Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6092 ggr
maximilianL
5

Äter som en gris och går ändå ner i vikt

Idag har min meny sett ut som följer:

Frukost (ej hungrig längre): kaffe, vatten

Lunch: 3-4 stora fläskkotletter med 2 paket örtsmör (ca 120 gram smör), grönsallad, 1 paket fetaost, 2 avocados.

Middag: 10 kokta ägg, massor av smör, 100-200 gram ost, 4 burkar makrill i tomatsås, kanske ett par till på kvällen.

Som synes äter jag kollosala mängder mat. Enorma portioner. Säkert 4-5000 kcal per dag. Och jag trivs jättebra med det. Jag är mätt! På denna diet har jag gått ner från över 105 kilo fläsk till nuvarande 82 kilo muskler. Jag har bara lite fett kvar på magen. Jag har köpt en helt ny garderob från tidigare XL till nuvarande M.

Jag tränar nästan ingenting. Går på gym en gång i veckan och promenerar nån sväng varje dag. Men jag har tränat hårt på samma slags mat och det funkar utmärkt. Jag har bara inte haft tid att träna så mkt på sistone.

Viktskillnad av att träna mycket? Nej. Bara lite hungrigare på morgonen.

Ju mer jag äter desto mer verkar jag gå ner i vikt. Jag är mer deffad nu än tidigare. Jag hade en platå vid 89 kilo, sedan rasade de när jag skippade frukosten och chillade mer (tränade mindre) och åt mer smör.

Jag älskar detta levnadssätt. Jag äter mig övermätt och är smal ändå. I måndags åt jag en bit äppelpaj med vaniljsås, gick upp 1 kilo (vatten) och det kilot försvinner typ imorgon.

Har ingen fråga kopplat till denna tråd. Vill bara konstatera att om man har problem att gå ner i vikt så kan man äta som en gris och sluta träna, så verkar man gå ner snabbare i vikt. Bara man nollar kolhydraterna (mer eller mindre) och äter massor av fett.

Hälsningar från en 82 kilo (-23 kilo) Maximilian :)

lizaohman
3

Skissade in det du ättit i minmat.net och det blev lite drygt 5000 kcal idag i alla fall :-)

Äter du liknande mängder varje dag så kan ju de som påstår att allt handlar om eneri in och energi ut gå och gömma sig:)

savonit
2

Logiskt du har hål i magen…

magma
0

Fantastiskt kul att höra :-D

ullebull
1

Mycket bra gjort men… hur sjutton orkar du äta så mycket Skrattande

Jag blir mätt bara av att läsa din dagsranson hihi

Lycka till framöver

RobinEH
1

Va underbart om man var som dig.

Nu vet ju ingen för tillfället att hans kropp inte förbrukar denna mängd energi eller om den har problem med näringsupptaget. Därav tänker inte jag gå och gömma mig än.Flört

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

maximilianL
1

Jag jobbar sittandes 8h per dag framför en dator, jag går 4-5km några dagar i veckan, gymmar 1 dag. Har ingen hormonsjukdom eller liknande, har snarare haft svårt att gå ner i vikt.

Dagens meny var lite i överkant, men i stort sett är det såhär jag lever. Jag har alltid tyckt om att äta mycket och har haft svårt att dra ner på portionerna. Äter hellre 1 rejäl portion om dagen än 5 små.

folke
2

Grattis, Du måste ha den ideala LCHF kroppen… Jag ser inte alls något problem i detta.

Ät och var glad ! Perfekt att du hittat din väg och att den faller sig precis som du önskar ha det….

Ha en underbar kväll !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Medlem
0

Det verkar som om män har det lättare att bränna ner fettet  Lite synd om oss kvinnor. Skrattande

Jag är visst lite avundsjuk men samtidigt vill jag gratulera dig för viktminskningen.

Ha det gott!

Lilltilda
0

magiskt! Grattis! Fast jag förstår verkligen inte hur du får i dig så mycket mat! Och så vill jag nog inte veta hur stort ditt matkonto är Flört

~God loves you, and I´m trying! ~

yvonnel
0

Hur orkar du tugga i dig så många kotletter? Och hur har du råd och plats i stekpannan? Jag är fruktansvärt AVUNDSJUK!

Jag har verkligen bara gratulationer till dig som lyckats så fint, men jag har försökt nu i flera år utan att lyckas, undrar numera om det öht kan vända neråt för mig, kanske är det något annat jag ska göra åt saken.

maximilianL
8

Ni behöver inte vara avundsjuka alls. Jag har kämpat många år för att komma hit. Har kört LCHF sedan 2007/2008 utan vidare resultat de första åren.

Först körde jag "snäll LCHF" med vispgrädde, creme fraiche, röda/gula grönsaker, lök, och såna saker. Gick ner kanske 2-3 kilon trots morgonpromenader, träning, etc. Mådde förvisso väldigt bra psykiskt eftersom LCHF mättar överlägset och gjorde mig jämn humörmässigt, koncentrationsmässigt under dagen (och så vidare). Men jag ville ju bli smal också!

Testade ett tag med att utesluta mejeriprodukter förutom smör och ost, gick ner 5-6 kilon. Wow, nånting gör jag rätt. Promenerade inte lika ofta men gick ändå ner.

Ok, nånting är lurt. Jag slutade med allt utom gröna bladgrönsaker, experimenterade med att sluta äta frukost och gå en promenad innan lunch. BAM. Här verkar vi trycka på rätt knapp. Gick ner från 89-90 kilon till 82 kilo.

Jag har varit sjukt frustrerad med LCHF under åren. Har varit nära att ge upp många gånger. Men istället insåg jag att jag ville veta vad jag kunde göra exakt för att få detta att fungera. I mitt fall var det mejeriprodukterna i första hand, och grönsakerna i andra hand.

