Imorgon börjar jag med lchf på heltid!
Har tänkt mig prova lchf fullt ut från och med imorgon, bara varit och nosat på det tidigare och provat endel recept osv. Tänkte inte prova främst för viktnedgången utan för dom där hälsofördelarna som utlovats ;)
Är bara 20 år men känner mig allt oftare som en gammal tant i kroppen, det är som att min kropp bara bestämt sig för att lägga av och värre blir det hela tiden. Så vill verkligen ge lchf en ärlig chans och förstår att det kommer ta tid att läka en kropp jag fördärvat så.
Jag skulle alltså behöva tips på hur jag kan hålla motivationen uppe när resultaten kanske kommer efter en längre tid, och vikten inte kommer vara någon större motivation.
Hur jag ska kunna motstå sockret då jag är en tröstätare utan dess like? Jag älskar att småäta!
Hur lång tid tog det innan ni märkte av bättre hälsa? Vad gick snabbt och vad tog längre tid? Hur farligt är ett snedsteg om det händer, segar det upp processen enormt?
Jag har inte världens tålamod, men vill jag verkligen så kan jag!
Vad jag vet så bör man hålla sig borta från alla såna där "superkoster". Nyaste rönen talar också om att lchf är skadligt. För att må bra behöver man tänka på så mycket mer än bara vad man äter som tex motion, sömn, stress, rökning, drickande etc. För att stilla sockerbegär brukar jag äta frukt. Vad är det för fördelar som du pratar om? Enda jag känner till är viktminskning, resten är bara negativa effekter såsom ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, brister, magproblem och ökad risk för cancer.
#1 oj vart har du dom stuiderna? Fördelarna när man äter lchf är att man blir frisk. Min mensvärk är Totalt borta, min hy har blivit bra, humöret är på topp, Slipper blodsockerfall vid träning. Går aldrig hungrig!

#1 du är medveten om att detta är ett LCHF forum va?
Skulle gärna vilja se dessa 'studier' innan du skrämselpropagandar!
#3 Så man får inte upplysa om dom negativa sidorna av dieter här? Det är häl snarare här man kör ta upp sånt. Det kallas för grundläggande kunskap om kost. Annars kan man kolla på tex http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/ eller googla. Ett väldigt stort problem med dieterna är att dom har långtgående påverkningar som kommer få konsekvenser längre fram i livet. Det är era kroppar det handlar om. Tänk på att dom ska räcka länge så man bör ta hand om dom så gott det går och för det bör man även ta reda på dom negativa effekterna innan man börjar med en diet.
Tyvärr tycker jag väldigt mycket om vissa frukter.
Tyvärr, så är de flesta frukterna riktiga sockerbomber.
Därför avstår jag från de flesta frukterna.
Utom ibland när längtan blir för stor.
Men eftersom jag inte heller äter potatis, pasta eller ris så tillåter jag mig någon enstaka gång njuta en efterlängtad frukt.
Det blir oftast en banan som är ganska grön (och svårskalad) så att kolhydraterna inte har hunnit mogna fram, lite trist i konsistensen att äta bara grön banan, men den blir bättre om man steker den lite lätt i mycket smör.
Nu har jag bekänt min svaghet! 
#5 Ja fruktsocker är sötare än vanligt socker, men man bör även tänka på allt det nyttiga som man får i sig. Att ha ett sötsug är en vanesak och i dagens samhälle (speciellt i Sverige) så innehåller maten mycket socker/sötningsmedel så det är lätt känna ett sötsug. Just bananer innehåller väldigt mycket socker.
Ja du gurky…säger inget då tystnaden ibland är den mest slående kommentaren 
#1 gurky
Du får gärna tro på livsmedelsverket! Helt ok. jag gör det inte ( och många med mig)
Jag började med lchf för 4½ år sen för att få ordning på min IBS - mage/tarmproblmen. Problemen försvann på mindre än 3 dygn.
Innan Lchf-tiden så hade jag svåra sömnbesvär, och hade haft det i ca 8 år, Mina sömnbesvär försvann på en vecka med lchf - jag sover som en stock numera. Sömnproblem skapade av att jag var sockerspeedad jämnt. Som kvinna så har jag haft järnbrist hela mitt liv och frusit- jämnt. Det gör jag inte längre.
Lchf gör dig piggare - mycket socker (och även koffein) tröttar ut kroppen i längden. Alltså du blir pigg för stunden men i det långa loppet så blir kroppen bara tröttare och tröttare -vilket gör att du behöver mer socker eller koffein för att känna dig pigg igen. När du har avprogrammerat kroppen på kolhydrater så får du en ny typ av uthållighet i kroppen och du är piggare. Så jag var sockerspeedad utan att fatta det, dödstrött men kunde inte sova.
Innan lchf så var jag ofta sjuk - förkylningar, influensa och magsjuka - efter jag började med lchf så har jag inte haft en enda sjuk minut, jag har även hjälpt vänner som har haft magsjuka och rejäla förkylningar men jag har inte kännt av det alls.
Jag var sockerberoende innan lchf - jag är fortfarande sockerberoende men har numera koll på sockermonstret - du behöver läsa på mer om sockerberoende, ett ord som inte slagit igenom i Sverige än. Lchf är verkligen bra för oss som är sockerberoende! vi får helt enkelt en chans att ta tag i vår kost och vardag på ett bra sätt, vilket du inte förstår.
Jag jobbar inom säkerhetstjänst vilket betyder hälsokontroller minst en gång per år, jag är superfrisk och både läkare o sköterskan kvittrar om fantastiska värden, jag är 46 år och det finns inte ett enda bekymmer på hälsofronten.
Enligt veta-bästarna så är man död efter 2 år med lchf - så vi som har hållt på längre är antagligen döda men har inte förstått det - eller hur? 
Det är många som äter lchf för att få en enklare vardag, att slippa många västerländska sjukdomar, jag har vänner som har diabetes, fibromyalgi, migrän och psoriasis -alla mår bättre av att ta bort kolhydraterna till 95%, några av dem har till o med fört dagbok och tagit med sig till sina läkare, som faktiskt har ändrat attityd mot lchf.
För vet du vad Gurky - det är ingen som tjänar pengar på att vi äter riktigt mat - för det är ju det vi gör - vi äter äkta mat utan tillsatser, socker och fabrikstillverkade transfetter. Vi lagar vår egen mat och då får den fabrikslagade maten ligga kvar i affärerna, godis, snacks, läsk, juice och frukt ligger oxå kvar i större utsträckning, eftersom vi ratar det - men bra för dig, det blir nog billigare eftersom efterfrågan sjunker.
På 70-80-talet så kom en gigantisk brödkampanj i Sverige, som löd: vi rekommenderar 6-8 skivor bröd per dag. Innan dess så åt vi inte specellt mycket bröd, inte heller hade vi den kaffebrödskulturen som finns idag och vi fick inte dricka läsk eller saft till vardags - det gör väldigt många idag.
Idag äter vi och uppmanas att äta väldigt mycket skräpmat - varför vänder du dig inte mot det?
Lchf betyder att man äter kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg och grönsaker och lite mejerivaror (fullfeta alternativ).
Resten är "dekoration" som vi inte är intresserade av - och det märks eftersom tillverkarna säljer sämre, alltså tjänar mindre pengar.
Ska du göra nytta och komma med braskande nyheter, så vänd dig mot dom som tillverkar chips & annats snacks, godis, cigaretter & snus, läsk, kaffebröd -för detta behöver ingen alls över huvud taget, eller hur!! Det är livsmedel som verkligen försämrar vår hälsa och ger oss tidig död.
Läs på lite mer så kommer även du att fatta att lchf är vanlig mat, tillagad hemma utan massa tillsatser.
