Hudproblem bättre med kokosolja?
Jag lider av hudsjukdomen rosacea och brukar äta antibiotika ca 6 månader varje gång. Nu när solen har börjat lysa så bestämde jag mej för att sluta med antibiotikan för jag vill gärna kunna vistas ute. Jag läste om kokosoljans gynnsamma effekt på huden och har nu smörjt ansiktet med den i några dagar. De röda svidande partierna och de kliande små bölderna försvann!
Kladdigt är det ju
så imorse gjorde jag en vanlig rengöring och använde min vanliga ansiktskräm (som rekommenderas för hudproblem av mitt slag) bara för att se om ansiktet mådde bra… 10 minuter senare började det svida och jag såg ut som en stopplampa i ansiktet. Jag tvättade bort all den svindyra cremen och smörjde in mej med kokosolja. Nu är ansiktet utan klåda igen och färgen börjar ge med sig.
Jag vill tacka tusen gånger för denna sajt som gett mej kunskap om kokosolja (och mycket mycket mer)
Är det fler här som har upplevt samma sak? Det vore kul att veta!
hade varit intressant och höra fler, min man har mycket svår psoriasis, kanske kunde man kludda in honom i kokosolja….

Jag väntar fortfarande på min kokosoljaleverans, men tänker definitivt testa den både in- och utvärtes när den kommer. Den verkar lovande…

hej jag lider oxå av proriasis..har i många år smörjt mig på sommaren men jungfru olivolja…just nu går jag på ljusbehandling..ja det har jag gjort sen 25 år tillbax…ja så där 2-3 månader åt gången…sen har jag uppehåll…ett tag..just höst/vinter jag solar mest med ljusbehanling..men tänker även prova kokosolja..se hur det funkar..kram
Jag lider utav acne och de krämer etc som jag använt hittils (över 3 år) mot acne har inte hjälpt utan bara gjort att hela ansiktet är alldeles knallrött och irriterat. Slutade med de krämerna för 2månader sedan när jag dessutom fick stora utslag av dem! (kan ju inte vara bra för huden…)
Kanske skulle jag ta o pröva kokosolja utvärtes? Men det kanske till och med blir värre? Enligt vad jag läst innan, (apoteket), ska feta krämer täppa igen ännu mer och orsaka ännu mer inflammation. Kokosfett är ju väligt fett som sagt. :) Vad tror ni?