När man hittar den där maten som man kan äta verkar det som man kan äta den i stora mängder, åtminstone för mig är det så.

Så var inte rädda att experimentera om ni känner att ni fastnat. Det är typen av mat och timingen på måltiderna (ät bara när ni är hungriga, aldrig annars!) som avgör om man bränner fett eller inte. Kalorier har ingenting med saken att göra.

Sorry Livsmedelsverket :)

MimLan
1

#11 Problemet med experimenterande är att alltför många hemfaller åt alla möjliga uteslutningar och restriktioner. Trots att det faktiskt finns många vittnesmål här i forat om att MER är det som funkar.

jansan
3

Maximilian #1:

Härligt att läsa Din tråd!!!

Så mycket kalorier och ändå går du ner i vikt!

Kan det vara så att det går åt massor av kalorier bara för att förbränna fett???

Det måste ju vara det eller så har du en naturligt mycket hög egenförbränning?

Det där med äppelpaj och liknande kolhydratbomber känner jag igen. Det behövs inte mycket kolisar när man äter mycket fett för att man ska samla på sig vatten.

Faktum är nog att OM du hade ätit den äppelpajen dagligen i kombination med allt fett så hade du nog inte gått ner 23 kilo utan snarare gått upp i vikt.

Bara grattis igen!!! Fortsätt skriva! Ska följ Din tråd slaviskt och tycker det bekräftar hur bra LCHF funkar men samtidigt inte funkar om man kombinerar med för mycket kolhydrater :-)

Yeah Man…lycka till.

MimLan
0

#0 Måste säga att jag vet inte om jag är imponerad eller skräckslagen över att du kan äta tio ägg på en gång (och mer än så).

Nybörjarn
2

STORT GRATTIS! :)

spirit
6

Grattis!

Du äter däremot inte som en (gammaldag) gris. Den fick gröpe (numera omdöpt av Livsmedelsverket till fiberrik pasta och fiberrikt bröd) och kokt potatis med ister (idag omdöpt till strips) och grisen gick upp i vikt på ett fantastiskt bra sätt.

Så Livsmedelsverket rekommenderar "riktig" grismat och befolkningen går lydigt upp i vikt.

Fortsätt med civilkurage och aktivt myndighetstrots.

maximilianL
1

#12/Mimlan: så jäkla enformigt är det inte, men jag vet vad du menar :) Jag trivs rätt bra, men jag har inte jättehöga krav på att alla mina måltider ska se ut som dem i en kokbok (färgglada och superexotiska, med persilja på toppen).

Det är mycket ägg och kött i mitt fall.

Jag kan äta kött av alla slag inklusive kyckling och fisk. Smör kan man göra massor med goda varianter om man kryddar med olika saker. Jag brukar göra dillsmör för lax och vitlökssmör till kycklingen. Så sjukt gott.

Ägg kan man ju göra en del saker med. Omelett, äggröra, steka/koka, mosa med smör, steka på hög värme på en sida och krydda med peppar (sjukt gott), och så vidare.

Visst, det är mycket enformiga rätter, det kan jag inte förneka. Men om man tar sig tid kan man göra rätt mycket.

Och detta är ju så länge man vill gå ner i vikt. När man ligger på sin idealvikt kan man ju lägga till lite gräddsåser, lite färgglada grönsaker och bär, lite annat.

MimLan
0

#17 Jag har inga höga krav så, enformighet är helt ok.

Det jag reagerade på var mängden.

Jennix
0

MaximilianL: Det låter mycket som jag äter, fast jag äter mindre än du då. Flört

Dock äter jag mycket mat och mycket fett, och har också upplevt att när jag lägger till mer mat och fett så går jag ner mer och snabbare i vikt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Medlem
0

Ja vi är ju olika, en del behöver äta mer och en del mindre. Fast som Skaldeman sa i sin bok om att vi kvinnor vill ha varierande maträttet. Vi tröttnar fort helt enkelt. Nu säger jag inte att vi alla gör det men de flesta.

yvonnel
0

Någon sällan gång äter jag 3 måltider men mestadels blir det frukost och ganska sen middag. Men fett har jag i form av smör till varje måltid, ett tag gillade jag majonnäs, men det "har gått över".

Har också lite av idétorka, eller snarare uttråkningseffekt, maten är bara ett måste, inget särskilt kul att syssla med.

hemul
0

Bara att gratulera. Jag önskar jag vore du! Glad

Maria Katarina
0

Vad duktig du är, och att du orkade ta tag i det och fortsätta när det i början inte funkade! Jätteroligt att höra historier som din, det sporrar verkligen!

maximilianL
3

Tack för alla peppande svar.

När man börjar få kroppen man vill ha och har energin att tänka klart och fokusera så är det betydligt lättare att bygga upp det liv man vill ha. Man blir dessutom attraktiv hos andra människor eftersom man plötsligt utstrålar energi och värme.

Naturligtvis är inte LCHF svaret på världens alla problem, men det är en bra grund om man vill bygga upp ett rikt och spännande liv, för plötsligt orkar man ta tag i allting man drömmer om att göra. Man slipper humörsvängningar. Man mår bra.

Och så slipper man ägna 3-4 vardagkvällar i veckan på gymmet eller i motionsspåret för att bränna kalorier. Man kan äta sig (över)mätt och träna lagom för att det är skönt. Man slipper gå hungrig.

End of my story :) Jag kommer aldrig gå tillbaka till "vanlig mat" igen. Usch, bara tanken gör mig skräckslagen.

Lycka till alla ni andra.