Så till sist -vi har många idrottsmän/kvinnor som äter lite kolhydrater - Colting är kanske den mest kända, googla och läs om honom och flera andra och om deras resultat.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
ajm
att hålla motivationen uppe är kanske enklare än du tror. Om du idag känner dig gammal vissa dagar och mår sämre så kommer du nog att märka förändringar snart.
Bästa tipset är att läsa på om omställningsbesvär och skrolla i vänstermarginalen bland recepten, där hittar du massa lättlagat och mättande mat som är superenkelt att tillaga.
Om du är en skåpråtta, så ha kokta kalla ägg i kylen, gör en bricka med gurkskivor, äggskiva, majonäs, räka eller ost/ salami. goda småsnacks. Men det bästa är nog att äta sig mätt, för då tappar man känslan för småätandet.
För lite dagbok i början, det kan göra det lättare för dig att se förändringar och resultat. Om du vill registrera kost och motion så tipsar jag om en sida som är gratis och heter www.dumbbell.se där får du bra statistik och enkel överblick över kost och ev träning.
Lycka till! 
#8:
Suveränt skrivet av Dig!!!
Jag lyfter på hatten.
Håller med Dig till 100 %!!!
Att rekommendera frukt till en sockerberoende är som att rekommendera Amfetamin till en heroinist… eller att erbjuda en rökare att använda cigarrer istället för cigaretter för att sluta röka….
Ha en bra dag alla !
En av de första goda tecknen på LCHF är att jag kan gå in i en affär utan att spendera 70% av tiden vid godishyllorna…
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jahaja, ännu en som har hittat hit och inte läst "om sajten" innan hen börjar predika om att vi har fel (som vanligt utan att ha särskilt mycket på fötterna) som svar till någon som har bestämt sig för att äta LCHF och vill ha råd och pepp. Det är inte särskilt hjälpsamt, skapar bara irritation, och vi skulle föredra om du lät bli, tack. Det är inte direkt så att du är den första som har försökt upplysa oss om dessa "nyheter", som vid närmare granskning visar sig vara skvallerpressens skräckrubriker på gammal och tämligen intetsägande forskning som inte ens visar det Aftonslasket påstår att den gör. Föreslår att du spar både din och vår energi till något vettigare, för ingen av oss kommer nånsin att övertyga den andre ändå.
On topic: Jag tycker att jag känner ganska snabbt att det känns bättre i kroppen när jag skippar kolhydraterna. Det är lite svårt att beskriva, men jag känner också det omtalade "lugnet" i kroppen när den är mätt och nöjd och inte skriker efter socker. Sen har jag också ganska påtagliga problem som blir bättre - migrän, ledinflammationer osv - så effekten kanske blir tydligare för mig än den kommer att bli för dig som inte har lika stora problem.
Sen är det förstås bra att vara medveten om omställningsbesvären som ofta kommer. Innan kroppen har förstått att det kommer inte mer socker utan den måste börja använda fett mer effektivt så upplever man ofta en viss energibrist. Det blir liksom ett glapp i energiförsörjningen. Men det är inte farligt och det går över.
Hur lång tid det tar och hur svårt det blir varierar. Musklerna tar längre tid än hjärnan, så man kan känna sig seg i kroppen även efter att hjärnan har fått upp farten igen. Jag som har fibromyalgi och dåligt fungerande muskler till att börja med hade stora problem med mjölksyra i flera månader, men när det väl blev bättre var det så otroligt mycket bättre än det nånsin varit innan! (Ja, inte som när jag var tonåring och dansade jazzdans förstås, men bättre än på många år.) Jag blev mycket mer uthållig.
När det gäller sockret brukar jag tänka på det som vilken drog som helst. Jsg är seriös sockermissbrukare och trodde aldrig att jag skulle klara att leva utan kakor, men om man bara är strikt och tar sig igenom abstinensen så släpper det sen, och det märkliga är att till slut är man inte ett dugg lockad av sötsakerna längre, godis luktar kemikalier och kakfatet på bordet på jobbet är lika frestande som servettstället.
Så kan du hålla uppe motivationen i, säg, två månader, så kommer du förmodligen att känna precis varför du ska fortsätta!
Eller också känner du det inte, då är du en av de FÅ som det inte funkar lika bra för, och då fortsätter du testa dig fram till vilken kost som funkar bäst för just dig.
Jag är inte sockerberoende i den meningen som de flesta tror, alltså att köpa godispåsar varje dag/vecka/månad, öht köpte jag ingen alls. Men det är ju kolhydrater i frukt, potatis, ris, pasta och ffa. i en massa "magra" produkter. Där fanns det orsaker att ändra kosten för det är en sorts sockerberoende det också. Jag har inte blivit av med fibromyalgin eller artrosen, inte heller har jag blivit smalare - tvärtom, men IBS´n är ett minne blott, och bara det är fantastiskt, jag tror med övertygelse att det kommer fler förbättringar med tiden.
Dessutom, så finns det så många trevliga medmänniskor inom denna matfilosofi. Vi var ett gäng som träffades nu i helgen för att tjöta och laga mat tillsammans, det var jättetrevligt och mysigt både att umgås och att dela kunskaper med varandra.
Om du sätter dig ner och tänker lite till så kommer du nog fram till att du också vill byta till LCHF.
Då ska vi gärna välkomna dig i gänget, tills dess, ha det så bra.
Ja jävlar vilket ryggdunkar forum det blivit här! Fan nästan värre än ÖN och hur KiF var.
Det är vetenskapligt bevisat att nackdelar finns med LCHF. Men ni behöver självklart inte lyssna på det, och allvarligt talat så blir det en form av självsannering när ni inte gör det.
Men visst fan är det sektartat beteende:D
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Om vi är en sekt får jag vara sektledare? 
Man kan bevisa i princip vad som helst med vetenskap och statistik, det är bara att vinkla resultatet som man önskar när man skriver sin rapport.
Det är mycket som är "bevisat" att det är farligt, men det som funkar på mig det kör jag på, sen om jag skulle leva 5 år kortare pga av detta så må det vara så. Åtminstone kan jag med LCHF vara vaken ca 2 timmar längre per dag och min livskvalitet höjts med sisådär 60%.
Det retar mig en aning alla som googlar fram rapporter hit och dit, eftersom google lösningar rycks från sitt ursprung och den som googlar inte alltid har koll på att sortera ut den informationen som är trovärdig. Det blir någon sorts ping pong match i att hitta googlade forskningsresultat.
Jag håller helt med #14 Geru att det finns nackdelar med LCHF, men jag har valt det därför att fördelarna överväger nackdelarna med 15-0 för mig.
Om du vill kalla det en sekt Geru, så får jag ta det. Kanske jag kan skriva in det på min CV att jag är sektmedlem ?
Men ingen ska komma och rekomendera mig frukt mot sockerberoende, för då vet i allafall jag att det är skitsnack. Det behöver jag inga som helst vetenskapliga undersökningar för att veta.
Det kallas livserfarenhet och det får man varken på Google eller Livsmedelsverkets hemsida.
Ha en trevlig dag alla medmänniskor !
#15 Kolla upp det på wiki vet jag:) Står en fin lista där på vad som är sekt beteende.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
"och kakfatet på bordet på jobbet är lika frestande som servettstället" Å vad jag fnissade åt den! SÅ bra!
Och träffande!
"Det är vetenskapligt bevisat att nackdelar finns med LCHF" - Jaha är det? Förklara gärna vad du menar och bifoga gärna länkar om du har.
Ja, KiF är väl en klubb för inbördes beundran. Det är väl liksom det som är meningen med detta ställe. Ett ställe där man kan diskutera, hjälpa, stötta med fokus på lågkolhydratkost.
#18 Så vänta lite, du läser alltså inte tidningen? Eller skippar du då det som du tycker är "orelevant"?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-farligaste-modedieten-vi-haft
Till exempel.