Jag kände mig rynkig och gammal en kväll ( ja inte bara en!) Jag kletade in ansiktet i kokosolja och masserade som man ska enligt experterna in mot näsrot osv. Jag har gjort så nu i några kvällar och faktiskt så har kråksparken delvis fösvunnit. Enligt expertisen så ska man inte ha feta produkter närmast ögonen eftersom det kan komma in i tårkanalen och täppa till så man får påsar. Jag har absolut inte påsar nu. Skitbra blir det. Jag har bara använt oljan på kroppen tidigare och har nu slutat helt med andra lotioner och cremer där. Jag är jättemjuk nu.
Detta måste jag också prova. Har smord benen innan men att ta det i ansiktet har jag inte ens tänk
.
Jättekul med massa positiva effekter.
Jag använder den till läppar, händer och armbågar och tycker den är suverän… för att inte glömma träbänkarna i köket, som jag skrev om i en annan tråd.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jättebra att ni har börjat använda oljor till kroppen istället för dyra krämer som innehåller petrokemiska ämnen och synteter!
Ett tips när man smörjer in oljan är att fukta huden med vatten eller en hydrolat för då går oljan lättare in. Många oljor har även naturligt solskydd i sig- upp till spf 4 ungefär.
Att ni börjar bli bättre i huden av diverse besvär beror inte bara på det ni smörjer på er utan största boven är typen av näringsintag och livsmiljö. När ni nu har bytt livsstil innebär det för många en kombination av maten och ett mindre stressat leverne. Om inte så känner man sig mindre stressad när man slipper diverse krämpor och kan leva fullt ut.
Jag vet inte om det finns fler naturkosmetiska hudvårdsterapeuter på den här sajten men jag finns och ni får gärna fråga mig om det är nåt ni undrar över.
/Karin
#8: Hjälper kokosoljan även mot "slö" hud? Sen jag har blivit av med mina dubbelhakor har jag istället fått lite halvrynkig hud på halsen - inte så himla roligt. Får mig att känna mig onödigt gammal… (det gråa håret kan jag stå ut med på ett helt annat sätt - det kan jag välja att färga om så är…).
nja oljan hjälper nog inte mer än att hålla huden smidig och tillföra huden bra näring men att massera huden lätt på halsen och dra händerna växelvis från sida till sida och sedan smeka halsen neråt. Tänk på att hålla fingrarna ihop. På så vis får musklerna under huden lite träning och huden får en möjlighet att dra ihop sig vilket den kommer att göra mer eller mindre självmant. Vetegroddsolja är annars effektiv mot slapp hud och hud med bristningar.
Att göra morgongymnastik i form av ansiktsgrimaser är bra för att håll ansiktet ungt.
Håll ut för det tar ett tag…
Jag har en benägenhet att få små "plitor" på bröskorg och axlar, framför allt om jag vistas i solen (solexem?). Kan kokosolja påverka detta positivt/negativt?
Till det är jag "beroende" av hudkrämer, lypsyl, handkrämer mm skulle jag kunna byta ut dessa mot kokosolja? Hur luktar man då, kokos? Min fråga kan låta banal men jag undrar generellt om det kan tänkas härskna på kroppen under dagen. (Såg en dokumentär för många år sedan med en ung kille som hade tvångstankar. Han tvättade sig hela tiden om händerna och smörjde sedan in dem med smör/(margarin?) och han luktade tydligen hela tiden lite härsket smör …)
Vad skiljer kokosfett och kokosolja åt (förvaring i rumstemperatur eller kyl?)
Teaolja skall vara bra det med har jag hört och sett på Engelsk TV men de säger att cocosfett/olja är suveränt mot detta.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Sara40
Ju mer mättade fetter en olja innehåller desto längre hållbarhetstid. Tistel-solros-majsoljor ska man aboslut inte ha på huden för de härsknar. Jag har inte fettsammansättningen för kokosoljan är det någon som kan ge mig den?
Oljor går in i huden och eftersom du tvättar dig säkert minst varannan dag så får du också bort eventuellt överskott. Tänk på att smörja huden främst på kvällen så att det får gå in under natten så att inte det eventuella överskottet hamnar i kläderna.
Om du använder olja, oliv, sheasmör, jojoba eller varför inte kokos, så ska den vara kallpressad. Det är den första oljan som pressas ur sedan upphettas resterna och man försöker utvinna mer olja med hjälp av värme och med kemikalier.
Om du är beroende så byt ut dina farliga produkter mot icke farliga, dvs naturliga. Köp naturkosmetik som finns på hälsokostaffärer samt salonger där de annonserar om naturkosmetik. Står det ingenstans att det är naturkosmetik utan bara naturliga ämnen så kan du slå dig i backen på att de till viss del innehåller petrokemiska ämnen och synteter. De får då inte klassas som NK.
Hoppas att jag gett dig svar
Tack för svaret 90kgaldrigmer 
Det där med att smörja in sig på kvällen låter ju bra, så att man duschar bort det på morgonen (tillhör gruppen som inte vaknar utan dusch - inte ens på denna kost).
Till detta kanske man - jag - skall börja titta lite mer på naturliga saker att använda även utanpå kroppen, när man har börjat bli så duktig på att se till att allt man stoppar i kroppen skall vara så naturligt som möjligt. Jag har ännu inte blivit så hemmastadd i hälsokostbutikerna, men får ge det ett försök.
eftersom jag inte får ge reklam för märken här så kan du skicka ett pm till mig så kan jag tipsa om bra hudvårdsmärken

Diana61
Teatreeoil är det nog du menar. Det är jättebra men jättestarkt. Undrar just om ett par droppar av den oljan i kokosoja skulle vara perfekt. Det finns annars färdig teatreelotion på hälsokost som är kanon mot finnar och kvisslor av alla de slag. Oljan är kanon på sommaren om man råkar få sig ett stick av de små flygfän som håller till ute då. Även bra mot munsår och brännässlor. Får absolut inte användas till hunden för den kan dö av det!!
Tea Tree olja ska aldrig vara på huden ensamt utan det ska blandas med någon annan eterisk olja innan man har i lite i en vegetabilisk olja. Men det finns många bra eteriska oljor

