Viktökning pga fusk
Hur kan man gå upp 4 kg på 4 dagar? Jag har gjort det ,vi var till Elmia och tittade på husbilar …Hotellfrukost där jag föll av riktigt ordentligt,kunde inte motstå dom färska frallorna..Kom hem och vips så stod vågen på 4 kg plus,dessutom ballade magen ur igen,inte så kul att sitta på toan 10 ggr om dagen. Så inget fuskande med vitt bröd nå mer !!!
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
Det låter förfärligt.
Att gå upp fyra kilo därför att man ätit ett par färska frallor.
Är det vad denna kost gör med oss?
Vitt Mjöl tror jag att jag har problem med,ikombination med fett..för det blev smör på mackorna plus salami och ost och melon och lite allt möjligt..dessutom sätter såna kolhydrater igång min krångliga mage,,(ingen diagnos men jag tror att jag har IBS)sedan många år..Så för mej gäller nog Lchf forever,det mår jag bäst av..
#1 Nu var det väl inte LCHF som gjorde att hon gick upp, utan snarare avsteg ifrån dieten. Om nu det verkligen är 4 bestående kilon som det handlar om. Blir ganska många kalorier extra varje dag för en sådan viktökning. Jag tror snarare det handlar om en tillfällig vätskeansamling i kroppen.
#3# Nej inte var det Lchf som gjorde att jag gick upp,snarare som du säger avsteg från den..men det kan vara som du säger vätske ansamling..har inte vägt mej något mer sen jag kom hem ,,låter bli tills nästa vecka,äter bra igen så vi får se om det rättar till sej igen..men det kändes som en chock att ett par dar med avsteg höjde vikten så mycket..
Du har definitivt inte gått upp fyra fettkilon på fyra dagar. I så fall skulle du få 30 kilos övervikt på bara en månad! Så fungerar det inte.
Förresten, vad är det som säger att de där viktökningarna inte sker när man äter annan kost också? Kanske går man upp 4 kg om man slarvar/överäter på annan kost också, men om man just då inte är fokuserad på vikt och inte väger sig just då så märker man inte det annat än kanske att man känner sig svullen. Vikten går så småningom tillbaka till det "normala".
Varenda variation i vikt analyseras när man går på LCHF, men hur är det när man äter normalt? Har man egentligen något att jämföra med? Väger man sig varje dag i flera månader är jag övertygad att man kommer se variation i vikten på flera kilon även om man i det stora hela står still.
Personligen kan jag gå upp så mycket som 4 kg under mensen tex. Den tillfälliga vätskan försvinner ganska raskt dagarna efter.
Jag menar inte att Lchf är fel.Jag har bara ätit så sedan Juni,men är det kombinationen med fel kolhydrater och fett som gör att jag samlar på mej så mycket som 4 kilo vätskevikt isåfall?Jag har inte mått så bra på många år som jag gjort sen jag börjat med den här kosten..
#7 Vätskekilon är kolhydraternas fel.
kolhydrater binder vätska i kroppen. De är därför många kan rasa 3-4 kg den första veckan de börjar med LCHF. Också därför många kan få omställningsbesvär såsom trötthet och huvudvärk. Man har helt enkelt vätskebrist.
Dessa "vätskekilon" kan naturligtvis återkomma om man återigen äter kolhydrater. Jag tror inte det spelar så stor roll vilka kolhydrater man äter utan att det snarare handlar om mängden. Det är dock svårare att komma upp i mängd om man äter kolhydrater från grönsaker tex.
jag kan ju ha fel dock…är ingen expert på området. :)
Som andra har skrivit här så binder kolhydrater vätska. Det är väldigt vanligt att man kan gå upp så här mycket på kort tid när man ''syndar''. Glukoskänsligheten blir ofta större på LCHF etc eftersom man har vant av kroppen allt socker, så det gäller att vara försiktig.
Kolhydrater ( socker) blandat med mättat fett som smör och ost är rena rama gödningsmaten för att lägga på sig.
Ja inget mer syndande..Tack till alla som svarat