Det finns ett tiotal till, men jag tänkte att en för stor mängd information kan vara skadligt för era antaligen redan(antaligen) tröga skallar
http://www.aftonbladet.se/halsa/article14114530.ab
Men visst, ni gör ju som ni vill. Som jag sa blir det ju en form av självsanering, som människor som åker motorcyckeln utan hjälm(organdonatorer).
Om du tar bort Diskutera ur din sista mening kan jag ju hålla med. Så vida ni inte helt byter approach i den här diskussionen. Ni har redan uppvisat starkt anti-diskussions beteende och dessutom förlöjligande av människor som inte är vid er åsikt(alltså sektbeteende).
-Stephen Hawking
Om du nu är motståndare till LCHF, vad gör du då här? Vi som levt med LCHF i flera år och mår jättebra på denna livsstil, varför ska vi lyssna på dej?
Ang. Aftonbladet, vet du om att dom just kommit ut med LCHF - bilaga?
#20 Utmärkt länk! Visar att lchf fungerar perfekt för människor med typ 2 diabetes!
Var det något mer du kanske tänkte att den skulle visa?
-Stephen Hawking
Har inte läst igenon tråden, men jag var normalviktig när jag började och gick heller inte ner något, men min astma och allergi blev mycket bättre.
Nu äter jag ganska liberalt eftersom jag är gravid, men är noga med att undvika vetemjöl och gluten.
Det känns inte svårt att uppbåda motivationen med tanke på att jag har så mycket mindre besvär av astma och allergi. Det räcker som motivation för mig.
#19 Självklart läser jag tidningar och info på nätet men det gäller att vara källkritisk. Det jag är ute efter är vetenskapliga välgjorda studier, inte ogrundat tyckande som citerats i någon tidning. Mig veterligen så finns ingen välgjord studie som säger att LCHF är farligt. Men jag är öppen för information! Det är många här som är mycket pålästa om kost och näringslära, så så länge som du bara hänvisar till dn och aftonblaskan så har du inte mycket att komma med som vi inte redan har hört.
Den studie som skulle visa att man blir trögtänkt på LCHF var tydligen gjord under en veckas LCHF-ätande. Det är välkänt att man kan få omställningsbesvär under några dagar den första veckan, däribland lite trögtänkthet. Det går över.
Och om du vill ha en seriös diskussion kan du skippa tillmälena. Det blir trevligare då.
Du har alltså inte läst många trådar här förstår jag. Det diskuteras fram och tillbaka en hel del. Jag kan leta fram några trådar åt dig, men inte just nu för jag måste iväg. Jag återkommer!
# 22
Det tar mer än 5 minuter att läsa vad kostdoktorn skriver. Tycker att du ska läsa vad som finns där innan du uttalar dej, du vet tydligen ingenting annat är vad kvällstidningsrubrikerna säger.
Ack, min trögtänkta hjärna orkade inte med att sätta ut alla underlänkar om studier om t.ex viktnedgång, hjärtkärlsjukdom, dibetes typ 1, epilepsi, leversjukdom, PCOS, IBS, Parkinson mm men jag tror att om man scrollar nedåt på sidan jag länkade till så kommer alla dom där andra länkarna fram.
Men jag är inte riktigt säker, trögtänkt hjärna som jag ju har pga att jag äter LCHF. 
#24 Faktiskt så var den från aftonbladet inte menad som seriös. Nästan ingenting som kommer från aftonbladet ska man ta seriöst. Där i mot är den från DN fullt giltig.
Jag är inte trevlig. Någonting som dom flesta som diskuterat med mig på iFokus redan vet. Jag diskuterar inte för att vara trevlig.
Jag har läst rätt mycket här, och jag utövade även lchf förut, så visst har jag det. Men sist jag var här så var det inte det ryggdunkarforum det är nu. Det var faktiskt ett seriöst forum och inte en sektartad religon.
#25 Det står i indexet. Läs indexet. Hela den länken är gjord som förklaring till varför det är bra för diabetes 2(i stortsätt, lite om viktmisnkning)
Och varför skulle jag inte kunna skumma igenom en text på 5 min?
-Stephen Hawking
Har inte läst igenon tråden, men jag var normalviktig när jag började och gick heller inte ner något, men min astma och allergi blev mycket bättre.
Nu äter jag ganska liberalt eftersom jag är gravid, men är noga med att undvika vetemjöl och gluten.
Det känns inte svårt att uppbåda motivationen med tanke på att jag har så mycket mindre besvär av astma och allergi. Det räcker som motivation för mig.
Det är ju en helt annan sak att undvika vetemjöl(som är en jävlig sak, ni ska bara veta vad det gör med tarmarna).
Många har problem med just det. Inte så konstigt.
-Stephen Hawking
#27 Geru
"If the facts don't fit the theory, change the facts." -Albert Einstein
Du har ett bra citat - och lever nog efter det oxå….
Livsmedelsverket har börjat - så smått att ändra sin uppfattning om fett och mättat fett. Socialstyrelsen har godkänt lchf.
Hur kan du se sån skillnad på AF och DN - båda är tidningar som vill sälja lösnummer och braskande rubriker betyder mer pengar i kassan, men är det verkligheten de säljer?? Jag tror inte på något till 100%, som jag läser i tidningar eller ser på nyheterna eftersom all media vinklar sina nyheter på olika sätt. Att inte tro annat är aningens naivt..
OM lchf vore så farligt som du tror, då skulle vi vara än sjukare än medelsvensson, än svagare och än fetare, eller hur??
Det blir jobbigt då när verkligheten visar på motsatsen: sänkt Blodtryck, bättre kolesterolvärden, viktnedgång -som stannar nere, jämnare blodsocker- speciellt viktigt för dem som har diabetes - eller som sjukdommen hette förr - sockersjuka, personer med fibromyalgi och psoriasis upplever mindre problem med värk/ eksem- utslag. Tandhälsan blir bättre eftersom beläggningen på tänderna uteblir. folk med IBS och Chrons blir bättre i mage/tarm.
Barn och även vuxna som har olika typer av bokstavs-syndrom blir lugnare på mindre kolhydrater och mindre mejerivaror, de kan dra ner på medicineringen.
Du kanske ser världen svart eller vitt -men kanske finns det lite gråzoner oxå.. kanske ska du fråga runt här varför folk äter lchf - och vilka positiva effekter de har upplevt..kanske ska du börja där…..
#30 DN säljer inte lösnummer, det är en morgon tidning, det trodde jag var allmän vetskap?
Jag ser inte DN skriva brakrubriker. Det är någonting som AB gör. Och expressen.
Nej, varför skulle du vara mer sjuk än medelsvensson när effekterna är långsiktigt skadliga? Det är ju som att säga att rökning dödar dig direkt, vilket både du och jag vet är någonting korkat att säga.
Jag säger inte att lchf inte har fördelar, jag bara säger att den också har nackdelar, någonting som dom flesta på forumet starkt säger nej till att den skulle ha.
Diabetes betyder honungspiss.
Att så många blir bättre är till stor del av den magiska effekten som kommer av att du gör någonting som du är helt övertygad över att du kommer må bättre av, och därför gör du det.
Jag själv brukar te.x. ta ett föremål och säga om jag förstör det kommer jag må mycket bättre. Och det funkar, visst, men det är placebo effekten som talar.
Det och att man ger fan i vetemjöl.
Det går utmärkt att reglera blodsockret utan att gå över till lchf. Inga problem alls med det, helt ärligt. Ät ofta och ät lite, sättet som kroppen egentligen är till för att äta på.
Och hur fan skulle lchf påverkas kronologiska smärtor nu, helt allvarligt, annat än med placebo effekten? Världen är full av cause and effekt situationer, men det där finns inte ens på kartan annat än med placebo effekten.