Åååå…. jag som duttat med oljan oblandad men det har gått bra! Tur det finns proffs här.
Det är lugnt men den är lite för effektiv för sitt eget bästa och så passar den nordiska huden inte lika bra till den som den australienska därför ska man blanda den.
Sara40! Jag har använt den luktfria kokosoljan, så jag luktar ingenting! Det har min man intygat
Jag tog hem en burk till idag men då valde jag med kokossmak. Jag tycker den är jättegod i rött te. Jag tror det var Margareta som skrev om den kombinationen. Tack så mycket för det tipset!
Kokosolja kanske är något för mig också, som inte tålt smink de senaste åren. Det skulle kännas så bra att kunna fräcsha upp sig med lite färg - förutom kokosoljan för att mjuka upp skrynklorna.
Kan man hoppas på att allergin ger sig så småningom, är det någon som vet?
Jag har bara ätit LCHF-kost i två månader.
Jo, jag gillar kokosfett med smak i rött te, så det stämmer…
Vad spännande med kokosoljan. Jag vill oxå pröva. Har jättetorr hud framförallt på benen och händerna. Använder naturmedel idag. Men kokosoljan verkar ju toppen. Vart beställer jag den utan för mycket kokossmak eller lukt?
Jag köpte min i hälsokostaffären. Den med smak fick jag beställa men den utan smak säljer de rätt mycket av tydligen.
Sara40, jag tror inte att kokosfett härsknar, det är mättat fett.
de flesta kosmetiska produkter innehåller kemikalier som är farliga vår oss. allt vi smörjer i huden kommer in i kroppen, så vi borde egentligen kunna äta detta som vi smörjer i oss 
såsom koksfett! hur som helst, det är bara i hälsokostaffärer vi bör köpa kosmetiska produkter!
nja inte bara i hälsokost för tyvärr har de ibland mindre bra produkter. Det finns alternativa terapeuter med praktiker och butiker som säljer naturkosmetiska produkter med. Jag är en av dem.
Hur mycket ska man späda tea tree oil? Jag tänkte köpa nästa gång jag beställer kokosolja. Minsta flaskan är bara 10 ml. Det låter ju som ingenting, men det kanske räcker längre än man tror?
När jag bestämde mig för att sluta med tandkräm med fluor så valde jag av en ren slump en tankräm med tea tree oil. Till min stora förvåning försvann den dåliga andedräkt jag dragits med i åratal. Så nu är jag lite nyfiken på att testa på diverse hudblemmor också.
ta och beställ lavendel när du ändå är igång. Blanda 1 droppe av vardera i 1 tsk olja så blir det inte för starkt
Varför lavendel?
Borsta tänderna med tee tree oil och lavendel?
Är det så ni menar?
Näää, det tänker ivf inte jag prova!
Jag undrade om hur stark blandning man skulle ha till hudproblem. Tea tree-tandkrämen har varit väldigt bra för mig men lavendel vill jag INTE ha i käften!
Förresten, om nån anna vill testa är den av märket urtekram och finns relativt billigt på http://www.bodystore.se .
När jag köpte min crearome-hink med kokosfett fick jag en hel bok med recept på hudprodukter… de trodde nog inte man skulle ÄTA den ….
Jag har hört om den där boken. Den fick INTE jag.
hemul
Lavendel är en "allolja" och den är bra till alla hudtyper och problem. Det enda man ska tänka på när det gäller den är att den kan läka för snabbt om man har ett sår eller infekterad acne. Och så luktar den gott med. Den är fin att ha direkt på en brännskada för att slippa blåsor.
10 ml räcker länge! det ska bara vara någon droppe och inte användas direkt på huden utan blandas med en vegetabilisk olja. Det är bara på en ny brännskada som en lekman ska ha ren eterisk olja.
Om du har ett hudproblem så kan du pm:a mig så kan jag hjälpa dig rätt istället för att du labbar själv.
Det vanligaste användningsområdet när man beställer från crearome är ju att göra egen kosmetik. Men vegetabilierna kan man ju både äta och använda på annat sätt.
När det gäller tänder kan jag egen erfarenhet säga att har du problem med ilningar, sprickor, små hål så läker de ut med hjälp av fluor. Så om man använder en nk tandkräm utan fluor är det bra om man kan använda en fluorsköljning. Mina problem förvärrades när jag bytte ut tandkrämen så jag fick byta tillbaka. En eterisk olja är allt anti man kan få dvs antiseptisk, antibakteriell, antiinflammatorisk, antifungus, antioxidant m.fl. och den är mycket stark.
En droppe myrra på en tops och lägg på blåsor i munnen är bra om man har återkommande besvär. De läks snabbare.
hemul: vi blev väl för många som beställde att de inte hade råd att skicka den längre….
Vad är en eterisk olja?
En eterisk olja är en beståndsdel som finns i alla mer eller mindre doftande växter och de har en otrolig effekt på människans alla funktioner, nivåer och energier. Den är en gasformig vätska som utvinns genom vattendestillation av blommor, örter och annat. Den kan vara upp till 50 ggr starkare än när man använder själva växten och därför ska doseringen vara låg. Biprodukten vid destillationen kallas hydrolat och används inom naturkosmetiken ren som ansiktsvatten och blandad i olika krämer.
Snarare tvärtom, Margareta. Jag beställde nog innan du gjorde om jag minns rätt. 
Aha hemul, då är det för att vi som inte fattat att man inte skall äta den som får en bruksanvisning… de hade inte kommit på det innan… att det behövdes alltså…

