Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9654 ggr
Innerjoin
0

Sockerfri matjessill

eller annan sillinläggning, finns det?? När man tänker på alla diabetiker, så BORDE det ju finnas….. Hade ju vart kalas på midsommar…..

Skaldeman
0

Nej, det finns inte. Inlagd sill är tyvärr laddad med socker. Jag citerar ur mitt bokmanus:

"Sill och potatis då?

Tyvärr får jag säga. Jag har räknat många gånger på denna rätt men det finns ingen bra lösning. Du kan så klart äta denna trevliga rätt ändå, och dränka det dåliga samvetet i brännvin. Men det kommer en morgondag!

Problemet är att sill läggs in i sockrad lag. Räkna med 20 % socker i vanlig inlagd sill! Läser du siffrorna på burken hittar du ännu högre värden, men där räknar man med spadet.

Matjessill är något bättre, men inte bra. 50 g matjessill (1 filé) med gräddfil och gräslök innehåller ca 7 g kolhydrater. Men då ingår ingen potatis. En liten färskpotatis och gränsen 9 g är nådd!

Lägg en klick smör på din ensamma potatis och du har en liten rätt som smakar sommar. Den innehåller knappt 300 kcal och 9 g kolhydrat. Ratio: 1,3."

Sten Sture

kolis
0

Men jag har testat att lägga in sill med Stevia och det blev superbra. Var lite bismak på Stevian, men den försvann när sillen hade stått och dragit nåt dygn eller så. Se bara till så att inläggningssillen du köper inte innehåller kolhydrater, för det finns konstiga sorter som innehåller socker.. :/

Sen är det väl _lite_ kolhydrater i ättikan (?), men det får man ju inte i sej så mycket. Det blir j uingen matjessill, men inlagd sill blir det ju,

Ska göra en ny laddning imorron som får dra till midsommarafton. Som ska ätas utan potatis, men med gräddfil/creme fraiche och gräslök. Och kanske ett ägg. Mums!

Innerjoin
0

Tack för tips! Tyvärr har jag ingen Stevia ÄN (måste få tummen ur och beställa!), så till Midsommar blir det ingen…

LottaO
0

Jag tänker äta sill och lite potatis i midsommar. Sedan tar jag morgondagen med svullen mage…
Jag tycker dock att ägg är självklart till. Det går ju jättebra att äta utan potatis…

Semestern närmar sig och då blir det förhoppningsvis grillat kött med kryddsmör och ev coleslaw till dagarna i enda Räcka ut tungan

Dansa kan man alltid göra!

Skaldeman
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cole Slaw hör sommaren till. Glöm inte makrill, förresten. Det är bra på sommaren. Och till skillnad från sill innehåller rökt makrill noll kolhydrater!

Sten Sture