Världen är knappast svart och vit, och den som målar en sådan bild är ju dig själv när du målar lchf så kritvitt som du någonsin kan göra.
Sen blir du förbannad när man kommer och skvätter lite svarta fläckar på din perfekta vita bild. Ja jävlar vilket liv det blir.
-Stephen Hawking
#31 Geru
ok så hur skulle du reglera blodsockret utan att dra ner på kolhydraterna?
Om man äter GI - så pratar man om snabba o långsamma kolhydrater - men det finns ingenstans vad jag vet kolhydrater som INTE höjer blodsockret.. för alla kolhydrater höjer blodsockret..
Hur skulle du hantera sockermissbruk utan att dra ner på kolhydraterna?
Jag har haft IBS i hela mitt vuxna liv med helvetes smärtor i många år - tro mig detta är ingen placebo-kost för mig, detta är kost som min kropp kan hantera.
jo, å så en sak till
varför säger läkarna o sköterskorna att jag är kärnfrisk på årskontrollerna som jag måste göra i mitt arbete?
Om lchf sakta men säkert var på väg att sänka mig - då skulle ju alla prover visa lite sämre resultat varje år, eller hur.. men det här helt tvärt om. Äntligen har jag perfekta provsvar år efter år, det hade jag verkligen inte innan min lchf-tid.
#32 Reglera, hålla det stabilt alltså. Inte sänka. Du gör det som jag skrev, äter ofta och lite.
Sockermissbruk är ju att du äter otroligt mycket socker och saknar kontroll på det, och då skaffar man kontroll, helt enkelt. Du äter som jag sa lite och ofta.
Jag tror att det är för att du inte äter vetemjöl, inte för att du äter mer fett. Men jag antar att du inte har experimenterat och kollat vad exakt det är som gjorde din IBS:)?
Det verkar som att du, som så många andra här, har köpt ett helt koncept, svalt det helt, och sedan inte brytt sig om att kolla det är alls. Som vanligt, då. Det är trots allt ett mycket mänskligt beteende.
Och visst är jag glad att du inte har ont; men jag som sagt tror inte på att skita i frukt och grönt är bra för kroppen. Alls.
-Stephen Hawking
Vi skiter i frukten, men många av oss äter grönsaker - två helt skilda saker.
Som sockermissbrukare kan du inte reglera, det är allt eller inget -eller skulle du säga till en alkoholist att tisdag klockan 14 får du dricka 3 mellanöl och lördag kl 16 ett glas vin… det inser väl du att det inte skulle funka!! och gissa vad.. sockermissbrukare fungerar på exakt samma sätt. För oss är det allt eller inget som gäller..
Hålla blodsockret stabilt får du genom att ta bort nästan alla kolhydrater, att äta lite och ofta skapar en kurva som går upp o ner i dalar och varje gång blodsockret går ner så startar hungerkänslan eller känslan efter snabb energi = kolhydrater,
När det gäller min IBS så vet jag exakt vad som ställer till det. Spannmål, ris, potatis, pasta och socker. När jag sökte läkarhjälp för många år sen så klappade läkaren mig på axeln och sa - att vissa saker får man lära sig att leva med, det finns inget botemedel..(tack för den liksom).
Många som har problem med mage/tarm har även överproduktion på Candidasvamp som hämmar tarmen att ta upp näringen från passerande mat.
Candidasvampen växer till rejält om det finns mycket kolhydrater i kosten.
Jag äter mera grönt nu än när jag åt vanligt. Det är många här som gör det.
#31 citat: "Det går utmärkt att reglera blodsockret utan att gå över till lchf. Inga problem alls med det, helt ärligt. Ät ofta och ät lite, sättet som kroppen egentligen är till för att äta på."
Min vän, jag har försökt i många år, har följt Livsmedelsverkets råd, har lyssnat på mycket kunnigt folk inom området. Har haft en personlig tränare under några år och har ätit det livsmedesverkets rekommenderat.
Det funkar säkert för dem flesta, DET FUNKAR INTE FÖR MIG ! Därför är jag på detta forumet och talar om för dem som är sockerberoende att de tex inte ska äta frukt. (Vilket tråden handlar om från början om det är nån som kommer ihåg)
Dem som inte behöver vara här är ju perfekt för dem, du verkar vara en sån och det ska du i så fall vara glad över. Men kom inte in här och försök generalisera bara för att du lever på ett visst sätt.
Tror inte du hade sagt till en knarkare att det är ok att röka hasch om han eller hon vill sluta. Likheten är mycket närmare än vad du tycks tro.
Ta reda på hur det är att vara sockerberoende innan du börjar uttala dig om sånt du läst i DN eller AB.
Du får gärna kritisera LCHF, men kom då med konkreta bevis istället för tidningsartiklar…..
AB DN och vad nu tidningen heter har ett enda syfte, att tjäna pengar… och det gör dem genom att skriva vad annonsörerna vill ha in.. LCHF är inge bra, för Naturlig mat går det inte att krama ur så mycket pengar ur…
#35 Beror på vilka grönsaker det är vi pratar om, självklart. Jag vet vilka det är man skiter i och vilka man äter under lchf.
Om du som alkolist inte söker hjälp eller försöker kontrollera dig kommer du ändå falla tillbaka i samma bana. Så är det alltid. Kontroll är ordet och handlingen. Samma sak med att gå ner i vikt. Kontroll.
Seriöst nu damen, jag har haft perioder i mitt liv när jag druckit 3 liter cola och ätit godis var enda eviga dag, så jag vet precis vad jag pratar om. Det handlar om att man måste ha en vilja att förändra sig och inte köpa ett färdigt koncept för att slippa tänka själv.
Nej, att äta 3 gånger om dagen skapar en kurva, att äta lite och ofta, 5-7 gånger, gör att det är stabilt. På vilket vis är det svårt att förstå. Sen handlar det om att inse när man har abstinens och inte, precis som när man är depprimerad så måste man inse när man har en ångestattack och inte, igen, kontroll är det som behövs.
Så alla dom sakerna skapar det, och du har då provat med alla individuellt, antar jag? :)
Klart att läkaren inte säger någonting, det är inte mycket forskning som gjorts på IBS, och det är ingenting som någon "bryr" sig om tyvärr(alla är ju så jävla inriktade på cancer och skit just nu)
Den svampen älskar antagligen spannmål.
Jag vet att det var en tråd här någonstans för några veckor/dagar sen om någon som åt potatis ibland under lchf. Kan dock inte hitta tråden; hur som helst så är det fortfarande ett koncept du köpt utan att tänka efter eller modifiera det efter eget behag, du har köpt hela, vitmålat det och svartmålar alla som inte håller med dig.
-Stephen Hawking
Alltid lika roligt att se de som inte äter lågkolhydratskost här på forumet. Blir ofta ordentliga diskussioner då. Men att sitta och attackera varandra med nedvärderande kommentarer och värdelösa studier är löjligt. Och snälla lågkolisar var inte så jäkla defensiva. Ta kritik på samma sätt som vi ger kritik och för sjutton, bli inte sura för att någon som inte förhåller sig på detta forum kommenterar. Hur som helst. Efter drygt 5 månader med LCHF så har jag fått mycket bättre sömnvanor. Lägger mig runt 22-23 istället för 01-03. Dock har jag blivit tröttare och förlorat orken, fått förstoppning, cirkulerat mer i vikt, blivit mer lättirriterad, fått jobbigare att gå då benen inte orkar, inte varit på gymmet på drygt 2 månader då jag inte orkar eller har lust längre. Men eftersom jag läst så mycket om kost på senaste så har jag inga planer på att äta Slv-style igen.