Jag fick då ingen…
#37 Men te.x vad heter de? Om ajg ska köpa en eterisk olja och blanda ut tea tree olja med.
Lavendel eller geranium är två s.k. alloljor som går bra att blanda med tea tree oljan. Eller menar du själva märket?
Har sedan något år tillbaks börjat få lite skrynklig hud mellan brösten men sedan jag började smörja med kokosfett så har det minskat markant. Har inte smörjt mer än någon vecka så det är inte så lång tid men det ser sååå mycket bättre ut så jag fortsätter absolut.
Började också samtidigt smörja ansiktet med kokosfett eftesom min ansiktskräm tog slut. har inte haft en enda liten finne sedan dess, under och mirakel! Smörjer, låter vara en stund och torkar sedan av med en handduk. Är absolut inte glansig eller ser fet ut i ansiktet så även där kommer jag fortsätta.
Jag har också börjat med kokosoljan i ansiktet, väntar med spänning hur huden kommer att reagera.
#42 nej, jag menade så som du sa. Fast märke kan du också få tala om, om du tycker någon är bättre än de andra. :)
Vi som inte jobbar måste vi betala en hälsoundersökning själv? Är den dyr? De frågar ju alltid om man är sjuk när man vill göra en hälsoundersökning.
Sjukpensionär!
Har ofta eksem på ögonlocken. Där är det svårt att hitta något att smörja med utan att behöva gå till doktorn och få receptbelagd salva.
Nu har jag smörjt mina ögonlock med kokosolja i tre dagar. Eksemet har gett med sig och det bästa av allt - ögonen blir inte svullna eller "immiga". Jag är sååå nöjd!
Konstigt!
Mitt inlägg hamnade här på fel tråd om hälsoundersökningen som ska vara under hälsoundersökningstråden som redan finns. Vet inte om jag gjorde fel? Margareta skulle du kunna hjälpa mig att flytta den dit? #46
Det vore snällt av dig.

mumsan. du kan göra det själv! Kopiera din text och klistra in den i rätt tråd (om Margareta skulle göra det åt dig, så ser det ut som om hon har gjort kommentaren)
Sedan kan du radera kommentaren som hamnade i denna tråd, om du klickar på "hantera" under ditt nickname… 
"still lost in space and time"
90kgaldrigmer, tack för ditt svar om lavendel. Jag missade det förut. Det var faktiskt Maragaretas fel för att hon började babbla om den där boken som alla utom jag får. Jag är oskyldig!
Beträffande fluor så har jag betämt mig för att det är farligt och tänker inte använda det mera.

