som slår på "skrämseltrumman" innan..

*

Och sen kan jag inte låta bli att associera till musiken jag just lyssnar på: Soundtracket till musikalfilmen Chicago.

Många sanningar där:

"You know, some guys just can't hold their arsenic."

(Cell block tango)

Seglarina
2

Tack Kaisakavat och ni andra. Ett tag funderade jag faktiskt på om jag laggt in denna tråd på fel site.Skäms

folke
0

Tyvärr måste jag väl säga att i mitt andra hemland (Thailand) så är tänkandet runt gifter inte alls som här. Tillbringar en hen del tid i skolan där min fru jobbar och helt plötsligt mitt på dagen när skolan är full av elever kör de runt med en pickup med en monterad motorspruta och sprutar husväggarna mot insekter. Och det var inga snälla kemikalier som hamnade i min näsa…

Så att det används en hel del sånt är föga förvånande……

Jag tror inte mina svärföräldrar använder så mycket bekämpningsmedel till deras risfält, men  jag ska kolla upp vad som är brukligt när jag är där nästa vecka…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"