Dn citerade Maj-Lis Hellenius, en välkänd belackare av lchf. Hon har inget på fötterna för sina påståenden. Vi har tröskat igenom det hon har sagt här på forumet och på kostdoktorns sida. Det är konstigt att hon med flera först säger att det inte finns långtidsstudier på lchf och att man därför inget vet och sen i nästa andetag säger att lchf tvärsäkert är livsfarligt i längden. Det är något som inte stämmer där. Det jag däremot känner till är att man ska vara försiktig med att ge strikt lchf-kost till barn då det finns indikationer i vissa studier att det eventuellt kan hämma barnens tillväxt.
Men alltså? vad är det som är så farligt med lchf?
Jag äter: fisk, skaldjur, kött, fågel, ägg och grönsaker.
Min mage får spader av mejerivaror så de undviker jag, även laktosfria.
Jag äter mig mätt och jag sover hur bra som helst, jag är pigg och alert när jag är vaken. Jag har en matkassa som visar 1400 kr mindre i inköp per månad än innan jag började med lchf. Jag har tappat suget efter sött, jag behöver inte kontroll -jag har tappat suget, tack vare att jag äter mindre kolhydrater, det finns inget i hjärnan som skriker efter sött.
jag är nöjd mätt o glad - och livet är enkelt att leva. så varför skulle jag inte vara nöjd med lchf?
Jag har gjort avsteg, jag har testat olika livsmedel med större mänd kolhydrater och mår pyton av dem eftersom jag antingen blir kass i magen med smärtor som följd eller får ett helvetes sug efter mer kolhydrater/sött.
Jag har inte köpt ett koncept! Jag har testat detta på längden o tvären i 4½ år och när jag drar ner kolhydraterna till ett minimum så mår jag som bäst!
Jag vet för jag har testat!!

#39 Sömnvanor är inte relaterade till lchf -_- damn it, det är värre än religon när någon kommer och säger så.
"Jag sover bättre sen jag började tro på gud"
"Jag har inga magproblem för gud fixade dom"
"Jag har mycket stabilare humör sen jag började tro på gud"
Samma saker, in i minsta detalj, och människor frågar mig varför jag ser det som en sekt?
Jag har som sagt ätit lchf, och visst, det är jättekul att gå ner lite i vikt, men sen så börjar man ju fundera lite på vad min kropp kommer tycka om det i det långa loppet.
-Stephen Hawking
#41 Långsiktigt har ju studier visat att kroppen tar skada av det, någonting som ni själva här bestämt förnekar. Jag ser på det med samma ögon som jag ser på rökare som säger att rökning inte är skadligt.
Ja, du är ju laktosintolerant, eller hur? Inte ovanligt det heller, så låt bli det eller ta laktosfria produkter.
jag äter mig mätt och sover otroligt bra, vaknar som skit dock(det har ingenting med kosten att göra med dock, det har med min livssituation, och sist jag kollade hjälper inte lchf med att man bor med en alkolist)
Nej, suget kommer ju alltid finnas, vad du gör är ju att du har svält bort det helt enkelt. Sugen är bara inaktivt, inte borta. Vi kan prova ge dig en bit godis och se om det kommer tillbaka, men jag tror du vet svaret på det redan.
Lchf är precis som en religon, du har en bunt levnadsregler(dessa är då matinriktade) en massa människor som säger hur bra det är och sedan så har man effekten av det, och det ultimata målet(behöver jag verkligen skriva det?)
Vilka livsmedel är det du pratar om för du verkar väldigt avvikande. Och som sagt, har du provat det på det sättet som jag beskrivit? Det är jobbigt att börja med lchf, och därför är det automatiskt rätt drygt att sluta med det för kroppen när man börjar med socker igen. Det är en annan omställning, helt enkelt.
Yes you have. Jag ser fortfarande inga bevis till att du har provat att äta frukt, och att du då skulle må dåligt av det(jag menar, seriöst nu?)
-Stephen Hawking
#42 Men snälla människa lugna dig. Tro fan att kosten påverkar ens sömn. Brydde du dig om att läsa igenom mitt inlägg? Ser du hur mycket negativt erfarenhet jag har fått under dessa 5 månader? Du verkar jäkligt desperat. Om du nu vill veta så är jag agnostiker. Skippa ditt respektlösa skrivande och kopplande till gud. LCHF är ingen sekt så ge dig nu.
#44 Det blir så när du hoppar in i en diskussion bara sådär. Du får uppleva sama tempo som den andra jag diskuterar med.
Visst läste jag, men mitt kopplande är ingenting personligt riktat till dig, det var mer menat till alla som läser. Synsättet är väldigt, ja, likt.
Jag säger inte att lchf är en sekt, jag säger att folket här beter sig som det:p
Du får vara skeptiskt hur mycket du vill, men uppenbarligen så ser du inte det som jag ser. Det är knappast första gången jag ser det heller.
Och alltid bra att du är skeptisk till saker, och visst går man som sagt ner i vikt med lchf, men till vilket pris?.
Det ska ju tilläggas att alla människor är olika och olika koster kommer ju fungera olika bra, det jag stör mig mest på är sättet som lchf "säljs" på. Det fungerar inte ens för alla.
-Stephen Hawking
Hej TS
Jag tycker att du mycket väl kan testa lchf och se hur det fungerar för dig. Kanske mår du toppen på kosten? Det verkar vara väldigt individuellt.
Jag har ätit lchf sedan januari 2012 och jag ska ärligt säga att jag inte enbart upplevt fördelar utan även en del nackdelar (utöver den rätt jobbiga övergångsfasen då).
- Tappat ca 25 kg hittills (står tyvärr still nu)
Fått jämnare humör
Slipper blodsockerfall
Jämnare hormoncykel och mindre mensvärk
Inget sockersug
m.m.
-
Äter jag för få kolhydrater per dygn så blir jag deppig och nedstämd (varit deprimerad förr och känner igen symtomen) men håller jag mig över 15 g kolhydrater per dygn så mår jag bra.
Jag har tappat mycket hår och gör det fortfarande.
Fått torrare slemhinnor och mer uttorkade ögon (ha linser i är jobbigt).
Periodvis haft sämre sexlust
m.m.
Rent allmänt så kan jag säga att jag trots negativa biverkningar gärna håller mig kvar till lchf och ser vad som händer. De hälsovinster jag gjort tror jag är fler än de negativa följder mitt kostbyte har fått.
HUR farlig har inte min fetma varit t.ex? Vad gör fetman med min kropp? Att jag numer "bara" är överviktig borde ju vara en enorm hälsovinst som överträffar mycket.
Att jag inte äter något socker längre måste ju i sig vara en rejäl hälsovinst. Vad gör socker med våra kroppar?
Så, åter till dig TS, jag tycker att du kan ge lchf en chans och se vilka fördelar och nackdelar DU upplever.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag citerar TS "Hur jag ska kunna motstå sockret då jag är en tröstätare utan dess like? Jag älskar att småäta!"
och det första svaret #1 "För att stilla sockerbegär brukar jag äta frukt.".
Det är att säga, För att stoppa mitt sockersug, så ta gärna socker som går ännu snabbare ut i blodet än vanligt socker så jag blir sugen ännu fortare igen och kan stoppa i dig ännu mera socker"
Det rådet är helt vansinnigt vare sig man äter mycket eller lite kolhydrater.
Sen att som Robin säger, att vi tjäbblar om att det funkar för vissa men inte för andra, det hör till och det kan föra debatten framåt, Det är som sagt var lätt att bli som Geru sa, lite sektstämning och det är ju inte bra det heller…
Man ska också beakta att jag som har en Android telefon inte skulle få för mig att gå in på ett iPhone forum och säga till dem att byta till telefon
.

# 43
Nu har du fått säga din mening - mycket intressant.