#50 - Hmmm… Fluor är ju trots allt himla bra för tandemaljen och du ÄTER väl inte tandkrämen? Du kanske inte behöver ha fluortandkräm varje gång du borstar tänderna, men nångång då och då… För mycket fluor och om man äter det är definitivt inte nyttigt!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Är det? Det råder det ganska delade meningar om.
jag vill inte ha fluor heller men jag är tvungen att ge det en chans nu när jag provat med tandkräm utan fluor och det gick käpprätt med min tänder. Fluor i mag och tarmslemhinnor är inte direkt lysande efter vad jag uppfattat det som och nu när jag sköljt med fluor så spottar jag ut all saliv som blir i munnen och inte sväljer det, upp till en halvtimme efter. Jag vill inte utsätta mig för lustgas och byta ev två tänder om de kan fixa sig själva.
Åter till eteriska oljor. För att veta att det är äkta så ska det latinska namnet för växten finnas på den. Som Lavendel - Lavandula angustifolia och geranium- Pelargoneum graveolens
Bra odezza. Har försökt tidgare men ikväll testade jag med en annan text och då gick det bra. Ska försöka nu med denna text.
Nu har jag läst på om kokosfettet och precis som ni redan har upptäckt har den en lugnande effekt på ömtålig och irriterad hud. Det absorberas långsamt av huden och kokosfettet har en smältpunkt på 25 - 28 grader. Den passar bra på läppar och på torra hudområden. Man kan använda den till massage. Men använda det fasta fettet hellre än den raffinerade oljan och att det självklart ska vara ekologiskt för att slippa pesticidrester.
Jag har precis provat på min torra hud två dar i rad. Känns jättebra, mycket bättre resultat än de krämer jag testat.
Hemul.. ville bara säga.. Håller med dig ang fluor.. Vi är fler som tycker så. Har läst massa läskigt om det.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tittade på en hälsokost affär idag och en burk cocsfett kostade
175 kr och vägde inte ens ett kg. Det gäller att vara sparsam!

Jo, det är dyrt med kokosfett. Köpte själv en hink som jag delade med en kompis. Kilopriset med allt (frakt) blev 130 kronor.
Oj, i Malmö köper man halvlitersburkar för 22:-!
Men tar ni på er kläder efter att ni smort in er med kokosolja?! Går den direkt in i huden snabbt kanske?
mrs Angel Har din man provat daivonex för sin psoriasis
den är toppen har en bekant som har haft det mer än 20 år blev bara värre och värre provat allt. Började med Diavonex
2 gånger om dagen efter en vecka blev det så fint, han har det mest på händer och armbågar
Det är en dyr kräm en liten tub kostar 247,50 för 60 g
men den gör underverk
stegvis vart skickade du efter din hink med cocosfett?
gunnilla
fettet går in långsamt och börja duscha på kvällen och smörj in efteråt så är du mjuk som en bebis på morgonen

mumsan.crearome.
Hur går det med att smörja in sig med cocosfett och är ute i solen? Blir vi grillade bacon då??? Skyddar det huden? UVAS-UVB skydd vart finns det? Behöver vi det?
NEJ, tror ine det skyddar huden alls mot solen, snarare tvärtom. Så prova inte det… Och ja, jag tror vi behöver UVA/UVB skydd, åtminstone jag blir röd och får kliande utslag av solen om jag inte skyddar mig. Kläder är ju också en typ av UVA/UVB skydd!
#60 Gunilla. Var i Malmö?

Mumsan. Jag håller nog med magma.
kokosfett har ingen naturlig skyddsfaktor i sig men det har oliv och jojobaolja t.ex.

90kgaldrigmer. Vad menar du med det?
att kokosfettet innehåller ingen naturlig solskyddsfaktor (det ramlade bort lite i förra inlägget)
Olivolja har spf 3-4 och jojobaolja har spf ca 2-3. Smörjer man grundligt och låter det komma in i kroppen så har ni en naturlig solskyddsolja
Vad bra att vi kan använda jojobaolja och olivolja. Jojobaoljan var finns den? I hälsokostaffärer?
Tack stegvis för tipset.
ja i hälsokost, de som säljer naturkosmetik och på crearome
Tack 90kgaldrigmer! Nu är det kallt igen och söar och regnar så det får bli kokosfett ett tag framöver.
Vill bara tala om att jag använt kokosolja som ansiktscreme ett tag. Stryker på innan jag går och lägger mig. Påsarna under ögonen är mycket mindre och dessutom är jag mycket mjukare. Har nu utsräckt behandligen till armarna som också är lite torra.
Jag är inte förvånad… rena föryngringskuren alltså…
I början blev det väldigt kladdigt. Nu gör jag så att jag har kokosoljan i en liten burk som jag värmer under kranen när jag ska använda den. Oljan är alltå varm och vädigt tunn. Tvättar mig först så huden är lite fuktig. Sen en doppar jag fingret och duttar olja på ett par ställen, lite bara alltså, och stryker snabbt ut den. Om man gör detta en stund innan man lägger sig så hinner oljan gå in så det inte blir så kladdigt i sängen. Hatar att känna kladd på huden också, men det här försvinner faktiskt. Eventuellt överkott kan man ju torka av.

Jag brukar ta lite av oljan, bara en halv nagel eller så, och värma den mellan händerna. Sedan masserar jag in den ordentligt. Cirkulationen ökar i ansiktet. Men om man skall ta större områden är det nog vettigt att göra som hemul. Bra idé!
Ni pratar om kokosolja, menar ni samma som kokosfett på burk som man köper på hälsokostaffären? Eller är det en olja i en flaska?
Samma.
O.k. hemul

Denna länk har lärt mej att ta kokos fett och blanda med lite "riktig" aromaolja (för doftens skull). Har blandat det i en burk och smörjer ansikte och hela kroppen. Jag känner mej som en liten babyrumpa. Tänk alla år jag har slängt ut massor av pengar på den en krämen mer revolutinerande än den andra ;-). Å ändå, så har jag aldrig märkt någon uppstramnings/antirynk effekt. Återigen en kunskaps och ekonomisk vinst av detta forum.
ullamayday: hihi… det var rolig läsning… stackars kosmetikaleverantörer när alla går över till kokosfett…

#4 Apotekets feta krämer är mineraloljebaserade och täpper till huden. Kokosoljan gör inte det.
#11 Lypsyl och troligtvis dina handkrämer är mineraloljabaserade…..byt till kokosolja eller andra veg olje baserade hud/läpp produkter så slipper du vara "beroende". Kokosolja (kokosfett) är stabilt och kan förvaras i rumstemperatur.
Kokosolja och kokosfett är samma. Utomlands så har det kallas kokosolja hela tiden men vi i Sverige har kallat det för kokosfett. Det beror kanske på vårt lite kallare klimat för kokosoljan är stelnad upp till 25-27 gradet och då brukar vi ju säga fett och inte olja. OBS! Förväxla inte med "vanligt" kokosfett som man kan köpa i mataffären! Köp ekologisk!
Kokosoljans fettsammansättning är 92% mättede fettsyror och innehåller höga halter av laurinsyra som anses ha många hälsoegenskaper. Kram/ Wiffslan

Klart fint för hudvård! Definitivt inte sämre än de framtagna i "världsledande laboratorier" i Paris. Och klart mer ekonomiskt. Och dessutom vet vi precis vad det innehåller.
Undrar om det inte skulle gå lika bra med ister eller talg. Nån som provat att gnbida in sig med en fläsksvål? 
Jag menar allvar faktiskt. Förut fanns det en hudsalva gjort på fårtalg på apotekat. Vet inte om den fortfarande finns. Den var bra mot förhårdnader, självsprickor och sånt.

Hemul. Prova vetja. Själv föredrar jag vegetabiliskt på huden.
Jag är rädd att lakanen ska börja stinka gatukök. 

Det är nog inte gatukök de skulle stinka i första hand, hemul.

Hemul, jag anvander ofta en örtbok av Maria Trebens och dar gor man en salva av ister och ringblommor, som hjalper mot nastan allt. Nar jag hade hast pa Costa del Sol hjalpte jag stallagen, nar han tog in hastar som gatt ute pa sommaren och var fulla i bölder och insektsbett (efter veterinarbesok som inte ledde till nagon battring) Vi smorde in dom med ringsblomssalvan och som ett under, pa kort tid var de besvarsfria. Nar jag gjort salva till mig sjalv har jag anvant olivolja!
#82 Ullamayday! Vad för aromaolja använder du? Var köper man det? Det vore kul att dofta lite på kroppen. I ansiktet vågar jag inte tillföra någon doft med tanke på min rocacea.