Nu säger jag min - jag håller inte med dig.
#45 Geru
Jag är inte laktosintolerant -har testat! men min mage får spader ändå oavsett om det är vanliga , låglaktos eller laktosfria mejeriprodukter.
ja jag kan äta 1 godisbit men numera så luktar den och smakar den kemikalier för mig. Jag har även testat min kolhydratgräns, den går nånstans mellan 60 - 80 gram på en dag - går jag över det så vaknar sockermonstret och jag får ett jättesug efter sött/ mera kolhydrater, håller jag mig under 40 gram/ dag så mår jag prima och har inget sug efter sött alls, jag behöver inte ha kontroll eftersom det inte existerar något sötsug då.
Jag har provat frukt men av 2 orsaker så äter jag inte frukt. Dels triggar det mitt sötsug och dels så är fruktos den sockerart som man snabbast går upp i vikt av, inget som jag är intresserad av.
Dock äter jag bär, blåbär, hallon, lite jordgubbar och lite vinbär ibland, utan några som helst problem och varför ska vi äta frukt? frukt innehåller mest socker och minst nyttigheter medans grönsaker innehåller mycket nyttigheter och minst socker..
och som sagt, jag har inte köpt lchf-konceptet, jag har testat det på alla tänkbara håll och jag har kommit fram till att om jag håller mig under 40 gram kolhydrater/ dag så mår jag som allra bäst. 
#47 Det är stor skillnad mellan socker och socker. Frukt fungerar utmärkt och är nyttigt. Om du kan länka till någon som blivit tjock av frukt får du gärna göra det, men det finner jag extremt osannolikt(men, och andra sidan, det finns ju alltid undantag för regler).
Skönt att någon iallafall förstår vad jag menar med stämningen :)
#48 Ja, den där diskussionen var ju väldigt lång och intressant, och du har många bra poänger som jag verkligen har svårt att förklara!
#49 Beror inte det på vilket godis det är man menar? Jag är inte speciellt mycket för smågodis, för det som du säger smakar kemikalier, speciellt om man känner efter.
Kontroll är bättre istället för att fly, istället för att gömma sig för demonen så besegrar man den. Jag kan dock förstå att inte alla människor kan/vill göra det. Det var väl en av dom första sakerna med människor jag lärde mig i livet.
Bra att det fungerar för det, men det tar inte bort mina andra punkter, eller det fakta att det är skadligt på långt sikt, eller den sektartade stämningen som finns på forumet.
-Stephen Hawking
jag vet inte hur jag länkar men skriv in fruktos i sökrutan uppe till vänster, gå även in på kostdoktorn.se och skriv fruktos i sökrutan så kommer mycket läsbart upp.
#51 Och så är vi inne på kontroll igen :)
-Stephen Hawking
#50 Vet du vad du pratar om ? Jag är övertygad om att du inte har en blekaste aning hur det fungerar med socker i hjärnan …
Därför kommer jag inte att fortsätta tjafsa om detta, jag har roligare saker att göra.
Hoppas bara att TS hittar sin väg till ett bättre leverne, med eller utan kolhydrater. Huvudsaken är att må bra 
Ha en trevlig kväll !
#54 Jadu, då får du vara under den åsikten. Det visar ju till att du inte kan bevisa det du skriver ändå, så inte jag som blir drabbad direkt.
#52 Gärna en sajt som inte tjänar enorma pengar på lchf, tack.
Och nvm, jag hittade en egen länk! :)
-Stephen Hawking
Nu så!
http://www.dn.se/debatt/livsmedelsverket-morkar-att-du-blir-fet-av-frukt
Jag har då precis läst och skummat igenom den.
Och visst håller jag med om att frukt är lite väl glorifierad, men det är definitivt inte samma sak som smågodis(vilket även artikeln säger).
"Frukt innehåller annars mest socker, fruktos och vatten. Det är sannolikt en grov vanföreställning, väl i paritet med att fett skulle vara farligt, att det skulle vara så oerhört nyttigt att äta en massa frukt."
Det stycket tycker jag mycket om faktiskt.
Ingenting är speciellt bra när man överkonsumerar det. Men att tro att frukt är så illa som det som ni nu har presenterat här på forumet är rätt illa det med. Men visst kan jag förstå att ni känner som ni gör, speciellt efter det eviga tjatet om att spannmål skulle vara nyttigt(predikerar dom fortfarande kring det?). Vilket gör att det i stortsätt skapas en anti-religon nu, lchf! Ta-da!
Jag personligen kommer fortsätta äta äpplen. Väldigt god frukt; speciellt dom sura. Hjälper mig med humöret;)
-Stephen Hawking
#57 Men derp. Jag vet att jag har läst det; svårt att hitta länken när google bara ger mig bloggar dock.
-Stephen Hawking
#58 Ah, du kanske menar de där enkätundersökningarna som det skrivits om på senaste tiden? Det är inte studier av god kvalitet och de handlar inte om LCHF. Av enkätundersökningar kan man möjligen forma en teori om eventuella samband som sen behöver verifieras i noggranna kliniska studier. Men media basunerar ut resultaten av dessa vaga enkätundersökningar som SANNINGEN.
#59 Nej, jag tror inte det är den. Jag bygger inte mina fakta på skit, vilket, om du faktiskt läst det jag skrivit tidigare, är rätt tydligt. Och jag går att påverka med, te.x. det där om frukter. Men tänker du dryga dig så får du göra det bäst du vill, speciellt med den attityden. Det visar ju bara att ni är ett ryggdunkarforum:)
Och du vet säkert redan det, men det finns inga sanningar i världen, bara olika perspektiv på saker.
-Stephen Hawking
Men snälla Geru…nu får du ge Dig!
Trodde själv inte på LCHF innan jag själv provade det. Konstaterar att det är det bästa som någonsin hänt mig förutom när barnen föddes.
Det du skriver får mig att tvivla på om du någonsin testat LCHF som du skriver eller så misslyckades du av något skäl.
Du skrev att KiF har utvecklats till något sektliknande. Tror inte det utan de flesta beskriver sina erfarenheter både dåliga och goda.
Förresten: Hur många år sedan är det du var inne här och vilket nick hade du då?
Din presentation är slående när man läser den!
Den lyder så här:
"Yoho! Tomt är det här."
En i särklass passande presentation 

#61 Jag har ju som sagt, för fan, och sista jävla gången, provat det, hur jävla svårt är det att läsa inläggshelvetena, gubbfan? Det gick utmärkt att göra det och jag tappade vikt av det med.
Det är skitsamma hur någon beskriver sina erfarenheter när man ser direkt hur det är.
Antagligen var det samma nick, eller så var det Ijin. Det var dock mer läsning än någonting för då hade sajten faktiskt någonting vettigt att presentera istället för ryggdunkning.
Om du vill veta vem jag är och så vida får du gärna fråga, jag svarar nämligen.
Om du ska dryga dig ska du veta hur överjävlig jag kan bli om du gör mig förbannad. Första stycket är ett smakprov. Det blir mycket mer konstruktiva beskrivningar av dig, ditt intellekt, ditt liv, din familj och en väldigt massa mer om du går ner på den nivån. Jag kan den nivån. Jävligt bra. Så låt oss inte gå ditt, okej?
Min presentation visar iallafall hur gammal jag är. Resten brukar folk faktiskt veta.
-Stephen Hawking
#62:
Nja…alla ger ju inte mig ryggdunkningar 
Du är en av många som INTE gör det 
#63 Du missförstår termen. Inte så konstigt, egentligen.
-Stephen Hawking
Nedrans. lika roligt att läsa här som på MacWorld om lanseringen av iPhone 5 när alla droidfanz släpper loss… Snacka om trollvarning…
Facinerande att man (Geru) orkar lägga så mycket energi på att försöka övertyga oss som äter LCHF (med hyggliga resultat) att det är farligt och dåligt.
Jag har gått ner över 90kg och testat mina blodfetter tre år i rad med mycket fina resultat. Jag är inte det mista orolig för att min kropp mår dåligt av LCHF…
Sen tycker jag nog att språket på vissa håll (Geru igen) bör vårdas en aning. Svära kan man göra i kyrkan…
#65 Jag tror inte jag sagt att lchf inte sänker vikten?
Vi kan ju prova och bryta ditt ben och kolla blodfetter, jag tror inte dom förändras nämvärt:) Samma sak med rökning där, märks inget heller om man inte tar vävnasprov på lungorna:P
Jag är inte den enda som drygat mig och varit otrevlig, och svordomar är bättre än när jag använder det "civiliserade" språket fortfarande, men jag förstår att du oroar dig, du har ju trots allt inte sätt mig när jag är som mest förbannad.
Och svär gör man ju när man blir arg, yes? Och det här är ett forum, och då måste man ju visa i ord när man är arg, eller hur? Där av svordomar;) Väldigt enkelt att förstå om man har någon som helst aning om hur nätkultur fungerar.
Facinerande att så många är blåögda och tror på saker rakt av:) Ingenting i den här världen kommer utan ett pris, ingenting.
-Stephen Hawking
Wow toru!
Snyggt jobbat!
Tror knappast att det finns någon som ätit enligt viktväktarna eller liknande skulle klara av motsvarande. Detta då hungern i längden varit för jobbig.
Eller finns det någon som klarat motsvarande med "vanlig bantning"?
Nu har vi verkligen kapat stackars TS tråd. Intressant retorik geru. När du inte hittar det underlag som stöder dina påståenden, då är det alla andra som "drygar sig" och du blir arg. Hur vore det om du letade upp dina studier så vi kunde diskutera sakligt istället? Och även om du inte tror mig så ber jag om det för att jag är uppriktigt intresserad och nyfiken på dessa studier.
#68 Det var helt allvarligt inte jag som började med slag under bältet, det var den stolta Jansen(som jag inte vet namnet på ändå, det är ju sjukt lätt att gömma sig bakom en profil på nätet).
Jag har ju visat en länk från DN som säger det jag påstod, den andra som jag sa har jag svårt att hitta igen, så då får du väl helt enkelt bortse från den?
Men jag antar(det har du egentligen redan bevisat) att du inte läst inläggen från början, och i och med det så är dina inlägg och kommentarer kring det värdelösa, eftersom du skiter i det som jag redan skrivit. Jag tänker inte presentera samma fakta för olika människor i samma tråd, någon måtta får det ju vara?
Jag tror inte jag sagt att någon drygat sig pga att jag inte kunnat hitta den undersökning som jag var ute efter, utan att någon drygar sig för dom drar skämt ang. min profil, men du verkar ju ha lite svårigheter med att förstå det, så jag tänker låta det passera:)
-Stephen Hawking

Jag fattar inte att ni orkar tjaffsa här med sign. "Geru"?
Gerus inställning är klar sedan länge - kommer man mycket längre?
Finns det egentligen något intresse att komma längre?
Vi tycker olika helt enkelt även om jag misstänker att den starkaste driften för Geru att fortsätta gnabbet här är för att hon/han tycker det är såååå himla skojjigt 
@ Geru #66
Du skrev:
"Och svär gör man ju när man blir arg, yes? Och det här är ett forum, och då måste man ju visa i ord när man är arg, eller hur? Där av svordomar;) Väldigt enkelt att förstå om man har någon som helst aning om hur nätkultur fungerar."
Man behöver inte svära och vara otrevlig för att man är arg. Det går att skriva att man är arg och använda ett helt annat språk för att stärka det man vill få fram.
Att ta till svordommar är på intet sätt bra för att få folk att lyssna på det man vill ha sagt.
Sen gällande nätkultur så skulle jag vilja säga att jag förmodligen varit "aktiv" på "nätet" (i någon form) längre än du varit i livet… Så jag har lite koll på nätkultur och den kulturen som du nu försöker applicera här på KiF passar sig inte. Om du ska skriva som du gör så är det nog bättre att du gör det andra ställen… Här försöker vi (i alla fall de flesta) vårda vårt språk.
Alltså Geru. Jag kan lova dig att jag inte är Den enda i detta forum som försökt hitta en stuide där Det bevisats att lchf är farligt på lång sikt! Det finns inga! När du hittar den tycker jag du ska lämna över den till svenska sjukhus och läkare som en liten överrasking och ny upptäckt för den här studien du snackar om är det bara du som läst tydligen.

Geru
Hur länge har LCHF funnits och hur många "långsiktiga" studier kan det finnas? Och hur långa är de? Och hur tillförlitligt är "jag vet att jag har läst det"? Spelar ingen roll hur vetenskapligt man gått till väga i en studie - det är ändå ganska få som verkligen håller måttet. För att verkligen veta så behöver man kontrollera studierna och inte ens då är de idiotsäkra. Människan har en tendens att tolka dem utifrån det man redan vet eller antar. Och det finns en hel del gammalt "vetande" hos våra experter. Plus då att många av studierna baseras på folks uttalanden om vad de ätit - och det vi nog alla att det inte blir så 100%-igt.
Så ett par artiklar i DN säger ingenting.
När verkligheten säger en sak och teorierna en annan så håller jag mig till verkligheten. Jag tror inte att en kost man mår avsevärt bättre på än innan är farlig i längden. Speciellt inte om läkarundersökningar visar bra/bättre värden i flera år. Det kan du väl ändå inte tro? En sak är om man mår ungefär likadant när man byter kost - då kan det vara så att en kost är dålig för hälsan i längden utan att man märker det ännu. Men när man mår så mycket bättre som många gör? Det är ju inte precis droger man äter som kan lura kroppen, utan samma mat som även blandkostare äter. Det borde man inte bli hög på.
Jag har för övrigt testat en vetefri/glutenfri kost i ett helt år och då ätit annat bröd (av majs, bovete mm) plus potatis mm. Min mage var precis lika jobbig med gaser och uppblåsthet som när jag åt vete. När jag däremot äter lchf blir magen helt lugn. Och det blir den efter endast en eller ett par dagar. Så allt är inte vetets fel även om mycket kan vara det. Inte heller är det placeboeffekten som lurar eftersom jag i hela mitt vuxna liv testat olika koster (vegetarisk, vegansk, raw food mm) samt olika preparat men ingen annan kost/preparat har fått min mage att ens bli bättre. I alla fall inte under de månader jag hållit på. Varför skulle just lchf ha en placeboeffekt?
"Every point of view is a view from a point."
#70 Du får tycka precis som du vill, men samtidigt har ju jag då rätten att tycka som jag vill.
#71 Faktiskt, eftersom jag använder mig av talspråk när jag skriver(lättast på nätet) så är det enda sättet att markera att man är förbannad. Så jo, det är nödvändigt, om man vill visa att man är arg.
Jag vet att du inte tycker att det jag ser stämmer, men som sagt, det är inte så att jag behöver ha ditt godkänande för att tycka så:) Det är inte heller så att det inte skulle stämma bara för du säger så.
Är det någonting man märkt i den här världen så är det ju hur trångsynta människor är. Och allvarligt talat så skriker tråden det.
#73 Svenska sjukhus och läkare är ju inte sådär asförtjusta i lchf, men dom använder gamla argument som att fett är onyttigt.
Jag ser fram emot fler studier på ämnet.
#74 Lite det jag är inne på. Och som sagt, bortse från den studien jag läst, eftersom jag inte kan hitta den. Men tror inte att du kommer kunna göra det :)
Nä, ett par artiklar i en tidning säger ju ingenting… Undrar om man kan dra samma slutsats ang. krigsförklaringar "Det är ju bara en artikel i en tidning".