Aroma/eterisk olja kan du köpa i både hälsokost och "new age" affärer. Creome har säkert också. Var bara nog med att det är "riktig" vara utan tillsatser. En liten flaska är dyr, drygt 100 en.Jag har alltid gjort massageolja själv.Fråga och säg vad du ska ha den till.Finns så mycket skräp…..doftolja att ha i en skål o.s.v
En dl har skrivit att ni blir "kladdiga". tror det var Helmut som skrev att fukta huden innan. Å mitt råd, fukta händerna och stryk ut efteråt. I går smorde jag mej 10 minuter innan jag skulle iväg, frågade barnen så jag säkert inte såg fet och smord ut. - Nä, inte ett dugg.
Jag vet inte, jag har läst att kokos har naturligt skyddsfaktor, beror kanske på hur renad den är. Jag bodde på Fiji ett bra tag och alla fijianer kunde man lukta ig till på 5 mils avstånd *LOL*.De smorde sig alltid, alltid med kokosolja och sa just om solskyddet.Det var få fijianer som var rynkiga kan jag säga. Landet består även av indier (som kom dit nar det var engelsk kolloni), de använde aldrig kokosolja och såg ut som skrynkliga russin. Det finns sololjor, den bästa är Hawain tropic som innehåller kokos. Har ingen så jag kan läsa innehålls.f. Fiji åren gjorde att jag står alltså inte ut med kokosdoft.Går bara inte.Så min kräm har jag gjort på smak/luktfri kokosfett. Lakanen luktar alltså absolut inte gatukök, de är inte ens oljiga *fniss*. Att ha olja på huden i sol, ska man akta sig för. Det kokar i hudporerna och man bränner sig lätt.Smörj på kvällen istället och ta en lättare creme med skyddsfaktor som passar en själv. SF 4 står alltså för att du kan vara 4 ggr längre i solen än normalt. Mitt upplägg är en SF 20 eller 30 (totalt skydd)…..en 8:a och en 3:a. Viktigt är att se till att de är vattenfasta och läsa hur länge de håller.
Oj detta handlade kanske inte så mycket om LC……

En biverkan av LCHF är att jag har skaffat mig ovanan att minst 1 gång i veckan ägna mig åt att simma fram och tillbaka i en klorerad bassäng under en halvtimme…
Vilket har varit förödande för håret… det blir torrt och risigt…
Jag värmde lite kokosolja, så den blev flytande, sedan smorde jag in håret, och lät det sitta i en timme, sedan tvättade jag håret som vanligt. Det blev en billig och bra oljeinpackning!

Odezza. Blev lukten kvar eller använde du dig av den rena som inte luktar kokos?

Jag har också samma erfarenhetr av kokosoljan på huden som ni. Jag har inte provat den i håret för jag har trott att den skulle vara svår att tvätta ur men tack för tipset nu ska jag testa. Är det lika bra som min dyra inpackning så vet jag vad jag väljer.

Oj oj det måste jag testa,,,har inte vågat ta den i håret tidigare eftersom jag varit rädd för att den skulle vara svår att tvätta ur.
Dottern som har mjäll eller skorv i hårbotten på sitt långa långa hår också…..detta måste testas.Tack för tipsen.
Jodå hemul, jag har testat att smörja mig med ister - fast bara om armbågarna ;-) Smälte in fint och snabbt.

Testade kokosoljan på dotterns ungdomsfinnar i helgen.
Den ska ju vara bra mot det mesta
Tog bara lite på några ifall det inte skulle bli ett positivt resultat, men det ser faktiskt ut som att det blev bättre
..

#94 Jag använde en kokosolja jag hittade på en hälsokost, som heter "omega & more", den har kokossmaken kvar… efter att jag hade tvättat håret kunde jag känna en mild kokosdoft, men jag tyckte att det luktade gott…
Jag undrar hur ni som använder kokosfett i ansiktet gör? Tvättar ni ansiktet först med vatten, torkar och sen smörjer in? Görs samma procedur både kväll och morgon? Vet inte om det är bra att tvätta ansiktet på morgonen, samtidigt som det känns märkligt att smörja in kokosfettet utan att ha gjort det!
Jag brukar tvätta ansiktet ordentligt på kvällen och smörja med kokos.. å på morgonen räcker det att bara blaska av sig med kallt vatten för att piggna till. Huden är då jättemjuk och fin. Är ju inget som har direkt "förorenat" huden på natten (typ smink/avgaser osv) så det finns ju inget att tvätta bort på morgonen.
Känns bra hela dan.. tror att om man smörjar på morgnen med finns även risken att man kanske känner sig kletig o så om man är på nått varmt ställe.
Verkligen värt att testa kokosfett/olja! Har kastat alla små krämburkar o grejjer jag med nu..
Har en liten glasburk med fett stående i badrummet, håller där en lagom mjuk krämig konsistens.
Hej. Har läst olika trådar om detta. Ibland säger man kokosfett o ibland kokosolja. Lchfbutiken har tex ett kokosfett som är kallpressat. Är det rätt för huden? Kan nån länka till den kokosprodukt ni menar? Tack :-)