Och dessutom, om det nu är "folk åsikter" som inte räknas, varför i ******* ska jag lyssna på er då? Jag menar, det är en massa åsikter?
Jodå, jag tror att många mår bättre av att äta lchf än det som dom gjorde innan, och jag är jävligt trött på att repetera sådant, speciellt eftersom det verkar som att ni alla blir temporärt blinda när man skriver det.
Och visst, jag förstår att kosten fungerar bra för många. Jag bara säger att ni inte ska vitmåla den som ni gör. Människor är inte identiska.
Jag säger inte att just du har en placebo effekt(även om det är möjligt). Jag säger att det finns dom som har det.
Och visst kan jag tänka mig att om man har ibs eller så är lchf en rätt bra metod att slippa det, men tro fan inte att det är utan konsekvenser. Allt i världen har konsekvenser. Var enda liten jävla skitsak.
Fast att du är skeptisk till vetenskap vet jag sen tidigare, speciellt med tanke på vilka forum du hänger på… Och det förklarar ju dessutom varför forumet i sig har gått från att vara skeptisk till ett sektliknande ryggdunkarforum.
-Stephen Hawking
#Geru
När man "läser mellan raderna" så ser man att du verkar ilsken och frustrerad. Kanske trivs du inte med ditt liv, men ta inte ut det på oss härinne. Tycker att du ska ge dej nu. Ingen tvingar dej att tycka som oss här. Och du behöver inte tro på LCHF. Det räcker att vi andra VET hur bra denna livsstil är. Det är definitivt inte en bantningsdiet, även om många vittnar om kraftig viktnedgång,. Själv har jag levt med LCHF i drygt 4 år och har inte gått ner ett enda kg. Men går heller inte upp. Är glad för det. Min kropp har bestämt sej för att jag ska väga 60 kg, själv skulle jag VILJA väga 55 - 57 kg. Men eftersom jag mår så bra så har jag slutat tänka på vikten. Hälsan är viktigast.
Du är bara 23 år och har inte så stor livserfarenhet ännu. Tycker att du ska läsa på och återkomma när du vet vad du talar om och inte hänga upp dej på tidningsrubriker. Tror du på allvar att läkarna vill att alla ska bli friska? Och sluta med mediciner? Då skulle dom förlora kanske både jobb och stora extrainkomster från läkemedelsbolagen. Och du, om du fortsätter att skriva här så använd i så fall ett "annat språk". Du får mej att tänka på fotbollshuliganer som bara går på matcen för att bråka och inget annat.

Geru:
"Du får tycka precis som du vill, men samtidigt har ju jag då rätten att tycka som jag vill."
Javisst - och nu har du några gånger tyckt vad du vill - kommer vi längre?
Exakt VAD är det du vill åstadkomma? (Mer än att det är skoj att tjaffsa
)
#76 Du behöver inte läsa mellan raderna för att förstå när jag är förbannad, det är hela poängen med att jag använder svordomar.
Speciellt frustrerad är jag inte, om man inte inräknar att jag tycker människor generellt sätt är tröga, men det har med någonting helt annat att göra med.
Lite det du skriver som är problemet, en livsstil, inte en diet eller ett bantningsätt, utan en livsstil.
60 kg är inte speciellt mycket alls. Vad hände med självkänsla?
Jag är 23 år gammal, och har mer livserfarenhet än många gubbar. Varför? Jo, för har man varit med om det jag varit med om så har man det. Det var antingen anpassa sig eller dö, och jag anpassade mig. Och fick skynda på lite andra mognadsprocesser, som te.x. kritiskt tänkande.
Ja, jag tror på allvar att majoriteten av läkarna vill att du ska bli frisk. Det är hela poängen med en läkare. Sättet du säger det på indikterar starkt på att du tror på en konspiration.
Som jag sa förut, sekt, och du bevisar inte direkt motsatsen.
#77 Så sluta skriv då om du inte tycker vi kommer längre?
Det står i mina inlägg, om du faktiskt läst dom.
-Stephen Hawking

Ohh.. en tråd jag missat med lite roligt snack som jag älskar! 
Först vill jag komentera Gurkys inlägg.. och jag håller med om att man bör undvika modedieter.. sedan SLV lanserat sin modediet så har det bara gått utför med folkhälsan och vi har nu en epedemi av fettma och diabetes!
LCHf handlar mer om att försöka äta så ursprunligt som möjligt, sådant som fanns när vi utvecklades.. dvs mest rena råvaror, inget junkfood.. och för de som redan fått en trasig glukosmetabolism, mindre kolhydrater och därmed mer fett.. som bevisligen är ofarligt att äta om man undviker för mycket fleromättat fett samt industriella transfeter.
Och här lite roliga komentarer till Geru;
"Sammanfattat
Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.
Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.
Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans"
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
"Fetma, speciellt i samband med diabetes och hypertoni, är en riskfaktor för njurinsufficiens.
Insulininducerad viktökning är vanlig och kan påverka njurfunktionen negativt hos patienter med typ 2-diabetes.
Vi beskriver här ett fall, där insulininducerad viktuppgång följdes av tilltagande nefropati, som i första hand tolkades vara beroende på diabetessjukdomen. Efter reduktion av kolhydraterna (stärkelse) i kosten kunde emellertid insulin sättas ut. Viktnedgång och förbättrad glykemisk kontroll satte stopp för en flerårig konstant försämring av njurfunktionen.
Obesitasassocierad njursvikt hos överviktig diabetespatient kan förbises och kanske onödigtvis leda till dialys. Behandlingen är viktreduktion, glykemisk kontroll och härefter bibehållen normalvikt, vilket enklast görs med kolhydratreduktion."
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9920
Osv.. osv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#78 möjligtvis att läkarna vill att vi ska bli friskare, men definitivt inte läkemedelsfabrikanterna.
http://www.svtplay.se/video/293856/sjukdomar-ab
Dokumentären Sjukdomar AB visar hur läkemedelsfabrikanterna indoktrinerar både oss och läkare till att äta mediciner vi egentligen inte behöver.
#80 Det är ju inte läkemedelsföretagen som bedömmer om du blir frisk av någonting? Allvarligt nu?
Om du inte kan lita på den läkare är det ditt problem, jag litar på min. Han är väldigt passiv till att ge läkemedel.
-Stephen Hawking
Geru
ägna en stund på svt play och titta på dokumentären, sen sitter kanske även du med en tappad haka.. för finns det piller så kan man alltid uppfinna nya sjukdomar, inget problem alls för läkemedelsindustrin..
#81 Allvarligt talat. Du kan ju inte ha hunnit titta på hela dokumentären än, den är ju på en timma? Jag la upp länken för 2 minuter sedan. Eller såg du den på TV för några dagar sedan?
Läkemedelsföretagen vill tjäna pengar och det gör man inte på friska människor. Eller?
#78 Du skriver att du har lärt dig kritiskt tänkande. Hur kommer det sig att du inte är kritisk till läkemedelsföretagen?

Sorry, men nu går jag in och bryter diskussionen, även om den kan upplevas underhållande.
TS ajm startade tråden för att få råd och hjälp, men det syftet med tråden har helt fösvunnit…
ajm, du kan väl starta en ny tråd, jag låser denna.
Geru, du bryter mot sajtens skrivregler (gissa vilken av punkterna).
Men om du vill fortsätta att diskutera LCHF, utan att bryta mot skrivreglerna, så kan du starta en egen tråd, stället för att kapa någon annans!
Men jag vill understryka att den som konsekvent bryter mot sajtens Skrivregler kan beläggas med skrivförbud!
/odezza, medarbetare
"still lost in space and time"